Kur för lille O, 6 månader

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Avocado14
Inlägg: 135
Blev medlem: tis 09 dec 2014, 10:29

Re: Kur för lille O, 6 månader

Inlägg av Avocado14 »

Åh, jag tycker det är så svårt att höra det som du beskriver. Det betyder ju då, att idag på middagsluren när jag ramsade med jämna mellanrum i 30 minuters tid, att han aldrig under den tiden verkligen bad om hjälp?

Som sagt så somnade han nästan stående ikväll vid läggningen, men ändå när jag gick in och lade honom ner så skrek han och reste sig upp så fort jag sa ramsan. Jag har liksom en känsla av att om jag skulle vänta tills han "verkligen ber om hjälp" så måste jag ha att han står och gråter i en timme... Ska det vara så? :(
Mamma till O, född 2014-09-05
Kur startad 2015-03-13
Och lille M, född 2016-08-19
Kur startad 2017-03-04
Och L, född 2018-05-24
Kur startad 2018-11-02
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Kur för lille O, 6 månader

Inlägg av TorsMamma »

Hej nej så skall det inte vara!

Du får se till att vaddera i sängen med typ liggunderlag så han inte slår sig om han ramlar och sen se till att han faktiskt är så pass fysiskt trött att han faktiskt inte orkar stå och skrika en timme :shock: då är ju dessutom luren eventuellt slut så börja inte kompensera för mycket med detta du har marginalkvarten inte mer!
Du behöver börja tänka betydligt mera proaktivt det är inte vad han gör och så på själva luren, utan hur du gjort på dagarna innan! :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Avocado14
Inlägg: 135
Blev medlem: tis 09 dec 2014, 10:29

Re: Kur för lille O, 6 månader

Inlägg av Avocado14 »

Idag har i alla fall min man hittat rätt attityd! Och övat övat övat på att sätta sig, så mycket att O nu tycker att det är riktigt kul! Med hjälp av en majskrok på "golvet" i sängen gick det tydligen fort... ;)

Första luren tog det 15 min att somna, andra 6 min och nu till kvällen bara 2... Så skönt det känns att vara på rätt spår. Typiskt mig att balla ut totalt och tro att allt är helt förstört - vi har ju haft problem förr men allting löser sig ju bara man hittar rätta sättet. :)

Så tack för hjälp, jag återkommer säkert när nästa kris infinner sig! (Typ när O lär sig att klättra ut ur sängen och göra svanhopp ut på golvet, hehe)
Mamma till O, född 2014-09-05
Kur startad 2015-03-13
Och lille M, född 2016-08-19
Kur startad 2017-03-04
Och L, född 2018-05-24
Kur startad 2018-11-02
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Kur för lille O, 6 månader

Inlägg av TorsMamma »

=D> :mrgreen: :D :lol:

Du är välkommen!
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Avocado14
Inlägg: 135
Blev medlem: tis 09 dec 2014, 10:29

Re: Kur för lille O, 6 månader

Inlägg av Avocado14 »

Hej igen!
Nu är lille O på semester med pappa, farmor och farfar i Kroatien - i 2 veckor utan mig, både härligt och jobbigt på samma gång. :roll: Och lite rapporter har jag fått, även om jag sa till min man "om allt blir helt upp och ner med rutinerna så säg inget till mig så jag slipper oroa mig"...! Och såklart sitter jag här nu och oroar mig.

Jo - tydligen vaknar O varje morgon mellan 5.15 och 5.30 där nere... :( Jaja, inte mitt problem än så länge, men snart kommer de hem, och då är det det! De har förlängt förmiddagsluren (som vi ju istället borde börja ta bort vid det här laget) så han sover typ en timme då istället, så då får han ju i alla fall ta igen lite av den förlorade sömnen.

Jag har en fråga här om detta med tidiga morgnar. Vi hade en period i början av juli då O också började vakna väldigt tidigt. Vi hade varit bortresta och då hade inte ramsningen funkat helt. När vi så var hemma igen, så körde vi "hårt" med ramsan igen på morgnarna. Det som hände var att han vaknade runt 5.30 - en av oss gick upp och ramsade. O blir tyst, man kunde se på kameran vi har att han lägger sig ner och försöker somna om. Så såg man tydligt att han efter ett tag liksom "ger upp" och börjar protestera igen. Då blev det ramsa som "svar på frågan" och han prövade att somna igen. Det här höll ofta på i ganska precis en timme, innan han verkligen lyckades somna igen, ofta runt 6.30. Då hade vi (alltså en av oss) ramsat kanske en 6-7 gånger under den här timmen, så det blir ju ungefär var 10:e minut. Vi har aldrig prövat det med pangramsa och sen musik, utan efter att ha kört så här i några dagar, så slutade O att vakna så tidigt.

Min plan är att köra så här igen när de nu kommer hem från semestern - och vill egentligen ha lite feedback på om det låter som en ok plan att köra med vanlig ramsning så här vid tidigar morgnar? Jag har ju läst här att det rekommenderas med pangramsa och musik :-({|= - men jag tycker ändå att det funkade ok för oss att bara som vid läggning/andra uppvak ramsa vid frågor och så avvakta. Man fick hålla på i en timme i några dagar, och sen hade det sjunkit in kändes det som. Är det någon speciell orsak till att man inte ska ramsa mer än en gång vid tidiga morgnar?

En annan grej jag undrar över lite så här i samband med resor. Jag tycker aldrig ramsningen har funkat lika bra när vi sover i samma rum som O - det har hänt några gånger när vi varit i sommarstuga eller på hotell. Ofta är det då att han vaknat för tidigt, vi har ramsat men detta inte får honom att försöka somna om igen, som det gör hemma. Men jag har funderat över om det verkligen är "samma rum" som är problemet, eller om det egentligen är vår attityd? Eller är det fler som haft problem med detta - jag tänker att det kanske är att det är ovant för barnet att höra ramsan inifrån samma rum, och kanske också att barnet störs av att höra att mamma&pappa är så nära inpå?

Vi har haft lite problem med tidiga morgnar också innan O och pappa åkte på semester, det känns som om det har krupit längre och längre mot 6-snåret, när han egentligen ska vakna 7. Men det kan ju tilläggas att det ända sen kurningen har varit extremt få gånger vi fått väcka O klockan 7. Ofta har han vaknat kring 06.35-06.40, och då har vi ev. sagt en ramsa eller bara gjort morgon. Tycker det är klurigt när han vaknar sådär lite för tidigt - man vet ju att det är 5 minuter till marginalkvarten, och då känns det ju nästan onödigt att ramsa? Eftersom man ändå ska gå in om 5 minuter, och jag vet att han inte kommer att hinna somna om på så kort tid... Klurigt! Som sagt, de här morgnarna som blivit tidigare och tidigare, har jag också funderat på om det egentligen har betytt att han kanske behöver ta bort fm-luren?
Jag vill också tillägga att jag läst jättemycket här på forumet om tidiga morgnar, så jag har förstått konceptet om detta med att bestämma sig för ett sätt och så bara göra det (och oftast då pangramsa + endera musik eller husljud). Ville mest bolla om vårt sätt också kunde vara en ok idé. :?: [-o<

Sommarhälsningar! :)
Mamma till O, född 2014-09-05
Kur startad 2015-03-13
Och lille M, född 2016-08-19
Kur startad 2017-03-04
Och L, född 2018-05-24
Kur startad 2018-11-02
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Kur för lille O, 6 månader

Inlägg av TorsMamma »

Hej

om konceptet för tidig morgon du har faktiskt funkar, varför ändra det? När min son var liten och vi sov borta hade jag alltid med ett svart lakan som jag sätter upp med klädnypor. då ser det loka dant ut överallt oavsett vart man är. :wink:

när de kommer hem igen så kan ni ju ta bort fm luren och eventuellt förlänga långluren till 2 tim en tid om det behövs.

ang ett barn som inte sover längre på morgonen är jag av den teorin att man kanske ska ha tider anpassade till barnet, och är hans naturliga tider 18,30-6,30 kanske ni skall överväga att även ändra detta? :D 8)
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Avocado14
Inlägg: 135
Blev medlem: tis 09 dec 2014, 10:29

Re: Kur för lille O, 6 månader

Inlägg av Avocado14 »

Hej och tack för svaret TorsMamma!
Ja, vi kör nog vidare på vårt sätt med de tidigar morgnarna. Det har gått ok sedan de kom hem från semestern - ingen som vaknar 05.15 i alla fall! Men runt 6.10 kan det gärna bli, kanske han somnar om en gång men vaknar igen efter 10 minuter... :( Känns så dumt att hålla på och försöka igen och igen.
Vi har inte prövat att lägga tidigare än, men det var ett bra tips! Ska försöka med det. Kanske hans "naturliga tid" är 18-06, vem vet... haha... Varför nu han skulle ha den naturliga tiden när hans mamma inte alls har det?? :lol:

Långa luren funkar också sådär just nu - han vaknar ofta efter allt från 45 min - 1 timme, och somnar inte om. Kanske är det tid för bara 1 lur - men han är ju så trött kl. 09.30 och somnar som en sten och går knappt att väcka efter 20 min!

Tja - kanske bara att ta tjuren vid hornen och göra dessa ändringar.
Mamma till O, född 2014-09-05
Kur startad 2015-03-13
Och lille M, född 2016-08-19
Kur startad 2017-03-04
Och L, född 2018-05-24
Kur startad 2018-11-02
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Kur för lille O, 6 månader

Inlägg av TorsMamma »

Låter bra! :thumbsup:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Avocado14
Inlägg: 135
Blev medlem: tis 09 dec 2014, 10:29

Re: Kur för lille O, 6 månader

Inlägg av Avocado14 »

Nu skulle jag behöva lite råd igen! :) Antagligen borde denna tråd flyttas någonstans, men vet inte riktigt var eller hur?

I alla fall - jag bara undrar om det kan vara behov för någon ändring i schemat. O är nu 17 månader, och sover 19-07 och 12-13.30

Det har nu varit några dagar med att han har haft väldigt svårt att somna till middagsluren. Han har legat allt från 30 min till 45 min innan han somnat. Det är väl inte dags att dra ner på någon sovtid just nu?

Jag får liksom intrycket av att han inte är trött helt enkelt. Försöker analysera lite, tänkte att det kanske beror på att vi har gått promenad med honom i vagnen på förmiddagen nu, svårt för honom att leka själv ute då det är massa snö och is och han mest står på samma ställe och är rädd för att gå.

Jättetacksam för svar. :)
Mamma till O, född 2014-09-05
Kur startad 2015-03-13
Och lille M, född 2016-08-19
Kur startad 2017-03-04
Och L, född 2018-05-24
Kur startad 2018-11-02
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Kur för lille O, 6 månader

Inlägg av TorsMamma »

Hej förmodligen som du är inne på. För lite utevistelse med motion. Försök hitta en skog man kan klättra i 2 ggr om dagen. + social delaktighet på det. :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Gabriella01
Inlägg: 107
Blev medlem: ons 30 jan 2013, 13:43

Re: Kur för lille O, 6 månader

Inlägg av Gabriella01 »

Hej!
Det kan ju vara svårt att vara ute ibland av illa skäl.
De dagar vi inte kunde vara ute med vår tjej när hon var i samma ålder som din son blev det mycket inomhus-jobb. Många fysiska moment så att hon arbetade sig trött. Hon blev både skönt trött och kände sig behövd och nyttig på samma gång.
Tex så stod hon på en stol vid diskhon och "diskade" när jag lagade mat. Hon hade en egen diskborste och lite andra saker som hon skrubbade och plaskade med. Fanns det skal där fr tex morot så pysslade hon länge med att se till att de blev rena.
Hon fick en egen dammtrasa med och dammade allt hon kunde nå.
Hon skrubbade badkaret med.
Haha huset har aldrig varit så rent som då!
Hon fick sortera tvätt och vara med och handla oxå. Bära varor, packa i påsen, betala.
Jag kommer inte på mer just nu men hon var med på allt jag gjorde och fick hjälpa till med allt på hennes nivå.
Annars gör ju frisk luft mycket även om man sitter i vagnen. Men när det var snö och Ella var rädd för att halka så hjälpte det när jag var nere i snön med henne och lekte. Vi gick inte på vägen som lätt blir hal utan höll oss där det fanns mycket snö och där lekte vi med spadar och hinkar och rullade runt och gjorde änglar.

Hoppas ni kommer på ngt bra som passar er!
Kram
Mamma till Ella född 120913 och Max född 150915.
Kurstart Ella: 2013-03-28, skärtorsdagen
Kurstart Max: 2016-02-14
Avocado14
Inlägg: 135
Blev medlem: tis 09 dec 2014, 10:29

Re: Kur för lille O, 6 månader

Inlägg av Avocado14 »

Tack för svaren, det har gått mycket bättre med middagsluren sen vi har ansträngt oss för att han ska få lite mer aktivitet före lunch. Har märkt att 1 timmes promenad där han bara sitter i vagnen inte funkar, även om det förstås är väldigt trevligt för mamma och pappa! :)

Så att han får komma ut ur vagnen och klättra lite i snön trots att det inte är lätt har hjälpt. Han har dessutom kommit loss lite mer med att våga gå själv i snön de senaste dagarna - kul att se.

Ska verkligen pröva det med diskhon förresten! Jag tycker annars det har varit svårt att låta O hjälpa till vid matlagningen, för det känns som de flesta moment liksom går ut på att skära saker, och det är ju inte helt lätt att göra för honom.. Får han hålla i grönsakerna blir det dessutom mest att han äter upp dem och det funkar för t.ex. små morots- och gurkbitar men lite värre med t.ex. lök! :) Han har kunnat underhålla sig ett litet tag med en liten gryta och en visp - så diskborste borde ju egentligen också bli poppis då. Detta får vi pröva senare i dag! :)
Mamma till O, född 2014-09-05
Kur startad 2015-03-13
Och lille M, född 2016-08-19
Kur startad 2017-03-04
Och L, född 2018-05-24
Kur startad 2018-11-02
Avocado14
Inlägg: 135
Blev medlem: tis 09 dec 2014, 10:29

Re: Kur för lille O, 6 månader

Inlägg av Avocado14 »

Hej!
Nu skriver jag i vår gamla tråd, även om O är 23 månader - och egentligen en säker sovare - men någon fnurra på tråden har han inte! ;)

Har försökt söka runt om detta, men hittar inte rätt bland trådarna.
Den stora frågan här är just nu:
NÄR tar man bort middagsluren? Vi har just nu 12 timmar natt och 1,5 timme middagslur. Har läst att det är 13 timmar/dygn som gäller från 2 års ålder. Hur är ett vanligt upplägg framöver nu? Fortsätta med middagslur men göra den kortare?

Mycket tacksam för svar. :)
Mamma till O, född 2014-09-05
Kur startad 2015-03-13
Och lille M, född 2016-08-19
Kur startad 2017-03-04
Och L, född 2018-05-24
Kur startad 2018-11-02
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Kur för lille O, 6 månader

Inlägg av mamaA »

Hej!

Min son är lika gammal och jag är i samma funderingar och vill minnas att i 2-årsåldern drar man ner luren till 45-60 min :-k . Man märker när det är dags beroende på om de har svårt att somna på luren/vaknar tidigare eller det tar lång tid att somna på kvällen. Just nu har vi vissa dagar med 2 timmars lur ( men då har det tagit 30 min att somna innan också) men oftast bara 1-1,5 timme annars. Jag har inte gjort något aktivt åt det än men nu när semestern snart är slut så ska han sova på förskolan där det brukar bli max en timme så det kommer nog att passa bra. Sen kan han ju få lite längre lur på helgen om det behövs. Jag flexar lite som du märker, det funkar bra med mina barn (sm-barn), vi tar sovmorgon på semestern också när det tillåts (ingen klocka ställd) men vill man köra enligt regelboken så dra ner luren till 1 timme om du märker att det är dags att minska på sömnen.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Kur för lille O, 6 månader

Inlägg av TorsMamma »

Jag skulle säga att om möjligt ha middagslur till i alla fall 3 års ålder!
Skall de på förskola och inte får sova så mycket där brukar man en tid förlänga natten till 12,5. Men minst 45 min lur skulle jag ha kvar en bra tid. Som mammaA säger så brukar den bli minddre och kortare på förskola. Men hemma och helg kan en 45 min sovpaus vara skönt. Även upp till 4-5 år kan en cd-saga paus vara skönt för alla att ha också. :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"