Kura 6-månaders

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Kura 6-månaders

Inlägg av TorsMamma »

Måste du iväg och är hemma hos någon är resesäng ett hett tips, kan man träna på hemma om man vill ett par veckor och då brukar jag lägga över ett svart lakan på huvudändans del och ca 2/3 - 3/4 av sängen. Att för att stänga ute alla synintryck. 8)
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Zandhra
Inlägg: 40
Blev medlem: tor 25 dec 2014, 16:18

Re: Kura 6-månaders

Inlägg av Zandhra »

Jag måste få flika in och fråga om resesäng eftersom vi tar några dagars semester runt Valborg på annan ort. Har du erfarenhet av att det kan bli extra svårt och stökigt med att plötsligt lägga barnet i resesängen, trots att de "ska" kunna somna varsomhelst och närsomhelst? Bör jag träna dessa veckor innan vi ska åka :?:

Tack för att jag får låna tråden. :roll:
Zandhra

Tuva-Maja, född 140704
Kurstart 150101
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Kura 6-månaders

Inlägg av TorsMamma »

Hej Sandhra, ja det skulle jag göra! Jag har köpt en billig madrass från Jysk som jag har i resesäng om de skall sova längre än ett par nätter. Häng över ett stort svart lakan, eller ta med lina och klädnypor så du kan sätta upp det runt om om barnet kan stå i sängen. Öva innan så ni verkligen VET hur ni vill hantera det hela!
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Frokenk
Inlägg: 19
Blev medlem: mån 23 mar 2015, 16:59

Re: Kura 6-månaders

Inlägg av Frokenk »

Hej och tack tack TACK!
Älskar schema och rutiner och älskar att få sova :lol:
Nu har vår dotter blivit 8 månader och vi har tagit bort em-luren sedan ett tag. Är det något annat på sömnsidan som bör justeras? Vi har haft svårt att få henne att sova till 7 på morgonen rätt länge, hon vaknar i princip alltid mellan 5-6.

Kram till er! <3
Dotter född 140919
Kurstart 150402
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Kura 6-månaders

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Hur ser schemat ut nu? :D
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Frokenk
Inlägg: 19
Blev medlem: mån 23 mar 2015, 16:59

Re: Kura 6-månaders

Inlägg av Frokenk »

07.00 Godmorgon(vaknar dock mellan5-6 oftast) + frukost med oss andra, gröt(är tanken men hon gillar inte gröt alls så ger ersättning). Tips på annan frukost?!
08.30 Ersättning
9.00 Sova fm 45 min
11.00 Lunch, varm mat, oftast en burk + ersättning
12.00 Sova 2 timmar
14.15 Mellis, ersättning
17.15 Middag, varm mat + dessert
18.30 Godnattslurk ersättning
19.00 Godnatt!
Dotter född 140919
Kurstart 150402
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Kura 6-månaders

Inlägg av mamaA »

Hej!

Maten är lite klen :wink: så det kan vara det som behövs justeras. Till frukost kan man ge mosad banan med olja i, turkisk yoghurt med fruktpuré, mackbitar eller äggbitar om hon klarar sån mat, klämmis med grötpuré. Jag har en kräsen herre som accepterar gröt till frukost men inte till mellis. Däremot köper han klämmisen med gröt från semper ( består av gröt+fruktpuré) till mellis så han får den + banan eller fruktpuré då. Inte så billigt men ändå bättre i pris än många andra klämmisar (10,90 för 125 g på willys).

Det är dags för er att byta ut en hel del av ersättningen mot mat istället. Till frukost kan man ha flytande mat bara men det är nog dags att byta ersättningen mot välling som mättar mer, sen kan man lägga till lite plockmat om det funkar.. Till lunch hade jag kört matpuré + fruktpuré och sen någon av förslagen ovan till mellis. Middagen ser bra ut och sedan välling som godnattslurk. Du kan blanda ersättning och välling i början 50/50 om hon inte gillar smaken först och sedan trappa upp till 25/75.

Hur är det med mörkläggningen förresten? Minsta glipa ljus räcker för de små att piggna till tidigt på morgonen. Kolmörkt ska det vara och det gäller att mörklägga runt dörren också om det kommer in ljus där. Jag har köpt en vanlig mörkläggande gardinlängd med öljetter på hemtex som jag hänger upp på två spik på var sida ovanför dörren.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Frokenk
Inlägg: 19
Blev medlem: mån 23 mar 2015, 16:59

Re: Kura 6-månaders

Inlägg av Frokenk »

Hej!
Tänkte höra när det är dags att justera dagslurarna? Senaste dagarna har vår dotter varit svårare att lägga vid 12-snåret då hon har sin långa lur. Hur länge har man kvar vilan på förmiddagen?

Kram på er!
Dotter född 140919
Kurstart 150402
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Kura 6-månaders

Inlägg av TorsMamma »

Hej :D ofta har man ju kvar 2 lurar till över året. så antingen drar du ner lur 1 till 20 min eller minskar långluren med 30 min.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Frokenk
Inlägg: 19
Blev medlem: mån 23 mar 2015, 16:59

Re: Kura 6-månaders

Inlägg av Frokenk »

Senaste 2 veckorna har vår dotter börjat vakna på nätterna, ibland upp till 5 ggr! Det går lätt att få henne att somna om men det är ju så jobbigt att bli väckt, både för henne och för oss. Hon verkar orolig på ngt vis. Hon har sovit toppen ända sedan vi gjorde kuren så jag vet inte vad som har hänt?!
Dotter född 140919
Kurstart 150402
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Kura 6-månaders

Inlägg av mamaA »

Hej!

Oavsett vad som hänt så är svaret detsamma, vid uppvak är det ramsan som gäller. Inte för mycket trafik in i rummet då skapar man lätt underhållning och en forsättning av uppvaknaden. Jag såg att hon är född exakt samma dag som min kille :lol: så det kan vara tänder eller att det helt enkelt är mycket som händer i hennes utveckling just nu. Vi har inte haft några problem på nätterna men en del tidiga morgnar och lurar då det tagit tid att somna pga av att han har upptäckt att han kan göra nya ljud och måste testa det, samma sak med motoriska framsteg. Jag upplever också att han är hungrigare nu, så rejält med mat och mycket fysisk aktivitet, gärna lite bad nu på sommaren också så blir man härligt mätt och trött och sover gott.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"