1-årigt SM-barn som fortfarande krånglar med sömnen

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Skriv svar
An1

1-årigt SM-barn som fortfarande krånglar med sömnen

Inlägg av An1 »

Hej på er alla på detta forum!

Jag har det senaste året hängt på späda barn och små, men nu har året gått och jag byter forum med hopp om att få hjälp här!

Lillebror föddes för 1 år och 1,5 vecka sen och han är ett SM-barn från allra första början. Problemet är bara (fortfarande) att han inte är någon säker sovare som sover gott då han ska. I dagens läge börjar det här vara redan ganska tjatigt, eftersom jag tycker att han är så pass stor så han borde kunna sova gott hela natten igenom! Hans storasystrar sov gott hela nätter från ca 4 månaders ålder, men med lillebror är det tydligen andra bullar hela tiden :shock:

Nå, i dagsläget är det såhär. På dagarna sover han en gång, 1-1,5 timme. Det tar länge innan han kommer till ro (15-20 min) och han ligger och talar, gnäller, stånkar och stönar. Han somnar aldrig på nytt ifall han en gång vaknar för tidigt. Ingen skillnad hur mycket jag än husljudar eller ramsar. Det har alltid varit så. Så istället har jag tagit upp honom då han vaknat.

Han läggs till natten kl 19.30, men somnar sällan snabbt utan det tar länge (20-30 min) innan han kan komma till ro. Han ligger och talar, stånkar, gnäller, kämpar... Sen så vaknar han 0-3 gånger per natt. Ibland behövs en ramsa eller två, ifall han låter ledsen och det hjälper alltid. Han blir lugn och somnar eller ligger en stund och bara gnäller, låter om sig. Ibland somnar han bra om av sig själv, utan ramsa. Ibland kan han vara vaken flera timmar i sträck nattetid, ligga och tala och fundera. Och sen när det blir morgon så vaknar han alltid före sju, 6.45-6.50 är vanligt, fastän han borde sova till 7.30! På morgnarna lägger han igen igång med talet och funderingarna, till sist om han blir riktigt frustrerad på att ingenting händer så börjar han yla.

Sammanlagt så sover han väl ungefär 12-12,5 timmar i dygnet. Och så känns det som om allting är väldigt oregelbundet. Eftersom han nattetid kan vakna vilka tider som helst. På dagarna vaknar han också olika tider. Enstaka gånger sover han hela natten igenom utan ett pip, då har han sovit på dagen endast 45 minuter.

Vi har inte ännu kommit så långt så vi kan kalla honom för en säker sovare och det är jätte tråkigt :( Hur skall vi gå tillväga för att få lillebror till en säker sovare som sover gott och skönt hela nätterna igenom?

Tacksam för hjälp!
An1
Stora M - 220907
Lillastora M - 230310 (SM från början, kurad 100810, 4,5 månader)
Lilla F - 190114 (SM från början)
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Re: 1-årigt SM-barn som fortfarande krånglar med sömnen

Inlägg av annawahlgren »

:D Hej kära An1 :P

Det är lustigt hur tredje barnet nästan alltid är totalt annorlunda mot de första två... som i och för sig var väldigt olika också, men inte olika :lol: Jag minns när jag väntade mitt nionde barn - jag tänkte att den här ungen måste väl ändå likna något av de andra barnen, för hur många varianter kunde det finnas egentligen?!

Inte då. Det som kom till världen, med åtta äldre syskon, liknade ingen och ingenting, dvs bara sig själv. Hon var helt och hållet NY. Hon var totalt annorlunda :!: Så till den milda grad att jag kände att först nu var syskonskaran komplett. Hon var pricken över i. Utan henne hade det varit något avgörande som fattats :!:

(Kommer ihåg en gång när hon var fem år och jag för femtioelfte gången lagade hennes små jeansbyxor. Jag frågade henne: "Hur kommer det sig, Lillan, att just du får hål på byxorna hela tiden, det får INGEN av dina systrar!" Hon log så vackert - hela hon var bedårande, med midjelångt hår och klotrunda ögon - och svarade fromt: "Du förstår, mamma, egengtligen är jag en pojke!")

Den här lille lillebrodern du har, vad han nu är gjord av höll jag på att säga :mrgreen: behöver en kur. Den behöver varken bli lång eller besvärlig men jag tycker nog den måste till. Det där med att han kan ligga vaken på nätterna i långa perioder är inte bra alls. Han behöver sin sammanhängande sömn och den ska inte ifrågasättas. Verkligen inte av honom själv (heller) [-X

PÅ NATTEN SOVER MAN. Allt annat - inklusive babblande och "funderande" - förlägger man till dagarna.

Så införskaffa Internationella Sova hela natten, läs på och läs om och läs mer och gör slag i saken, är mitt heta tips :idea:

Då kommer du att lägga stor vikt vid skrattet-till-go'nattet, skulle jag tro. Med SM-barn som uppför sig enligt skolboken missar man ofta den lilla (superviktiga!) detaljen, därför att allting flyter på så bra ändå. Men här flyter det inte på så bra. Därför ska du kura och då är skrattet-till-go'nattet själva startknappen - den undergörande =D>

Du kommer också att se att de tre stegen - Lugnet, Säkerheten och Njutningen - snubblade på sig själva en bra bit före mållinjen (Njutningen=Säker Sovare), av någon anledning som är ointressant nu. Det som är intressant är att det går att avverka dem snyggt och prydligt i tur och ordning NU :!:

Så gör det! Vi finns här för dig och den lille! (Vad han nu är gjord av, som sagt :roll:)

LYCKA TILL :lol:

O:) :heart: :sleep:

Till alla med tack på förhand: Skrammelbössan kvider 8-[ Det kostar att driva ett reklamfritt föräldraforum. Bidra gärna med en liten peng! PG 59 65 80-1
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
An1

Inlägg av An1 »

Tack så mycket för svar, annawahlgren!

Och tack för en intressant historia :D Jag har märkt att lillebror är gjord av något annat än hans storasystrar! Och det är egentligen ganska bra för jag har lärt mig (av honom) många nya saker, som jag kanske inte skulle ha någon erfarenhet av ifall vi bestämt att två barn får vara bra :lol:

Nå, hursomhaver, så hade jag nog på känn att en kur skulle nog faktiskt vara på sin plats. Jag kurade mellanbarnet då hon var 4,5 månader gammal och hon sover som en prinsessa än idag! Innan den kuren köpte jag SHN-boken, så den har jag! Bara att läsa då, förstår jag.

En sak som jag funderar på är att vi kommer att ha barnen hos först mormor och sen farmor en hel vecka om tre veckor och då tänker jag att det egentligen nog är bra att spara kurandet tills efter vistelsen. Det är så att mormor och farmor skall ta hand om barnen så länge som min man och jag har annat program. Den här tiden nu före kuren kan jag förbereda mig ordentligt.

Så, därför undrar jag nu till exempel hur jag skall gå tillväga med ramsandet då jag lägger lillebror? Den första kurkvällen nu då. Ifall han låter nöjd och talar för sig själv, skall jag då hålla på ramsa honom x4 eller x8, eller hur? Jag menar, han är ju för det mesta nöjd. Klart han gnäller mellan varven de gånger då han är övertrött. Men det känns inte som om han behöver nån ramsa här. Inte behöver han heller buffas eller solfjädras, utan jag kan helt bra lämna honom för sig själv och han somnar.

Och sen då han vaknar för tidigt på morgnarna då? Den första morgonen under kuren nu då och han vaknar för tidigt. Skall jag också då hålla på med ramsan fastän han inte låter ledsen, utan ligger nöjd och talar? I vilket skede skall ramsan läggas in?

Jag tycker att det är så svårt, eftersom han för det mesta är nöjd. Som sagt, så tar ramsan alltid då han är ledsen. Och jag vet precis hur han låter när han är ledsen och då ger jag honom alltid direkt en ramsa och hör hur han lugnar ner sig.

Nå, flera frågor kommer säkert efter hand.

Jag bidrar gärna med en peng till skrammelbössan, men undrar hur det fungerar då jag bor i Finland? Behövs det något skilt kontonummer? :)
An1
Stora M - 220907
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

An1 skrev:Jag har märkt att lillebror är gjord av något annat än hans storasystrar! Och det är egentligen ganska bra för jag har lärt mig (av honom) många nya saker - - -

:D Ja, man gör ju det! Jag brukar säga att barnen - livet med barnen - har varit mitt universitet :-({|= Nu förstår du varför!
An1 skrev:En sak som jag funderar på är att vi kommer att ha barnen hos först mormor och sen farmor en hel vecka om tre veckor - - - Den här tiden nu före kuren kan jag förbereda mig ordentligt.
Det låter väl utmärkt. Ta sats och bestäm dig :!: Kuren springer inte bort!
An1 skrev:Så, därför undrar jag nu till exempel hur jag skall gå tillväga med ramsandet då jag lägger lillebror? - - - Jag menar, han är ju för det mesta nöjd.
Se ramsan som ett vanligt godnatt, bara, fast gånger fyra. Ungefär som en kort snutt stompa-dompa-musik. Du säger ju normalt godnatt till honom, innan du går, inte sant? Förläng det bara, nuttigt och glatt och rytmiskt :lol:
An1 skrev: Och sen då han vaknar för tidigt på morgnarna då? - - - Skall jag också då hålla på med ramsan fastän han inte låter ledsen, utan ligger nöjd och talar? I vilket skede skall ramsan läggas in?
Vaknar han på tok för tidigt ska han ha en så kallad upplysningsramsa, direkt du hör honom, i all enkelhet. Inga konstigheter där. Den talar om för honom att det fortfarande är natt, bara så han vet. Och sedan ingen mera konversation på det. Husljud och/eller musik omedelbart efter är ju alltid trevligt, om du skulle tycka det!

Upplysningsramsan x4 är lite hurtig och käck, glatt serverad liksom i förbigående. Sedan har man annat att göra. (=Hans morgon har inte kommit än. Den kommer i Simons tid, som ett barnbarn brukar säga :lol:)
An1 skrev:Och jag vet precis hur han låter när han är ledsen och då ger jag honom alltid direkt en ramsa och hör hur han lugnar ner sig.
Strålande! Kan inte bli bättre =D>
An1 skrev:Jag bidrar gärna med en peng till skrammelbössan, men undrar hur det fungerar då jag bor i Finland? Behövs det något särskilt kontonummer? :)
Vad rar du är! Har ingen aning om hur det fungerar från Finland :oops:

Och vet du, Skrammelbössan kvider och kvider, men INGEN har lagt en enda liten peng sedan jag började anropa i modern tid :cry:

Till alla med tack på förhand: Skrammelbössan kvider 8-[ Det kostar att driva ett reklamfritt föräldraforum. Bidra gärna med en liten peng! PG 59 65 80-1
An1

Inlägg av An1 »

Hej och tack för svar igen! :D

Håller på att förbereda mig mentalt för en kur. Läser SHN-boken och funderar.

Men nu förstår jag inte riktigt vad du menar med stompa-dompa-musiken #-o Det är ju klart jag säger gonatt åt honom när jag lagt honom i sängen. I dagsläget ser det ut så här: Då jag går ut ur rummet och drar dörren fast bakom mig säger jag alltid ramsan x2 och sen får han vara ifred tills han somnar. Jag går ner till köket och håller på med mitt, diskar och skramlar, pratar högt med de andra i familjen och husljudar som vanligt. Samtidigt ligger lillebror i sin egen säng, i sitt eget rum uppe på vinden och sparkar högljutt i sängen, ylar, talar, gnäller, låter högljutt av sig länge, ibland upp till en halvtimme, innan han äntligen blir tyst, kommer till ro och kan börja sova. Det är ganska irriterande att han inte kan ligga tyst och stilla och somna lugnt, eftersom jag alltid ser att han är ordentligt trött och gnuggar sig i ögonen innan sovdags. Det är här som min fråga om ramsan x4 som sägs som stompa-dompa musik, kommer in. Alltså nu då jag börjar kura så ska jag då glatt hålla på och ramsa x4, till alla hans ljud, ända tills han somnar? #-o

Sen så undrar jag också med de tidiga uppvaken ännu. Är det inte så att under kuren så ramsar man (ifall det behövs!) också vid vargtimmen och hela morgonen ända tills lillebrors morgon börjar på riktigt vid 7.30? Jag menar, upplysningsramsan och Mozart kommer väl in vid behov först EFTER kuren?!? Eller är det bara jag som förstått fel?

För två nätter sedan hade vi en riktigt kaotisk natt. Vi sov nog inte någon lång blund, utan blev uppväckt av lillebror säker 5-7 gånger under den natten! :shock: Jag hörde att han var ledsen vid varje uppvak och ramsade direkt, han lugnade sig, sov en stund och efter nån timme samma omgång igen. Sen vaknade han redan före 7 och somnade aldrig på nytt.

Förra natten hörde jag att han var vaken flera gånger, men behövde aldrig ge någon ramsa eftersom han inte lät ledsen. På morgonnatten låg han en liten stund och pratade, men sen så fick jag väcka honom 7.30!

Summa summarum så tycker jag att det är tråkigt och irriterande att nätterna varierar så enormt mycket! Jag skulle gärna se regelbunda, sammanhängande och lugna nätter redan vid det här laget... Men jag tror nog att en kur säkert gör susen, bara jag kommer så långt! :roll:
An1
Stora M - 220907
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

An1 skrev: Men nu förstår jag inte riktigt vad du menar med stompa-dompa-musiken #-o
:D Jag menar bara att man serverar ramsan x 4 rytmiskt som om den vore en poplåt... typ :lol: Man ska kunna stampa takten till den.
An1 skrev:Det är ganska irriterande att han inte kan ligga tyst och stilla och somna lugnt, eftersom jag alltid ser att han är ordentligt trött och gnuggar sig i ögonen innan sovdags.

Då är han övertrött :cry: På det sover alla människor sämre. Det som ska till är GLÄDJE först och främst. Skrattet-till- får aldrig försummas :!:
An1 skrev:Alltså nu då jag börjar kura så ska jag då glatt hålla på och ramsa x4, till alla hans ljud, ända tills han somnar? #-o
Nej. Du måste läsa på bättre i boken. Allting står där :idea:
An1 skrev:Jag menar, upplysningsramsan och Mozart kommer väl in vid behov först EFTER kuren?!? Eller är det bara jag som förstått fel?
Ja, du har förstått fel :oops:
An1 skrev:Summa summarum så tycker jag att det är tråkigt och irriterande att nätterna varierar så enormt mycket! Jag skulle gärna se regelbunda, sammanhängande och lugna nätter
Det är precis vad du får med SHN-kuren :wink: :lol:

Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "