Kur för lille O, 6 månader

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Avocado14
Inlägg: 135
Blev medlem: tis 09 dec 2014, 10:29

Kur för lille O, 6 månader

Inlägg av Avocado14 »

Nu är det snart dags!

Vi har efter lång betänketid bestämt oss för att genomföra SHN-kuren med vår son som blir 6 månader imorgon, och jag kan berätta att vi båda ganska spända och nervösa - men även förhoppningsfulla. Jag ömsom gläder mig och gruvar mig för kvällen den 13:e mars då vi har tänkt att börja.

Skulle gärna vilja använda detta forum för att bolla lite och skulle vara jätteglad om någon vill följa med på vår kur.

Kan berätta lite om bakgrunden - vår son har sedan födseln aldrig somnat själv i stillaliggande läge, utom vid mammas bröst. Vi bär honom i famnen och vaggar honom till sömns vid dagslurar och på kvällen. Mitt på dagen går vi promenad med vagnen och då somnar han där. Schemat som vi har tänkt ha i kuren följer vi någotsånär nu också, men det blir definitivt mer än ”marginalkvartar” många gånger! Speciellt eftersom han ofta vaknar tidigare än kl. 7. På kvällen somnar han i famnen vid 19.30, och man kan lägga ner honom (på mage) i sin egen säng. Han kan då sova lite olika länge, i bästa fall 3-4 timmar. Då tar jag över honom i vår säng - och han vaknar och snuttar på mig, den levande nappen, allt från 5-15 gånger under natten.

Hittills står spjälsängen i vårt sovrum - nu när vi ska kura tänker vi flytta sonen in till eget rum.

Han har också sedan han föddes varit en som ”säger till” för småsaker (som vi upplever det) och är en lite otålig själ, som inte vill lämnas ensam eller ligger långa stunder och sysselsätter sig själv. Därav att vi redan från hans födsel inte lagt ner honom till att sova - det blir protester och skrik direkt.

Numera gillar han att ligga på magen och lyfter huvudet högt högt upp och vill så gärna komma någon vart - men blir snabbt otålig när han inte kan åla eller krypa! Vi försöker öva mycket på detta varje dag.

Sedan ungefär 4 månaders ålder äter han också riktig mat, och gillar det verkligen. Speciellt vid lunch och kvällsgröt äter han som en häst! Svårt att koncentrera sig vid bröstet är det också numera, antagligen är det tråkigt eftersom det inte kommer lika fort som när man blir matad med vanlig mat! :) Jag tar gärna emot synpunkter på schemat, funderar på om det ev. kan behövas mer mat till honom, t.ex. gröt vid frukost? Nu för tiden äter han inte så mycket på morgonen eftersom han ju har legat och snuttat hela natten. Tänker också att ett alternativ på kvällen skulle kunna vara att han får grönsaker/kött till middag och sen gröt kl 19. Vi bor i Norge och här finns ju inte välling - så det är inte ett alternativ tyvärr.

19.30-07.00 Natt
07.00-09.15 Vaken, 7.30 frukost = amning
09.15-10.00 Sova
10.00-12.00 Vaken, 11.00 lunch = grönsakspuré/kött, fruktpuré + amning
12.00-14.00 Sova
14.00-16.00 Vaken, 14.15 mellis = amning + fruktpuré
16.00-16.45 Sova
16.45-19.30 Vaken, 17.00 middag = amning + gröt, 18.30 bad 19.00 kvällsmat = amning
19.30 Go natt

Om schemat:
Är sista kvällsamningen för sent i förhållande till ”gonatt”? Vi tänker oss att skratta från 19.10-19.30 enligt receptet!

Lite flera frågor:

1. Det står ju i boken att det är viktigt att det är mörklagt i rummet. Men samtidig står det att man ska ramsa genom dörrspringan. Har jag förstått det riktigt då att man inte ska ha helt stängd dörr in till barnet? Då blir det ju egentligen inte helt kolmörkt därinne.

2. Lite buffningsteknik:
a) Hur hårt ska man egentligen hålla fast barnets huvud med vänsterhanden? Vi har en liten skrutt som gillar att lyfta huvudet högt (speciellt om han ligger i sängen och inte vill sova och spjärnar emot…) och jag kan omöjligt hålla fast hans huvud med bara några fingrar på vänsterhanden om han vill lyfta det. Ska man då ignorera att han lyfter huvudet och buffa vidare, eller ska jag lägga ner hans huvud om och om igen?

b) Ska man avsluta buffningen tvärt eller buffa svagare och svagare? ”Tona ner buffningen” står det i boken. Om man ska sluta ”tvärt” - vad gör man då om barnet börjar protestera redan medan man gör solfjädern?

c) Första kvällen, ska det buffas direkt efter första tillrättaläggningen, även om barnet inte skriker?

d) Första natten - man ska in och ge beskedet (tillrättaläggning + buffa) direkt varje gång barnet vaknar, oavsett om det är med skrik/gråt eller inte?

e) Är det riktigt att man andra och tredje kvällen ska buffa vid läggningen, oavsett om barnet skriker eller inte? Men sen under andra och tredje natten inte buffa när barnet vaknar.

3. Sömnrytmspass - vår son vaknar nästan utan undantag på sina dagslurar efter precis 30 minuter - trots att detta inte ska vara en "naturlig sömnrytm”. Därför är jag lite småorolig inför dagslurarna på 45 minuter… Man ska ju inte ta ut saker på förskott, men jag bara undrar lite om han kan ha sin egen sömnrytm…?

4. Ska man säga ramsan även när man lägger ner barnet i barnvagnen till en lång lur + ev promenad? Tänkte fortsätta att ha sonen sovandes på rygg i vagnen - han kommer ju snart att gå över till sittdelen och då blir det ju svårt att sova på magen.

Är så tacksam om någon vill hänga med på kuren. Gläder oss till att vår son ska få sova en hel natt utan att behöva vakna varannan timme! :)
Mamma till O, född 2014-09-05
Kur startad 2015-03-13
Och lille M, född 2016-08-19
Kur startad 2017-03-04
Och L, född 2018-05-24
Kur startad 2018-11-02
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Kur för lille O, 6 månader

Inlägg av TorsMamma »

Hej och välkommen! :D

Grattis till ett bra beslut.

först, läs boken, om och om igen, där står många av de svar du söker, man bara ser dem inte på en gång! :lol: Läs också boken MEDANS ni kurar, då kommer ni se saken på ett helt annat sätt.

Du ställer många "detaljfrågor" och jag vill bara poängtera att detaljerna är lite olika för alla, vi gör alla lite lite olika på detaljnivå medans de STORA grejerna som ATTITYDEN (läs om den igen) är det som är det viktiga. 8)

Ang. schemat, jag anser nog att du behöver MER mat, MYCKET mera mat på det. speciellt som ni nu slutar snutta på nätterna.

Gröt till frukost, riktig mat till lunch, lite mellis med typ avocado och riktig middag med mat och efterrätt, samt amning om du så önskar i anslutning till mat och det sista du gör vid 19 är ok. :lol: En 6 mån har nästan ingen botten, så det är bara att ösa in maten, fortare än du förmodligen hinner med och göra. :lol:

1. Ja kolsvart skall det vara, RIKTIGT kolsvart! Speciellt nu när våren är på G. Egentligen skall du kunna ramsa så högt UTANFÖR att det går igenom dörren, det är liksom grejen, men vissa öppnar på glänt och ger ramsan genom springan och sen stänger igen när man är klar. Smaksak.

2. A. Ja, det skall du i princip kunna göra, här måste du öva tekniken REJÄLT på din sambo, make, vän eller någon annan utom bebis!! Du skall få in ett sådant GUNG i tekniken att de faktiskt ligger kvar med huvudet, det krävs inte så extremt tuffa tag då, utan de lägger ner det och ligger där!

B. Det är bara säg de två sista skumpen du gör en aning svagare, ingen nedtoning i flera minuter här. Utan man räknar 1, 2, 3, 4 OCH 1, 2, 3, 4 och på 3, 4 kan du ta lite mindre när du slutar. ÖVA!

C. Japp, du buffar DIREKT lugn (aldrig till sömns) och GÅR UT , med ramsan. Första natten!!

D. Ja, första natten gör jag så för att TYDLIGT visa att här skall man sova INGET annat gäller.

E. NEJ, inte för mig, redan efter andra natten lägger man tillrätta och trycker snabbt till med solfjäder och GÅR UT! Läggningen tar MAX 2 min eller än hellre 30 sek!

3. Vissa barn är 30 min barn, men detta kan tydligt ändra sig efter kuren också, så ta inte ut något i förskott. Tänk FÖRUTSÄTTNINGAR, man måste inte sova varenda sekund som schemat säger. :wink:

4. Här är många åsikter... Men ett barn som fått korn på att sova på mage, brukar ha svårt att sova över 45 min på rygg i "sittvagn" så kanske vill du överväga detta lite? Jag hade min son sovandes i säng på långluren och om vi var borta sov han i resesäng. Det passade oss. Andra köper en "dansk liggvagn" som de kan sova på mage i upp till 1 år, eller en sittvagn som får FULLT liggläge, jag hade också en "paraplyvagn" som blev fullt liggläge som sonen sov i på mage en tid. Lur på promenad gör man så att man lägger i STILLASTÅENDE vagn och låter barnet somna i stillastående, när de sen sovit i 10 min DÅ först börjar man gå. ramsa eller inte är en smaksak, här gör alla lite olika. 8)
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Avocado14
Inlägg: 135
Blev medlem: tis 09 dec 2014, 10:29

Re: Kur för lille O, 6 månader

Inlägg av Avocado14 »

Tack för ditt utförliga svar - jättebra att få svar på några "detaljer" även om jag förstår att det är själva de bakomliggande grundtankarna som är det viktiga här. Barnet ska bli tryggt i sin egen säng helt enkelt! Jag ska ladda på med mer självkänsla och övertygelse så kommer säkert detaljerna att falla på plats.

Jag började igår med att köra även gröt till frukost och vi prövade även med lite gröt kl. 19.30 (det blev en sen kväll) trots att han ätit riktig mat kl. 17. Men mellisen var svår att få i honom igår. Ska ösa på med mer mat här under veckan fram till kuren och se vad som händer. :) Kanske lurarna automatiskt blir längre då.

Som sagt, tack för ditt svar och jag ska rapportera mer när vi väl börjar kurandet om en vecka!
Mamma till O, född 2014-09-05
Kur startad 2015-03-13
Och lille M, född 2016-08-19
Kur startad 2017-03-04
Och L, född 2018-05-24
Kur startad 2018-11-02
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Kur för lille O, 6 månader

Inlägg av TorsMamma »

:D :mrgreen: 8)
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Avocado14
Inlägg: 135
Blev medlem: tis 09 dec 2014, 10:29

Re: Kur för lille O, 6 månader

Inlägg av Avocado14 »

Jag har en till fråga som jag har kommit på. Har läst någonstans här på forumet att dagslurarna räknas från när barnet faktiskt somnar.

Vad gör man om det exempelvis blir så att barnet först somnar efter 30 minuter när han skulle sovit 45 minuter - om man då börjar räkna från när han somnat, så blir ju hela dagens schema förskjutet? Jag kanske har missförstått det där. :D

Jag har förresten börjat "tvivla" lite på det här med långa dagsluren i vagn. Nu har sonen senaste veckorna börjat vakna tidigare på den luren, trots att vi är ute och går med vagnen rullande. Jag har också försökt några gånger att få honom att somna i stillastående vagn, vilket har gått ett par gånger, då han varit väldigt trött. Men har inte prövat ännu att vänta 10 minuter och sen börja rulla. Jag är rädd att han ändå kommer att vakna efter säg 1 timme eller 1 1/2 timme i vagnen och jag inte ska få honom att somna om.. Att "vagna" har inte heller fungerat så bra för oss. Jag funderar helt enkelt på att låta honom sova alla dagslurarna inne, i alla fall under kuren och uppföljningsveckan - får väl ta ut honom i sittvagnen på vakentiderna då istället...

:oops:
Mamma till O, född 2014-09-05
Kur startad 2015-03-13
Och lille M, född 2016-08-19
Kur startad 2017-03-04
Och L, född 2018-05-24
Kur startad 2018-11-02
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Kur för lille O, 6 månader

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Det är här marginalkvarten kommer in. Vet du att barnet tar 10 min på sig att somna så lägger du 10 min tidigare, sen klockar du 45 min. Lägger du på den tiden luren är och det går 30 min har du marginalkvarten åt andra hållet att jobba med och då är närmsta naturliga sömnpass 20 min så då får man sova 20 min med hjälp av marginalkvarten.

Ja, vi är många som har långlurar inomhus i sängen. :roll: 8) :D

Det är bättre att vara ute när man är vaken och få uppleva världen, skogen och djuren. Tänk på att tät trafik och shopping affärer m.m. är lätt överstimulerande för barnen. Men skog och mark är toppen!
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Avocado14
Inlägg: 135
Blev medlem: tis 09 dec 2014, 10:29

Re: Kur för lille O, 6 månader

Inlägg av Avocado14 »

Ja, har nu diskuterat med maken och har bestämt att ta långa luren inne. Känns säkrare om han nu får in detta med ramsan och de andra verktygen för att somna själv i egen säng - att göra på samma sätt även på dagslurarna.

Förresten tittade den första lilla tanden upp idag - och idag har det varit svårt att få i honom maten! Vet du om det är vanligt med ett sånt samband?
Mamma till O, född 2014-09-05
Kur startad 2015-03-13
Och lille M, född 2016-08-19
Kur startad 2017-03-04
Och L, född 2018-05-24
Kur startad 2018-11-02
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Kur för lille O, 6 månader

Inlägg av TorsMamma »

Min son åt ingen "varm mat" när tänder var på G. Men åt mycket frukt, kallt och gärna skalat fruset päron som får tina en aning. :D
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Avocado14
Inlägg: 135
Blev medlem: tis 09 dec 2014, 10:29

Re: Kur för lille O, 6 månader

Inlägg av Avocado14 »

Hej!

Nu skulle jag verkligen behöva lite hjälp fort - hoppas nån läser! :)
Vi har precis påbörjat kuren ikväll, och första läggningen är avklarad och sonen sover (förhoppningsvis) därinne, det är då tyst i alla fall!

Men nu till frågan. Vid läggningen så gick buffningen bra, han blir fort lugn i kroppen eftersom vi tidigare buffat honom till sömns när han vaknat om kvällarna. Men så fort jag säger ramsan och går ut, så skriker han något fruktansvärt. Verkligen gallskriker rakt ut. Detta också när jag ramsar utanför dörren efteråt, det känns som om ramsan bara gör saken värre helt enkelt.

Jag lät honom skrika/"reagera" ett tag, och han tystnade faktiskt av sig självt, men när jag sa bekräftelseramsan så började han skrika direkt igen - verkligen ett högt och förtvivlat skrik. Försökte varva vanlig ramsa och sen bekräftelse när han tystnat, men varje bekräftelse får honom bara att skrika mer och mer. Till slut väntade jag bara tills det blev tyst efter sista bekräftelsen - han hade då småskrikit till lite då och då. Sen blev det tyst - men jag bekräftade då inte igen. Nu är jag rädd att han har "skrikit sig till sömns". Frågan är hur mycket reaktion efter sista bekräftelsen man kan ta?

Hoppas någon är uppe och kan hjälpa med denna fråga!
Mamma till O, född 2014-09-05
Kur startad 2015-03-13
Och lille M, född 2016-08-19
Kur startad 2017-03-04
Och L, född 2018-05-24
Kur startad 2018-11-02
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Kur för lille O, 6 månader

Inlägg av TorsMamma »

Hej, detta är inte ovanligt. :wink:

Tänk på att bekr. skall vara så mjuk och smekande fin så den faktiskt HAR sista ordet.

Du behöver ju tänka som så, han har blivit "buffad" till sömns en längre tid. Nu får han inte MYSMASSAGE längre.... :o :shock: Får man inte rätten då att bli förbannad? När han sen lugnar sig så kommer du och tjatar... :roll: Så visst blir man arg. :wink:

Men detta handlar om några få nätter tills ramsan faktiskt TAR och sätter sig. Du behöver våga jobba med den, låta den bli det verktyg den faktiskt skall vara. Visst han blir arg, han reagerar. Och du svarar. Det tar tid. Så jobba på, jobba lugnt och trevligt, hurtigt och smekande.

Här har du "taimassage tråden" som påminnelse.
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?p=91777
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Avocado14
Inlägg: 135
Blev medlem: tis 09 dec 2014, 10:29

Re: Kur för lille O, 6 månader

Inlägg av Avocado14 »

Då är första natten avklarad, och O sover nu sin middagslur efter att läggningen tagit 5 minuter! Känns helt otroligt!!!

Jag ska inte kopiera alla mina anteckningar från i natt här, för det blir vääääldigt långt.
Men kan sammanfatta lite - vid läggningen kl. 19.30 tog det ganska precis 30 min innan han somnade. Jag behövde inte buffa mycket, då han är van vid detta sen förr och fort blir lugn. Efter det var han vaken följande "pass"

22.53-23.44
00.05-00.16
02.32-02.52
04.05-04.17
05.46-05-56
06.08-06.12

Så här noterade jag i natt efter den tredje uppvakningen:

Lite konklusion så här långt under natten:
Buffningen är inget problem, den gör honom snabbt lugn. Den längsta buffningen var vid första uppvaket 22.53, 10 minuter lite knappt. Känslan jag får är att han vill att jag ska komma in och buffa, så att han kan somna så. När jag går, och när jag ramsar blir han väldigt ledsen. Då är frågan, hur länge man ska låta honom gråta. Jag känner ganska tydligt att han vet att jag är där, och att han försöker gråta så att jag ska komma in igen. Men samtidigt är det väldigt svårt att låta honom gråta därinne mer än någon halv minut innan jag vill i alla fall ramsa… Och det känns ofta som om ramsan gör honom ännu ledsnare/argare. Till slut blir det ändå som att han får ”gråta sig till sömns”, fast det ju egentligen är gråten som mattas av och han tystnar.


I det första vakenpasset när han var vaken i 50 minuter, så var det några gånger där jag upplevde att han faktiskt lyssnade på ramsan - dvs han blev tyst när jag sa den, men sen började med protester när jag slutade. Det kände tyvärr bara den gången, vilket var lite frustrerande. Men, det kanske kommer. Och dagslurarna idag när min man har lagt honom, har funkat jättebra. Kanske för att han är extra trött, ;)

Vi väckte honom med glädje kl. 7 och han var SÅ trött då! Såg ut som om han var MITT i jättedjup sömn och inte fattade nånting!

Nu är vi spända på hur länge han kommer att sova här till middagsluren när det är tänkt att han ska sova 2 timmar... Och förstås inför natten som kommer, om det blir färre uppvak...

Tack för svaret! Jag kände att jag misslyckades lite med bekräftelsen vid läggningen, så jag var noga resten av natten att få sista ordet, även om det väckte honom.

En fråga till - detta med kolmörkt och mörkläggning - vi har nu tejpat fast mörkläggningsgardinen i väggen med frystejp (!) för att det inte ska komma in ljus genom glipan. Måste vi ha det så "resten av hans liv" nu..? Känns lite jobbigt att inte kunna lätt ta upp och ner gardinen på hans rum. och kanske svårt att åstadkomma om vi skulle vara bortresta någon natt?
Mamma till O, född 2014-09-05
Kur startad 2015-03-13
Och lille M, född 2016-08-19
Kur startad 2017-03-04
Och L, född 2018-05-24
Kur startad 2018-11-02
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Kur för lille O, 6 månader

Inlägg av TorsMamma »

Hej! :D

Bra jobbat!! =D>

Precis som du säger skriker han sig till er för att få buff. Läs länken ovan. :wink:

Ang. mörkläggning, så tyvärr är det några ÅR som man måste ha det. :( 8)

Det enklaste är att man har med sig svarta lakan som man antingen kan hänga upp för fönsterna, eller över/runt sängen med lina och klädnypor. Jag köpte och sydde totala mörkläggningsgardiner som inte släpper igenom något ljus alls och har en gardinskena i taket ovanför fönstret och ca 20 cm utanför fönstret på båda sidor. Då blir det nästan kolsvart. Köper man ny rullgardin är mitt råd att man köper en som är MYCKET större än fönstret, monterar i taket ovanför eller i alla fall 30 min ovanför fönstret och ca 30 cm utanför. Det kan räcka. Men tyvärr är det ljuset som spökar på barn, inte ljudet.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Avocado14
Inlägg: 135
Blev medlem: tis 09 dec 2014, 10:29

Re: Kur för lille O, 6 månader

Inlägg av Avocado14 »

Ja, här sitter jag nu mitt i natten. :D

... och funderar lite.
Dagen gick väldigt bra, tycker vi i alla fall! Han somnade väldigt fort till alla sina lurar, inom 5 minuter. På långa luren (som han också sover i sin säng) vaknade han vid 2 tillfällen (efter ca 45 min och efter 1.40) och fick buffning, ramsa och somnade om.

Är det så att om han somnar på en dagslur fem minuter efter "tiden" så ska man alltid vänta tills 45 minuter har gått, alltså förlänga med 5 minuter? Vi gjorde inte så idag, utan väckte honom på utsatt tid, så att säga. Han har varit väldigt groggy vid alla väckningar idag, men kanske inte så konstigt. Det blev ju några timmars mindre sömn i natt när man räknar ihop vakenpassen.

Hittils har natten också gått bra, jag tycker inte att han vaknar mer sällan, men han vaknar kortare. Har känt mig lite osäker på hur mycket jag ska ingripa egentligen. Finns det ett bekräftelsesträsk? :?

Och så funderar jag över det här med ljud. I går natt hade jag musik på hela natten, men inte "dunderhögt" - vi bor ändå i lägenhet. Lite svårt att vänja honom vid att sova vid höga ljud när vi liksom inte har så många såna här hemma vanligtvis. Tror du att det är viktigt att vi brakar igång med en massa ljud där när han ska sova vid 19.30? I natt vid kl. 02 så är jag rätt säker på att han vaknade till av att jag gick på toa (!!!) - den ligger i direkt anslutning till hans rum, men ändå, det hade ju varit skönt om han slapp vakna av sånt.
Mamma till O, född 2014-09-05
Kur startad 2015-03-13
Och lille M, född 2016-08-19
Kur startad 2017-03-04
Och L, född 2018-05-24
Kur startad 2018-11-02
Avocado14
Inlägg: 135
Blev medlem: tis 09 dec 2014, 10:29

Re: Kur för lille O, 6 månader

Inlägg av Avocado14 »

Jag vill lägga in det jag antecknat i natt, även om det är mycket! Jag buffade lite vid läggningen, annars var jag inte inne en enda gång i natt. När vi väckte l 7 låg han helt på fel ledd i sängen... Stackarn... :oops:

Bara för att se om det är något jag borde gjort annorlunda. Tycker att det är lite "oroväckande" att han fortfarande nu andra natten vaknade lika många gånger som igår natt - hoppas inför i natt att det ska bli färre gånger. Min man ska ta över i natt - han har tagit läggningen till dagslurarna hittills och det har fungerat jättebra.

Jag skriver mycket om "host" här, vår son har några månader "hostat" när han visar missnöje! Det låter som "början" på gråt, så det är inte att han är förkyld eller så.

Natt 2

19.30 Läggning, buffar lite, han skriker under ramsan men blir väldigt fort tyst, host, några rop. Bekräftar = host till svar
19.31 Några gnäll
19.32 Bekräftar igen – lite gny
19.33 Bekräftar igen – lite gny
19.34 Bekräftar igen – ett gny
19.36 Små gny, jag bekräftar igen (känns efteråt som om jag inte borde gjort det), flera små gny
19.38 Bekräftar igen – tyst
19.41 Ropar till – får ramsa med bekräftelse, han fortsätter några små rop och gnäll
19.42 Bekräftar – tyst.

23.45 vaknar med gråt
ramsa – host – gråt
ramsa – host – avstannar
ramsa – mera host
23.48 Ramsa+bekräftelse, mera host
23.49 Bekräftelse igen = tyst
Några små gråt, bekräftar igen. Tyst

00.51 Host – tror han somnar om av sig själv!
00.55 Host igen, ramsa med bekräftelse, Mer gråt och host. Bekräftar igen. Tyst

01.23 Han vaknar - jag bekräftar – får lite svar, bekräftar igen
01.26 Lite gnäll, jag gör inget, stökar på köket
01.29 Host – gnäll, jag gör inget

2.03 Jag går på toa = han gnäller lite
Ramsar med bekräftelse, han vaknar mer av det känns det som, hostar lite. (Skulle nog inte ramsat)
2.08 Ramsar igen, mer gnäll, tyst. Bekräftar, han ”pratar” lite efter
2.11 Gnäll, Ramsa med bekräftelse, slamrar i köket
2.14 Mera gråt och host, ramsa med bekräftelse. Mer reaktion – jag ramsar uppfordrande, går bort och klampar
2.16 Bekräftar – får lite små rop och host till svar
2.18 Rop – ger ramsa , små rop och host
2.20 Hostar
2.21 Bekräftelse, efter det lite mera host och ett litet rop, men jag bekräftar inte igen.

03.44 Lite host och gråt, host, jag väntar… Men hör en duns och gråt, så jag ramsar x4
03.46 Bekräftar, host, lite gråt
03.47 Ramsa med bekräftelse – tyst
Jag sätter på musik och gör kroppkakor i köket

04.58 Rop – tyst – 2 rop – tyst, lite gråt, jag ger ramsa med bekräftelse =
05.00 Mer gråt och jämmer, får ramsa med bekräftelse, blir tyst 1 minut
05.02 Lite gråt, får bekräftelse
05.04 Ett litet skrik, jag gör ingenting
05.07 Gråter mer (kanske jag borde gjort någonting där sist), får ramsa med bekräftelse, 1 host, sen tyst
05.10 små host, jag gör inget, flera små host, några till, jag gör fortfarande inget
05.11 host host-
05.12 gråt som avstannar, ger bekräftelse som leder till mer gråt, får vanlig ramsa, jag går, men måste ju tillbaka och bekräfta, då blir det några gråt
05.15 bekräftar igen
05.16 Litet rop och lite gråt, bekräftar, skruvar upp musiken, hör 2 smågråt
05.18 sista bekräftelsen? (!)

06.23 Gråt – får ramsa – tystnar
06.24 Bekräftelse – följs av litet host


Tar gärna emot feedback på hur vi ska få honom att inte vakna så ofta... ? Kanske låta bli att göra något, när han vaknar på natten? I alla fall ser jag fram emot att åka bort i natt och få sova ut den första natten sen O föddes i september! :D
Mamma till O, född 2014-09-05
Kur startad 2015-03-13
Och lille M, född 2016-08-19
Kur startad 2017-03-04
Och L, född 2018-05-24
Kur startad 2018-11-02
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Kur för lille O, 6 månader

Inlägg av TorsMamma »

Hej, att få "mirakel" så här på andra natten är ju ganska mycket begärt. Men i natt kan ni nog baka ihop ramsa med bekr. tycker jag. Nu tar han den ju faktiskt! Det är ju bara det enorma framsteg kan jag tycka. :wink:

Ja, jag tycker att tar det 5 min att somna klockar man 45 min luren, eller lägger 5 min innan läggdags så blir det nog lättare. :D

Ang. toalett, hos mig har jag regeln att jag spolar på toa om det är före vargtimmen, men efter 04 spolar jag inte på toa med risk för att de kan vakna och få svårt att somna om. Min son sover också vägg i vägg med toa och spolning. Men att slamra lite i lght. är ju normalt, dammsuga, hårtork, städa, som du gjorde laga mat. Det är oftast betryggande ljud.

Lycka till i natt nu! =D>
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"