Bebis som inte sover mer än 30 min åtgången på dagen

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Freja
Inlägg: 3
Blev medlem: fre 22 feb 2013, 23:41

Bebis som inte sover mer än 30 min åtgången på dagen

Inlägg av Freja »

Hej! Det känns som om jag håller på att gå sönder. Min älskade 3,5 månaders lillkille sover inte mer än 30 -40 min på dagen. Han är helt slut i mellan sovperioderna och bara gnäller och gnyr. Jag har verkligen försökt med allt! Dra ut på tiden så att han är jätte trött, vagna honom till sömns igen när han vaknat. mörklägga, fasta tider osv. somnar han väl in till natten så sover han oftast 12 timmar med 2 avbrott för mat. Han är väldigt aktiv och vill vara med hela tiden. Pratar mycket och skrattar. Nyfiken på världen. Snälla hjälp mig! Vad ska jag göra? Jag har en dotter på 2 år som kräver väldigt mycket uppmärksamhet, men orken är helt väck. Jag är mycket ensam med barnen då min man jobbar heltid + är med i försvarets insatsstyrka så han är inte hemma så mycket. Tack på förhand.
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Bebis som inte sover mer än 30 min åtgången på dagen

Inlägg av mamaA »

Hej och välkommen!

Det låter nästan som min son i den åldern :mrgreen: . Han var också en klurig typ att få att försöka somna om på dagslurarna och ville ha mat två gånger på natten. En så stor kille ska kunna klara sig 10 timmar på natten utan mat så jag hade nog börjat i den ändan. Vår fnurra löste sig när jag plockade bort nattmålen totalt strax innan 4 månader. Jag var då återhållsam med buffningen, verktygar man för mycket så blir det inte bättre, då får man stå där hela tiden och lite somnar INTE om. Det gäller att ha attityden av självklarhet- Mamma vet precis vad hon gör :mrgreen: !

I och med det här insåg han till slut att han inte fick så mycket hjälp och krävde därmed mindre hjälp sen också. Visst var han sur på mig ett tag men det blev mycket bättre snart :wink: . När jag införde ramsan strax därefter blev det ännu bättre, sedan har det varit lite småstrul med tidiga morgnar men det har löst sig som det brukar göra. Rom byggdes inte på en dag!

Jag tycker du ska satsa på att införa smakisar, om man själv vet att bebis är riktigt mätt är det mycket lättare att plocka bort nattmaten. Sedan tycker jag att du ska försöka hinna läsa här på Späda barn och små dels aktiva trådar och dels det det står om standardmodellen. Titta gärna på filmklippen med buffning och vagning där Anna visar hur det går till.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 815
Blev medlem: mån 25 feb 2013, 11:04

Re: Bebis som inte sover mer än 30 min åtgången på dagen

Inlägg av Ylvispylvis »

Hej och välkommen säger jag också! :D

Vill bara varmt instämma i kören: MER MAAAT!!! Vår son blev plötsligt jättegrinig och fick såå svårt att sova vid 3 mån ålder ungefär och OJ vad det hjälpte snabbt när vi införde smakisar vid 3,5 mån (inte en dag för tidigt!!)! Han var HUNGRIG och älskade mat! Värt att pröva säger jag bara, många andra länder har "godkänt" smakisar vid 2-3 mån men Sveriges rekommendationer följer WHOs som ju tagits fram med tanke på utvecklingsländer där dåligt vatten, bristande hygien och ont om mat gör att det självklart är smart att helamma så länge det bara går. Här i Sverige är det lite annorlunda så fundera verkligen allvarligt på att införa smakisar pronto, tycker jag!! :D Glöm inte att ta gott om naturligt fett (mitt bästa tips är Kung Markattas kokosolja, finns på coop) i moset så blir liten mätt och glad (skulle jag tro!). Och var inte rädd att mata på, kolla bara så magen hänger med först.

Lycka till hur du än gör!

Kram!

/Ylva

:heart:
S 2013-08-20, SM från början
J 2015-07-23, varför överge ett vinnande koncept?
Tvillingar i magen bf 2018-10-02
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"