Sömnlös bebis på dagarna

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Nolin
Inlägg: 10
Blev medlem: mån 23 feb 2015, 21:10

Sömnlös bebis på dagarna

Inlägg av Nolin »

Hej!
Vi har kört kuren i 8 dagar på våran 6 månaders bebis.

Det började bra, vi märkte att hon sov längre på nätterna från första natten. Dagarna fungerade från början "sämre" och har blivit mer problematiska. Hon skriker ledset och reagerar inte på ramsningen. Till slut skriker hon nästan hysteriskt och då buffar vi samt solfjädrar.

Nyss buffade och solfjädrade jag fram och tillbaka i 30 minuter. Jag hinner inte ens komma från buffning till solfjäder innan hon skriker igen. Jag höll solfjäder flera minuter i streck. Ramsade mig ut flera gånger men hon blir helt hysterisk. Hon försöker också suga på tummen. Till sist lugnade hon sig, dock snyftande, ramsade bekräftelseramsan flera gånger (hon protesterade tre gånger ganska lugnt) och somnade till sist in.

Vi har läst lugnet och säkerheten flera gånger, övat mycket på ramsan, har olika melodier och tonlägen m.m. men förstår ändå inte vad det är som inte fungerar. Har ni snälla några tips?

Finns det möjligtvis några exempel-videos där man kan se och jämföra sig med?

Vi litar och tror på kuren helt men vet inte vad som är felet.

MVH
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Sömnlös bebis på dagarna

Inlägg av mamaA »

Hej!

Hur ser schemat ut? Hur är det med mat och social delaktighet? Skrattet till godnattet? Allt spelar in för att kuren ska fungera tillsammans med det främsta verktyget som är föräldrarna attityd av självklarhet.

Det är lätt att öververktyga och då blir bebis bara argare. Jag ramsar väldigt sparsamt och låter bebis svara rejält i mellan. Jag förstår att det är jobbigt när hon blir så ledsen men bestäm er för ett krisverktyg och försök inte med olika samt ransonera ramsan. Det är inte tonfallet som är det viktiga utan attityden bakom :D .

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Nolin
Inlägg: 10
Blev medlem: mån 23 feb 2015, 21:10

Re: Sömnlös bebis på dagarna

Inlägg av Nolin »

Schemat ser ut som så
07 vaken, ammas
9.15- 10 sova
10 ammas
11 lunch, pure samt efterätt.
12-13.30 sova
13.45 ammas
15.15-16 sova
16 ammas
17.30 gröt ca 2 portioner, ibland mer
18.30 nattslurk i ca 15 min. Hon brukar inte vilja ha mer.
18.45-1915 skratt och gonatt

Dagslurarna blir sämre. Igår sov hon 20 min på den 1,5 timmars passet. Eftermiddagen skrek hon igenom hela passet, så det blev ingen sömn. Vi ramsar inte hela tiden utan vill inte "slösa" på den. Lika så med buffring och fjädring. Igår blev hon inte lugn av buffningen ens! Den som endast behövts ta till när det är kris och då möjligtvis en gång lr två. Jag och min man köra ungerfär lika, enda som skiljer är att jag har hand om henne mer och våra tonlägen när vi ramsar.
Hon är inte glad när hon vaknar på morgonen. Imorse vknade hon kvart över fem och protesterade och skrek tills kl var sju. Inget fungerade. Vad händer?

Ps, hon äter bra, hon sitter med oss helatiden när vi gör saker och "leker med storasyster.
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Sömnlös bebis på dagarna

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Många har problem med 6 mån och dagslurar, oftast är detta faktiskt ett par saker, det ena är MATEN! Hon får alldeles för lite mat. Amma i anslutning till måltiden och ge riktig frukost (kan vara gröt) riktig lunch, mat och frukt och amning, sen mellis typ lite avocado och riktig middag, MAT och frukt. Fyll på med amning till natten om ni vill. Men att ge både 1-2-3 portioner med mat är inte ovanligt, man måste mata på fort, fort, fort, för deras tålamod är ganska dåligt och tröttnar på typ 20 min om inget nytt händer.

Sen är det en motorisk utvecklingsfas här vid 6 mån, så ligga på golvet och ÅLA är viktigt, flera gånger om dagen på rena golv utan mattor och utan strumpor, glidvänliga kläder och åla, åla, åla, så hon faktiskt är så fysiskt trött att hon de fakto VILL sova.

Sist, utevistelse, hon behöver vara ute 1 tim på fm och 1 tim em och uppleva skog och natur. Titta på träden, fåglar, djur m.m.

Sist men inte minst, den sociala delaktigheten, detta kan du läsa mera om i Barnaboken,. När alla dessa punkter är tillgodosedda då brukar de flesta 6 mån faktiskt sova ganska gott.

Jag brukar i vissa extrema fall även rekommendera en banan extra inför långluren då det innehåller tryptofan och är ett förstadie till melatonin och gör att många 6 mån faktiskt sover lite bättre. Brukar lugna ner sig sen igen till 7-8 mån då 8-mån ångesten istället tar över. :wink: :P
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"