Hjälp med 3½ månaders!

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Lorven
Inlägg: 11
Blev medlem: tor 22 nov 2012, 09:43
Ort: Visby

Hjälp med 3½ månaders!

Inlägg av Lorven »

Hej alla fina människor härinne! :D

Jag behöver hjälp med min snart 3½ månaders tjej..
Både vad gäller mat och sömn..
Hon hänger i mina bröst och snuttar i tid och otid, flaskan tar hon inte, vare sig det är den senaste nappen eller med min bröstmjölk i :cry:
Jag behöver inspiration, hjälp och råd om hur jag kan göra ett bra schema och få livet att flyta på, samt hur jag kan få henne att verkligen bli mätt! :)
Lilltjejen har även en storebror på 2år som är lite överallt, dvs det är svårt med sömn ibland för henne med allt stök och stim :roll:
Han är dock på förskolan mellan 08.30-13.30, så där kan hon ibland klämma in en timme eller två i sömn, men annars..

Tackar ödmjukast på förhand! [-o<
Storebror 4/11-12 <3
Lillasyster 5/8-14 <3
Mellansyrran
Inlägg: 86
Blev medlem: fre 19 okt 2007, 16:34
Ort: Matfors

Re: Hjälp med 3½ månaders!

Inlägg av Mellansyrran »

Hej du fina människa och välkommen hit! :heart:

Klart att du ska få hjälp och inspiration! För det första tycker jag att du ska kika på följande adress: viewtopic.php?f=24&t=14070
Här hittar du svar på många, många frågor som du säkert har i ditt huvud nu.

För det andra kan du börja fundera på ett schema för din lilla tjej. Du hittar flera förslag i tråden men jag kan skicka med vad min senaste hade för schema när hon var tre månader:

7.30 Godmorgon
9.15 Sova 45 min
11.00 Lunch
12.00 Sova 2 h
14.30 Mellis
16.00 Sova 45 min
18.45 Nattslurk
19.15 Godnatt

För det tredje finns det beskrivet i Barnaboken oerhört bra hur amningen bör gå till för att de små ska bli mätta och belåtna. I stora drag innebär det att varje måltid tar ca en timme. Amma från första bröstet, upp och rapa, fyll på med samma bröst och sedan lite socialt umgänge med byte av blöja också. Sedan är det dags för bröst nummer två, upp och rapa och slutligen påfyllning av samma bröst.

Berätta hur det går så får du mer stöttning eftersom!

Kram Katja
Mamma till miss N född juli 03, ej kurad, miss M född juni 07, standardmodellad sept 07 och miss V född augusti 13, standardmodellad okt 13.
Lorven
Inlägg: 11
Blev medlem: tor 22 nov 2012, 09:43
Ort: Visby

Re: Hjälp med 3½ månaders!

Inlägg av Lorven »

Hej igen, tack så mycket! :)

Jag kommer inte in på sidan som du länkande, jag kanske gör fel? :?
Tack för ditt förslag till ett schema, men jag kände att det inte riktigt passade livet här..
Så jag pusslande ihop ett eget med lite inspiration från andras scheman :)
Det ser ut såhär:

ca 06-07 Äta, mysa, slumra, äta
08.00-09.45 sova
10.00-11.00 äta
12.00-14.00 sova
14.00-15.00 äta
16.00-17.30 sova
17.30-18.30 äta
19.30 sista nattslurk (här får man verkligen kämpa med att få i tjejen klokt!!)
20.00 sova

Schemat funkar bra fram till kvällen kommer, då ska det inte sovas, knappt ätas och mest grinas.. Vad händer??
Hon sover inte i egen säng eller vagn, hon sover bäst bredvid mig i vår säng..
Jag vet, det är inte alls det bästa, men det bästa för stunden känner jag, jag är så trött och orkar verkligen inte gå upp hela nätterna :oops:
Jag vet inte hur jag ska göra för att få henne att gilla sängen och sova där själv!
Med sonen så var det inga problem, han var en bestämd herre och visade snabbt att han ville sova själv.

Vissa nätter så ska det ätas 4-5 ggr och andra kanske 2ggr, börjar slita lite känner jag :sleep:
Är hon för liten för att ta bort nattmaten för?
Hon äter bra på dagarna, med lite trugande sista målen på passen då.

Kramar!!
Storebror 4/11-12 <3
Lillasyster 5/8-14 <3
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 815
Blev medlem: mån 25 feb 2013, 11:04

Re: Hjälp med 3½ månaders!

Inlägg av Ylvispylvis »

Hej Lorven och varmt välkommen hit! :D

Jag tror att det finns flera saker som skulle kunna förbättra er sömn och vanor.

När det gäller kvällstrasslet kan det vara övertrötthet som spökar, det är lätt hänt att de små drar på sig övertrötthet under dagen (hennes natt är ju också ganska kort). Jag blir inte klok på första timmen på schemat, vaknar ni 6 men myser/slumrar mm till 7? Det bäddar för en knasig dag i mina öron! Min son klarade inte mer än 1h vaken på morgonpasset i början och det kan mycket väl vara redan där som hon blir för trött för att orka dagen. Jag tror att Anna Wahlgren säger att 10 h inte är en "riktig" natt, så i framtiden skulle jag verkligen rekommendera någon timme till på nattvilan. Kanske skjuta fram morgonen till 7 och verkligen äta i vaket tillstånd då? :?

Sedan till det viktigaste:
Lorven skrev:Hon sover inte i egen säng eller vagn, hon sover bäst bredvid mig i vår säng..
Jag vet, det är inte alls det bästa, men det bästa för stunden känner jag, jag är så trött och orkar verkligen inte gå upp hela nätterna :oops:
Jag vet inte hur jag ska göra för att få henne att gilla sängen och sova där själv!
:shock: [-X Naturligtvis behöver lillan lära sig att somna trygg och lugn själv i sin egen säng!! :D Egen säng/vagn i eget KOLSVART rum är det vi rekommenderar här. Och att sova på mage med andningslarm! Om jag var du skulle jag skaffa Sova Hela Natten-boken om du inte redan har den och läsa. Den förklarar allt såå bra och hjälpte mig massor när vi skulle få sonen att sova hela nätterna samt införa förändringar. Mamma behöver nämligen en stor skopa Attityd av Självklarhet när hon förmedlar Lugn, Säkerhet och Trygghet till sitt lilla barn och därmed visar att sängen är trygg och den självklara platsen att sova på. Orkar du inte införa detta med nu kanske en kur enligt Sova Hela Natten är att rekommendera om en liten tid. Den kan genomföras från 4 mån. Naturligvis använder du verktygen (vagning/buffning) för att lugna liten i sängen. Har du sett "Verktygslådan" här på forumet? Hoppas den här länken funkar: http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... ktygsladan OCH här finns fantastiska filmklipp där Anna visar hur man gör: http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... lmer-start Utan verktyg är det förstås svårt att lugna en liten som hellre ligger bredvid mamma... :roll: :lol:

Annars kan jag säga att tiden mellan 3 och 5 mån för oss var den som innehöll allra flest uppvak, och såhär i efterhand vet jag att det mest av allt berodde på HUNGER!!! När vi började med smakisar vid 3,5 mån föll mycket på plats. Rekommenderas verkligen om du vill ha sammanhängande nätter snart. 4 nattmål låter som att hon inte får i sig tillräckligt under dagarna för att kunna sova långa nattpass. Å andra sidan är det nog frestande att vilja snutta lite så fort man vaknar till det minsta om mamma ligger precis intill... :wink: Läs gärna tråden "Mer mat åt småfolket" om du vill ha inspiration. Och var inte rädd att mata på! För naturligtvis vill och ska du inte ta bort nattmaten från ett hungrigt barn :shock: !! (Det är dessutom förmodligen helt omöjligt :wink: ).

Det var några "rakt på-tankar" från mig! Hur tänker du om detta?

Kram och kämpa på!!

/Ylva

:heart:
S 2013-08-20, SM från början
J 2015-07-23, varför överge ett vinnande koncept?
Tvillingar i magen bf 2018-10-02
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"