8 månader om 12 dagar

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Mamma_Iza
Inlägg: 13
Blev medlem: sön 12 apr 2015, 06:40
Ort: Sundsvall

8 månader om 12 dagar

Inlägg av Mamma_Iza »

Jag vill börja med att tacka för all hjälp när jag började kura. Det gick till slut men sedan var vi i Karlstad (6 timmar bort) och hämtade en valp och allt blev knas på två dagar, argh!

För tidigt för att klanta till det, trodde det hade satt sig tillräckligt, dumma vi var. Jaja ingen idé att gräma sig bara att ta nya tag och hoppas att det går fort då det dels inte var alltför många dagar och dels bör kännas bekant för honom. Nu blir han snart 8 n, två tänder på g och allmänt mammig och missnöjd men sömnen är ju viktigast av allt för oss båda.

Vårt schema ser ut så här

07 vakna
08 gröt, macka( smala bitar med pastej)
09.30 sova 45
11 lunch (mat+efterrätt)
12.30 sova 90 min
14.15 mellis (lite olika, frukt, välling, gröt, päronkräm)
16 sova 45
17.30 middag med oss
19 bad, lek, välling
19.30 godnatt

Vi fick rådet att justera om i sovschemat på dagtid då det är riktigt svårt att få honom att somna och det kanske är dags att tänka om. Jag började inte meddet som jag tänkte då jag måste ha en klar bild själv av helheten innan jag gör så att jag själv tror på det och kan överföra min övertygelse på både son och make.

Han vaknar ibland runt 05 och måste då lugnas om(ramsa). Vad tror ni om schemat och justering?

/ Izabelle
Mamma till Viktor (10 år), fanny(8år) och Alex (född 140923)
Kurstart 150420
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: 8 månader om 12 dagar

Inlägg av TorsMamma »

Hej Izabelle,

:idea: Först några mera praktiska saker, igen.... :wink:

Om du rullar högst upp och tittar under "Anna Wahlgren" ser du en knapp (måste vara inloggad på forum för detta!)

Där ser du en länk som står "kontrollpanel" där klickar du, och sen klickar du på "Profil" och sen klickar du på "ändra signatur". Där går du in och skriver barnets födelsedag samt när du började kuren.

:arrow: Sen ber jag dig att inte starta nya trådar kring samma barn på samma forum, vi behöver historiken så håll dig i samma tråd, du kan uppdatera eller ändra ämnet om du vill. Så nu har jag sammafogat dina båda trådar. :wink:

Nu till ditt schema! :D

Jag skulle försöka hålla första luren runt 09 eller senast 09.15 denna tiden har man tills luren faller bort.

Lunchen skulle jag lägga 11.30 som tips en tid, eller ännu senare typ 11.45 om möjligt. Du har ju en andra frukost så han skall stå sig upp till 4 timmar. Hunger är bästa kryddan till god aptit. Då kan du också med fördel ge banan till efterrätt då det innehåller tryptofan som är förstadie till melatonin och många sover gott på det. Även kalkon har mycket tryptofan.

Resten ser mycket bra ut! Får du problem med sista luren kan du lägga minst 30 min tidigare på kvällen de kvällar det blir problem. Vid 1 år brukar de flesta barn behöva 12 tim natt. :wink:

Sist, skaffa Barnaboken och läs om 8 mån ångesten, det är detta som kommer att spöka framöver och då kan det vara skönt för en liten att de närmaste veckorna faktiskt få vara hemma och ta det lite lugnt tills det värsta är över. Träffa nya, främlingar, ibland även släktingar är inte riktigt vad de behöver denna tiden. Så försök göra världen liten någon månad eller två. Detta släpper sen och du får en utåtriktad flörtis efter. 8)

Långluren kan du ha 12.30 och kan fungera bra där.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Mamma_Iza
Inlägg: 13
Blev medlem: sön 12 apr 2015, 06:40
Ort: Sundsvall

Re: 8 månader om 12 dagar

Inlägg av Mamma_Iza »

Jaha det ska jag ordna med profilen när jag loggar in, tack för att du sammanfogade och för alla goda råd, ska prova att lägga honom tidigare om det krånglar.

Ska prova med senRe lunch men andra frukost? Han får inget 07 när han vaknar, då väcker vi syskon, rastar vovvar å klär på oss, tycker du han behöver liten slurk direkt? Kanske jag har inte ens provat.

Åter tack för stöd, man känner sig lite ensam ibland [-o<
Mamma till Viktor (10 år), fanny(8år) och Alex (född 140923)
Kurstart 150420
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: 8 månader om 12 dagar

Inlägg av TorsMamma »

Tack nu ser jag fin profil och data! :D =D>

Anser du att han är hungrig så kan han kanske få något i handen eller när han vaknar, är han inte hungrig är det ju ingen fara. :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Mamma_Iza
Inlägg: 13
Blev medlem: sön 12 apr 2015, 06:40
Ort: Sundsvall

Re: 8 månader om 12 dagar

Inlägg av Mamma_Iza »

Ja det heter ju underbart är kort. Jag vet inte vad som är fel just nu. Allt gick strålande, han sov enligt schemat, åt som en häst och somnade själv på ngn sekund vid nattning. Ska allt krångel som helt plötsligt uppstått bero på tandsprickning?

Dottern hade aldrig några problem, rätt vad det var hade hon två tänder bara.

Sedan tre dagar är han helt omöjlig, samtliga lurar både natt å dag. Han är gnällig och klängig och blåskriker vis läggning. Han har vaknat 04 de sista tre nätterna och inte sovit igen förrän runt 05-05.30. :(

Vad gör jag och vad har hänt? Jag har inte gjort något annorlunda för att starta det, inga besök, inga utflykter och ingen enorm förkylning att skylla på, ska jag börja om som första dagen? Åh jag bryter snart ihop, typiskt nog är jag gräsänka i gem dagar. Med tre barn och tre hundar så just nu var verkligen sämsta tillfälle såklart haha.

Hjälp, har ni några kloka råd eller förslag?
Mamma till Viktor (10 år), fanny(8år) och Alex (född 140923)
Kurstart 150420
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: 8 månader om 12 dagar

Inlägg av TorsMamma »

Säger som innan läs om 8-mån ångesten ordentligt! Hitta attityden och lugnet igen. :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"