Nattning + vagning 6 veckors

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
sofald
Inlägg: 38
Blev medlem: tor 10 okt 2013, 10:36

Nattning + vagning 6 veckors

Inlägg av sofald »

Hej,

Efter lite upphåll är jag nu tillbaka då lillebror A föddes för 6 veckor sedan!! :heart: Efter att ha läst både barnaboken o SHN flera gånger så försöker jag köra SM från start med lille A och det har gått ganska bra hittills men nu börjar det dyka upp problem och jag har några frågor jag gärna skulle vilja få hjälp med. Har blädrat i BB igen och även läst en hel del fram och tillbaka på tipsen och trådarna här, men jag behöver nog lite peppning för mitt självförtroende är inte helt på topp just nu... :wink:

Jag försöker köra på schema
08.00 Vaken 1 tim.
09.00 Sova 2,5 tim.
11.30 Vaken 1,5 tim.
13.00 Sova 2,5 tim.
15.30 Vaken 2 tim.
17.30 Sova 2 tim.
19.30 Vaken 3 tim. med en sovpaus på ca 20min
22.30 Sova natt 6 timmar
04.30 Nattmål
04.50 Sova 3 timmar till.

Oftast håller det fram till 15.30 sedan har jag svårt att få han komma till ro o sova i 2timmar till så då blir det lite duttande med sov o mat... har en trotsig tvååring att ta hand om o då är det svårt att fokusera på lille A tillräckligt :( ... vilket gör att han jag tror han blir övertrött o inte äter så bra, för nätterna så somnar han oftast för natten vid 21 och sover till 1, äter under 1timme, sover till ca4.30 äter 1 timme och sover till 8.
På natten sover han oftast i sin säng alt i vagnen (fast de senaste nätterna har jag varit så trött att jag flyttat över honom till vår säng o ammat honom i sängen vilket lätt till fler mattillfällen... :( ). På dagen sover han i vagnen.
Till saken hör oxå att han har väldigt stort behov av att rapas och kräks en hel del så det kämpar vi med oxå. Ibland tycker jag det är svårt att förstå om en rap sitter på tvären el om han bara har svårt att komma till ro... :(


Till mina frågor. :)
Fram till nu så har han sovit väldigt bra på dagarna. Oftast har jag bara kunnat lägga honom när han är trött (oftast direkt efter maten då han är en tröttis som har svårt att vara vaken 1,5timme) o så har han sovit 2,5 timme, med möjligt en el två skarvar. Men de senaste dagarna så har han svårt att komma till ro och det blir ett evigt vagnande den första timmen o sedan sover han bättre andra timmen för att sen vakna sista halvtimmen o vagnas igen. Det jag undrar nu är om jag är på väg in i vagningsträsket :? och om jag ska följa råden som finns i de trådarna gällande vagning även för lille A. Känns som han är så liten fortf så det jag gjort hittills är att jag vagnat fastän han slutat skrika, men inte kommit till ro. Fel??

En annan fråga. När det gäller nattningen på kvällen. Hittills när han läggs för kvällen så har han antingen lagts i vagnen o vagnats el så har han fått somna på bröstet på mig (inte ätandes) el nästintill ammats till sömn o sedan lagts i sängen. Det jag lurar på är om han är tillräckligt stor för att läggas på mage i sängen o "buffas" om han blir upprörd? Är det jag som är "svag" o för "orolig" för min lille kille o behöver gaska upp mig el vad ska jag göra? :-?

Jag får erkänna att det sitter en oro i från hans storasyster som skarvade väldigt mycket på dagarna och jag hade svårt att få till det förrän hon blev 8 mån. När han sovit så bra hittills är jag lite rädd för att han är på väg in i storasysters dagssömnproblem...

Sofie :D
N född 130623, startat kur 131031, Första 12-timmarsnatten vid 6,5 månad
F född 150330, SM från början så gott det går
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Nattning + vagning 6 veckors

Inlägg av mamaA »

Hej och välkommen tillbaka :D !

Du är lite tidigt ute med schema, det sätter man inte förrän vid 2-3 månader tidigast. Man strävar efter en rytm 1,5 vaken-2,5 sova så gott det går. Vissa bebisar har svårt att hålla sig vakna så då får man lägga lite tidigare men sträva efter att försöka förlänga vakentiden lite på något pass. Två timmars vakentid klarar inte många så små bebisar enligt min erfarenhet, möjligtvis på kvällen i så fall. Släpp schematänket ett tag till, du får då ingen fast natttid utan den blir lite flytande beroende på sömn och vakentid men efter fyra vakenpass är det sova natt som gäller. Jag bestämde dock en något så när fast morgontid som jag väckte på just för att det inte skulle bli för sen läggtid på kvällen.

Man kan göra på olika sätt med småttingar som vaknar för tidigt. Vissa gör så att alla uppvak inom 1,5 timme betyder mer mat, alltså påfyllning och sen läggas att sova och uppvak efter 1,5 timme innebär nytt sm-mål. Jag provade det på min minsting men gillade det inte, det blev mat alldeles för ofta då han var en riktig skarvare. Man kan även verktyga som du gör men ja, jag skulle säga att du är i ett vagningsträsk. Där hamnade jag också utan att inse det :wink: , genom att just fjösvagna alldeles för länge och för mycket. Det var inte förrän jag tuffade till mig och blev sparsammare med verktygen som det blev bättre. Jag bestämde mig för buffning istället, då jag kände mig bekvämare med det eftersom jag använt det på storebror. Det går att buffa i vagn också :wink: (även om det inte är bekvämt för ryggen) . Man vill gärna ingripa för ofta så jag höll mig till tipset att räkna mina buffningar och sen räkna dubbelt så länge innan jag fick ingripa igen. Om jag buffade 8 gånger så räknade jag till 16 innan jag fick buffa igen etc.

Det går utmärkt att lägga liten i sängen för att somna själv och buffa vid behov. Kvällen är dock ofta den svåraste läggningen för så små. Jag trodde inte riktigt på det själv innan jag fick lillebror, vår storebror var en dröm att lägga och jag visste inte ens vad kvällstrassel var så det var en rejäl chock med en bebis som inte ville somna på kvällen. Nu i efterhand inser jag att jag borde ha varit sparsammare med buffningen då så hade den nog fungerat bättre, lillebror är en man med stark vilja och får han korn på att man erbjuder service så kräver han allt som finns. Vi började få styr på honom efter ca 2 månader men han var lite mer än 3 månader innan jag tog itu med nätterna och när väl nattmål och napp var bortplockade blev även daglurarna mycket bättre för han hade lärt sig att han inte fick så mycket service längre. Han var arg som ett bi i tre nätter men sen la sig lugnet :lol: och vi sov gott.

Det verkar ju ändå som ni har ganska bra nätter med två nattmål bara, även om de är långa. Så var det med min äldste också medan minstingen åt på en kvart men ville inte självmant släppa de där två nattmålen som han siktat in sig på :wink: . Det är bekvämt att ha det små i sängen men det blir inte direkt färre nattmål då som du själv skriver. Ha sängen eller vagnen nära dig så du orkar lyfta över. Om det går så försök korta ner nattmålen lite, Anna skriver 15 min vilket är svårt med vissa bebisar men funkar bra med andra. Minstingen här åt bara ur ett bröst per nattmål, inte så skönt för mig i början tills brösten ställt in sig men fort gick det. Jag var så trött så jag struntade t.o.m i att byta blöja på natten om han inte bajsade :oops: . De första månaderna med nattmål är superjobbiga pga att man är så trött och hormonerna som lever sitt eget liv. Försök att ha 4-månaders dagen i sikte, då får du sova 12 timmar utan nattmål och förhoppningvis utan uppvak med :mrgreen: .

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
sofald
Inlägg: 38
Blev medlem: tor 10 okt 2013, 10:36

Re: Nattning + vagning 6 veckors

Inlägg av sofald »

Väldans vad svårt det är att få till tid vid datorn med en trotsig 2-åring och en liten! :wink: men TUSEN TACK för svar!! Precis den peppning jag behöver! [-o<

När jag läser ditt svar inser jag att vår lillebror är nog lik er lillebror. Stora syster var inga större problem att lägga och i synnerhet inte på natten efter nattmål. Det var bara att lägga tillbaka i sängen o så sov hon! Lillebror får jag kämpa med rapning och att komma till ro. Inte lätt! :roll: Har läst mycket på rap-trådar och försöker allt, men det är fortfarande svårt att få han att rapa. Och ibland har jag svårt att förstå om han fortfarande har en rap på tvären el om han "bara" har svårt att komma till ro.

Har kämpat med att försöka få ner nattamningen på natten. Har faktiskt hoppat att byta kissblöja för att inte störa honom och jag lyckades faktiskt få ner nattmålet + få han komma till ro igen till 40 min! Och vi kämpar vidare!! :)

Jag kör på vagning än så länge. Med storasyster funkade buffning bäst, men just nu fungerar vagning bra på lillebror och jag vill nog känna mig lite säkrare först innan jag provar buffning igen. Men jag har tagit till mig det där med "vagningsträsket" och jag tycker redan det är bättre! :lol: Jag har nog inte litat på honom tillräckligt att finna ro själv. :oops:

Ska försöka hålla mig lite till tåls och inte styra in något schema än. Det är dock lockande eftersom jag är så otrooooligt trött... :cry: Den senaste veckan känns dock som han nästan har ett schema för även om det under dagen styrts till att han borde nattas vid kanske 20 el 21 för natten så somnar han alltid runt 22!! Sedan blir det 2-3 nattmål för att han därefter nästan alltid vaknar 8!! Första nattpasset sover han alltid 4 timmar, men inatt sov han faktiskt 5,5 timme! Så förhoppningsvis går det åt rätt håll!! Men det är tufft. :shock: Mycket tuffare denna gången med en trotsig 2-åring vid sidan. :(

Återigen TACK [-o< för peppning!!

Kram :heart:
N född 130623, startat kur 131031, Första 12-timmarsnatten vid 6,5 månad
F född 150330, SM från början så gott det går
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Nattning + vagning 6 veckors

Inlägg av mamaA »

Hej igen!

Ja, det är betydligt knepigare med tvåan konstigt nog men man ska ju fördela sin ork och uppmärksamhet till två stycken istället så det är kanske inte så konstigt i alla fall :wink: .

Lillebror hade jättesvårt att somna om om jag gav ett bröst, sen rapade och sen nästa bröst så jag lät som sagt honom äta ur ett tills han slumrade lite, struntade i rapen trots att den var superviktig på dagen( lite magont) och la över i sängen försiktigt [-o< . Detta funkade bäst för oss. Vid 6 veckor vägrade han bröstet efter att ha strulat i 3 veckor så då fick han flaska istället, en servering :D och samma procedur. Jag har för mig att han var runt 2 månader när jag tyckte att han kunde läggas tillbaka mer vaken och fixa att somna om själv och det gick oftast bra då.

Med rapning tycker jag att det funkar bäst om man varierar ställning några gånger. Först lägger jag t.ex honom över axeln och buffar uppåt i rumpan, kan göras sittande/stående/gående, om det inte händer något så lägger jag honom på mage över mina knän och buffar med knuten näve i rumpan, sen reser jag honom till sittande och lutar hans överkropp framåt så brukar rapen komma annars så upprepar man någon av de andra ställningarna. Det funkar även att studsa dem försiktigt i knät men nacken måste vara något så när stabil. Gå upp och ner i trappa funkar också ibland.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
sofald
Inlägg: 38
Blev medlem: tor 10 okt 2013, 10:36

Re: Nattning + vagning 6 veckors

Inlägg av sofald »

TUSEN TACK igen för svar!! [-o<

Kämpar på med amning o rapning!! Tvättmaskinen går för fullt då vi kräks ner stup i kvarten... suck!! #-o Läste några andra trådar och hittade då din "Finn tråd". Väldigt inspirerande!! :) Så imponerad av dig! =D>

Själv kämpar jag oxå med amningen, fast åt andra hållet. Jag får för mig att jag har för lite för han skarvar emellanåt. På kvällen håller han på bra länge o kämpar o drar i brösten så då ger vi honom ersättning. Men jag får faktiskt för mig att han hellre vill ha bröstet... Har börjat dricka weledas amnigste och hoppas att mjölken ska rinna till mer. [-o<

Annars kämpar vi fortf med eftermiddagsluren en del. ](*,) Har svårt att få han sova mer en 45 min nu på den luren, och så blir det evigt duttande på kvällen och han är hur svår som helst att få till ro för natten. ](*,) Jag gissar att han är extremt övertrött o har svårt att orka få sig mat och svårt att komma till ro så jag försöker kämpa på att han ska sova längre på sitt 3e pass. De första två passen sover han alltid 2-2,5timme i vagnen... Igår provade jag nappen efter att läst din tråd. Jag är egentligen inte jätte fan av napp heller för jag känner att den krånglar mer än hjälper ibland. Men på em kom han till ro - så länge nappen var i munnen... när den åkte ut vaknade han inom ett par minuter och var arg. Jag har oxå provat bärsele för att få han komma till ro, men det funkar oxå bara i 45 min ungefär... :( Några tips?

Funderar på när man känner/vet att det är dags att införa schema? :?: Ser framemot schema med tidigare nätter o färre nattmål o uppvak... [-o<

KRAM :heart:
N född 130623, startat kur 131031, Första 12-timmarsnatten vid 6,5 månad
F född 150330, SM från början så gott det går
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Nattning + vagning 6 veckors

Inlägg av mamaA »

Hej!

Härligt att vår resa kan vara till hjälp för andra :D , den har onekligen varit vinglig men känns stabil nu tycker jag.

Jag följde Susan D:s ( tidigare hjärta här) råd och hade ett schema i tanken vid två månader men spikade det inte officiellt förrän vid tre månader, då känns det inte så farligt om man misslyckas med att hålla det ibland :wink: .

Tredje luren var ett jätteproblem för oss, det var uppvak efter 45 min på den nästan varje dag. Jag var väldigt glad när jag kapade den från 1,5 timme till 45 min så jag slapp det problemet :wink: . Jag minns inte riktigt när jag gjorde det bara #-o , någonstans runt 2,5-3 månader tror jag. Nappen är som sagt ett gissel när de bara tappar den. Storebror älskade sin så mycket att han fortfarande har den kvar på natten vid 4 års ålder :oops: , han har varit duktig med att hålla den i munnen och varit en säker sovare från tidig ålder så jag väntade med att rycka den och sen blev han bara äldre och det kändes svårare men snaaart ska jag ta tag i det :wink: . Är bebis bara halv intresserad av nappen så är det bättre utan, annars måste man bara kolla om den är i munnen var gång det vaknas och det blir bara extra jobb då det är svårare att avvakta och se om lite själv somnar om istället.

En tanke är att man kan köra fyra lurar med de två sista 45 minuter, det blir ju kortare tid mellan maten då men jag har hört vissa som gjort det för att komma undan kvällstrasslet.

Du kan ju ta tag i att vagna över ett nattmål redan nu om du vill, annars kan du vänta till han är två månader när du har fått lite mer styr på det och har ett schema i bakhuvudet. Jag minns så väl den där känslan av att man desperat vill ha lite ordning med ett schema så man får lite struktur på tillvaron och får sova lite mer.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
sofald
Inlägg: 38
Blev medlem: tor 10 okt 2013, 10:36

Re: Nattning + vagning 6 veckors

Inlägg av sofald »

:heart: Hej igen! :D

Har huvudbry igen... :roll:

De senaste nätterna har liten kortat tiden han sover första "nattpasset" till 3 timmar!! Innan hade han faktiskt ökat från 4 timmar till 5 timmar och nu backar vi känner jag... :evil: :evil: :evil: Jag tycker han äter lika bra på dagen och sover detsamma med enda skillnaden att jag vagnat lite mer på 3e luren för att få han sova mer än 45 min... Åh då tycker jag faktiskt han ätit bättre på kvällen oxå!! Och dessutom tryckt i honom upp till 90ml ersättning på det! Så han borde fått mer mat än vanligt hela dagen och ändå är första nattpasset kortare. #-o #-o Vad händer? Kan det vara tillväxt fas igen så han behöver ännu mera mat?? Är det bara att vänta ut??

Har en fundering oxå kring schemaläggning. Mitt huvudbry är att få ihop med bra med systers och i synnerhet hämta o lämna tider hos dagmamman! :roll: :roll: Tyvärr kan jag inte gå med vagnen o lämna storasyster utan behöver ta bilen. Funderar på om ni har några bra tips där? Hur jag än vrider o vänder på det känns det som hämta/lämna tiderna hamnar mitt i mat el nära lur. Om liten somnar i bilbarnstolen har jag idag svårt att flytta över honom till vagnen för att sova där. Och han vaknar oftast efter en stund i bilbarnstolen så han klarar inte av att ligga där någon längre stund heller.

Måste dela med mig en glädjestund bara \:D/ , eftersom det känns som jag klagar så... :oops: Igår em när lillebror sov fick både pappa o mamma tid att leka själva med storasyster. Ååååh det var sååå fantastiskt roligt! [-o< [-o< Ser framemot när vi kan leka alla fyra oxå, även om det är fantastiskt med bebismyset!

KRAM
N född 130623, startat kur 131031, Första 12-timmarsnatten vid 6,5 månad
F född 150330, SM från början så gott det går
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Nattning + vagning 6 veckors

Inlägg av mamaA »

Hm, jag tycks mig minnas att vi också hade en minskning på antalet sammanhängande sovtimmar, det kom i perioder men jag tror inte det hade med ökningsfaser att göra ärligt talat. Hade jag kunnat göra om så hade jag verktygat mycket tuffare tidigare på nätterna för lillebror började snarare minska än öka första sovpasset på slutet. Antingen ger du det ett par dagar och ser om det går över eller så vagnar du över uppvaket.

Jag tror det är lättast att lägga hämtningar/ lämningar precis innan eller när en lur börjar. Då somnar liten i bilen och sen lyfter du över och JA- det går att göra. Attityden av självklarhet och litet sparsamt koncist verktygande så lär sig liten vad som gäller. Nu är han ju för liten för att du ska kunna säga ramsan när det är sovdags i bilen men de små brukar oftast slockna ganska lätt. Du kan också lägga filt/barnvagnsgardin över bilstolen för att signalera sovdags.

Ta tillvara på de där härliga ögonblicken, de behövs verkligen i hormonerna och sömnbristens tid :wink: . De kommer att bli fler och ni kommer att ha kul tillsammans alla fyra. Lillebror har varit med på vårt fredagsmys sen han var pyttis där vi spelar spel hela familjen tillsammans. I början var det bara korta stunder och ofta satt han hos mig vid bordet och fick mat samtidigt men storebror var noga med att han hade en egen spelbricka och slog tärningen till honom. Nu när han är 8 månader märker jag att bröderna kan leka mer tillsammans. Lillebror älskar att vara inne på storebrors rum och leka med alla hans saker :heart:

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 815
Blev medlem: mån 25 feb 2013, 11:04

Re: Nattning + vagning 6 veckors

Inlägg av Ylvispylvis »

Varning bara för att heta bilar och bilstolar tagit flera barns liv!!! :shock: :cry: Lämna aldrig ett barn i bilen, absolut inte i solen, på några minuter blir den kokhet. Gäller även filt/gardin (går förstås bra under insomning och med mammas vakande öga i närheten), nu när vårsolen är här gäller det att tänka en extra gång på sådant! Jag varnar för att jag drömmer mardrömmar ännu om den lille som dog för något år sedan. :cry:

Med det sagt så håller jag med MamaA om att sömnen går fram och tillbaka, men det skadar aldrig med mat i mängder! =P~

Kram och trevlig helg!


/Ylva

:heart:
S 2013-08-20, SM från början
J 2015-07-23, varför överge ett vinnande koncept?
Tvillingar i magen bf 2018-10-02
sofald
Inlägg: 38
Blev medlem: tor 10 okt 2013, 10:36

Re: Nattning + vagning 6 veckors

Inlägg av sofald »

TUSEN TACK för er peppning!! [-o<

Japp, sömnbrist o hormoner påverkar mig verkligen nu!! :evil: Inatt vände det lite igen, efter en långdragen nattning. Då sov han 4,5h första passet och 3 timmar andra passet. \:D/ \:D/ \:D/ Även om jag helst sett att han ökade ännu mer på första passet...

Däremot har han börjat krångla med magknip lite och jag funderar på om det kan vara ersättningen. Jag ger han lite tillägg emellanåt när jag får känslan att han inte ätit tillräckligt. Hittills har det inte varit så mkt så då har han fått sempers tetra, men de senaste dagarna har vi börjat med pulver att blanda. Funderar på om det kan vara det som påverkar för han har skrikigt o spännt sig en del på em kvällarna. Han har släppt bröstet o skrikigt trots att där funnits mat. Försöker rapa honom till tusen o det kommer ju en del, men det är ju svårt att veta om det var allt. Men tidigare när det suttit rapar i halsen så har han blivit mer "skruvig" av sig o inte gallskrikigt direkt o spänt sig... :cry: Började med minifom-droppar igår för att se om detta hjälper. Men om ni har tips el tankar tar jag tacksamt emot dessa.

Annars så tror jag att jag behöver ge han mer ersättning på dagarna. Normalt har han sovit sina två första pass på 2-2,5 rätt bra, kanske med 1-3 uppvak som han antingen klarat själv el där jag fått gå in o verktyga. Men igår gick det inte på 2a passet el så tappade jag självförtroendet helt. Efter 1,5h vaknade han o hittade sin hand o sög frenetiskt på den och skrek. :-s Lyckades inte få han att somna om så jag tog upp honom o gav han mat. Efter att han ätit från mig fick han 60 ersättning. Efter 1,5h la jag honom igen och han sov i 45 min sen händer samma sak igen... #-o gör om samma matprocedur (inkl ersättning) o han sover ytterligare 1h och vaknar på samma sätt. Känner att jag nog behöver jobba mer på maten på dagen innan jag har attityden att verktyga igenom för att få bort ett mål på natten... :roll: hur gärna jag än vill för nattsömnen...

TUSEN TACK igen för er support! Ni anar inte hur mycket den betyder!! :heart: :heart: :heart:

KRAM
N född 130623, startat kur 131031, Första 12-timmarsnatten vid 6,5 månad
F född 150330, SM från början så gott det går
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Nattning + vagning 6 veckors

Inlägg av mamaA »

Hej!

Sempers ersättning har jag dåliga erfarenheter av från storebror, den är väldigt kraftig och ger lätt kräkningar upplevde jag, James fick Hipp istället som var jättebra men de har skippat ettan i den numera tyvärr så den kan man inte ge till så små. Lillebror har fått Nan vilket funkat bra. Jag upplevde också att det var lite rap/gas problem i den åldern men vet inte om det hade att göra med ersättningen eller inte. Jag blandade i alla fall i rapsolja i flaskan enligt råd från BVC och tyckte det funkade OK, kan ju inte skada i alla fall :wink: . Miniform testade jag också men upplevde att han blev mer gasig. Jag fick själv miniform på BB för min mage och det var inga nådiga gaser jag fick av den :shock: , de säger att det är så små doser till bebisar så det ska inte göra det men jag undrar det :-k .Sempers magdroppar är det som funkar bäst tycker jag samt Windy gaspipar (apoteket).

Vilka flaskor använder du? Dr Browns är bäst tycker jag för att undvika att de små sväljer luft, jag har haft både dem och Mam men Mam har inte funkat förrän lite senare när magen funkat bättre. Att ha skrikande barn vid bröstet är jag van vid :wink: , Finn visade tydligt att han ville ha flaskan och inte bröstet så det KAN vara så om du ger flaska också nu att liten blir bekväm och föredrar den. Jag försökte använda Medela flaskan som ska vara precis som bröstet men Finn gillade inte den så det funkade inte för oss, annars är det nog den som är lättast att kombinera med amning.

Jag tror inte det är bara maten som spökar för att han skarvar. Så som du beskriver att han vaknade första gången kan vara hunger men att vakna efter 45 sen igen efter påfyllning det är nog bara lite allmän skarvning :shock: :mrgreen: . Känner han att du tappar attityden så kan det bli så men ta nya tag så brukar det ge sig snabbt.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
sofald
Inlägg: 38
Blev medlem: tor 10 okt 2013, 10:36

Re: Nattning + vagning 6 veckors

Inlägg av sofald »

håller på att kämpa igenom en em/kväll med kaskadkräkningar! Han har typ kräkts upp ALL mat sedan första luren idag. :cry: Förstår mig inte på vad som händer!!

Igår kväll gallskrek han i 1,5h och ville inte ta vare sig bröst el flaska. Till slut fick jag honom lugn o han tog 50ml ersättning och sedan somnade han! :cry: Så efter två dagar minifom slutade jag inatt eftersom jag tyckte han blivit värre de två sista dagarna. Borde kanske härdat ut en dag till för att verkligen se om det funkade men jag pausar. Han fick megarapar som han nästan skrek av efter varje måltid med minifomet. Visserligen har han kräkts upp större delen av dagens måltid men jag får se hur det går imorgon... Stackars liten!! Han sov oroligt andra luren idag, men jag gissar på att det berodde på att han inte var helt mätt efter alla kräkningar (fast han ville ändå inte ha mer mat då jag erbjöd honom flaska oxå). :roll:

Ang flaska använder jag philips avent. Har du använt den? Min känsla är faktiskt att han fortfarande helst vill ha bröstet för det är inte alltid han vill ta flaska. :shock: Men jag har beställt en dr brown nu så får vi se hur den funkar. Ska köpa Nan o se om han kräks mindre av det för sempers tycker jag han kräker upp en del. Fast som sagt, idag har jag mest ammat o det hjälpte ju inte det heller... Synd med hipp... :-x

Annars så har jag lyckats få ner tiden på matningen på natten till 30 min mat och tills han kommit till ro i vagnen igen. Däremot tar det längre tid andra matpasset. Kanske inte själva matningen, men för att han ska komma till ro. Han ligger ofta o skruvar sig o gnyr i ca 30-40 min och ibland jagar han upp sig så jag får verktyga lite. Det matpasset sker just nu runt 5.30-6.00. Hoppas att det blir bättre framöver...

KRAM :heart:
N född 130623, startat kur 131031, Första 12-timmarsnatten vid 6,5 månad
F född 150330, SM från början så gott det går
sofald
Inlägg: 38
Blev medlem: tor 10 okt 2013, 10:36

Re: Nattning + vagning 6 veckors

Inlägg av sofald »

Först och främst TACK för tipset med dr browns flaska! :thumbsup: [-o< Tycker mig se en enorm skillnad map kräkning. Betydligt mindre!! =D> :D Åh då har jag inte testat Nan än!

Magknipen är betydligt bättre oxå! :thumbsup: [-o< Sååå skönt!! Ska dock testa med lite rapsolja i ersättningen oxå och se om det hjälper ytterligare!!

Däremot har hela familjen åkt på förkylning så stackars lillebror har hela näsan full med snor och så vi kämpar nu med saltlösning och snorsug för att han ska kunna andas när han sover o äter. Normalt får han rätt mycket näsbusar, och det stör honom extremt mkt när han ska äta. Så nu när han är förkyld trasslar det extra mkt. Kanske därför han sov så dåligt inatt igen...

Idag lyckades jag dessutom lägga över honom från bilbarnstolen till vagnen efter att ha lämna storasyster. Han vaknade dock efter 5 min i vagnen så jag fick verktyga lite men sen sov han ett tag. Nu har han dock gnytt o skrikigt ett par ggr, så jag har fått verktyga lite. Kanske fick han inte tillräckligt med mat el så är det förkylningen som spökar. :roll:

Har en fundering. :?: Jag börjar känna att attityden börjar komma tillbaka 8) och börjar fundera på att försöka verktyga bort ett nattmål. En fundering dock. Hur gör jag? Utökar jag första nattens nattpass med lite tid per natt el tar jag ett stort steg på en gång? Normalt sover han 4-5h första passet, fast inatt blev det bara 3. Helst vill jag ju komma till 8h för att passa mitt tänkta schema så småningom.

Kram :heart:
N född 130623, startat kur 131031, Första 12-timmarsnatten vid 6,5 månad
F född 150330, SM från början så gott det går
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Nattning + vagning 6 veckors

Inlägg av mamaA »

Hej!

Vid förkylning har jag två bra tips. Det ena är vår stående huskur här på forumet med gul lök som grovhackas med skal på och allt, läggs i större skål och sen häller man kokande vatten över och ställer in bredvid/under spjälsängen. Det andra är physiomer babymist(apoteket) som är en koksaltnässpray. Den är mycket bättre än pipetterna som man annars köper, det kommer en rejäl dusch som sköljer näsan rejält, sedan suger man ut slemmet med nässug såvida bebis inte nyser av duschen :wink: .

För att förlänga natten kan man göra så att om man har spikade tider på nattmålen så kan man slopa ett helt men om bebis är lite oregelbunden med tiderna så bestämmer man sig t.ex för att nu ska första sovpasset vara sex timmar och så buffar man över alla uppvak innan dess. Jag gjorde så med storebror och det funkade utmärkt. När han väl fattat galoppen så förlängde jag antalet timmar och sen gjorde han det själv också efterhand.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
sofald
Inlägg: 38
Blev medlem: tor 10 okt 2013, 10:36

Re: Nattning + vagning 6 veckors

Inlägg av sofald »

:heart: :heart: :heart: GRATTIS alla fina mammor på mors dag!! :heart: :heart: :heart:

TACK för tipsen!! [-o< Liten är fortf lite förkyld men på bättringsvägen!

MEN en sak som är ännu bättre! Inatt sov han 7 timmar till första nattmålet! =D> \:D/ :lol: I förrgår natt bestämde jag mig för att verktyga igenom ett nattmål. Han vaknade efter 3 timmar och då fick jag gå in 3 ggr sedan sov han 3 timmar till!! \:D/ Och inatt behövde jag inte gör något alls. Han sov själv i 7 timmar!! Så nu finns det hopp!

Däremot har vi annat trassel just nu. Han skarvar väldigt mycket på sina dagslurar och har väldigt svårt att komma till ro på kvällen. Jag misstänker att maten kan spöka igen, eftersom jag får känslan av att inte blir riktigt mätt. Han får ofta lite ersättning efter bröstet men tar inte mkt. Avvaktar o ser hur det utvecklar sig. Tidigare har han sovit 2-2,5 utan att skarva särskilt mkt...

Igår kväll hade han extremt svårt att komma till ro oxå. Han åt rätt bra på kvällen och även "kvällsslurken" tyckte jag, men när han låg i vagnen så hittade han sin hand o sög helt frenetiskt på den. Ibland gör han det när han somnar men då brukar han lugna sig själv efter ett tag. Men här jagade han upp sig och jag fick gå in o vagna flera ggr. Efter 30 min tröttnade jag och gav han flaska. Då slukade han 50ml... :oops: Sen somnade han efter lite hjälp o sov som sagt 7 timmar.

Tycker det är så svårt när jag både ammar o ger han extra att förstå om han är riktigt mätt. :roll: Får känslan ganska ofta att han inte är jätte förtjust i flaskan även om han äter. Han kan rata flaskan för att sen äta (och då menar jag äta, inte snutta) från bröstet... Blir inte klok på detta. ](*,) Men jag fortsätter truga med flaska. Det känns dock mycket bättre med dr browns flaska och dessutom hittade vi Hipp för små på tetra och det verkade han gilla oxå. Så färre kräkningar nu!! \:D/

Har börjat lura på ett schema oxå som jag snart tänkte jobba in. Försöker ha det i åtanke när jag fortfarande försöker förstå hans behov. Men just nu har jag lite svårt att förstå om han är en piggis el tröttis... Först trodde jag tröttis, men nu skarvar han så så då blir jag osäker igen...

KRAM :heart:
N född 130623, startat kur 131031, Första 12-timmarsnatten vid 6,5 månad
F född 150330, SM från början så gott det går
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"