Tre månader och vill inte!

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
MammaBella
Inlägg: 33
Blev medlem: tis 26 maj 2015, 10:08

Tre månader och vill inte!

Inlägg av MammaBella »

Hej alla fina och hjälpsamma människor! 8)

Tänk vilken lycka att hitta detta forum. Här kommer en mamma som är skrik, bärsjal och amningsskadad. (Med andra ord inget man skriver i en kontaktannons)
Jag skriver här för att jag känner mig uppgiven. Och jag ser att andra fått både svar och ny energi, så jag testar!

För tre månader och en vecka sedan kom vår lilla son. Vår dotter är fyra och vår nya lilla kille var efterlängtad på alla håll och kanter.

Jag kämpade med amningen i två månader, väckte sonen varannan timma dygnet runt och kämpade för att hålla honom vaken. Han gick sakta upp, men nu vid 3 månader har jag börjat ge ersättning också. Han blir helt enkelt inte helt mätt. Klassiker, tänker ni. Jaja, jag har ju precis börjat fatta detta med den SJUKA mättheten :)

Nu till saken:

När sonen är fyra månader är tanken att vi ska kura honom. Men han är ju inte riktigt där ännu. Så jag började köra på SM. Läste här i forumet och hittade länk med schema. Tog det schema som rekommenderas för 3 månaders. Men det går så där. (eller så går det helt okej och jag är hemmablind)

Vi startade för nio (9) dagar sedan. Jag för loggbok. Men det ska nämnas att ersättning flera gånger per dag tillsattes vid den femte dagen. Då var jag VÄÄLDIGT uppgiven, men har tagit nya tag. Dock, jag har blivit lite extraskadad märker jag. Drar mig för att gå ut för att jag inte orkar med skrik mer än då det ska sovas. Han avskyr vagnen! Och sätter jag honom i bärsjal så somnar han.

Genomled samma med dottern och hjälpte henne att sova efter 5, 5 månader. Då var jag ledsen. Så jag hamnar snabbt i läget av ledsamhet och uppgivenhet då jag en gång blivit skrik och bärskadad. Hon sov BARA på mig, hatade vagnen och jag orkade inte bära. Samma gjorde sonen framtills för 9 dagar sedan. Så jag fick till hans sovperioder fast PÅ mig. Natten har aldrig varit ett problem för honom. Han sov i babynest mellan mig och maken, nu sover han i vagnen.
Han sover på rygg/ sidan då maken vägrar magsovande. Och sonen verkar inte ha något emot det faktiskt.

Schema

07.00 God morgon!
Ammar + ersättning (trugar i 100 ml). Får inte till att det ska vara under en timma då jag måste få iordning dotter till föris…

08.45 Sova
KRÅNGEL - kommer inte till ro. Kan ligga och “prata” under 15 minuter och sedan storskrika. Och jag vagnar, går ut, går in och vagnar. Han brukar få kvarta denna lur för att annars blir det inte mer än 5 minuter sov.

10.00 Amning ett bröst för att han ska orka och inte skrika.

10.45 Ersättning + amning.

11.30 Sova MINDRE KRÅNGEL - brukar somna efter 20 minuter men då har jag vagnar ett par fem gånger. Alltså, vagnar, går ut, vagnar går ut osv. Gör jag fel? Sover och får oftast väckas vid 13.30.

14.00 amning /2 samt ersättning. Här enklare att få ihop under en timma. Får oftast extra slurk strax innan han läggs i vagnen för att jag vill vara säker på att han är mätt.

15.30 MINDRE KRÅNGEL, men sover sällan 45 min och somnar inte utan skrik.

19.00 Godnatt. Brukar somna inom halvtimme och skriker/gastar lite olika, Ibland bara att lägga och så somnar han själv. Annars vagnar jag och han somnar, dock alltid själv.

22.00 Ammar + ersättning i sömnen i mörker. Lägger tillbaka. Behöver aldrig vagna.

Mellan 03.30 och 04.15 Vaknar själv och ammas/2. Behöver sällan vagna. Somnar själv, till och med efter blöjbyte i vagn. Ligger och suger lite på handen och somnar.

Så:
Ser ni några direkta fel i mitt upplägg och har ni tips på vägen? Jag vet att 22-målet borde plockas bort men då han var så liten så länge är jag lite rädd. Vill vänta någon vecka till.
Jag känner själv att jag är lite ostrukturerad i vagnandet. Buffar ibland. Solfjädrar inte. Jag springer ut och in ofta. :oops:
Det blev lite knas då jag valde SM istället för att vänta på SHN… :roll: Jag var ju så inställd på det, men så satte jag igång med schema ändå. Har förstått att många börjar med smakisar nu och det är jag också inne på. Sov-skrattet får vi till i princip varje gång, han är en glad kille :)

Min sista fråga:
Vi ska resa bort två veckor den 27 juni. Då är sonen fyra månader och en vecka. Veckan innan är midsommar och svårt att fixa barnvakt till dottern. Vill inte att hon ska vara hemma när vi kurar första nätterna/dagarna. Kan vi starta innan eller ska vi vänta till efter att vi kommit hem från resan tre veckor senare?

Jag hoppas och önskar så att någon av er klokisar vill ge mig lite pep och goda råd. För nu känner jag mig uppgiven. Jag vill att han ska få sova - och sova gott. :D

STOR TACK för all hjälp!
/Bella
Mamma till två. En dotter som är fyra år och en son som föddes 21 februari 2015.
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Tre månader och vill inte!

Inlägg av TorsMamma »

Hej Bella och välkommen! Du kommer få en hel hög med supertips från våra hjärtebarnskontrollanter här på SoS. =D>

jag tycker du gör helt rätt i att faktiskt starta ett schema och försöka hålla det. Det går lite si och så i början, men försök att hålla ut! Ang. kurningen (som jag tycker vi tar om det inte funkar om säg 7 veckor. :wink: ) så rekommenderar jag att du tar den när du är hemma efter semestern, du vill inte vara ute och åka och bli stressad när inte kuren är 100% just då.

Ta det lugnt, andas, Försök att se de små framstegen, det kommer bli bättre. Du kan om du vill tillsätta lite (typ 1 tsk) kokosolja i ersättningen så kommer bebis stå sig lite lättare. Eller lite osaltat smör, eller lite ekologisk rapsolja. :D

Oavsett sovläge, brukar jag rekommendera andningslarm! Han kommer så småning om lära sig vända sig själv och då är också andningslarmet en trygghet. :D
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
MammaBella
Inlägg: 33
Blev medlem: tis 26 maj 2015, 10:08

Re: Tre månader och vill inte!

Inlägg av MammaBella »

Tack för snabbt svar!
Bara att du skriver att jag ska ta det lite lugnt och att det kan ta lite tid gör mig lättare i sinnet. Dessa små kids som stökar till det. Då väntar jag och ser om någon annan har lite tankar och funderingar kring mitt sovupplägg.
Tack igen!
/Bella
Mamma till två. En dotter som är fyra år och en son som föddes 21 februari 2015.
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Tre månader och vill inte!

Inlägg av mamaA »

Hej och välkommen!

Då ska vi se om vi kan reda upp det här :D . Olja i ersättningen-definitivt-mättar bättre och är bra för magen (raps eller kokosolja). Smakisar-JAAA! Kör igång, risgröt är inte dumt att börja med eller morotspuré eller fruktpuré, funkar vilket som.

Andningslarm håller jag definitivt med om att alla borde ha. Jag förstår inte riktigt tanken med att vägra magsovande med larm men ok att samsova vilket faktiskt är farligare, men alla är vi olika. Jag tycker magläget är suveränt, mycket lättare att komma till ro och sova lugnt.

Det blir lite förvirrande med att använda olika verktyg hela tiden, bestäm dig för ett och öva upp det rejält. Jag röstar för buffning, min personliga favorit men det är olika vad man gillar. Att springa in och ut mycket är inte vad man strävar efter men du ska ut ur rummet mellan buffningarna så det är rätt ändå. Nyckeln är att buffa SPARSAMT, ju mer du verktygar-desto mer kommer bebis kräva att du gör det :^o . Det ska alltid gå dubbelt så lång tid mellan antalet buffningar du gjort t.ex fyra innan du går in och buffar igen. Du räknar då alltså till åtta låtsasbuffningar utanför rummet innan nästa omgång i det fallet. Även om man inte känner sig säker så får man försöka att förmedla det till bebis ändå, skådespeleri på hög nivå :wink: . Bättre att göra fel med övertygelse än att prova prova prova med rätt sak. Det är just när man själv är övertygad om något som bebis fattar att så här ska det vara nu och gör som man vill. Sen tar det ju lite tid innan den berömda glödlampan :idea: går upp för vissa envis små men det är DIN attityd som gör susen.

Jag vet att det är jättesvårt när man är helt utmattad. Jag fick själv en förlossningsdepression av ren utmattning när vår lillebror var två månader men när jag väl hämtat mig lite fick jag även så småningom kraften om att jag kunde fixa hans sömn(han var betydligt svårare än storebror) och då svarade han äntligen på verktygen och det vände för oss.

Hur mycket sov han innan schemat? Det är inte alltid att man klarar ett standardschema bara för man är i en viss ålder. Vissa behöver mer sömn längre, vi hade t.ex 1,5 timme på förmiddagen ett tag till efter tre månader.

Nätterna verkar ju funka bra, men det kanske är lättare för dig att få styr på dagarna först innan du tar tag i 22 målet. Om man ska verktyga på natten så är det bra om man är riktigt bekväm med verktygen.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
MammaBella
Inlägg: 33
Blev medlem: tis 26 maj 2015, 10:08

Re: Tre månader och vill inte!

Inlägg av MammaBella »

Hej och TACK för svar mamA!

Tänk, plötsligt lossade det lite. Jag tog mig en funderare kring maten och fyllde på med mer. Och han somnade snabbare och sov längre. I dag lade jag i kokosolja och det gillades mycket \:D/

Skönt att höra att jag inte varit helt fel ute med att springa in och ut. Jag känner mig hoppfull. Men undrar: Just nu funkar det väldigt bra med att vagna, men tänker att vi flyttar över till säng efter semester. Ska vi ändå börja med buffning nu? Eller fortsätta att vagna för att sedan gå över till buff samtidigt som säng? Vi kommer att resa samt flytta juli-aug så vagnen känns tryggast.

Vår dotter har jag ramsat sedan hon var liten. Jag kurade aldrig riktigt men hon älskar att ha sin ramsa och somnar som en stock. Och i dag gick det av bara farten och jag ramsade lillebror. Och han blev tyst. :shock:
Ser att du skrivit i annan tråd att barn vid tre månader är för små för ramsa så jag antar att jag ska försöka att undvika att ramsa i fortsättningen och starta efter fyra månader?

Angående sömnen. Svårt att säga hur mycket sömn han fick då jag bar honom i bärsjal. Sömnen var mycket mer upphackad, men han skulle nog kunna sova längre vid första lur. Tips på hur jag då ska strukturera schemat? (Haha, amningshjärnan är på topp! :-k 8-[ )

Stort tack för svar, så glad att detta forum finns när det sviktar.
/Bella :heart:
Mamma till två. En dotter som är fyra år och en son som föddes 21 februari 2015.
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Tre månader och vill inte!

Inlägg av mamaA »

Ramsan använder man ju som enda verktyget när den väl är på plats så den vill man inte hålla på att blanda med andra verktyg tycker jag. I så fall är det bara den som gäller. Sen kan det ju vara så att han är redo, kanske var det så att du kände dig så säker med ramsan så lillebror svarade bra på det? Attityden är allt :D .

Du kan vagna nu och buffa sen, inga problem.

Schema. Ska försöka, min hjärna är inte riktigt på topp så här dags #-o

07.00 Morgon Mat inom en timme

08.30 sova 1,5

10.30 Mat inom en timme

12.00 sova 2tim

14.00 mat inom en timme

16.00 sova 45

17.30 Mat inom timmen

18.45 Nattslurk

19.00 God natt

Om jag räknat rätt blir första vakenpasset 1,5 timme, sedan följande 2 timmar och det sista 2,15. Vill du köra kortare morgonlur så blir ju schemat annorlunda men sikta på ca två timmar per vakenpass och lite kortare på morgonen då de oftast är tröttare.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
MammaBella
Inlägg: 33
Blev medlem: tis 26 maj 2015, 10:08

Re: Tre månader och vill inte!

Inlägg av MammaBella »

Såklart med ramsa.
Enda verktyg.
Jag vill ju INTE störa så att det blir fnurra på tråd kring ramsa. Esset i bakfickan som jag väntar på att få hala upp. På riktigt känner jag så, haha.
Tusen tack för schema. Jag ska bevaka morgondagen som en hök och se om den förändringen vore att föredra. Men han är svårväckt vid morgonlur, så det vore nog bra.

Och då gör jag så att jag vagnar nu och kör buffning i samband med att vi kurar/börjar ramsa efter 4 månader.

Tack igen för snabbt svar!
Mamma till två. En dotter som är fyra år och en son som föddes 21 februari 2015.
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 815
Blev medlem: mån 25 feb 2013, 11:04

Re: Tre månader och vill inte!

Inlägg av Ylvispylvis »

Hej och välkommen hit säger jag också!! :D

Du har fått fina svar redan så jag vill bara ge dig tipset att kolla in dessa filmklipp där AW visar vagning och buffning, har hjälpt mig massor!! http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... lmer-start

Annars instämmer jag i att smakisar är bra vid den här åldern och allt de andra skrivit också!! Det ÄR jobbigt i början men du har en så bra inställning så jag är helt säker på att du kommer fixa det här galant!

Stor peppningskram!!

:heart:

/Ylva
S 2013-08-20, SM från början
J 2015-07-23, varför överge ett vinnande koncept?
Tvillingar i magen bf 2018-10-02
MammaBella
Inlägg: 33
Blev medlem: tis 26 maj 2015, 10:08

Re: Tre månader och vill inte!

Inlägg av MammaBella »

Urk.
Dubbelt urk.
I dag var ingen bra dag.
](*,) :( :oops:

Första sovis vid 08.45
Han sov sammanlagt 15 minuter. Låg först tyst, började sedan "prata" för att sedan övergå till skrik. Jag var ute och gick så fick rapport av maken. Sovet var en extra kvart efter 45 minuter. Han (sonen alltså) var så trött efter detta.

Andra sovis 11.30 (2 tim)
Bättre. Vagnade en hel del, gick in och ut. Drog över 30 drag med vagnen och låtsas drog 60 drag i huvudet samtidigt som jag lagade lunch. Gjorde nog så en gång till, om jag minns rätt. Seeeg i kolan.. Men då sov han faktiskt en del och jag fick väcka. Och då är han svårväckt.

Tredje sovis.
Han sov 5 minuter och vaknade och så höll det på. Efter 45 minuter gick jag in och hade med mig en heliumballong som fick honom att tystna och så plockade jag glatt upp.

Godnatt.
Jag lade i vagnen. Ramsade tyst, som en liten godnatt-hälsning. (kan inte låta bli!!) och gick ut. Dottern satt utanför och ramsade. Hon älskar ramsan lika mycket som jag, haha. Och han somnade. Direkt. :shock:

22.00 Ammade och lade tillbaka. Inte ens en liten gruff. Han sov sig igenom allt. Som vanligt.

Men vad tusan ska jag göra åt dagarna? Kan han vara en piggis? Alltså skulle kunna vara vaken lite till på morgonen. Han var heeelt slut efter sista vilan då han inte sov någonting. Somnade på golvet när vi tränade nacke och slumrade när jag bar honom.

Kan det vara hunger? Jag maxar numera med ersättning med kokosolja i. Och jag märker att han känns mycket stabilare. Dock lite magknip idag tror jag...
Är han övertrött fast att jag tror att han klarar mer vakentid på morgonen?
Jag vågar just nu inte ta mig utanför dörren för att jag är rädd att inte hinna med mat och att få honom att sova. Jag är som sagt skrikskadad och skulle hellre springa Sthlm Maraton i morgon än höra skrik under 45 minuter. Ingen överdrift. Okej, lite.

Jag har ett STORT självförtroende när det gäller natten, för då SKA man sova. Kanske vacklar jag för mycket på dagarna? Jag springer kanske in för snabbt och vagnar för länge...

Och hur gör jag när jag ska ut? Om han vaknar i vagnen, låter jag honom bara vara, vagnar, solfjädrar? För är det som i dag så får jag ju stå där i 45 min och hålla på i omgångar. I värsta fall under två timmar. Det är ju crazy! :shock: Eller?

Jag vill SÅ att detta ska funka. Men just nu är jag gråtfärdig. Jag har nästan inte gått ut under de här 11 dagarna. Stackars pöjk.
Min röst höll inte ens när jag skojade med dottern och sjöng den gamla Mc Donalds-låten med "dagar kan passera fort, som en våg på öppet hav..." Och när det kom till yeah yeah så stockade sig halsen och ögonen tårades. HAHAH. På riktigt, jag orkar inte med mig själv.

Jag ska kolla vagn-video. Och mata mer.
Andra tips mottages tacksamt! :heart:

Tack alla fina mamsingar som stöttar! :heart: :heart: :heart:
Mamma till två. En dotter som är fyra år och en son som föddes 21 februari 2015.
MammaBella
Inlägg: 33
Blev medlem: tis 26 maj 2015, 10:08

Re: Tre månader och vill inte!

Inlägg av MammaBella »

Och nu kände jag att de där kossorna skulle sitta fint. :thumbsup: :sleep:
Mamma till två. En dotter som är fyra år och en son som föddes 21 februari 2015.
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Tre månader och vill inte!

Inlägg av mamaA »

Du kan få låna några av mig :wink: . Jag har så mycket att hinna med så jag hinner knappt fundera på att sömnen inte ska funka :mrgreen: .

Japp, du öververktygar, jag gjorde samma sak. Du ska inte dra 30 drag, utan 4-8, max 16, ju färre desto bättre. Sen får man göra det några gånger, men låt honom reagera emellan. Han får lov att vara arg, han är stor nog att reagera rejält med protester men poletten kommer att trilla ner till slut OM du inte hjälper till för mycket. Han frågar :ska jag verkligen sova????? och du svarar med NÅGRA drag: Ja, det ska du. Det är en dialog, inte sovhjälp [-X . Är du med?

Kolla in filmklippet där Anna vagnar också så du har rätt teknik, ingen mysvagning här :lol: .

Hur pigg han än är så kan han inte ha mindre sömn än 12-45-2-45 vid 3 månader. Jag tror inte att det har att göra med att han inte är trött utan att han gärna vill vara med och inte tycker han har tid att sova :wink: . Se till att trötta ut honom rejält på morgonen och förmiddagen, mycket social delaktighet, magträning och frisk luft. Min lille sover jättebra när han varit ute innan sovning.

Man blir lite låst tills man känner att man har styr på skutan. Att gå ut och göra ärenden medan han sover är nog inga problem. Så länge vagnen rullar brukar de hålla sig lugna. Och några 45 minuter ska du INTE behöva stå vid vagnen.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
MammaBella
Inlägg: 33
Blev medlem: tis 26 maj 2015, 10:08

Re: Tre månader och vill inte!

Inlägg av MammaBella »

Stort tack för svar! :heart:

Alright. Då backar jag bandet och slutar dra så förskräckligt 8) Och jag har sett video så jag vet hur jag ska göra och har tränat. No mys! Nu ska jag ta tag i detta. Igen. Tack!

Jag tänkte inte att han skulle ha mindre sömn, utan kanske fördelad på annat sätt. Då han verkar piggare på morgonen. Men jag kör på med motion och aktivitet ett par dagar till så får vi se. Förslag på timfördelning om han är en pigg rackare?

Började med smakisar i dag. Det gillades mycket! \:D/
Mamma till två. En dotter som är fyra år och en son som föddes 21 februari 2015.
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Tre månader och vill inte!

Inlägg av mamaA »

Hej!
Schemaförslag för piggis:
07.00 morgon mat

09.00 sova 45
10.30 mat

12.00 sova 2
14.00 mat

16.00 sova 45
17.30 mat

18.45 nattslurk
19.00 godnatt

Orkar han två timmar på morgonen är frågan för annars får jag inte ihop schemat, det blir lite väl mycket vakentid på de andra passen då tycker jag :-k , men du sa ju att han är pigg på förmiddagen så det kanske kan funka.

Härligt när smakisarna är populära :D

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
MammaBella
Inlägg: 33
Blev medlem: tis 26 maj 2015, 10:08

Re: Tre månader och vill inte!

Inlägg av MammaBella »

Hej igen!

Tusen tack för schema, så tacksam!

:heart:

/Bella
Mamma till två. En dotter som är fyra år och en son som föddes 21 februari 2015.
MammaBella
Inlägg: 33
Blev medlem: tis 26 maj 2015, 10:08

Re: Tre månader och vill inte!

Inlägg av MammaBella »

Vilken skillnad.

Jag backade och slutade vagna. Lägger tillrätta och ramsar lågt när jag går.
Han somnar mycket snabbare dagtid och kvällar somnar han nästan direkt. Wow!
Vågar inte jinxa - men jag har fått tillbaka en hel del självförtroende :)

Tack!

:heart:
Mamma till två. En dotter som är fyra år och en son som föddes 21 februari 2015.
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"