Säker sovare på 2,5 år -plötsligt funkar inte läggningen!

Skriv svar
kattis73
Inlägg: 368
Blev medlem: sön 17 jul 2005, 10:29
Kontakt:

Säker sovare på 2,5 år -plötsligt funkar inte läggningen!

Inlägg av kattis73 »

Vad händer? Är erfaren fyrbarnsmamma, varav de tre yngsta är säkra sovare med hjälp av Anna Wahlgren. Yngsta barnet är nu drygt 2,5 år och har via standardmodellen blivit en säker sovare. Enkel läggning och hela nätter.

Men för några kvällar sedan funkar inte läggningen. Vi kör med samma läggtid och samma rutiner (välling och tv i knät på mig eller fadern, sen välja gosedjur och sen Natti-ramsan i eget kolsvart rum i spjälsäng). Plötsligt vägrar hon välja gosedjur. Inget duger. "inte den. Inte den. Osv. Och allt faller.

Just nu ligger hon i min säng och kollar på film på iPad, en timme efter normal läggningstid.

Jag är helt handfallen. Alla verktyg jag lärt mig faller. Jag KAN inte låta ett så stort barn skrika sig till sömn.

Hon sover inte middag.

Frustrerad.
:heart: Storebror född -02
:heart: Mellanbror född -05, kurad vid 5 månader
:heart: Lillebror född -09, SM från 3 veckor
:heart: Lillasyster född 120607, SM från start
kattis73
Inlägg: 368
Blev medlem: sön 17 jul 2005, 10:29
Kontakt:

Re: Säker sovare på 2,5 år -plötsligt funkar inte läggningen

Inlägg av kattis73 »

Tillägg. Hon sover normalt sett ganska exakt 12 timmar per natt. Ingen middagssömn.
:heart: Storebror född -02
:heart: Mellanbror född -05, kurad vid 5 månader
:heart: Lillebror född -09, SM från 3 veckor
:heart: Lillasyster född 120607, SM från start
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Säker sovare på 2,5 år -plötsligt funkar inte läggningen

Inlägg av mamaA »

Hej!

Verktyget du har är ramsan. Det kan behövas en lång "diskussion" med barnet speciellt om du som nu ruckat på att hon inte behöver lägga sig om hon inte vill [-X . Skrika sig till sömn är inte tanken men det kan bli en ganska högljudd diskussion med ramsan några kvällar sen lägger sig lugnet igen. Så länge du har attityden av självklarhet vid läggning kommer hon att acceptera det även om hon ställer lite frågor för att kolla ibland :wink: .

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Inlägg: 15366
Blev medlem: mån 22 nov 2004, 22:46
Ort: Gastsjön

Re: Säker sovare på 2,5 år -plötsligt funkar inte läggningen

Inlägg av annawahlgren »

kattis73 skrev: Är erfaren fyrbarnsmamma, varav de tre yngsta är säkra sovare med hjälp av Anna Wahlgren.

:D Tack, kära kattis73 :P
kattis73 skrev:Plötsligt vägrar hon välja gosedjur. Inget duger. "inte den. Inte den. Osv. Och allt faller.
Svar: Då FÅR du inget gosedjur. Hopp i säng!"
kattis73 skrev:Jag är helt handfallen. Alla verktyg jag lärt mig faller.
Ack, du erfarna fyrbarnsmamma - har du glömt att det finns någonting som heter trotsåldern :?: Det är den du ser den klockrena premiären på nu!
kattis73 skrev:Just nu ligger hon i min säng och kollar på film på iPad, en timme efter normal läggningstid.
Och hur hamnade hon där, hmhm :?: Och om några kvällar eller en vecka räcker inte det, må du tro :roll:

:arrow: Damma av din Barnabok och läs på om trotsbarnet: "Jag vill, jag vill inte!" Där har du både scenerierna - t ex "Jag vill ha en annan nalle!" - teorierna och verktygen. Som INTE faller.

Och det gör inte ramsan heller, som är det pålitliga verktyg du alltid har att ta till, vare sig barnet är kurat eller ej - ramsan av modell goddag-yxskaft, som sätter punkt för vidare ändlösa, fruktlösa diskussioner. Sade mamaA :heart:
mamaA skrev: - - speciellt om du som nu ruckat på att hon inte behöver lägga sig om hon inte vill [-X . - - kan det bli en ganska högljudd diskussion med ramsan några kvällar, sen lägger sig lugnet igen. Så länge du har attityden av självklarhet vid läggning kommer hon att acceptera det.

O:) :heart: :sleep:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
kattis73
Inlägg: 368
Blev medlem: sön 17 jul 2005, 10:29
Kontakt:

Re: Säker sovare på 2,5 år -plötsligt funkar inte läggningen

Inlägg av kattis73 »

TACK för era svar.

(Känns alltid lite extra hedrande att få svar direkt av Anna <3 )

Det är väl så att när saker bara funkar mer eller mindre av sig själv blir man lite chockad när det plötsligt inte gör det... Fast att det har funkat tidigare beror förstås på fasta rutiner och en attityd av självklarhet sen hon var liten bebis. Ingen slump, så klart. Och så kom då trotsåldern.... Får man tro.

Ikväll tog vi kampen. Maken la henne för 20 minuter sedan. Tror hon har tystnat nu efter ihärdiga protester (som mötts med några bestämda ramsor utanför dörren). 20 minuter är väl inte särskilt länge, men men jag tycker det är SÅ mycket jobbigare att låta en 2,5-åring skrika än en bebis. Hon är ju så medveten.... :cry:

Nåja, jag begriper ju att vi måste ta tag i detta. Bra att maken tog första kvällen, han är mindre blödig. :P

Sen inser jag nu att vi slarvat alldeles förfärligt med skrattet till gonattet. :oops: Som sagt, när allt funkar så slappnar man av och glömmer väsentligheter... Nåja, skärpning på det från och med i morgon.

I morgon är det min tur att ta tjuren vid hornen. Tre kvällar, säger ni!?
:heart: Storebror född -02
:heart: Mellanbror född -05, kurad vid 5 månader
:heart: Lillebror född -09, SM från 3 veckor
:heart: Lillasyster född 120607, SM från start
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: Säker sovare på 2,5 år -plötsligt funkar inte läggningen

Inlägg av Tin »

Heja heja heja.
=D>

Vilken attitydskarpning i ditt svar, kommer ga bra det har.

kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
kattis73
Inlägg: 368
Blev medlem: sön 17 jul 2005, 10:29
Kontakt:

Re: Säker sovare på 2,5 år -plötsligt funkar inte läggningen

Inlägg av kattis73 »

Det som INTE känns bra nu är att hon vaknade ledsen. Hon som alltid är glad som en lärka på morgonen. Idag var det som om hon tog vid där hon slutade igår. :cry: Kändes inte alls bra.
:heart: Storebror född -02
:heart: Mellanbror född -05, kurad vid 5 månader
:heart: Lillebror född -09, SM från 3 veckor
:heart: Lillasyster född 120607, SM från start
lgh140
Inlägg: 471
Blev medlem: tor 11 okt 2012, 20:26

Re: Säker sovare på 2,5 år -plötsligt funkar inte läggningen

Inlägg av lgh140 »

Vi har en snart treåring som just nu är inne på sin andra period av trots vid läggning. Vi lägger honom lite tidigare än normalt, efter massor av skratt och mys, och gör hela läggningsprocessen väldigt kort. Typ in, klättra i sängen, en chans att bli omstoppad och pussad godnatt. Börjar han då krångla så säger jag typ "jahapp, natti natti sov så gott" och går ut. Han blir tokarg men får röja utan att vi lägger oss i (vi är ju vääääldigt upptagna) och sen när han har lugnat sig så går jag in igen, stoppar om och pussar godnatt och går ut med ramsan. Inte riktigt enligt regelboken men jag känner ändå att det är JAG som dikterar villkoren och det känns skönt för oss båda att ändå få ett fint avslut på dagen :)
/Frida

Vilhelm februari 2012
Lova och Elvira juli 2013
Hedvig född 2016-08-05
kattis73
Inlägg: 368
Blev medlem: sön 17 jul 2005, 10:29
Kontakt:

Re: Säker sovare på 2,5 år -plötsligt funkar inte läggningen

Inlägg av kattis73 »

Oj va mycket bättre det gick idag. Efter välling och tandborstning kittlade och busade jag upp skrattet. Sen gick läggningen väldigt snabbt. In i rummet, släcka lampan och nattiramsan. Hon började gapa direkt, men jag ramsade ut och grejade i köket. Hon var inte alls lika arg som igår och hon slutade efter 8 minuter! Vi har en babywatcher med kamera och jag ser att hon fortfarande är vaken, men ligger och gosar med gosedjuret och krånglar runt lite, precis som hon brukar. Känns bra att hon lugnat sig innan hon somnar.

Jag gav ingen bekräftelse och jag ramsade bara när jag gick ut. Borde jag gett henne en till ramsa för att tala om att jag var där? Eller bekräftat?

Nu hoppas jag hon vaknar glad imorgon och inte ledsen som i morse. Tänkte göra morgon lite tidigare än vanligt för att förhoppningsvis hinna med en väckning.

Känns i alla fall som vi är på rätt väg, det blir kanske inte så jobbigt som jag befarade...
:heart: Storebror född -02
:heart: Mellanbror född -05, kurad vid 5 månader
:heart: Lillebror född -09, SM från 3 veckor
:heart: Lillasyster född 120607, SM från start
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: Säker sovare på 2,5 år -plötsligt funkar inte läggningen

Inlägg av Tin »

Hej, tycker du gjorte helt raett.
Bekraeftelse ramsa behovs bara pa en saker sovare som en paminnelse om att det faktiskt aer sovdax. Jag far paminna min lilla 2 aring ibland naer hon ligger och sjunger for laenge. :heart: En saeker sovare vet ju vad som gaeller daeremot, och naer hon nu aentligen fick svar pa sina fragor igar brukar det lugna ner sig raett rejaelt.

(dumma engelska skrivbord utan svenska bokstaver)

Det kommer ga utmarekt det haer, 8 minuter idag, kanske 20 sek imorgon. :) Och om inte sa finns du daer, hennes trygghet och beraettar pa nytt att du minsann vaktar. Sov du lugnt lilla hjaertat.

Laes gaerna pa om trotsen.....

kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
kattis73
Inlägg: 368
Blev medlem: sön 17 jul 2005, 10:29
Kontakt:

Re: Säker sovare på 2,5 år -plötsligt funkar inte läggningen

Inlägg av kattis73 »

Vet ni vem som somnade utan minsta knorr idag! :mrgreen:

Nu ska jag läsa Barnabok! :P
:heart: Storebror född -02
:heart: Mellanbror född -05, kurad vid 5 månader
:heart: Lillebror född -09, SM från 3 veckor
:heart: Lillasyster född 120607, SM från start
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: Säker sovare på 2,5 år -plötsligt funkar inte läggningen

Inlägg av Tin »

\:D/ \:D/ \:D/

Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"