Dags att ta bort spjälsängen

Skriv svar
Majken82
Inlägg: 17
Blev medlem: mån 30 jan 2012, 13:41

Dags att ta bort spjälsängen

Inlägg av Majken82 »

Hej!
Vi ska köpa en stor säng till dottern som fyller tre nästa månad. Vad har ni för tips för att upprätthålla ordningen när hon själv kan gå upp ur sängen? Hon går upp kl 7:30 och lillebror går upp kl 7. Hur hårda brukar ni vara med att barnet ska ligga kvar i sängen till väckning? Ibland hör jag att hon är vaken kl 7 när jag väcker den lille. Nu ligger hon snällt kvar och mornar sig i spjälsängen men när hon kan gå upp själv börjar hon kanske gå upp innan vi hämtar henne. Det är kanske i get stort problem men jag vill inte att det ska eskalera till några större nattvandringar. Märker ni ibland att era barn har smygit upp ut sängen och leker på morgonen innan ni ska väcka dem? Lägger ni tillbaka dem i sängen då eller låter ni dem leka så länge de håller sig på sitt rum? Är bara lite nyfiken att höra andras berättelser så att jag får lite tips så att det blir bra här hemma från början.. :D Man är just nu väldigt bekväm med att veta att hon ligger på sin plats i spjälsängen men någon gång måste man nu byta ut den.
Dotter 2011-11-11
Son 2014-01-15
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: Dags att ta bort spjälsängen

Inlägg av Tin »

Hej hopp och varmt välkommen in hit,

Anna W och vi hjärtekontrollanter rekommenderar att inte byta till stor säng förrän efter stora trotsen vid 4a år ungefär. Under trotsen behöver de små nämligen en trygg hamn, samma trygga säng som varit deras så länge de minns. En spjälsäng bjuder på ett alldeles eget avskärmat rum som man inte kan ramla ur och som inte inbjuder till oro. Och det behövs när det stormar i trotsen.

Finns det någon anledning att byta från spjälsäng redan nu eller kan det väntas till efter trotsen, för litens skull?

kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
Majken82
Inlägg: 17
Blev medlem: mån 30 jan 2012, 13:41

Re: Dags att ta bort spjälsängen

Inlägg av Majken82 »

Hej,
Nej det finns väl egentligen ingen anledning att byta, bara att vi tycker att hon börjar bli ganska stor och tung att lyfta in och ut ur sängen. Men nu har jag lyckats övertala min man att vi ska vänta med att byta. Hon trivs jättebra i sin säng och det är väl det viktigaste. :D Tack för snabbt svar!
Dotter 2011-11-11
Son 2014-01-15
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: Dags att ta bort spjälsängen

Inlägg av Tin »

Strålande. :)

I slutändan vill man ju göra vad som är bäst för de små, även om de börjar bli stora. Min lilla fyller 2 snart och hon ska få behålla sin spjälis till 4 års åldern. Då är hon trygg och nöjd, och då blir jag trygg och nöjd.

kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"