Problem med mat och skratt för 4 månaders kurbarn

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Muminbarnets mamma
Inlägg: 12
Blev medlem: mån 01 dec 2014, 21:08

Problem med mat och skratt för 4 månaders kurbarn

Inlägg av Muminbarnets mamma »

Hej! Jag har en dotter som är 4 månader som vi började kura i fredags ( dag 5 idag). Vi hade behov att få ordning på tillvaron för hon sov nästan aldrig på dagen, krånglade med maten på dagen och åt vid bröstet hela natten. Kvällarna var fyllda med gråt och gnäll. Och min rygg var helt förstörd av att ligga och trängas med babyn som bredde ut sig i sängen och kravlade sig närmare och närmare så att jag till slut knappt hölls i sängen, för jag låg så nära kanten.

Jag tycker att det gått bra. Natt 2 och 3 sov hon nästan hela natten och natt 4 och 5 har hon vaknat många gånger men jag upplever att ramsan fungerar väldigt bra. Dagsömnen har varit lite knepigare men idag har två första sovstundedrna gått mycket bättre.

Det som jag känner är våra största problem är mat och skrattet till gonattet. Om vi börjar med maten. Hittills har jag ammat och gett några flaskor ersättning per dag. Men man vet aldrig när hon går med på att ta flaskan eller inte. Det verkar vara helt slumpartat. Förr då hon åt hela natten fick hon ändå tillräckligt med mat, så vikten har gått upp som den ska. Men nu då hon inte äter på nätterna borde hon säkert få i sig mycket mera på dagen. Men hon krånglar med flaskorna lika mycket fortfarande. Vi har försökt börja ge välling, men det tvärvägrar hon att äta. Så vad ska jag göra? Jag vet inte hur jag ska få henne att äta mera och i så fall vad ska jag ge henne?

Det andra som känns svårt är alltså skrattet till gonattet. Jag får henne inte att skratta. På sin höjd kan hon le, men det leendet är ett minne blott då vi kommit fram till sängen. Hur ska man göra med ett så litet barn?

Sen slutligen undrar jag om man kan gå in i zombiestadiet redan under kuren? Jag är så trött och mår ganska dåligt så jag undrar om jag kanske är sjuk på nåt sätt. Zombie är jag, men kan det bero på kuren? Jag har sovit mycket bättre än förr redan från kurnatt 2.

Tacksam för svar!
Dotter född 22 juli 2014 / Kurstart 28 november 2014
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Problem med mat och skratt för 4 månaders kurbarn

Inlägg av TorsMamma »

Hej och välkommen! :D

Först barnet. Här behövs MAT, riktigt MAT!

Så jag skulle rekommendera att ni börjar med smakisar. Många barn är helt ointresserade av flaska men att sitta i en babysitter eller bumbo vid bordet och vara med på måltider är en helt annan sak. Så 2 smakisar/dag vill vi gärna få in. Börja med typ broccoli och massa osaltat smör, sötpotatis och osaltat smör brukar vara bra.

Ang. zoombie mamman, ja detta är MYCKET vanligt! Det kan hålla i sig både dagar och veckor! Så försök att återhämta dig, ta HÖGA doser d-vit för att motverka tröttheten. Typ 10 000 IE är inte ovanliga doser denna tid på året. Amma henne på fasta tider i anslutning till måltiden, så amning är ett komplement till maten.

Hur ser schemat för er ut?
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Muminbarnets mamma
Inlägg: 12
Blev medlem: mån 01 dec 2014, 21:08

Re: Problem med mat och skratt för 4 månaders kurbarn

Inlägg av Muminbarnets mamma »

Hej! Tack för svar! Vårt schema ser lite märkligt ut, så där får vi nog göra förändringar sen senare. Vi har alltid sovit gott på morgonen och oftast vaknat först tio halv elva. Men någon vecka innan jag började med kuren försökte jag styra upp lite, genom att börja ha väckning 8.30, så därför har vi sen start. Det andra som gjorde att jag hade svårt att få ihop schemat är att vi varje måndag kl 15 får besök av en sjukgymnast som "tränar" med babyn för hon har haft en hjärninfarkt strax efter födseln och har nedsatt rörelseförmåga i ena sidan. Och slutligen det att babyn nästan aldrig sov på dagarna förr så jag visste inte när hon borde sova och hur länge, så det blev så här:

Natt 20.30-8.30
Mat 8.30 amning
Sova 10-11.30
Mat 11.30 amning + flaska
Sova 13.30-14.30
Mat 14.30 amning
Sova 16.30-17.30
Mat 18.30 amning + flaska
Nattslurk 20.00
Natt 20.30

Sen när man får ändra i schemat så tänker jag att natten kunde vara 20-8 och första och andra dagssömnen kunde byta plats. Men jag tar alltså gärna emot förslag. Det enda som inte går att ändra på är alltså att hon måste ha vakentiden mellan 15 och 16.
Dotter född 22 juli 2014 / Kurstart 28 november 2014
Muminbarnets mamma
Inlägg: 12
Blev medlem: mån 01 dec 2014, 21:08

Re: Problem med mat och skratt för 4 månaders kurbarn

Inlägg av Muminbarnets mamma »

Jag undrar också en sådan sak att när ska jag gå ut och gå med vagn och hund? Jag har försökt gå på babyns vakentid, men då somnar hon och så har jag försökt gå på sovtid men då somnar hon inte. Så när är det bäst att gå och är detta något som kommer att fungera sen när schemat sitter ordentligt?
Dotter född 22 juli 2014 / Kurstart 28 november 2014
duggan
Inlägg: 3293
Blev medlem: sön 07 jan 2007, 15:23
Ort: Luleå

Re: Problem med mat och skratt för 4 månaders kurbarn

Inlägg av duggan »

Halloj!
Tiderna på schemat ska passa er så utgå från er situation, men jag ser att du har 1 h sovpass och dom naturliga sömncyklerna är 5 min, 20 min, 45 min, 1,5 h, 2h... Så kanske 12 h+1,5h+1,5h+ 45 min istället?

Hälsningar Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
Muminbarnets mamma
Inlägg: 12
Blev medlem: mån 01 dec 2014, 21:08

Re: Problem med mat och skratt för 4 månaders kurbarn

Inlägg av Muminbarnets mamma »

Hej! Nu behöver jag lite tips och pepp. Våra nätter går helt perfekt men dagssömnen blir bara sämre. Före vi kurade sov hon i bästa fall en gång per dag och medan vi kurade gick det förvånansvärt bra men nu blir det bara sämre och sämre. Hon börjar gråta redan då vi närmar oss sängen och sen gråter hon oftast 15-20 minuter. Men nu har han vid några tillfällen gråtit nästan hela luren. Vi ramsar vid några tillfällen har vi gått in och lagt henne tillrätta i sängen. Vi har förstås också låtit bli att ramsa för att se om hon tystnar, men det gör hon inte. Vad ska vi göra?
Dotter född 22 juli 2014 / Kurstart 28 november 2014
Sigyn
Inlägg: 497
Blev medlem: fre 02 dec 2011, 11:51

Re: Problem med mat och skratt för 4 månaders kurbarn

Inlägg av Sigyn »

Jag tror du gör din lilla lite orolig genom att "prova allt". Steg ett är att inte gå in om det inte är KRIS. Steg två är att fortsätta precis enligt konstens alla regler, förmedla attityden, och visa den lilla att allt är som det ska. Det kan ta lite extra tid och det finns inget rätt och fel kring hur barnet ska eller inte ska reagera.
Du vet ju att hon kan sova, för hon sover ju på natten, så självklart kan hon sova på dagen oxå och kommer att göra det, när hon bara blivit tillräckligt övertygad om det själv :)

Kram!
Storebror -11, kurad vid 4,5 mån
Lillasyster -13, sm från start
Lillebror född 17/12-16, kurad 28/4-17
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Problem med mat och skratt för 4 månaders kurbarn

Inlägg av TorsMamma »

Jag fyller på ett redan utmärkt svar. Hur går skrattet till godagssömnen? Du vet man skall skratta minst 20 min innan luren och sen flyga in fort som attan och läggas POFF ner i sängen ut med den gladaste och hurtigaste av ramsor så glad och hurtig att man bara vill skratta själv och sjunga. Då kommer också hon tro på det hela. :lol: 8)
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Muminbarnets mamma
Inlägg: 12
Blev medlem: mån 01 dec 2014, 21:08

Re: Problem med mat och skratt för 4 månaders kurbarn

Inlägg av Muminbarnets mamma »

Jo, jag vet att man ska skratta men det lyckas inte speciellt bra. Oftast får jag bara leenden. Jag vet inte vad jag ska hitta på med henne, men jag försöker nog varje gång.
Dotter född 22 juli 2014 / Kurstart 28 november 2014
Muminbarnets mamma
Inlägg: 12
Blev medlem: mån 01 dec 2014, 21:08

Re: Problem med mat och skratt för 4 månaders kurbarn

Inlägg av Muminbarnets mamma »

Hej

Om en vecka blir dottern 5 månader och i samband med att vi minskar sömnen med en halv timme så tänkte jag ändra om lite i schemat. Hur verkar detta?

Natt 20.00-8.00 12h
Mat 8.15
Sova 10.00-10.45 45 min
Mat 11.15
Sova 13.00-14.30 1 1/2 h
Mat 14.30
Sova 16.45-17.30 45 min
Mat 17.45
Nattslurk 19.30
Sova 20.00

Jag tänkte alltså flytta natten en halvtimme tidigare och byta plats på första och andra dagssömnen. Tror ni att det är för mycket förändringar på en gång?
Dotter född 22 juli 2014 / Kurstart 28 november 2014
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Problem med mat och skratt för 4 månaders kurbarn

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Tycker det schemat ser strålande ut. Man ändrar ALLA ändringar på en och samma gång. Låt det sen ta 3 dagar att införa och 1 vecka att sätta sig. Det går strålande fint! :D
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Muminbarnets mamma
Inlägg: 12
Blev medlem: mån 01 dec 2014, 21:08

Re: Problem med mat och skratt för 4 månaders kurbarn

Inlägg av Muminbarnets mamma »

Hej! Ändringarna i schemat gick bra. Det som är största problemet nu är att jag känner mig ganska instängd. Schemat fungerar så bra då vi är hemma och inne men det gör att jag drar mig för att gå ut, till och med promenader undviker jag ( även om min kropp verkligen skulle behöva motion). Jag vet bara inte hur jag ska göra? Varje gång jag går ut somnar hon då hon ska vara vaken eller så är hon vaken då hon ska sova. Jag har försökt gå ut både på vakentid och sovtid men det blir fel oberoende. Hur ska jag göra för att kunna återuppta vagnspromenaderna som jag gick på innan kuren?
Dotter född 22 juli 2014 / Kurstart 28 november 2014
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Inlägg: 15366
Blev medlem: mån 22 nov 2004, 22:46
Ort: Gastsjön

Re: Problem med mat och skratt för 4 månaders kurbarn

Inlägg av annawahlgren »

:D Klart du ska ut och gå :wink: :lol: Ledningen är din.

Du går när det passar DIG. En liten fyramånaders kan knappast få sätta villkoren för sin mammas promenader här i världen. Var skulle det sluta, om du fogade dig i det? Du ser hur absurt det blir, eller hur =P~

Ska hon sova, vänd henne på mage, dra upp suffletten och häng ett mörkt skynke över hela härligheten (ett ituklippt svart lakan har perfekt storlek) så att hon ingenting ser, och gå vidare i en Attityd av Självklarhet.

Ska hon vara vaken, fäll ner suffletten halvvägs (vi räknar med klart väder :wink: ) och palla upp henne till sittande med en bra kudde i ryggen och en stor, snäll, hoprullad filt runt sidorna och bakom huvudet. Med rätt lutning på lilla kroppen "sitter" hon bra, en god stund; med suffletten halvt nedfälld har hon synfältet fritt. Då är hon ett avundsvärt barn =D>

Och sedan kan hon förstås vila ryggen mellan sittningarna lite och titta upp i himlen eller på träd eller på annat intressant, som ingen inspärrande, uppfälld sufflett hindrar henne från att se sakta och fritt fladdra förbi mot en öppen himmel :P

Och ja, jag vet att ett sådant "ekipage", som det jag beskriver ovan, inte skådats på gator och torg (eller i parker eller på lekplatser eller väl någonstans) i modern tid, det vill säga sedan detta det mest naturliga av allt, kan man tycka - att ha ett litet barn att ta hand om -- blev det mest onaturliga av allt, kan man tycka - att ha ett litet barn att ta hand om. :cry: :cry: :cry:

Hur som helst, kanske du fick dig lite promenadinspiration :wink: :lol:

:P
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Muminbarnets mamma
Inlägg: 12
Blev medlem: mån 01 dec 2014, 21:08

Re: Problem med mat och skratt för 4 månaders kurbarn

Inlägg av Muminbarnets mamma »

Tack, ja imorgon ska jag gå på promenad!

Igår hade vi mormor som barnvakt medan vi var på bröllop. Sömnen fungerade bra både på eftermiddagen och natten trots att det var första gången mormor nattar och det var obekant säng och obekant hus. Härligt att se att detta fungerar så bra!
Dotter född 22 juli 2014 / Kurstart 28 november 2014
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Inlägg: 15366
Blev medlem: mån 22 nov 2004, 22:46
Ort: Gastsjön

Re: Problem med mat och skratt för 4 månaders kurbarn

Inlägg av annawahlgren »

:D Heja dig, heja Mormor :heart: , heja SHN :thumbsup:


O:) :heart: :sleep:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"