Min 1,5-åring vill inte sova själv längre - hjälp!

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Skriv svar
Johannaxx
Inlägg: 8
Blev medlem: sön 05 okt 2014, 23:36

Min 1,5-åring vill inte sova själv längre - hjälp!

Inlägg av Johannaxx »

Hej!

Min 1,5-åring kurades när hon var 10 månader och sedan dess har läggning och nattsömn funkat superbra. Från början hade jag ett fast schema (första 2 månaderna ca) men med tiden har jag släppt på det, kanske då det ändå funkat med nattsömnen så bra.

Hon brukar somna vid 7 för natten, men det kan även bli kl 8 om det är något speciellt. Hon har sedan sovit hela natten i egen säng, vaknar vid 6-7 på morgonen, lite varierande. Hon sover även en gång på dagen, ca 1.5 h. Dagsluren blir ibland på förmiddagen och ibland på eftermiddagen. Det har inte spelat någon roll för läggningen och nattsömnen när dagsluren hamnat.

Sedan hon kurades har vi varit bortresta några gånger, upp till en vecka åt gången. Hon har då somnat på andra sätt (mestadels i vagnen och sedan flyttats över till spjälsäng). Insomningen har varit lite svår när vi varit borta men när hon väl somnat har hon sovit bra, trots att vi sovit i samma rum (Hemma har hon eget rum). När vi kommit hem har sedan läggningen och att somna själv gått bra igen.

Nu till problemet. Sedan några dagar tillbaka vägrar hon att somna själv och sover inte längre på natten. Vi var bortresta för 2 veckor sedan och under den tiden somnade hon i min famn och flyttades över till sin säng när hon sov (7 nätter). Där sov hon sedan bra hela natten. När vi kom hem somnade hon bra några nätter, men nu de senaste 4 nätterna vägrar hon att somna själv. Hon skriker och ställer sig upp i sängen. Jag har försökt ramsa men ingen respons. Hon lugnar sig inte heller om jag kommer in, såvida jag inte tar upp henne eller lägger mig bredvid henne. Jag har nu de senaste dagarna lagt mig bredvid henne och då har hon somnat. Om jag försökt sätta mig upp för tidigt så sätter hon sig också upp och drar ner mig igen. Hon har sedan även börjat vakna på natten utan att somna om. Jag har då de senaste dagarna låtit henne sova i vår säng resten av natten.

Hjälp!! Hur hittar vi tillbaka? Jag känner mig också osäker, funderar på om just 1.5 års åldern är en känslig period där de behöver lite mer närhet, känns då inte riktigt bra att förvägra henne det, men samtidigt vill jag att hon ska känna sig trygg att somna själv och få bra nattsömn. Känns också aningens svårare att genomföra kur nu när hon direkt ställer sig upp i sängen och inte vill ligga ner. Hon kan ju inte somna om hon står upp och skriker :cry:

Funderar också på om man verkligen behöver fasta rutiner för att det ska funka i längden...?

Tacksam för tips!!
Son, född 2009
Dotter, född 2013
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Min 1,5-åring vill inte sova själv längre - hjälp!

Inlägg av TorsMamma »

Hej och välkommen! :D

Ojojoj... vilken röra ni lyckats få till... :roll: :?

SHN är ju då tyvärr så att man faktiskt håller sig till ett schema och håller dessa tider. Visst finns undantag, men de är ju just det undantag som inte sker regelbundet om man säger.... :roll:

Att sova från säg 20-06 och sen 1,5 tim middag på det är alldeles för lite sömn för en 1,5 åring, de behöver MINST 12+1,5 tim regelbundet! 8)

Sen rekommenderar vi här på forum att man behåller spjälsängen till minst 4 års ålder när trotsen är helt över, så har du inte det rekommenderar jag att du snarast inför den igen ihop med attityden av självklarhet som jag verkligen rekommenderar att du läser om igen i boken. :idea:

Att lägga i vagn när man är på resa tycker jag är ok, men att knyta läggning till sig själv som om man vore en napp är oftast inte särskilt lyckat som du märker, skapar oftast mera frågor och osäkerhet än man behöver. :wink:

Precis som du själv märker är 1,5 åringen i en utvecklingssprång och vi kallar den för "FÖRTROTSEN" du kan använda sök här på forum och läsa om den och då är det inte helt ovanligt att de trotsar med just sömnen och ifrågasätter om man kan sova som man skall. Dessa frågor kommer och går med jämna mellanrum så att då ha rutiner på plats är oftast en befrielse. :)

Läs gärna om förtrotsen i barnaboken också så får du massa fina tips.

Läs sen Internationella SHN boken flera gånger framåt och bakåt så du verkligen VET vad du skall göra och hur du vill gå vidare. :wink:

Se över mörkläggningen i rummet så det faktiskt är riktigt kolmörkt så hon verkligen kan sova till 07 på morgonen nu när det blir sommar.

Jag tror vi börjar där så du har lite tid att ladda på! :D
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Johannaxx
Inlägg: 8
Blev medlem: sön 05 okt 2014, 23:36

Re: Min 1,5-åring vill inte sova själv längre - hjälp!

Inlägg av Johannaxx »

TorsMamma, tack för ditt svar och tips! Jag ska läsa på om kuren igen och även det andra du tipsar om. Vi har fortfarande spjälsängen kvar och hon sover i ett mörkt rum, så förutsättningarna borde finnas! (Inte så bekvämt för en mamma att ligga i en spjälsäng dock :cry: måste nog ta tag i det här snarast!)

Det som gör det lite svårt är att vi inte har några fasta rutiner, våra dagar ser relativt olika ut från vecka till vecka. Hon började dessutom förskola 2 dagar i veckan i april. Om hon får välja själv vill hon sova på förmiddagen, ganska tidigt. På förskolan sover de dock efter lunch, så just nu blir det ibland fm och ibland em. Jag tror att jag måste sätta ett schema som rättar sig efter förskolans tider och se till att det sätter sig, försöka köra det några veckor och sedan försöka hålla det.

Vad tror du om detta schema:

7:00 Vakna och välling
10:00 Litet mellanmål (har de på förskolan)
12:00 Lunch
12:30-14:00 Sova
14:30 Mellanmål
18:00 Middag
18:45 Välling och redo för säng
19:00 Sova natt

Funderar också på det där med att hålla sig till tiderna. Just läggtiden känns lite svår iom att man inte alltid är hemma kl 7. Jag vet att man ska hålla sig till tiderna 100% när det ska sätta sig, men när det väl känns stabilt, hur stor flexibilitet är ok för att undvika att störa sömnen? Det känns som om hon har varit ganska ok med att vara uppe till kl 8 t.ex. om man haft gäster och det hänt mycket, och ändå kunnat somna bra när man lagt henne, men hur mycket vågar man frångå schemat och läggtiden? Vill inte tappa bort oss igen om (när :D ) vi väl hittar tillbaka!

Tack igen!
Son, född 2009
Dotter, född 2013
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Min 1,5-åring vill inte sova själv längre - hjälp!

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Min son har liksom ALDRIG klarat att vara uppe länge för att sen sova längre på morgonen, snarare tvärt om, jag har märkt att ju senare han lägger sig desto tidigare vaknar han faktiskt nästa morgon. Detta är ganska vanligt och många "ser" inte detta mönster.

Är du 100% på att om du lägger henne säg 1 timme senare, sover hon då exakt 12 timmar och vaknar 1 timme senare på morgonen kan man ju avvika max 1 gång i veckan. Men vaknar hon samma tid eller tidigare när hon läggs säg 20, då är det ju en massa sömnbrist på det som skall tas igen. Det är INTE bra, då rekommenderar jag det i princip inte alls, då MAX 1 gång i månaden. Min son har i ärlighetens namn (han är snart 9) bara varit uppe längre max 1 hand full gånger av just detta skäl. Han är också den enda i skolan som inte kommer tröttare på måndagen än han var på fredagen! :shock: De flesta 6 åringar lägger sig både 21 och senare kommer till skolan som vrak och är mörka under ögonen, så vill jag inte ha det. Så min son lägger sig idag senast 20! Och sover till 07! Att ha en vagn och lägga i eller resesäng om man är borta är guld värt, och sen lägga på vanlig tid, då är alla glada, sätt i bilen i mörker, ta in i huset i mörker, tänd inga lampor, lägg och sov till normal tid. Det är mina tips i alla fall!
Ang. tider, så ja, dessa borde ni i så fall synka med förskolan tycker jag. Håll rutinerna så länge ni bara kan! Det finns ca. 25% man kallar för murmeldjur (enl Anna) och dessa barn kan sova lite hur som helst, ståendes upp och ner i en garderob. Om man har ett sådant barn är det ju inte nämnvärt stora problem, med dessa föräldrar och barn söker sig i princip aldrig hit. :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Johannaxx
Inlägg: 8
Blev medlem: sön 05 okt 2014, 23:36

Re: Min 1,5-åring vill inte sova själv längre - hjälp!

Inlägg av Johannaxx »

Torsmamma, mycket tänkvärt angående läggningstider... Jag har läst en del trådar om det nu också, och ska försöka anpassa oss till detta bättre, även för 6-åringen, för nej, de sover inte längre om de somnar senare. Vill gärna att min son ska sova bättre också, ska ta tag i det efter dottern.

Dottern har sovit bättre på nätterna sista veckan men själva läggningen har inte gått bra. Hon vill snabbt ner i sängen och lägger sig direkt ner på kudden. Dock ställer hon sig blixtsnabbt upp och börjar gråta när jag går ut ur rummet. Direkt när jag kommer in igen lägger hon sig ner. Senaste dagarna har jag suttit inne i hennes mörka rum och så har hon somnat efter en stund (mellan 10 min och 1 h) men så vill vi ju inte ha det på sikt...

Har nu läst SHN-boken igen, och idag körde jag sovkur, dag 1. Känner mig dock osäker på om jag gjorde rätt. När jag kurade när hon var 10 månader gick det relativt enkelt, nu var det väldigt mycket svårare, hon är så mycket mer medveten och hon kan ställa sig upp, vilket gör det svårare.

La henne kl 7 som planerat, hon la sig snabbt ner och jag ramsade mig ut. Stannade utanför dörren. Hon började skrika direkt och ställde sig upp i sängen. Inte hysteriskt skrik men ihållande. Ibland med någon eller några sekunders paus. Ropar också på mamma vilket känns svårt :( Och skrek "mig mig" :( :( Jag försökte svara med ramsan men kände inte att det var så jättelätt att få till någon kommunikation med ramsan, kände mig lite som en robot som höll fast vid mina ord utanför dörren. Gick in några gånger och då tystnade hon direkt och la sig ner. Jag sa ramsan och gick ut och hon ställde sig upp direkt och började gråta mer efter varje gång jag varit inne. Några gånger trodde jag att hon kanske var på väg att somna och försökte mig på bekräftelseramsa men då började hon om att skrika. Jag vet att det är vanligt men det kändes svårt att veta när det var dags för bekräftelseramsa och när det skulle ha varit bättre om jag var tyst.

Vi höll på i 1.5 h :( På den tiden kanske jag gick in 5 ggr, det kanske är alldeles för mycket? Ramsade även en hel del, även om jag också var tyst ibland trots att hon skrek. Hon blev också alldeles svettig av att skrika så jag bytte pyjamas på henne till en torr till slut. Sista gången jag var inne så pratade jag lite mer med henne, inte bara ramsan. Klappade henne på huvudet och avslutade med ramsan, lite viskande, sedan började jag långsamt gå ut ur rummet, ett steg i taget. Först lyfte hon huvudet och då sa jag snabbt ramsan och hon la ner det igen. Hon började säga något, jag sa ramsan och hon tystnade. Gick så långsamt ut ur rummet och ramsade varje gång hon gjorde en rörelse eller ljud. Tillslut drog jag igen dörren och så var det tyst. Sedan dess har hon sovit.

Så, hur många fel har jag gjort?? Skulle vara väldigt tacksam för lite pepp inför morgondagen eller hur jag ska tänka på vissa saker.

Något särskilt jag ska tänka på med tanke på att hon är så stor att hon ställer sig upp direkt (svårt att somna stående) och att hon kan uttrycka sig med ord...? Är det rätt att bara bara hålla sig till ramsan eller hur ska jag tänka här med kommunikationen?

Hur är det med bekräftelseramsa i detta fallet, dottern har ju tidigare somnat lätt på kvällen, hur vet jag när jag ska sätta in den utan att störa henne?

Något att tänka på när det gäller antal gånger att gå in? Jag kanske gick in lite för lätt och väckte förhoppningar om att jag skulle stanna.

Byta pyjamas ok? Kan ju inte vara bra att sova i blöta kläder? Eller ska man bara låta vara för att inte skapa nytt beteende?

Gå långsamt ut ok? Det som till slut funkade idag är ju inte så man ska göra enligt boken? Kan ju också ha somnat för att hon var så trött tillslut.

Ursäkta många frågor och tusen tack för hjälpen!
Son, född 2009
Dotter, född 2013
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Min 1,5-åring vill inte sova själv längre - hjälp!

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Jag rekommenderar att du faktiskt läser lathunden!! Första natten går man faktiskt in och LUGNAR lägger hon sig ner direkt du går in så kan du trycka till över ryggen och GÅ UT med ramsan. Första versen sägs på väg ut vers 2+3+4 sägs utanför dörren som stängs. Man kan första natten få gå ut och in typ 100 ggr, detta är inte konstigt.

Andra natten har du minst 20 min skratt till gonatt utanför rummet, in och lägg POFF tryck till ut med ramsan som skall vara så HÖG och HURTIG att du inte kan hålla dig själv för skratt!! När det är tyst ger du bekr. utanför rummet, även om hon "går igång" på den! Ja detta gör man tills de faktiskt fattar. Vilket kan ta några nätter. Om du hör att det är STOR kris, jättekris, hon hör inte ramsan, hon lyssnar inte alls och hulkar, DÅ går du in, lägger ner, trycket till en kort solfjäder, GÅR UT med ramsan igen!

Tredje natten, tar ramsan över och du jobbar med den! Hon skriker dig till sig och ditt jobb är att förmedla totalt lugn med ramsan, så pass att hon faktiskt tar emot den! Även här använder du bekr. när hon är tyst X4.

Natt 4 får du baka ihop ramsan med bekr.

Läs runt här på forum, om och om igen!! Vi har många fina trådar på detta! Hon frågar om det skall vara så här? kan hon verkligen sova ensam? Du har ju sagt att man aboslut inte kan somna själv, varför har du ändrat dig? Varför gör du inte som förut? Det är tonen på ramsan som skall svara på detta.

Prata med henne på kvällen med stor tillförlit och säg att det skall bli så skönt att få sova och hur mysigt det är att sova själv och lugnt, att du finns utanför och säger ramsan så hon vet att hon inte är ensam!

Läs safarin för pepping!
http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... ember-2006

Skriv ut lathunden!
http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... ela-natten
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Johannaxx
Inlägg: 8
Blev medlem: sön 05 okt 2014, 23:36

Re: Min 1,5-åring vill inte sova själv längre - hjälp!

Inlägg av Johannaxx »

Hej igen,

Lite uppföljning!

Andra kvällen gick lite bättre än första, hon skrek dock ändå liksom första kvällen men med lite mer pauser. Insåg att jag gått in för ofta och lätt första kvällen och försökte hålla mig tyst och undan lite mer, inte ramsa för ofta etc, men att hon ändå skulle veta att jag var där. Hon somnade efter 1 h... Kändes sådär men ändå bättre än första kvällen. Sov hela natten.

Tredje kvällen skrek hon när jag la ner henne i sängen men jag ramsade, gick ut och var tyst. Hon skrek lite men inte hysteriskt och efter 4 minuter sov hon. Sov hela natten.

Fjärde kvällen och framåt. Direkt när jag släckt ljuset vill hon ner i sin säng och lägger sig direkt ner på kudden. Jag ramsar och går ut och hon sover! Halleluja!

Tack för hjälpen! Ska verkligen försöka hålla i detta nu!!
Son, född 2009
Dotter, född 2013
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Min 1,5-åring vill inte sova själv längre - hjälp!

Inlägg av TorsMamma »

Halleluja =D> =D>

Börja inte konstra till det bara så håller det! Om inte du ifrågasätter den goda sömnen gör inte hon det heller! Visst någon kväll med konstigheter har de alla och ställer frågor lite då och då. Stå bara på dig då! :D :mrgreen:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "