Standardmodellering från 11 veckor

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Standardmodellering från 11 veckor

Inlägg av mamaA »

Hej!

Jag tänker så här angående tröga magar att det är ju olika från fall till fall, vi har alla olika tarmsystem. Min stora kille bajsade flera gånger om dagen utan hjälpmedel medan minstingen behöver lite hjälp på traven, vilket även var fallet då han ammade.

Vissa klarar hela nätter på amning men det är inte många, vid 4 månader krävs det lite kraftigare mat än bara amning.

Nattmålstiderna kan man lägga vad som passar men målet är ju att utöka tiden med sammanhängande sömn hela tiden, därav de rekommenderade tiderna.

kram
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
k_nastos
Inlägg: 87
Blev medlem: mån 30 maj 2011, 08:09
Ort: Malmö

Re: Standardmodellering från 11 veckor

Inlägg av k_nastos »

Statusuppdatering:
Var på BVC och fick från den duktiga sköterskan veta att bebisar är lata och att potatismoskonsistens inte = hård i magen bara för att det är hårdare än amningsbajs. Så kör på med gröt och grejor tyckte hon vilket jag gjorde ochmatade på hela dagen igår, varje vakenpass innehöll amning plus nåt att äta.
Då hände följande:
Hugo missade läggningen igår då han vid godnattslurken somnade vid bröstet. Tror att det var dörför han vaknade 9 och var arg. Pappa trodde förstås att han var hungrig och han fick komma upp för att amma (:() vilket gick bra, han sov typ). Återläggning och amning vid 0245-0315. Försov sig (och jag mig) till 0730 idag!

Matat på på samma sätt idag och visserligen klarade han gonattslurk men sen blev han övertrött så fick just vagna honom i mål p g a total hysteri.

Kan det möjligen vara så att man blir så trött av att äta så att man tilfälligtvis måste läggas 1830 som regel och inte som schemat anger kl 19?
Leo, 101021, kurstart vid 6 månader, inte i mål förrän nära två års ålder. Attityden fattades, var dåligt påläst och hade skålad vagn så dagsturer ute på rygg. Gör inte om de misstagen!
Hugo, 140923, SM från 11 veckor, kurstart 150116
k_nastos
Inlägg: 87
Blev medlem: mån 30 maj 2011, 08:09
Ort: Malmö

Re: Standardmodellering från 11 veckor

Inlägg av k_nastos »

Förresten så kan det kanske handla om att em luren inte blir exakt 45 utan snarare runt 40. Och pappa var den som hörde att hugo var vaken och plockade upp då. Skulle han fått mer energi om vi vagnat till 45? Eller ska man göra det så att 45 sätter sig i kroppen för em-luren med?

Idag har läggningarna sett ut såhär:
Lite skrik påmorgonen, ett par minuter max.
Till lunch, endast gnöl
Till em, endast gnöl
På kvällen total katastrof men som sagt övertrött
Leo, 101021, kurstart vid 6 månader, inte i mål förrän nära två års ålder. Attityden fattades, var dåligt påläst och hade skålad vagn så dagsturer ute på rygg. Gör inte om de misstagen!
Hugo, 140923, SM från 11 veckor, kurstart 150116
k_nastos
Inlägg: 87
Blev medlem: mån 30 maj 2011, 08:09
Ort: Malmö

Re: Standardmodellering från 11 veckor

Inlägg av k_nastos »

Hjälp!
Matar på allt vi har dagtid. Gröt fruktpupre banan potatis majs och osalta smör. Försökt med ersättning (3 sorter i två flaskor). Ändå vaknar han och vill amma kl 22, därefter kl 2. Vi vill ha Max ett nattmål nu max till 4 måmader sen hela nätter. Annars går vi sönder. Vad ska vi göra? Nör man vagnar bort nattmål hur länge ska man stå där? Han börjar gapa så fort vi går därifrån. Ska man ramsa efter Vagningen? Spelar det nån roll med exakt 4 månader?
Leo, 101021, kurstart vid 6 månader, inte i mål förrän nära två års ålder. Attityden fattades, var dåligt påläst och hade skålad vagn så dagsturer ute på rygg. Gör inte om de misstagen!
Hugo, 140923, SM från 11 veckor, kurstart 150116
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 815
Blev medlem: mån 25 feb 2013, 11:04

Re: Standardmodellering från 11 veckor

Inlägg av Ylvispylvis »

Hej! :D

Förstår att ni är trötta och längtar efter sömn!! :sleep: Det kommer ni att få, jag lovar! Håll ut!!

Härligt att ni matar på, fortsätt med det! =D>

Jag funderar på om du ska gå över till buffning i stället för vagning, det verkar lite som att vagningen inte biter längre och buffning tycker jag är överlägset för de lite större barnen. Finns underbart filmklipp där Anna visar buffning i "Verktygslådan" (sök här på forumet). Buffa till lugn och sedan kanske en mjuk solfjäder. Ramsan kan du börja säga nu när du lämnar rummet vid sovningarna men tanken är att de inte kan ta till sig den som verktyg förrän vid 4 mån. En del är dock tidigare såklart, barn mognar ju lite olika.

Har du läst Sova Hela Natten? Det är nog boken för dig just nu, känner jag! Jag blev väldigt hjälpt och peppad av den när vi fixade hela nätter här. Attityden satte sig, och det är den som avgör allt! Rekommenderar dig verkligen att läsa den (igen, om du redan läst!) och sedan sätta ett datum för en minikur där ni sätter de hela nätterna. DÅ låter du ramsan ta över alla uppvak och snart sover ni alla gott!

Vill du så kan du starta en tråd inne på kurforum (Sova Hela Natten) där du får expertis-hjälp just med kuren, annars försöker vi hjälpa dig här så gott vi kan. Snart fyller han 4 mån så börja förbereda dig på att sova!! Man kan säkert tjuvstarta några dagar tidigare också, skulle jag tro. Bara maten finns där! Vi körde dock inte förrän vid 5 mån.

Fundera på detta så hörs vi igen!

Kram och fint jobbat! =D>

/Ylva

:heart:
S 2013-08-20, SM från början
J 2015-07-23, varför överge ett vinnande koncept?
Tvillingar i magen bf 2018-10-02
k_nastos
Inlägg: 87
Blev medlem: mån 30 maj 2011, 08:09
Ort: Malmö

Re: Standardmodellering från 11 veckor

Inlägg av k_nastos »

Har läst den har lät barnaboken har läst sommar här på forum. Inatt uppvak 23 samt 0120. Vi har infört ramsan och den tar en del uppvak. Känner mig osäker på om han är mätt eller inte men har nu beslutat att han får mat 230 i två veckor till sen slut. Om spjälors vet jag ej. Stor är den. boa kan man jag vet. Tänker vidare. Tack för svar.
Leo, 101021, kurstart vid 6 månader, inte i mål förrän nära två års ålder. Attityden fattades, var dåligt påläst och hade skålad vagn så dagsturer ute på rygg. Gör inte om de misstagen!
Hugo, 140923, SM från 11 veckor, kurstart 150116
k_nastos
Inlägg: 87
Blev medlem: mån 30 maj 2011, 08:09
Ort: Malmö

Re: Standardmodellering från 11 veckor

Inlägg av k_nastos »

Ok har läst om SHNboken idag i ett streck. Insett att det får bli kur-mode av. Startar en tråd där istället. Tydligen är det som så med min lille herre att det inte räckte att haka på SM vid 2-3 månader för att slippa kura. Samt genom ideliga intrång och vagnande har vi nog faktiskt upprätthållit konstant krisläge som Anna uttrycker det. Nu får vi betala. Det fixar vi! Ses i andra forat!
Tack för alla era svar här!

Katarina
Leo, 101021, kurstart vid 6 månader, inte i mål förrän nära två års ålder. Attityden fattades, var dåligt påläst och hade skålad vagn så dagsturer ute på rygg. Gör inte om de misstagen!
Hugo, 140923, SM från 11 veckor, kurstart 150116
k_nastos
Inlägg: 87
Blev medlem: mån 30 maj 2011, 08:09
Ort: Malmö

Re: Standardmodellering från 11 veckor

Inlägg av k_nastos »

Leo, 101021, kurstart vid 6 månader, inte i mål förrän nära två års ålder. Attityden fattades, var dåligt påläst och hade skålad vagn så dagsturer ute på rygg. Gör inte om de misstagen!
Hugo, 140923, SM från 11 veckor, kurstart 150116
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 815
Blev medlem: mån 25 feb 2013, 11:04

Re: Standardmodellering från 11 veckor

Inlägg av Ylvispylvis »

Härligt att du läst boken och fattat beslut! =D> :D

Jag är säker på att du kommer fixa det galant, och en hel del har du redan med dig som schema mm, glöm inte det. Han kan sova, våga låta honom göra det med din Trygga, Lugna och Säkra ledning!

Lycka till med kuren och sov gott sedan! :sleep:

Kram!

/Ylva

:heart:
S 2013-08-20, SM från början
J 2015-07-23, varför överge ett vinnande koncept?
Tvillingar i magen bf 2018-10-02
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"