10 dagar gammal, smekmånaden redan slut?

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Florax
Inlägg: 56
Blev medlem: tis 06 mar 2012, 14:47

10 dagar gammal, smekmånaden redan slut?

Inlägg av Florax »

hej!
Jag behöver lite hjälp med barn nummer 2.
Mitt första barn följde standardmodellen Ganska tidigt, jag köpte barnboken efter att han var 2 månader gammal, fram till dess hade han inte haft problem med sömnen. Det gick hur bra som helst att följa rutinen och det orsakade inga stora problem. Hans smekmånad varade i ca 3-4 veckor.
Nu till lilla syster, hennes smekmånad verkar vara över, jag har låtit henne styra hur mycket och hur ofta hon ska äta/sova och hittils har hon klarat sig med 3 nattmål... Men för ett par dagar sen började hon vakna mycket oftare, kanske en gång i timmen, hon får alltid mat då men somnar ganska fort... Och vaknar igen en timme senare.
Jag har glömt allt! Jag började läsa lite här nu och kom ihåg att de ska ha mycket mat... Att man glömmer så lätt på så kort tid!
Och problemet är nu att hjag har blivit av med barnboken :/ vi flyttade för några månader sen och boken är borta, jagbhar bara sova hela natten boken.
Så jag skulle vilja ha lite hjälp att laga schemma till henne.

Storebror måste på dagis mellan 7:30-8:15
Då kan jag varken amma eller låta henne ligga i sängen utan hon måste följa med i vagnen...
Var det 2.5 h de skulle vara sova? Och vaken 1 timme?
Eller är det för tidigt för schemma?
Tack för hjälpen!
Johannes 31-Jan-2012

Lovisa 17-April-2015
Alfredo
Inlägg: 193
Blev medlem: fre 03 feb 2012, 14:39

Re: 10 dagar gammal, smekmånaden redan slut?

Inlägg av Alfredo »

Hej Florax! Grattis till den lilla :heart:
Visst glömmer man fort, jag hade förberett mig med läsning flera månader innan men när lillasyster väl var här fick jag ändå kika i boken flera gånger om dagen :D jag hade själv skaffat Barnaboken förutom SHN, hur retligt det än är att köpa en andra gång efter att första försvunnit. Den kommer att hjälpa enormt!

Som sammanfattning kan du läsa här:

http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=8887

Det är alltså alldeles för tidigt med schema, från två månader kan det införas men jag själv och andra med mig väntade ännu lite längre för att slippa skarvar och annat. Nu är det 1,5 timmes mål som gäller för bebis, men många orkar inte ens det vid ringa tio dagars ålder. 2,5 timmes sömn brukar följa. Efter det kan man väcka.

Satsa allt på dagarna så brukar nätterna följa, nu är det mata så fort hon vaknar som gäller.

Skriv gärna ner hennes vaken/sovpass, det blir till stor hjälp när ni ska spika schema om några veckor.

Hon får ju följa med till dagis, eftersom ni inte har schema än kan du inte kontrollera det men hennes mönster låter sig nog snart skönjas så att det blir förutsägbart om inte annat. Du får lägga i vagnen om hon nyss avslutat ett SM-mål, lyfta över sovandes om hon är mitt i en lur eller vad som nu funkar. Kan ni ha storebror hemma ett tag eller det är inget alternativ?

Det finns fler bra trådar att läsa om du tittar på " frågor och svar" och "tips"trådarna överst när du går in på Späda barn och små.

Kram :heart:
Alfred född 02.12.2011❤️

Olivia född 16.09.2014❤️
Florax
Inlägg: 56
Blev medlem: tis 06 mar 2012, 14:47

Re: 10 dagar gammal, smekmånaden redan slut?

Inlägg av Florax »

tack :)

Jo, pappa får lämna storebror så slipper jag tänka på det så den biten har vi fixat :)

Sen är problemet nu att hon inte orkar vara vaken och äta i 1,5 h... Jag har gjort allt jag kan för att hålla henne vaken... Byt blöja, lagt henne på rygg ... Ingenting väcker henne, så hon brukar amma ca20-25 min per bröst.
PÅ NATTEN. Däremot, mellan 2-5 vill hon ha brösten HELA TIDEN och skriker så fort hon inte har den i munnen.
Varför krånglar det till det på natten men inte på dagarna? Då kan jag lägga henne och hon somnar utan bröst...
Boken Får jag inte tag i här i norge... Jag får antingen beställa den i sverige och be nån skicka hit den ellere så får jag köpa den på engelska
Johannes 31-Jan-2012

Lovisa 17-April-2015
Florax
Inlägg: 56
Blev medlem: tis 06 mar 2012, 14:47

Re: 10 dagar gammal, smekmånaden redan slut?

Inlägg av Florax »

Funderar på att börja med ersättning i tillägg.... Hon var vaken mellan 21-23:30 och sen vaknade hon 02:30 fick mat , somnade med napp, 4:30 fick mat igen, somnade vid bröstet... kl 6 var hon vaken och fick mat igen... Somnade med napp ca 8:30 :/
Känns som jag aldrig får sova längre.. :cry:
Johannes 31-Jan-2012

Lovisa 17-April-2015
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 815
Blev medlem: mån 25 feb 2013, 11:04

Re: 10 dagar gammal, smekmånaden redan slut?

Inlägg av Ylvispylvis »

Hej Florax och välkommen hit! :D :heart:

Först och främst, Grattis till lillasyster!! :heart: Och grattis till att du redan börjat införa Standardmodellen! =D> Även om det inte alltid går som på räls den första tiden så är det något du inte kommer att ångra, tror jag.

Några ord om amningen: Så här tidigt är mjölkporoduktionen troligen inte helt anpassad till lillans behov och att hon under några nätter ammar oftare är helt normalt, det är ett sätt att öka dina brösts produktion. Andra tips för att få mer mjölk är att dricka Luzernte (beställs på nätet, det här har jag inte provat själv men andra härinne lovordar detta tes effektivitet) och mycket vatten samt att äta FET mat!!! Då får du fet och näringsrik mjölk som kanske kan göra att lillan står sig lite längre mellan matningarna. Om du lägger till ersättning finns en stor risk att din egen produktion inte ökar i rätt takt, då kommer du förmodligen att få ge detta tillägg "för all framtid". Risken finns också att lillan väljer flaskan framför brösten vilket kanske inte är din önskan. Dock är det nog många som gett lite ersättning som kvällstillägg i början och som tycker det funkat bra, huvudsaken är att du gör det du känner är rätt i din situation och utefter vad du vill i längden när det gäller amningen.

När det gäller vakentid orkade min son absolut inte mer än en timme i början, så pressa INTE vakentiden tycker jag utan försök truga i så mycket mat som möjligt, följ SM och lägg när hon visar att hon är trött. Samlar hon på sig övertrötthet finns risken för FLER uppvak på natten än vad som är nödvändigt! Tids nog orkar hon längre vakenpass.

Sedan ÄR den första tiden ofta svajig och du måste försöka sova och vila när lillan sover om du har möjlighet för det dröjer ännu några veckor innan nattsömnen blir liiite mer stabil. Så håll ut!!! Du kommer att få sova, den första tiden är egentligen väldigt kort (lätt att säga när man inte är där själv :roll: , jag VET att det är jobbigt!). Försök slappna av och fokusera på att njuta av den lilla, vila när hon vilar, äta när hon äter osv...så styr vi upp det här tillsammans sedan!! :D

Kram!

/Ylva

:heart:
S 2013-08-20, SM från början
J 2015-07-23, varför överge ett vinnande koncept?
Tvillingar i magen bf 2018-10-02
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: 10 dagar gammal, smekmånaden redan slut?

Inlägg av mamaA »

Rekommenderar Weledas amningte, mycket potent dryck :wink: , mina bröst svällde upp av mjölk direkt :mrgreen: .

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Florax
Inlägg: 56
Blev medlem: tis 06 mar 2012, 14:47

Re: 10 dagar gammal, smekmånaden redan slut?

Inlägg av Florax »

tack :heart: :heart: :heart:
Det känns jobbigt för jag jämmför henne med storebror.. och han sov som han skulle, i alla fall de första tre veckor, och han ammade i ca 1,5 h! och hon i bara 40 min... max! Och så får man dåligt samvete før man orkar eller kan vara med storebror lika mycket som man brukade...usch
Hoppas tiden går fort så hon sover lite bättre :|
ska beställa gripe vatten.. se om det hjälper. minifom har inte hjälpt mycket tycker jag.
Hon grät mellan 2-5.30 .. så længe hon hade brøstet i munnen gick det bra... märker att hon spänner sig och drar upp benen.. så jag *tror* det äar luft i magen.

Dricker redan amningste jag køpte på apoteket... det smakar inte gott men jag dricker många koppar om dan.. känns som jag gör allt jag kan men det inte hjälper.... Får väl ha tålamod.. hon blir 2 veckor imorgon :/
Johannes 31-Jan-2012

Lovisa 17-April-2015
Florax
Inlägg: 56
Blev medlem: tis 06 mar 2012, 14:47

Re: 10 dagar gammal, smekmånaden redan slut?

Inlägg av Florax »

har försökt hålla henne vaken i ca 1,5-2 h de senaste dagar.. det har hon inte orkat-- och så har det inte gjort nån skillnad på natten heller.. ska ändra taktik idag och mata och låta henne sova hur mycket hon vill....
Johannes 31-Jan-2012

Lovisa 17-April-2015
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: 10 dagar gammal, smekmånaden redan slut?

Inlägg av mamaA »

hej!
Jag blev också aningen chockad och förvirrad då vår lillebror anlände och inte alls sov lika bra som sin storebror som var så lätt att styra in på SM. Lillebror skarvade rejält på dagslurarna och var jättesvår att få att somna om ibland och kvällstrasslade en hel del :^o men det har blivit folk av honom också :wink: . Vägen fram till en säker sovare tog inte längre tid än med storebror men innebar helt andra okända stigar att hitta fram på men eftersom vi faktiskt har vår kära karta i standardmodellen så hittar man ändå :mrgreen: .

Har du funderat på napp? Jag avskyr egentligen otyget men ibland är det nödvändigt, det kanske hjälper att suga om hon har gaser och så slipper du vara napp om nätterna :wink: . Jag plockade bort nappen sen i samband med att jag minikurade bort nattmålen vid 4 månader och det var faktiskt lättare än jag trodde.

Övertrötthet är inte kul så orkar hon inte vara vaken så länge så får det vara så nu. Det viktigaste är att du mår bra, känns det bättre att låta henne styra ett tag så gör så, du kan alltid styra upp skutan sen när du känner dig lite starkare.

kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Florax
Inlägg: 56
Blev medlem: tis 06 mar 2012, 14:47

Re: 10 dagar gammal, smekmånaden redan slut?

Inlägg av Florax »

hej :)
Jo, jag har försökt med napp, men hon vill inte ha den, hon spottar ut den så fort hon kan. Hon vill att JAG ska vara hennes napp.. och det var jag igår, på det sättet fick jag sova lite bättre.. men det kommer så klaart inte att fungera i længden, just nu är jag så trøtt så jag inte bryr mig, bara jag får sova några timmar på natten så.

På dagen sover hon gott.. som hon ska, är inte vaken så länge och orkar inte heller vara vaken, efter kl 20-21 börjar hon sova orolig och skriker, hon gråter inte hela tiden men hon spänner kroppen och trycker .. fiser mycket så det är luft i magen som gör att hon vill ligga och suga hela natten... ca 5-6 på morgonen brukar det släppa och då sover hon bra igen. Minifom hjälper inte men har beställt gripe vatten...
Hoppas det hjälper henne...
Johannes 31-Jan-2012

Lovisa 17-April-2015
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 815
Blev medlem: mån 25 feb 2013, 11:04

Re: 10 dagar gammal, smekmånaden redan slut?

Inlägg av Ylvispylvis »

Hej! :D

Hur går det för er nu?

Kram!

/Ylva

:heart:
S 2013-08-20, SM från början
J 2015-07-23, varför överge ett vinnande koncept?
Tvillingar i magen bf 2018-10-02
Florax
Inlägg: 56
Blev medlem: tis 06 mar 2012, 14:47

Re: 10 dagar gammal, smekmånaden redan slut?

Inlägg av Florax »

Tyvärr inte så bra, hon har fått en del luft i magen och klagar och gråter... Speciellt på natten men också på dagen :/ ska testa att utesluta mjölk fr min kost så kanske det hjälper... Har beställt profylac online, hon får det i så fall bara på natten för då sover hon lite bättre. :cry:
Johannes 31-Jan-2012

Lovisa 17-April-2015
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 815
Blev medlem: mån 25 feb 2013, 11:04

Re: 10 dagar gammal, smekmånaden redan slut?

Inlägg av Ylvispylvis »

Oj, så jobbigt! :(

Hoppas du hittar något som hjälper. Mjölk är ett vanligt problem som tydligen ofta växer bort efter något/några år, men tänk på att barn är sällan känsliga för laktos utan det är mjölkprotein som ställer till det så det gäller att utesluta ALL mjölk och alltså inte bara köra på laktosfrit.

Fortsätt ändå att mata på så mycket det går så hon iaf inte behöver klaga pga hunger!! :wink:

Kram!

:heart:
S 2013-08-20, SM från början
J 2015-07-23, varför överge ett vinnande koncept?
Tvillingar i magen bf 2018-10-02
Florax
Inlägg: 56
Blev medlem: tis 06 mar 2012, 14:47

Re: 10 dagar gammal, smekmånaden redan slut?

Inlägg av Florax »

har märkt att hon behöver mer mat än det jag har gett henne... så nu har vi gett henne ersättning... hon kan dricka en portion plus bröst.. och så en sista slurk bröstmjölk. Problemet är att hon kan inte hålla sig vaken i mer än 30-40 min, så hon hinner inte bli ordentligt mätt... en gång sov hon i ca 4 timmar.. men det var bara en enda gång, normalt så vaknar hon efter 2-2,5 timmar :/
Hon är 4 veckor nu... några tips? när kan man börja med en minikur?
Johannes 31-Jan-2012

Lovisa 17-April-2015
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: 10 dagar gammal, smekmånaden redan slut?

Inlägg av mamaA »

Hej!

Om hon sover 2-2,5 timme utan att skarva efter mat så får hon i sig tillräckligt, annars hade hon vaknat tidigare och inte somnat om. Sova längre bör hon inte göra, du får lägga in fler vakenpass istället, typ 5-6 istället för 4( beroende på vaken och sovtid).

I alla fall en timme vaken hade ju varit bra men det ger sig nog snart att hon orkar lite mer. Det är inte lätta att hålla de små vakna men försök att hålla det svalt i rummet när du ger mat och klä av henne så det inte blir för varmt och gosigt(dåsigt :lol: ), mycket liv och rörelse kan också hjälpa. Hur går nätterna? Jag antar att det är det du menar med minikur och det kan man göra vid 6 veckor.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"