Hur ska jag räkna sovtiden?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
TinaAz
Inlägg: 10
Blev medlem: fre 09 jan 2015, 08:52

Hur ska jag räkna sovtiden?

Inlägg av TinaAz »

Hej!

Har kurat pojken på 11 månader och har just nattat dag 3 på uppföjningsveckan och har nu ett par frågor.. Har läst hela boken och repeterat ett par kapitel för att få det o sitta men hittar trots allt inte svaret på dessa frågor! En av sakerna jag fått med mig är iaf att tiderna är supervikitga att hålla på minuten under kuren och uppföljning så därför blir jag lite ställd och vet inte riktigt hur jag ska lösa detta.

1) Hur ska jag räkna sovtiden? Enligt schema ska han sova natt 19.30-8.00. Han protesterar under ramsan ut och håller på ett par minuter innan det klingar av, sedan ligger han och småpratar ca 15 min innan han somnar. På morgonen vaknar han oftast till nån gång mellan 6.00 och 6.30 han ligger och gör lite ljud (behöver sällan ramsa men det händer) och då tar de ca 30 min innan han somnar om. Summan av kardemumman är han han redan här missat nästan 1 timmes sömn och oftast vaknar han vid 07.45 och vi gör morgon 8.00.. Sova dag 12.00-13.30 kan ibland bli att han inte sover förens 12.15 och då måste jag använda marginalkvarten innan jag väcker honom..

2) När ska protesterna sluta när vi ramsar ut? Har vi gått för fort fram eftersom han aldrig låter oss gå ut utan protest?

3) Pojken är otroligt lättväckt.. Vi kan inte gå upp på toa att han vaknar.. Pappan går upp kl 6 på morgonen när han ska till jobbet och pojken vaknar av det, hur ska vi lösa detta? Pappan har bara behövt gå till jobbet 1 gång sedan vi började kura men på måndag börjar han jobba som vanligt och då ringer klockan 06.00 varje dag, hur ska vi lösa det här? Han har alltid varit ganska lättväckt.. Det går till exempel inte att flytta honom från bilen till vagnen eller liknande..

4) Pojken ska få en lillebror i maj och vi har inte stort nog att ge dem eget rum, är det ok att de delar? Storebror har sovit i eget rum sedan han var 4 veckor och jag vill gärna ha det så med lillebror också.. Vår erfarenhet är att alla sover bättre då men kommer lillebror att störa storebrors fina sömn?
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Inlägg: 15366
Blev medlem: mån 22 nov 2004, 22:46
Ort: Gastsjön

Re: Hur ska jag räkna sovtiden?

Inlägg av annawahlgren »

:D Hej och välkommen, kära TinaAz :P

ja, tiderna är viktiga att hålla - så lilla barnet får en chans att "lära sig klockan". Det blir onödigt svårt, och tar onödigt lång tid, att lära sig klockan om visarna byter plats då och då och siffrorna ändras lite hit och dit och här och där :roll:

1) Det betyder emellertid inte att du står och klockar när barnet somnar respektive vaknar. Det kan man ju heller aldrig veta riktigt. Det är tiderna för luren som räknas - man lägger respektive tar upp på utsatt tid. I boken formulerar jag det på flera ställen så här:

Det viktiga är inte att barnet sover varenda minut det "ska". Det viktiga är att barnet har förutsättningarna.

Fortsätt nu ditt vackra arbete lugnt och fint och dra inga förhastade slutsatser (eller slutsatser alls, ännu) :!: Du började kura för precis en vecka sedan, eller hur? Och lilla pojken sover redan hela natten! Det brukar små kurbarn börja med under uppföljningsveckan först. Så gläd dig, ha tålamod, gå vidare =D>

2) SHN-kuren är en process. Du är verkligen inte framme än. Ta det lugnt och var glad, det är mitt enkla tips :wink: :lol:

3) Skynda då att rätta till det fel ni gjort i missriktad välmening: hållit knäpptyst kring pojken så fort han skulle sova eller sov :shock: för att han inte skulle vakna. Nu är det precis det han gör och just därför. Inför genast dunder och brak före, under och efter läggning :mrgreen: Hög musik, tjo och tjim, skratt och höga prat ska det vara (som inte är riktade till honom efter läggning, förstås). Omväxlande med tystnad. Små barn ska vänjas vid bådadera, från start.

Vaknar han för tidigt - pappa till jobbet eller ej - ge honom en tydlig, glad, närmast hurtig s k upplysningsramsa x 4 så fort han ger första bästaljud ifrån sig. Sätt sedan på Mozart eller Strauss och stäng dörren, och låt livet leva på som vanligt utanför den! Utan att du alltså säger ett ljud mer till honom. Förrän det är dags för busiga, glada - högljudda - God Morgon \:D/

Jag vill rekommendera kapitlet med Frågor och svar till läsning - där finns mycket matnyttigt att lära av :idea:

Förment hänsynsfull tystnad är en form av överkoncentration, som ni måste lära er släppa nu. Han föddes inte "lättväckt". "Går" det inte att "flytta honom från bilen till vagnen eller liknande", är det tyvärr ni själva som krånglat till det så att det inte "går". Han föddes inte omöjlig att flytta heller 8)

Klart att det går. Gör det bara, i en Attityd av Självklarhet, och fortsätt där ni var :!:

Små barn är betjänta av enkelhet.

4) Lite oklart hur du menar här? Att ofödda lillebror inte ska sova inne hos er efter 4 veckor, eller alls? ... Hur som helst tycker jag du ska ta en sak i taget, lugnt och fint [-o<

Fortsätt nu lotsa lilla älsklingen genom Säkerheten, som ni är i färd med att etablera (efter Lugnet), fram till NJUTNINGEN, den underbara :-({|=

I den förändras världen. Och förenklas planeringen!


O:) :heart: :sleep:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
TinaAz
Inlägg: 10
Blev medlem: fre 09 jan 2015, 08:52

Re: Hur ska jag räkna sovtiden?

Inlägg av TinaAz »

Tack för svar!

Bra, då fortsätter jag räkna tiden från läggning till uppvak och hoppas att själva sovandet ökar vartefter!

Prinsen har sovit hur bra som helst, ca 12 timmar/natt och sedan dagslurar på det, tills han var ca 8-9 mån. Då hände något med sömnen, han vaknade oftare och oftare mer ledsen för varje gång, och jag som alltid förespråkat sova i egen säng och inte komma till mamma o pappa, trodde tillslut att tricket för att få pojken trygg var att komma till just mamma o pappa och som du säkert förstår så började vi tillslut att göra allt fel :?

Vi har aldrig haft tyst när han ska sova, ofta gäster till sent på natten med skratt och musik och lika ofta har han fått somna borta för att sedan flyttas och fortsätta sova hemma.. När han somnat i bilen och vaknat vid flytt till vagnen har jag alltid gett honom förutsättningen att sova vidare men oftast "har han valt" (om du förstår vad jag menar) att hålla sig vaken. Detta har iofs hänt innan vi kurade och då var våra tider inte på minuten (som dom är nu) så han kanske faktiskt hade sovit färdigt, vad vet vi. Hur som helst är det historia nu men det återkom i tankarna eftersom han vaknar när pappa går på morgonen, men vi testar med musik! Ska musiken spela i hans rum eller utanför?

Med lillebror menar jag att de skulle behöva dela rum.. Är det ingen bra idé till en början? Är det bättre att flytta in lillebror när han inte äter lika ofta på natten? Nu är det ju som du säger ett tag kvar tills han kommer, men jag tycker om struktur och förbereder gärna så gott det går.

En annan fundering som kom idag var att han har börjat genomskåda skrattet till gonattet.. Nattslurk 19.00 brukar vara klar ca 19.15 o sen är det tjo o tjim ända in i kaklet tills den ena av oss (idag var det pappa) säger godnatt, då börjar missnöjeslätet och kvar blev jag med en mer eller mindre missnöjd pojke som jag försöker få ur ett sista skratt av innan det är min tur att säga godnatt.. Det gick sådär.. Jag vet att det är viktigt att skratta tills godnattet men nu kände jag att "det här tramset struntar jag i, nu ska vi sova! vad roligt vi haft! Sov gott" och så lade jag ner och ramsade ut. Då blev han på riktigt ledsen så jag gick in igen och när jag då ramsade ut var det de vanliga argare protesterna som lugnar sig efter någon minut. Hur tacklar jag det här om det fortsätter? Ska man göra tid i schemat för en enmansshow innan läggning då efter att en av oss sagt godnatt? Eller ska bara en av göra skrattet till gonattet efter nattslurken? Eller ska vi fortsätta som vi gjort och ignorera det?

Jag läser andra trådar och boken tills ögonen trillar ur känns det som, men det är ändå skönt att få mer individuellt svar eftersom jag inte hittat någon som beskrivit det problem som jag tycker att jag har stött på.

Tack för hjälp och vägledning!
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Hur ska jag räkna sovtiden?

Inlägg av TorsMamma »

Hej och välkommen säger jag med! :D

Så för att svara en "hypotetisk" fråga... (saker har ju liksom en förmåga att bli annorlunda än vad man tänkt sig... :roll: )

Jag tycker små nyfödda kan sova i föräldrarnas sovrum i egen spjälsäng eller dansk liggvagn med andningslarm på mage i 4 mån! Vid 4 mån dagen så kan man ta bort det sista nattmålet eller kura och sen flytta ihop pojkarna. Att sova ihop kommer skapa sammanhållning SEN! Ta inte ut något i förskott!

Sen vet jag inte riktigt om du menar det hela som du skriver, ibland menar man inte saker riktigt som de låter. Men detta för mig låter som om ni sätter på en mask som nu är genomskådad! :cry: :?
En annan fundering som kom idag var att han har börjat genomskåda skrattet till gonattet
Att ha skoj på kvällen är ju någon man har! Alla skall ha skoj!! :lol:
Att sen läggas är liksom lika skoj det! Det är ditt jobb och se till att det är precis lika skoj, skönt, naturlig att lägga sig som att äta, kissa och bajsa! Det är inte synd om honom för att han har haft en fantastisk dag, haft skoj och nu tycker det är lite synd om honom för att det tog slut. du lägger och går ut med den absolut gladaste och hurtigaste av ramsor du kan uppbringa. Man skall stampa takten och skratta själv hela vägen ut!

HÄr är en tråd på ämnet då detta inte är helt ovanligt.
http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... 80#p346780
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Inlägg: 15366
Blev medlem: mån 22 nov 2004, 22:46
Ort: Gastsjön

Re: Hur ska jag räkna sovtiden?

Inlägg av annawahlgren »

TinaAz skrev: Prinsen har sovit hur bra som helst, ca 12 timmar/natt och sedan dagslurar på det, tills han var ca 8-9 mån. Då hände något med sömnen, han vaknade oftare och oftare mer ledsen för varje gång - -
:D Aha, då har han stolta traditioner :wink: Ni stupade på åttamånadersångesten och det är ni inte de första som gör. På den kan man förbereda sig via både SHN-boken och Barrnaboken. Viktigare än någonsin att man då INTE ifrågsätter eller än värre rubbar de rutiner barnet haft som en trygghet och som plötsligt vacklar därför att hela världen gör det - då blir det lätt riktigt illa [-X Som ni såg. Men som du säger, det är historia nu!
TinaAz skrev: Vi har aldrig haft tyst när han ska sova, ofta gäster till sent på natten med skratt och musik och lika ofta har han fått somna borta för att sedan flyttas och fortsätta sova hemma.
Utmärkt =D> Blir så glad att jag hade fel!
TinaAz skrev: Ska musiken spela i hans rum eller utanför?
Ingenjörskonsten går ut på att ni INTE ska trafikera hans rum. Men musik ska han ha. Lösning :?:
TinaAz skrev: Med lillebror menar jag att de skulle behöva dela rum. Är det ingen bra idé till en början? Är det bättre att flytta in lillebror när han inte äter lika ofta på natten?
Läs och lär av TorsMamma :idea: Så länge lillebror äter på natten - inte "lika ofta" utan alls - innebär det ofrånkomligen trafik. Om de delar rum. Då måste du gå in i rummet, och då stör du storebror. Lugna dig alltså till även lillebror sover hela natten, det är mitt bestämda råd! Då kan du vid behov ramsa utifrån (båda över en kam) men utmanar aldrig ödet genom att gå in.
TinaAz skrev: - - o sen är det tjo o tjim ända in i kaklet tills den ena av oss (idag var det pappa) säger godnatt, då börjar missnöjeslätet och kvar blev jag med en mer eller mindre missnöjd pojke som jag försöker få ur ett sista skratt av innan det är min tur att säga godnatt... - - Ska man göra tid i schemat för en enmansshow innan läggning då efter att en av oss sagt godnatt? Eller ska bara en av göra skrattet till gonattet efter nattslurken? - -
Små barn är betjänta av enkelhet var det ja! Den här läggningsproceduren förefaller mig svårt tilltrasslad. Gör livet enklare för er alla tre!

Vem som helst av er (snart lika gärna en utomstående) ska kunna lägga barnet, men bara en i rummet :!: Turas om. (På morgonen däremot kan ni gärna storma in båda.)

:P Ge nattslurken, en av er.
:P Busa och showa av hjärtans lust, båda, med barnet och med varandra - utanför barnets rum.
:P Pusstramsa godnatt, kort, den av er som inte ska lägga. Den som ska lägga håller då lämpligen det glada barnet i famnen under (det korta) pusskalaset. Och kan t ex avsluta med att vinka hej då (varpå den som inte lägger går sin väg). Nu har själva läggningen börjat - den som får ta sammanlagt högst två minuter.
:P In i rummet med barnet, ner i sängen modell flygplan, kanhända, allting fortfarande mycket roligt :lol: Snabba ryck med täcket på, en puss eller smekning eller ett gosedjur eller alltihop på en gång, höll jag på att säga - kvickt och lätt :wink: och så bort från sängen - bortvänd från sängen - och genast UT :!: Med ramsan x4 eller x6 eller rentav x8, i ett enda glatt och rytmiskt svep, dörren på glänt och bort därifrån under det höga ramsandet, INTE dröja kvar.
:P Ljud i huset, skrammel, dammsugning, musik, liv sådant det skulle låtit om det inte fanns tillstymmelse till barn i huset :wink: :lol:

Och inget mera ramsande. Ingenting alls riktat till barnet. Du ska se att han slutar med sina arga protester på ingen tid - bara för att han äntligen får vara i fred, i sitt ostörda rum, i sin sköna säng :!:

Det är en konst att lära sig låta små barn vara i fred. Han är en stor pojke nu.

LYCKA TILL på er fortsatta resa från klarhet till klarhet =D>
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
TinaAz
Inlägg: 10
Blev medlem: fre 09 jan 2015, 08:52

Re: Hur ska jag räkna sovtiden?

Inlägg av TinaAz »

Nu har pojken hunnit bli 16 månader så jag bör väl byta forum men jag fick för mig att jag läst att man skulle fortsätta i samma tråd om frågan gäller samma barn så det finns lite historik... Jag testar att skriva här så får vi se vad som händer!

Det här med att man "inte föds lättväckt" har varit som en nagel i ögat sedan Anna skrev det, för det är precis så jag upplever det! Nattsömnen är inga konstigheter.. Eller ja, det blir ofta till att använda marginalkvarten pga det jag kommer beskriva nedan, men han somnar gott, sover sina 11,5 timmar och vaknar glad.

Att sova på dagen är numera nåt jag känner ångest inför.. Vi blir så låsta hemma och kan inte göra annat än att anpassa oss efter pojkens middagslur. Så nu ber jag på mina bara knän om hjälp att lösa detta!

Pojken läggs i vagnen, inomhus, 12.15. Jag går därifrån med ramsa och innan 12.30 sover han. 14.00 ska han vakna men se han vaknar ALLTID efter 45-60 min. Då får jag gå dit och vagga vagnen o då somnar han oftast om. Ibland efter 5 min o ibland efter 20 min och vissa gånger somnar han aldrig. Om jag får för mig att gå ut med vagnen vaknar han jämt. Är det inte en bil som åker förbi så är det en buss eller fågel eller nåt annat som gör ljud och det spelar ingen roll om han då bara sovit 5 min eller 20 min eller 1,5 timme han somnar ALDRIG. Anledningen till att han får sova i vagnen och inte i sängen är för att jag inte ville att vi skulle bli låsta hemma.. Så bra gick det!

När han vaknar ligger han tyst och stilla och gör nåt ljud ibland men sover gör han inte, vilket resulterar i humörsvängningar de luxe framåt 18-tiden och då blir nattsömnen ofta framflyttad en kvart för att slippa lägga en övertrött pojke som inte kommer till ro...

Jag blir så provocerad av att han alltid vaknar och aldrig somnar om! Sova som ett barn existerar inte i denna pojkes värld, inte på dagarna iaf..

Snälla hjälp oss! Jag vill kunna ta en rejäl promenad på 1,5-2 timmar utan att han vaknar för att bussen åker förbi! Jag vill kunna öppna bildörren, när han somnat i bilen, vilket han typ aldrig får göra längre för vi ser till att vara hemma så han sover gott så att våra dagar inte ska bli förstörda, vilket dom ju ändå blir för vi känner att vi måste anpassa oss till hans tider.

För att förhindra missförstånd: Vi har aldrig varit tysta för att han ska sova varken på dagen eller kvällen eller någonsin. Som ni ser i början av tråden har detta alltid varit ett bekymmer men jag skyllde då på att han inte fick fasta tider och guidning och därför inte somnade om, fel!

För 2 veckor sedan kom lillebror och därför känner jag nu att detta börjar bli ohållbart på riktigt. Jag måste kunna lita på att han tar sig sin sömn när jag ger honom förutsättningarna för det.
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Hur ska jag räkna sovtiden?

Inlägg av mamaA »

Hej!

Jag kan ju erkänna att jag gjorde samma misstag med första barnet medan med lillebror så vande han sig snabbt att sova igenom både storebrors trotsutbrott och vår pågående tillbyggnad av huset.Häromdagen sov han middag hos mormor medan de bytte fönster hos grannen. Vi skruvade oss av det höga ljudet men han sov gott på :wink: .

Större barn sover oftast bättre i säng, det bara är så. Sen betyder det inte att de inte får acceptera att sova i vagn när man är ute. Mörklägger du vagnen med lakan eller filt, så synintrycken minskas? Även om han vaknar till då så ser han ingenting och kan lättare somna om då. Om han vaknar och skriker då RAMSAR du, inget vagnade han är ju inte nyfödd heller :wink: .

Storebror lärde sig faktiskt att sova bättre i vagnen efter hand, han sov bara på rygg där innan men när han var 1,5 fick han för sig att han skulle sova på mage i vagnen också och det funkade bra. Lillebror sover ENDAST på mage i vagn och blir fly förbannad om jag lägger honom på rygg. Vad har ni för vagn? Den är väl inte ergonomisk? Ska man sova en lite längre lur så rekommenderas att kunna ligga på mage eller sida.

Du kan inte sova åt honom, du har dina verktyg, det enda du kan göra är att se till att han har möjligheten att få sin vila. Nu har tillvaron förändrats för er och det kommer att bli mer liv i huset så det kommer också att ändra på saker. Ha mycket ljud på alltid så han blir van vid ljudmattor. Tar du en promenad med vagnen varje dag när han sover i ca 2 veckor ska du se att han vänjer sig vid bussen och inte vaknar av den till slut.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
TinaAz
Inlägg: 10
Blev medlem: fre 09 jan 2015, 08:52

Re: Hur ska jag räkna sovtiden?

Inlägg av TinaAz »

Vad var det för misstag som du oxå gjorde?

Vi har aldrig, och då menar jag ALDRIG, tassat på tå och varit tysta när det ska sovas så jag vet inte hur du menar faktiskt..

Vad är det som ska ändras? Ja visst, ljud blir det när lillebror skriker men det blir inte mer ljud utan snarare ett till ljud.. Det har alltid varit ljud under sovtid hos oss! Dagar och kvällar!

Sova bättre i säng gjorde inte denne herre iaf.. Vaknade han i sängen innan luren var slut så somnade han verkligen inte om därför flyttade jag luren till vagnen vilket oxå skulle göra oss mer flexibla, men tji fick jag som sagt.. Hur som så kan han i enstaka fall faktiskt somna om där och oavsett om han sover hela luren eller ej så får han ligga kvar men jag tycker inte han orkar hålla humöret uppe till läggning när han vaknat för tidigt på luren. Men han får alltid möjlighet till sin vila. Alltid lika länge oavsett om han vaknar eller inte.

Suffletten är alltid täckt med filt för att inget utanför ska synas.. Men hur gör jag i sommar? Det blir ju väldigt varmt där inne med filten på...

Tips mottages tacksamt, men inget mer skyllande på att det varit ljudlöst tidigare och därför är vi där vi är nu för, som jag skrivit flera gånger tidigare, det har aldrig varit tyst!
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Hur ska jag räkna sovtiden?

Inlägg av TorsMamma »

Hej, Hur länge försökte du med säng och hur gammal var han då? kanske dags att införa igen men minst i 2-3 v innan du utvärderar, och även då skall det vara absolut KOLSVART i sovrummet. Nu är han ju så stor att han bara sover 1 lur i alla fall tänker jag. :D
Min son sov aldrig bra i vagn, men alla barn är ju olika. Men gemensamt har de flesta att om de måste sova på rygg i vagnen sover de max 45 min är min erfarenhet. Så jag skaffade en "paraplyvagn" med fullt liggläge som min son kunde sova på mage och sidan i, det funkade ganska bra när vi var ute.

När du hänger över något på vagnen i sommar kan ett "ljust" lite genomsläppligt skynke vara lämpligt på en skuggig plats med lite bris som blåser. Lägg i bara blöjan, är det över 30 grader så kan man blöta ett lakan och lägga på dem när de skall sova om de accepterar det. Men även blöta lakan över vagnen man hänger kyler luften som blir där inne också.

Läs också gärna om "förtrotsen" i BB så du är förberedd på den, för- det är snart dags också. :idea:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"