Har några frågor om avsnitt i boken som är förvirrande?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
frizzan
Inlägg: 25
Blev medlem: fre 27 feb 2015, 20:58

Har några frågor om avsnitt i boken som är förvirrande?

Inlägg av frizzan »

På sidan 43 i boken (efter stycket om bekräftelsen) står det att när barnet vaknar till efter att ha sovit första varvet ska man direkt in och ge besked, snabbt buffa och ut med ramsan.

Sen läser jag på sidan 74 (om Ludvig 3,5 mån) att man ska svara DIREKT när barnet vaknar till genom att lyssna och ramsa och sedan gå in och buffa om barnet skriker upp sig.

Här blir jag förvirrad. Gå in och lägga tillrätta, buffa och ramsa ELLER ramsa och avvakta... alltså första natten pratar jag om. Ska börja kura på måndag natt är det tänkt. Läst e-boken flera ggr och har nu den vanliga boken.

Hoppas ni förstår vad jag menar? :D
/Sarah, mamma till Elias, född 2014-11-05.
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Har några frågor om avsnitt i boken som är förvirrande?

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

För att svara på din fråga brukar vi göra så att första natten går man in och buffar oavsett när barnet vaknar och andra natten kan du lyssna bestämma vad som behövs då, men svar skall de ha direkt även natt två om du är med? :D
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
frizzan
Inlägg: 25
Blev medlem: fre 27 feb 2015, 20:58

Re: Har några frågor om avsnitt i boken som är förvirrande?

Inlägg av frizzan »

Jajamän då är jag med! Jag laddar inför måndag natt!
Matar så mkt jag bara kan nu också.
Och visst ska det vara helt mörkt även när man är inne och lägger tillrätta från början? Och även när man går in under natten?
Tack för svar!
:heart:
/Sarah, mamma till Elias, född 2014-11-05.
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Har några frågor om avsnitt i boken som är förvirrande?

Inlägg av TorsMamma »

Hej, :D

Japp kolsvart skall det vara, du skall inte kunna se handen framför dig mitt på dagen när solen skiner! 8)
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
frizzan
Inlägg: 25
Blev medlem: fre 27 feb 2015, 20:58

Re: Har några frågor om avsnitt i boken som är förvirrande?

Inlägg av frizzan »

Började kur inatt. Katastrof! Han vaknade ca 25 ggr. Läggning gick bra. Sov ca 3 h sen. Sov sen 1h. Sen var han igång i 1 h. Hur länge ska man behöva buffa egentligen? I boken står det kortare för varje gång men han blev ju inte lugn. Jag buffade, ramsade ut, påminde utanför och gick in igen när han gick igång.
Sov 1 h och var sen igång igen i 1 h. Sov 1 h och sen konstant gnäll och skrik från 05-06.45 då jag tog upp honom

Känns som jag gjorde helt fel.
Idag är han ett vrak och jag med!
/Sarah, mamma till Elias, född 2014-11-05.
frizzan
Inlägg: 25
Blev medlem: fre 27 feb 2015, 20:58

Re: Har några frågor om avsnitt i boken som är förvirrande?

Inlägg av frizzan »

Ska tillägga att han såklart blev förkyld igår. Ska jag vänta och göra när han är frisk? :?
/Sarah, mamma till Elias, född 2014-11-05.
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Har några frågor om avsnitt i boken som är förvirrande?

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Att få stå och buffa i upp till 45 min första natten är absolut inte konstigt eller ovanligt på vissa. Att Buffa säg 10-15 min gå ut och in så i 45-60 min är inte heller det konstigt. Och tyvärr inte heller konstigt att många små blir sjuka när man kurar. :wink:

du får själv bedöma detta tycker jag. Tappar du attityden och behöver känna att du inte kan hålla det som boken säger då skall du bryta nu och ta upp detta igen när den är åter på plats. :D 8)

Krya på sig!
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
frizzan
Inlägg: 25
Blev medlem: fre 27 feb 2015, 20:58

Re: Har några frågor om avsnitt i boken som är förvirrande?

Inlägg av frizzan »

Ok andra natten. Sovit 21-01...skrik/gnöl, bajsblöja. Täppt i näsan och vill absolut inte somna om... så i skrivande stund.... 1,5 h vaken. När jag drar ramsan i dörren skriker han ännu mer. Har varit inne och buffat Hur länge är ok att de ligger och gnölar/halvskriker? Missnöjd är han iaf.
Känns som han bara blir mer arg ju mer jag ramsar. Mozart på men det hjälper inte.
Tack för bollplank.
/Sarah, mamma till Elias, född 2014-11-05.
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Har några frågor om avsnitt i boken som är förvirrande?

Inlägg av TorsMamma »

Hej, Ok förkylning!

När jag själv går och lägger mig gör jag så här. Tar en rejäl sån gul lök man lätt gråter av. Kokar upp en kastrull med vatten, Grovhackar löken, lägger i vattnet och fort in i sovrummet, ställer kastrullen under sängen. Stäng dörren. Det kommer lukta skunk men är mycket effektivt. :D

Ang. bajsblöjan är det förmodligen förkylningsmage. Ge gärna äpple och äpplemos till kvällen. Katrinplommon och päron till frukost. :wink:

Sen är poängen den, man får till inget pris stå och ramsa utanför dörren och efter några "försök" med ramsan gå in och börja buffa, då betyder ramsan, "håll ut, mamma kommer".

Så man lyssnar! Sen bedömer man VAD är frågan??? beroende på VAD frågan är ger man sen svar. Blir ett barn förbannat på ramsan, så är man kanske ganska arg för att man förväntar sig annat. Då har man rätt att rasa av sig och man avvaktar. Bedömer man det som att man faktiskt måste gå in, då går man IN LÅNG tid efter ramsa eller helst INNAN ramsan, buffar lugn (aldrig till sömns) och GÅR UT med den HÖGSTA och HURTIGASTE av alla ramsor. MINST X4, för att sen ta bekr. X4 Här får man inte ge sig, det är en dialog som skall till. Han kan skrika 100 ggr och skall då få med sig ramsan 101 ggr, den skall ALLTID ha sista ordet. Anna har lite som regel (ta fram klockan!) att tar det säg 30 sek att ramsa så måste det gå minst 31 sek innan man får ramsa igen. Gnöla, gnälla, bli förbannad är hans privilegium, det kan du tyvärr inte påverka. :wink:

Öva att ramsa tyst på pappan, eller någon annan, öva i badrummet. Du skall verkligen lyckas med ramsan, den är verktygens verktyg, men man måste ha TRYCK i den och övertygande! 8) Ramsa glatt, hurtigt, strängt, mjukt, smekande osv... beroende på VAD frågan är. :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
frizzan
Inlägg: 25
Blev medlem: fre 27 feb 2015, 20:58

Re: Har några frågor om avsnitt i boken som är förvirrande?

Inlägg av frizzan »

Tack för svar. Jag ska ta nya tag efter förkylningen :D
Tyckte mig inte höra några nyanser i hans skrik, bara illvrål :D
/Sarah, mamma till Elias, född 2014-11-05.
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Inlägg: 15366
Blev medlem: mån 22 nov 2004, 22:46
Ort: Gastsjön

Re: Har några frågor om avsnitt i boken som är förvirrande?

Inlägg av annawahlgren »

:D Stor kram till dig! Lyss till Torsmamma!

Jag tror att du testade. Prövade SHN, liksom. För att se om det funkade.. Du hoppades på samarbete. Samarbetsvilja från barnet. Hans hjälp, helt enkelt. Du hoppades att han skulle bekräfta för dig att du gjorde rätt, att själva SHN var rätt. Var det kanske så?

Det kände i så fall barnet omedelbart och förvirringen och förskräckelsen blev total. Bombardemanget av frågor och (tveksamma) förhoppningar från dig skulle varit hans och fått betryggande svar redan innan de uppstått, i princip!

Läs på och läs om och gör Attityden av Självklarhet till din. Då först är det dags att fatta beslutet, genomföra kuren enligt alla konstens regler och lyckas klockrent! Till bådas er glädje och njutning. Då väntar er ett alldeles underbart liv bakom hörnet.

Man testar inte. Man låter sig övertygas orubbligen själv, först. Därefter, och först då, är man i stånd att övertyga barnet - orubbligen - om att ingen fara hotar.

LYCKA TILL!
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
frizzan
Inlägg: 25
Blev medlem: fre 27 feb 2015, 20:58

Re: Har några frågor om avsnitt i boken som är förvirrande?

Inlägg av frizzan »

Tack för all stöttning.
Efter förkylningen tog vi nya tag. Jag köpte en cd med godnattvisor. Och nu somnar han själv på några minuter. ☺ somnar 20 och sover till 05 iaf, får fortfarande ge ersättning då annars somnar han inte om.
Tupplurarna på dagen är bara 30 min × 4... skulle vilja att han sov längre. Jag kan vagna om honom om jag är där i tid innan han vaknat till helt.

Vi har sen 4 mån börjat introducera mat, gröt, grönsak och fruktpure'.
Han är ivrig på att äta men har fått backa för helt plötsligt började han vakna 1 ggn i timmen igen...vred sig och skrek. Gick tillbaka till bara ersättning igår och sov felfritt... så jag får väl börja om från början och öka successivt... har gett sötpotatis/morot, palsternacka/morot, broccoli (blev han jättegasig av).
Har gett enago mjölkfri äppelgröt men avvaktar med den nu tror jag.

Vilket funkar bäst tror ni? Ge lite mat och ersättning eller lite gröt och ersättning?

/Sarah


Tips
/Sarah, mamma till Elias, född 2014-11-05.
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Har några frågor om avsnitt i boken som är förvirrande?

Inlägg av TorsMamma »

Hej, jag skulle satsa på mat och ersättning. lite rotfrukter och sådant. du kan även blanda i lite ersättning i maten om du lagar egen istället för vatten. Glöm inte osaltat smör, det blir man mycket mätt på! Spannmål och mjölk tycker jag man kan ta det lugnt med. :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
frizzan
Inlägg: 25
Blev medlem: fre 27 feb 2015, 20:58

Re: Har några frågor om avsnitt i boken som är förvirrande?

Inlägg av frizzan »

Ja jag har hällt i ersättning. Och smör men det är det ju mjölk i men det verkar gå bra.
Jag har idag gett morot och sötpotatis och lite päron så får se hur natten blir.
/Sarah, mamma till Elias, född 2014-11-05.
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Har några frågor om avsnitt i boken som är förvirrande?

Inlägg av TorsMamma »

Hej, hur gick natten för er?
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"