Styra upp natten för 3 månaders

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Bladan
Inlägg: 17
Blev medlem: mån 16 feb 2015, 22:10

Styra upp natten för 3 månaders

Inlägg av Bladan »

Hej

Har en fantastisk liten 3 månaders kille, som sedan födseln följt standardmodellen. (Storebror kurade vi vid 6 månader, han är 5 idag och har sovit som stock sedan kuren :D )

Lurarna på dagen funkar superbra. Han sover i sin vagn, utomhus. Men nätterna har vi inte fått koll på än, och lilleman vaknar och vill ammas flera gånger (igår var det varannan timme, så nu måste något göras) Jag matar allt vad det går på dagen, och han går upp som han ska i vikt, så jag tror inte det är för att ha fattas mat, har nog bara vant sig vid att ha mamma som "napp".

Följer följande schema
7.30 Mål 1
9.00 sova 1,5 timme
10.30 Mål 2
12.30 sova 2 timmar
14.30 Mål 3
16.30 sova 45 min
17.15 Mål 4
18.45 Nattslurk
19.00 Sova natt

Han är en morgontröttis, och är piggare på kvällen, men lägger vi honom efter 19 känns det som om han blir övertrött.

Jag har läst i barnaboken, och tänker att jag ska köra 3 dagars minikur för att lära honom att sova 10 timmars natt, men undrar hur jag ska göra med nattmålet? Hade tänkt sova natt från kl 19 -4 , ta upp och ge nattmål, och sen sova vidare till 7.30. Kan man göra så eller blir han förvirrad om han får mat på natten?
Någon som har erfarenhet/råd. Funderar även på att flytta in killen i eget rum samtidigt, då vi inte har kolsvart i vårt sovrum där han sover nu.
Leonard 2009-08-26
August 2014-11-23
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Styra upp natten för 3 månaders

Inlägg av mamaA »

Hej och välkommen!

Jag tror att du har helt rätt i att det är vanan att vakna och äta på natten som har satt sig, så var det här också så då får man styra upp och bryta. Det känns lite väl tufft att gå direkt på 10 timmars natt när han äter så ofta nu.Du kan kanske börja med 6 timmar, sedan öka till 8 efter några dagar/ en vecka och jobba dig upp till tio. Så hade jag gjort men det är upp till dig. Självklart funkar det bra med 12 timmars natt med nattmål, inga problem. Jag hade nog haft kvar honom inne hos er tills du fått nattmålstiderna på plats och sedan flyttat in honom med babyvakt i eget rum.

Jag har skrivit lite om hur jag plockade bort nattmål för lillebror, nu fem månader och säker sovare sen en månad =D> , i vår tråd som heter Finns tråd. Jag har även skrivit en del om det i andra trådar här så du får leta runt lite och läsa. Jag trodde att det skulle bli jobbigt men det gick jättebra, tog tre nätter precis som det ska :lol: .

Kram
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Bladan
Inlägg: 17
Blev medlem: mån 16 feb 2015, 22:10

Re: Styra upp natten för 3 månaders

Inlägg av Bladan »

Tack för snabbt svar mamaA!

Det låter ju som en bra idé att ta det gradvist, 6timmar, 8 timmar osv.Hur snabbt kan jag trappa upp? Det verkar jobbigt att ha en tredagarskur varje vecka..men omvänt vill jag ju inte dra ut på det i evigheter.
Leonard 2009-08-26
August 2014-11-23
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Styra upp natten för 3 månaders

Inlägg av mamaA »

Hej!
Det är beroende på hur du tycker det går. Det blir ju inte en riktig tredagars kur var gång, när man väl gjort det första gången så går det lite lättare tycker jag. Om det går jättelätt första natten hade jag ökat på redan till nästa, annars väntat 3-7 dagar. Vissa barn är helt med på banan, andra får man övertala lite mer. 10 timmars sammanhängande sömn funkar inte så bra med 12 timmars natt då nattmålet kommer väldigt nära frukost så jag hade stannat vid 8 timmar. Om man vill kan man sätta klockan på ringning då för att förekomma barnet, när man väl etablerat tiden så att det litar på att mamma vet när det är mat, eller så tar du det när det blir, dock inte före det klockslag du bestämt dig för. Jag gjorde första varianten med storebror och andra med lillebror då jag helt enkelt inte orkade ställa klockan. Flera nätter sov han då 10 timmar så då bestämde jag mig för att plocka bort nattmålet helt istället.

Kram
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Bladan
Inlägg: 17
Blev medlem: mån 16 feb 2015, 22:10

Re: Styra upp natten för 3 månaders

Inlägg av Bladan »

Tack!! Jag tror jag börjar med 6 timmar och så ökar till 8 när det känns bra. Tack för tipset om att 10 timmar kan vara svårt, låter logiskt.

Just nu har vi kräksjukan i familjen, så när den är över sätter jag igång!

Blev även helt inspirerad att börja så smått med smakisarav allt jag läst på forumet, så igår fick lillebror smaka banan första gången. Det var en stor succé!

Återkommer med uppdatering när vi satt igång med att rätta upp natten
Leonard 2009-08-26
August 2014-11-23
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 815
Blev medlem: mån 25 feb 2013, 11:04

Re: Styra upp natten för 3 månaders

Inlägg av Ylvispylvis »

Hej och välkommen! :D

Och grattis till sonen! :heart:

Jag håller med MamaA, ta det lite gradvis. Och MER MAT!! Min son ville också ha riktigt käk vid 3 mån, vi startade vid 3,5 och det ångrar jag inte! Det är inte klokt vad de kan äta!! =P~ och det påverkar sömnen massor. Glöm inte att ha i extra fett i maten, det är både mättande och nyttigt!

Kram!

:heart:

Ylva
S 2013-08-20, SM från början
J 2015-07-23, varför överge ett vinnande koncept?
Tvillingar i magen bf 2018-10-02
Bladan
Inlägg: 17
Blev medlem: mån 16 feb 2015, 22:10

Re: Styra upp natten för 3 månaders

Inlägg av Bladan »

Så var vi igång! :D

Igår var dagen D, då lilleman skulle lära sig sova 6 timmars natt till att börja med.

Nattade kl. 19.15 efter mycket skratt till godnatt, där hela familjen försökte få honom att skratta. Var första gången han skulle sova natt i vagnen, så lite protester blev det. Vagnade, och han somnade 19.40.

20.30, gnydde till, jag vagnade och han somnade direkt. Därefter skrik kl. 22.50, men somnade efter 15 minuters vagning, och inget mer förrän jag tog upp och gav nattmål kl. 1 som jag hade bestämt. Gick mycket lättare än vad jag trott!

Därefter somnade lilleman och sov till 3.45, när det var lite gnäll igen, lite vagning fixade det. Vid 5.10 vaknade han dock till och skrek rejält. Fick vagna ända till 5.40, men sen somnade han.

Morgonen skulle egentligen börja 7.30, men när lilleman vaknade 6.50 bestämde jag mig för att det var morgon då och tog upp med gladaste leendet innan han börjat skrika.

Allt i allt känns det som om det gick bra, är spänd på hur andra natten blir. :?

Förresten, efter 3 nätters minikuren i vagn, funkar det att därefter lägga och sova i vanlig säng (har säng som står bredvid vår) eller blir det förvirrande då? Tänker att jag ju måske buffa då, om han vaknar, istället för att vagna. Alternativet är ju att låta honom sova i vagnen ända tills han ska flytta in på eget rum, vilket vi tänkt blir när han blir 4 månader, dvs. om en månad.
Leonard 2009-08-26
August 2014-11-23
Bladan
Inlägg: 17
Blev medlem: mån 16 feb 2015, 22:10

Re: Styra upp natten för 3 månaders

Inlägg av Bladan »

Inne på andra natten nu, det går mycket bättre redan, men jag undrar om jag ska ramsa när jag går ut ur rummet? Jag gjorde det, nog mest av gammal vana från storebror, men det känns som om det "stör" honom lite. Ska jag låta bli när han inte är 4 månader än?
Leonard 2009-08-26
August 2014-11-23
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 815
Blev medlem: mån 25 feb 2013, 11:04

Re: Styra upp natten för 3 månaders

Inlägg av Ylvispylvis »

Hej! :D

Vad fint och målmedvetet du jobbar! =D> Han är ju liten och inte kurmogen ännu men en mjuk ramsa (typ 1-2 verser bara) när du lämnar rummet borde han kunna tåla och lära sig förknippa med skön sömn. Du kan dock vänta med att använda ramsan som verktyg tills du verkligen vill införa den på allvar (vi brukar säga att detta gör man inte förrän vid 4 mån), kanske i samband med rumsflytten.

Vi hade vår son i vagn ända till 5 mån, blev lite trångt på slutet men visst fixade han t.o.m. 12 h natt i den så det var inget problem. Jag införde buffning i vagnen precis nätterna innan vi flyttade honom till eget rum (vi minikurade honom i några nätter först för att sätta 12 h) så jag visste att det också funkade ifall han skulle få återfall (även om ramsan ju tog över...men det kändes tryggast för mig så :roll: ).

Jag har sån huvudvärk så hoppas jag fick ur mig något vettigt svar här :shock: ...men fortsätt jobba på och använd samtidigt ditt kloka mammaförnuft!! T.ex. var det väl jättebra att inte ta någon onödig strid vid 7-snåret så här i början, tänker jag, bättre att förekomma honom precis som du gjorde.

Och glöm för all del inte MATEN!! :wink:

Kram!

/Ylva

:heart:
S 2013-08-20, SM från början
J 2015-07-23, varför överge ett vinnande koncept?
Tvillingar i magen bf 2018-10-02
Bladan
Inlägg: 17
Blev medlem: mån 16 feb 2015, 22:10

Re: Styra upp natten för 3 månaders

Inlägg av Bladan »

Tack för svar Ylva, hoppas huvudvärken blivit bättre!

Själv känner jag mig full av energi efter att lillebror igår sov från 19.30 till 01 utan att jag behövde vagna en enda gång!! Vid 01 tog jag upp och ammade, därefter somnade han utan problem och sov till 04.30!
Känns helt galet att han svarar så bra på vår minikur, och så skönt för både honom och mig att sova :D

När han vaknade 04.40, var det dock vagning av och på i en timme, varefter han somnade och vi gjorde morgon kl. 7. Trodde han hade somnat flera gånger, men han vaknade igen efter ca 10 minuter och skrek, dock inte lika mycket "gallskrik" som igår.Tänker att när han sov bra fram till nattmålet, kan jag nog senarelägga detta till kl. 2 inatt. På det viset blir andra "sovpasset" kortare, och kanske får han inte så långt uppvak runt 5. Låter det vettigt?

Och ja, maten! Vi har ökat till att smaka pure två gånger om dagen nu, frukt vid 11 och sötpotatis efter långluren. Känns som att han gillar det, och börjar få koll på tekniken, men det är inga stora mängder än, men det kommer helt säkert. :D
Leonard 2009-08-26
August 2014-11-23
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 815
Blev medlem: mån 25 feb 2013, 11:04

Re: Styra upp natten för 3 månaders

Inlägg av Ylvispylvis »

=D> =D> =D>
S 2013-08-20, SM från början
J 2015-07-23, varför överge ett vinnande koncept?
Tvillingar i magen bf 2018-10-02
Bladan
Inlägg: 17
Blev medlem: mån 16 feb 2015, 22:10

Re: Styra upp natten för 3 månaders

Inlägg av Bladan »

Lite framsteg och lite baksteg i går natt.

Kunde inte hålla tiden till sista luren, pga. storebrors gympaträning, så lilleman var jättetrött på kvällen. Nattade 18.30 dvs en timme tidigt, han kunde inte hålla ögonen öppna.

Därefter lite uppvak och protest kl. 22.30, tystnade efter 10 minuter.

Väckte för att amma 01.30, och somnade fint om efter det.

Därefter uppvak kl. 04.45, vagnade och somnade om 05.00. Uppvak igen 06.10, somnade efter 5 minuter.

Vaknade 7 och där gjorde vi morgon.

Allt i allt går det väldigt bra, tycker jag, fortfarande en del uppvak, men inget gallskrik alls som de första två nätterna.
Jag försöker vagna så snart han gör ljud ifrån sig, inte när han ligger och bökar, men låter missnöjd. Är det rätt tänkt, eller ska jag vänta och se om han somnar om? Känns som om att han skriker upp sig då, och så tar det längre tid för honom att lugna sig.
Fokus idag blir att hålla schemat!! och så ska lilleman få smaka gröt för första gången :D
Leonard 2009-08-26
August 2014-11-23
Bladan
Inlägg: 17
Blev medlem: mån 16 feb 2015, 22:10

Re: Styra upp natten för 3 månaders

Inlägg av Bladan »

Nu är vi snart igenom en vecka sen start, och det går riktigt bra tycker jag.

Lilleman sover gott, somnar kl. 19 men har ett uppvak runt kl. 22-23, där jag får vagna i allt från 15 min till 30 min. Det har varit så alla nätter, vad ska jag göra för att få bukt med det? :?
Känns inte som att det är hunger, för när han väl somnar om, sover han gott, och jag väcker till nattmålet kl. 02.

Han vaknar även till en del från kl. 5-6, men jag tänker att det bli bättre när jag senarelägger nattmålet till 03 (då får han 8 timmar sammanhängade sömn innan nattmålet.

Maten går fantastiskt bra, sötpotatis är hans favorit, och nu märker jag att han fått in tekniken och bara gapar och vill ha mer. :D
Leonard 2009-08-26
August 2014-11-23
Bladan
Inlägg: 17
Blev medlem: mån 16 feb 2015, 22:10

Re: Styra upp natten för 3 månaders

Inlägg av Bladan »

Hjälp! Vi är nu igenom en vecka, och det är fortfarande uppvak varje natt kl 22.30 och vid 5. (Plus amning vid 2)
Vagningen vid 22.30 går hyfsat snabbt, men vid 5 tar der en timme minst. Han gallskriker inte, men kommer inte till ro. Ibland somnar han 10 minuter och vaknar igen.
Den här mamman håller på att bli knasig av sömnbrist nu....

Jag behöver goda råd, vad ska jag göra?
Leonard 2009-08-26
August 2014-11-23
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 815
Blev medlem: mån 25 feb 2013, 11:04

Re: Styra upp natten för 3 månaders

Inlägg av Ylvispylvis »

Håll ut!! :D

Har du kollat att det är BECKSVART i rummet? Kontrollera genom att vara där inne 15 min dagtid (mörklagt) och sedan ska du inte kunna se handen framför dig! Inga springor där morgonljuset kan sippra in!! [-X

Själv skulle jag ju aldrig orka väcka för att amma utan gå på de naturliga uppvak som ändå kom och amma när jag tyckte det var rimligt (typ nära den tid jag bestämt)...så det är ju ett alternativ att se hur länge han sover av sig själv liksom.

Annars, MAT MAT MAT och (natruligt) FETT i maten. Jag upprepar det jag alltid säger...men det GÖR skillnad!! :wink:

Det ÄR svajigt och ganska jobbigt i början men det kommer att lösa sig och ni KOMMER att få sova, jag lovar!!! Snart, mycket snart, kan du dessutom införa ramsan.

Pris och beröm för att du håller ut och kämpar! =D>

Kram!

/Ylva

:heart:
S 2013-08-20, SM från början
J 2015-07-23, varför överge ett vinnande koncept?
Tvillingar i magen bf 2018-10-02
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"