Jag har det senaste året hängt på späda barn och små, men nu har året gått och jag byter forum med hopp om att få hjälp här!
Lillebror föddes för 1 år och 1,5 vecka sen och han är ett SM-barn från allra första början. Problemet är bara (fortfarande) att han inte är någon säker sovare som sover gott då han ska. I dagens läge börjar det här vara redan ganska tjatigt, eftersom jag tycker att han är så pass stor så han borde kunna sova gott hela natten igenom! Hans storasystrar sov gott hela nätter från ca 4 månaders ålder, men med lillebror är det tydligen andra bullar hela tiden
Nå, i dagsläget är det såhär. På dagarna sover han en gång, 1-1,5 timme. Det tar länge innan han kommer till ro (15-20 min) och han ligger och talar, gnäller, stånkar och stönar. Han somnar aldrig på nytt ifall han en gång vaknar för tidigt. Ingen skillnad hur mycket jag än husljudar eller ramsar. Det har alltid varit så. Så istället har jag tagit upp honom då han vaknat.
Han läggs till natten kl 19.30, men somnar sällan snabbt utan det tar länge (20-30 min) innan han kan komma till ro. Han ligger och talar, stånkar, gnäller, kämpar... Sen så vaknar han 0-3 gånger per natt. Ibland behövs en ramsa eller två, ifall han låter ledsen och det hjälper alltid. Han blir lugn och somnar eller ligger en stund och bara gnäller, låter om sig. Ibland somnar han bra om av sig själv, utan ramsa. Ibland kan han vara vaken flera timmar i sträck nattetid, ligga och tala och fundera. Och sen när det blir morgon så vaknar han alltid före sju, 6.45-6.50 är vanligt, fastän han borde sova till 7.30! På morgnarna lägger han igen igång med talet och funderingarna, till sist om han blir riktigt frustrerad på att ingenting händer så börjar han yla.
Sammanlagt så sover han väl ungefär 12-12,5 timmar i dygnet. Och så känns det som om allting är väldigt oregelbundet. Eftersom han nattetid kan vakna vilka tider som helst. På dagarna vaknar han också olika tider. Enstaka gånger sover han hela natten igenom utan ett pip, då har han sovit på dagen endast 45 minuter.
Vi har inte ännu kommit så långt så vi kan kalla honom för en säker sovare och det är jätte tråkigt
Tacksam för hjälp!