10 månader - plötsligt tidiga uppvak på morgonen

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
lokkolela
Inlägg: 40
Blev medlem: tis 04 mar 2014, 13:17

10 månader - plötsligt tidiga uppvak på morgonen

Inlägg av lokkolela »

Min pojk är 10 månader. Han blir 11 månader den 10 november.
Jag utgår ifrån att han fortfarande ligger på ett behov på 14 timmar/dygn. :D

Hans schema ser ut så här nu:

06.30 - God morgon! (07.00 Gröt)
09.00-10.00 Vila (1 tim)

11.00 Lunch
13.00-14.30 Vila (1.5 tim)

14.30 Mellanmål

17.00 Kvällsmat

19.00 God natt med Ersättning

.....

Nu då... sista veckan har han börjat vakna ca en timme för tidigt
och verkligen inte velat/kunnat somna om. Tokarg :wink:
Efter att för några månader sen "minikurat" honom, eller
snarare introducerat ramsa så har ramsan i 9 av 10 fall bitit.
Men nu fungerar inte ramsan.. Nu fungerar ingenting :shock:

Jag drar nog in lite vargar för jag blir osäker i hur jag ska gå tillväga. I och med att han är SM barn från början så har jag fått för mig att ramsan kan vara svårare för just dom barnen. (Det står någonstans i barnaboken att man kan gå in och klappa om och lugna vid sängen) Men då jag har testat det här så tycks det blivit svårare för honom.
Det har i stället blivit värre för varje morgon.
Hur gör ni med era SM barn när dom vaknar? Är det pangramsa som gäller och sen vänta... Eller går ni in och klappar om...
Här tycks min kille bli mer förtvivlad när jag har kommit in.
Min tanke där är att han är så van vid bara ramsan fast att han inte är direkt kurbarn, så när jag har gått in till honom så har jag bekräftat oro för honom... Nu måste jag BACKA ... Men vet inte hur för att hela byn inte ska tro att det brinner någonstans..
För här tar man minsann ton! :roll:

Min andra tanke är att det är för lite mat?
När han var 6 månader och framåt så åt han som en häst!!
Fyra FULLA mål plus efterrätt utan att blinka, och lite därtill!!

Nu går det trögare.. Frukost, och lunch brukar gå fint.
Men efter vilan till mellanmål så kan jag bara ge honom lite banan, eller yoghurt annars äter han INTE sin kvällsmat.
Om man inte är rejält hungrig så tar han inte en tugga mat.
Min fundering är att hans nattsömn påverkas av att mellanmåket är för snålt? Men fyller jag honom mer så får jag inte i honom mer till kvällen...

Han får heller ingen välling. Vill inte ge välling :/
Jag inser att han inte längre klarar sig hela natten på ersättning.
Finns det fler mammor som inte vill ge välling som har förslag på hur man kan gör så att den lilla magen är mätt ?
Recept eller alternativ ?
Hemmagjord välling?

....

Jag kanske har svaren själv på vad som behövs..
Men jag vet inte HUR jag ska gå tillväga #-o

En annan sak är också att han är otroligt klökig.. (kräks lätt)
Försöker vänja honom vid bitar i maten men kräks varannat och jag blir tvungen att göra hans mat ännu slätare.
Är orolig att jag hämmar utvecklingen, att han inte får chans att vänja sig ? Men samtidigt känner jag att jag inte vill skapa ångest vid måltid och att det viktigaste faktiskt är att han blir MÄTT... med eller utan musbitar.
Har varit påväg att ta upp det med BVC sköterskan... Men som med allting annat så vill jag inte ha hennes hhälp för jag är rädd att hon gör en större grej utav det. Hon väntar dessutom på ett halmstrå att gripa tag i med mig.. Aldrig behövt hennes hjälp och ser hur hon skiner upp som ett ljus varje gång hon anar problem... :wink:

Just det.. ungen är inte kräsen [-o<
Utan jag märker att det blir lätt fullt i magen..
usch.. vilken utläggning... :roll:

Vad har jag missat?!
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Inlägg: 15366
Blev medlem: mån 22 nov 2004, 22:46
Ort: Gastsjön

Re: 10 månader - plötsligt tidiga uppvak på morgonen

Inlägg av annawahlgren »

:D Hej kära lokkolela :P

(Härlig utläggning, får jag säga :wink: :lol: )

Du har en underbart "cool" inställning och passar dig för orosmoln, som ju annars gärna seglar upp vid diverse horisonter, inte minst BVC-sköterskans (som tycks ha tagit till sin arbetsuppgift att hitta fel) :roll:

Så ta fasta på ditt goda sunda förnuft! Gå till exempel INTE in och "klappa" - då tror han väl f-n själv är lös, eller åtminstone Vargen! Ge honom en glad och obekymrad, dvs småhurtigt lugnande, pangramsa x4 direkt du hör honom, och satsa sedan på musik eller husljud. Behöver du inte torka golvet med buller och bång vid sexkulan på morgonen?... Jaja, dammsuga, då :lol:

Han går mot året. Jag skulle skära ner fm-luren till 45 min - eller rentav 20. Hela nästa år är det 13,5 tim sömn/dygn som gäller. Jag tror du har förklaringen till de (för) tidiga morgnarna där: fm-luren är för lång.

Och så får man vara noga med mörkläggningen, förstås! Om och när han vaknar till på morgonkulan ska han inte ha en aning om ifall det är natt eller dag. Och det har han väl inte, eller hur?

Maten - som sagt, han går mot året. Nu börjar aptiten minska rejält och med den viktökningen. Vore det inte så, skulle han väga omkring 7 ton vid skolstarten :shock:

Om allt det här kan du läsa i femte delen av Barnaboken, tre matnyttiga kapitel: "Bekymmer? Sömn", "Bekymmer? Mat" och "Bekymmer? Sysselsättning."

Normala människor, dvs den mer vuxna modellen, äter bara tre mål om dagen i regel. Eller behöver bara tre mål, ska jag säga. Små barn behöver fler men särskilt stora behöver inte alla vara! Så håll mellanmålet snålt, du. Det svälter han inte av.

Ä det pulvervällingen du inte vill ge eller är det flaskan? Om du inte har några problem med flaskan, gör du givetvis din välling själv. Inga problem, det är inte svårt. Finns recept (själv har jag gett ett i engelska Barnaboken - For the Love of Children - för endast svenska barn pulvervälling har!).

Annars kan han förstås få en njutningsfull grötportion, lent utrörd med mjölk och (äkta) smör, kanske t o m en smula upplyftande kanel, till kvällen. Om du inte har något emot kladdet. De hade jag :oops:

Apropå kladd - det är viktigt nu att han får äta själv, dvs pilla i sig ärter, majs, småbitar bröd och vad du kan hitta på, som serveras vid sidan av (dvs direkt på bordet/underlaget) medan du matar honom med det essentiella. Som du håller "slätt" för att han inte ska klökas så mycket. Med småbitarna han pillar i sig själv - och det räcker med några få varje gång - vänjer han sig sakteliga vid fastare konsistens och i sin egen takt, driven av sin egen nyfikenhet. Det är bra. Ge honom småbitar av ALLT! När han kommit igång. För undersökning, smakprov, upptäckarglädje...

Övergripande har du så underbart rätt: huvudsaken är att han blir MÄTT. Och att måltiden - detta livsunderhållande och livbejakande höga nöje - naturligtvis inte ska ha ett skvatt med ångest att göra!

Här hämmas ingen utveckling, tro mig =D>


:heart: O:) :heart:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
lokkolela
Inlägg: 40
Blev medlem: tis 04 mar 2014, 13:17

Re: 10 månader - plötsligt tidiga uppvak på morgonen

Inlägg av lokkolela »

Oj jisses så glad jag är för ditt svar. Så generöst med svar och massa tydligt [-o<
Tack!

Okej... Då så... Nu jä* blev mamman pepp igen.
Först och främst behöver jag korta ner första vilan alltså.
Även om han går upp redan 06.30?
Det blir inte för lite sömn.?

Du tog absolut bort dom orosmoln som fanns kring maten i alla fall. Vi kör på som tidigare.. Men med egen delaktighet i måltiden... Pilla och plocka och smaka.. Så kommer väl resten av sig själv antar jag då. :wink:

Angående vällingen... Det är köpevällingen jag är lite fiende med.. Egentligen ersättningen också.
Men att han får flaska får han gladeligen..
Jag ska leta upp ditt recept och testa detta..
Och hålla tummarna för den lilla magen <3

Vidare till mörkläggningen..
Jag har alltid strävat efter att ha det helt mörkt.
Men i boken står det ( någonstans) att vid uppvak så säger man godnatt i dörröppningen och lämnar dörren lite på glänt... Så ja....
Kanske inte helt mörkt har jag haft. Har väl fått för mig att han kanske?! Är mörkrädd...
Haha. Men det kanske är äldre barn man ska ha sådant i åtanke?
Att gå in och klappa bidrar nogi alla fall tyvärr till fler vargar än lugn.. Hur konstigt andra mammor än tycker att det låter? :roll:

Det blir pangramsa igen.. Och så får väl grannarna bli sura om det blir storstäd halv sex på morgonen :wink:
Förhoppnings är det för generöst med sömnen och att det rättar till sig lite och därför ger honom bättre fortsättningr att somna om själv på morgonen..


Massa nya verktyg fick vi igen! Tack :-)
Och ja... Nu när du ändå läser på denna tråden.
Så kan jag passa på att tacka dig för det ljuva småbarnslivet... [-o<
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Inlägg: 15366
Blev medlem: mån 22 nov 2004, 22:46
Ort: Gastsjön

Re: 10 månader - plötsligt tidiga uppvak på morgonen

Inlägg av annawahlgren »

lokkolela skrev: Nu när du ändå läser på denna tråden så kan jag passa på att tacka dig för det ljuva småbarnslivet... [-o<
:D Det ar väl det vackraste du kunde sagt till mig! TACK :heart:
lokkolela skrev: Det blir inte för lite sömn?
Inte om jag kan räkna :shock: 11,5 tim natt, 1,5 tim middagssömn, 45 min fm-lur gör 13,45. Hade han inte börjat snåla in på morgonsömnen hade jag inte föreslagit att du skulle skära ner, men det är så här det går till när små barn vill ändra schemat :wink: De gör det inte på rätt ställe, om man säger :roll: 20 min fm-lur kan du ju införa om en månad, om det visar sig att 45 min är lagom nu. (Utvärdera inte på en vecka!)
lokkolela skrev:Pilla och plocka och smaka... Så kommer väl resten av sig själv antar jag då. :wink:
Det gör det :idea: Vänta dig bara inte att han ska plocka i sig massor. Tre ärter? Två? Men lägg gärna fram tre, fyra, fem små "högar"! Det blir kul.
lokkolela skrev:Kanske inte helt mörkt har jag haft.
Ha det. Mörkret är vänligt. Det skonar nämligen skallen från en massa sprättande intryck. 90 procent av små barns (och stora människors) intryck kommer nämligen genom synen. Finns minsta lilla att se, sätter hjärnan omedelbart igång med sina femtioelva aktiviteter, och på natten ska lilla hjärnan få SOVA! Åtminstone vila. Någorlunda.

Det där med dörren på glänt, det gör man ju som man tycker (och som fungerar). Det är inte för att släppa in ljus utan för att höra! Och då pratar vi kanske framförallt kurbarn. Särskilt de första två nätterna på kuren gäller det ju att störta in respektive störta till dörren vid minsta pip, INNAN barnet hinner skrika upp sig. Själv har jag alltid hållit dörren stängd framemot vargtimmen (4-6) och därefter för att störa så lite som möjligt. Men det här får man lyssna sig fram till, vad som passar och hur man vill ha det, vad som är praktiskt och bra. Barnet ska ha de lugnaste och bästa förutsättningar för en god och skön och ostörd sömn! Det är grundbulten i bygget O:) :sleep:
lokkolela skrev: Och så får väl grannarna bli sura om det blir storstäd halv sex på morgonen :wink:
Men kära nån, det vet väl alla att det är dags för julstädning snart! Man kan inte börja FÖR tidigt :mrgreen:

Tack för varma ord :heart: och pussa på lille herrn från mig!
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"