Peppa mig till magsov!

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Chefensmorsa
Inlägg: 1
Blev medlem: ons 12 nov 2014, 14:15

Peppa mig till magsov!

Inlägg av Chefensmorsa »

Hej,
Behöver lite pepp för att känna mig okej och trygg med att låta bebis nr2 sova på mage. Har larm (Snusa Hero) och jag VET ju alla fördelarna med magsovandet.

Första barnet (f.14) har vi haft på mage från början och varit okej med det.
Nu när tvåan kommit så blev jag plötsligt nojig och har inte riktigt vågat gå mot BVC och andra gällande rekommendationer. Detta trots att det bara är ett år mellan dem och jag som sagt vet hur mycket bättre det mesta funkar.

Så lite pepp och heja-rop välkomnas.
Storebror född maj-14.
Lillebror född maj -15.
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Peppa mig till magsov!

Inlägg av TorsMamma »

Hej och välkommen, nu tredje försöket jag skriver.... :wink:

Snuza verkar vara ett larm man sätter på blöjan, dessa skall då sitta på magen av blöjan och brukar inte vara särskilt kompatibla med magsovare är jag rädd. De som dessutom provat liknande larm brukar rapportera MÅNGA fellarm då magen krymper rejält när de sover och sen kissar. Jag personligen rekommenderar ENBART Nanny eller Babysense MED sladd och minst 2 plattor. Dessa är gjorda för just magsovande barn och mycket välbeprövade.

Här är några peppingtrådar till dig.

http://annawahlgren.com/index.php/loegn-herr-professor
http://annawahlgren.com/index.php/andningslarm
http://annawahlgren.com/index.php/tillbaks-pa-mage
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 815
Blev medlem: mån 25 feb 2013, 11:04

Re: Peppa mig till magsov!

Inlägg av Ylvispylvis »

Hej och välkommen hit! :heart:

Jag hade sonen på mage från den dag han inte längre tippade över till sidan (låg fällkniv i magen samt i början så sidoläge var det enda möjliga då) och han trivdes förträffligt. Vi använde babysense II, var mycket nöjda och kommer använda det till vår nr två som väntas när som helst. Inga fellarm och kändes tryggt och bra. När det gäller att känna sig trygg med att gå emot BVCs rekommendationer är jag kanske lite extrem men ärligt talat så följer jag min egen magkänsla mer än deras råd. De rekommenderar t.ex. välling och margarin vilket är två produkter jag ALDRIG skulle ge mina barn att äta... :shock: :roll: Så där är vi väl olika som föräldrar hur man känner inför "auktoriteter", jag anser att eftersom det är jag som får ta alla konsekvenser av mina val och handlingar så är det också viktigt att jag följer min magkänsla när det gäller mina barn (vilket ju också rekommenderas av BVC, haha!).

MEN det jag eg. ville skriva är att den enda gången jag faktiskt blivit orolig på riktigt för min son när det gäller sovläge var när han en gång låg på rygg i vagnen (vi var ute) och plötsligt blev magsjuk och kaskadkräktes. Han var liten och hade inte en chans att lyfta sig i sit-up eller vända sig på sidan för att få luft/få ut spyan utan hade jag inte lyft upp honom och liksom "hällt" ut spyan ur honom på marken så är det inte helt otroligt att han hade kvävts eller åtminstone fått det väldigt obehagligt. Sedan dess är jag HELT övertygad om att risken att dö är minst lika stor på rygg som på mage, magläget ger ju barnet ett helt annat handlingsutrymme. Däremot blir barnet nog en aning varmare (och mysigare) på mage vilket kan vara värt att tänka på då det är en riskfaktor (kanske den eg. anledningen?) och man får såklart INTE ha kudde! Jag har inte läst några studier men jag har såå svårt att tänka mig att det naturliga magläget skulle vara livsfarligt. Faktum är ju att samsovning innebär en STÖRRE RISK för psd än magläge, det har jag faktiskt läst! Så det så.

Sen tänker jag också att barn som sover gott har bättre förutsättningar att klara sig på så många olika sätt, immunförsvar mm. stärks ju av god sömn helt klart.

Fundera på, följ din magkänsla men offra inte barnets sömn bara för att det just nu är ryggläge som "gäller". Snart ändras det igen... :wink:

Kram!

/Ylva

:heart:
S 2013-08-20, SM från början
J 2015-07-23, varför överge ett vinnande koncept?
Tvillingar i magen bf 2018-10-02
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"