Ett halvårs strul och nattvaknande/tidiga morgnar....

Skriv svar
Wisteria
Inlägg: 92
Blev medlem: sön 08 okt 2006, 07:34
Ort: Älvsbyn
Kontakt:

Ett halvårs strul och nattvaknande/tidiga morgnar....

Inlägg av Wisteria »

Ja, precis som rubriken säger så har vi haft en låååång fnurra på tråden här hemma. Mini är snart två år och sedan han var ca 1 1/2 har vi haft mer eller mindre konstant strul. Han vaknar suuuuuperledsen på nätterna och vaknar dessutom för tidigt på morgnarna.

Vi har varit extremt konsekventa, kanske börjat gå in till honom oftare än nödvändigt den senaste månaden dock. Ramsa när han vaknar på nätterna, med eftertryck. Väckarklocka på morgnarna har vi alltid använt. Han är delaktig i arbetet här hemma (går ju dock på dagis så på veckorna blir det lite snålt med arbete tyvärr). Bus och skratt innan han somnar. Han använder inte napp.

Vi har dock tvingats börja gå in och byta blöja på honom på natten, innan vi själva lägger oss. Annars kissar han igenom vid två-tretiden och har mkt svårt att somna om sedan.

Nu känner vi oss så himla uppgivna och vet inte vad vi ska göra. Just nu känns det verkligen som att det kommer vara så här "för evigt" och då tappar vi förstås attityden lite....

Problemen började som sagt när han var 1 1/2 och började dagis. Men man tycker ju att han skulle ha vant sig vid den omställningen vid det här laget?

Någon som har några stöttande ord till oss? Vad ska vi göra för att mini ska återfå den goda sömn han hade under ett drygt års tid?
Mamma till Wille, född 23/2 2006 och Alvar, född 18/11 2012.
Wille kurad sensommaren 2006, kur av Alvar påbörjades 29/3 2013
lgh140
Inlägg: 471
Blev medlem: tor 11 okt 2012, 20:26

Re: Ett halvårs strul och nattvaknande/tidiga morgnar....

Inlägg av lgh140 »

Hej!

Hoppas du snart får svar från mer erfarna, ville bara dela med mig av mina erfarenheter. När vår kille började på förskolan fick vi lägga honom 30-60 min tidigare på kvällarna under låååång tid eftersom han inte sov så bra på förskolan och dessutom hade massor med intryck att bearbeta. Annars vaknade han och var ledsen. Och ett blöjbyte på kvällskvisten hade vi också innan vi slutade med välling.

Hoppas det löser sig!
/Frida

Vilhelm februari 2012
Lova och Elvira juli 2013
Hedvig född 2016-08-05
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: Ett halvårs strul och nattvaknande/tidiga morgnar....

Inlägg av Tin »

Hej och varmt välkommen.

Kan du lägga ut schemat ni kör efter (mat och sömn) och berätta hur det sovs på förskolan?

Små tvååringar (underbara varelser) kan fnurra, det är förtrots, och förskolor och mycket annat som sker. Dessutom håller man på att lära sig kommunicera med omvärlden, eller snarare omvärlden håller äntligen på att fatta vad dom menar. ;) Så ja det är mycket som ska dealas med för liten, en del delar med det på natten, andra på dagen.

Men lägg ut schemat så börjar vi där.

kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
Wisteria
Inlägg: 92
Blev medlem: sön 08 okt 2006, 07:34
Ort: Älvsbyn
Kontakt:

Re: Ett halvårs strul och nattvaknande/tidiga morgnar....

Inlägg av Wisteria »

Tack för era svar!

Schemat ser ut (eller ska se ut....) som följer

7.00 Vakna (vissa veckor har han möjlighet att sova till 7, andra måste min man ta upp barnen vid 06:40 ca)
07:30 Frukost (både hemma och på förskolan
Sen vet jag inte riktigt hur förmiddagen ser ut på förskolan, de äter väl mellis där vid 9-9,30 och sen brukar de gå ut.
11:00 Lunch (på förskolan, hemma äter vi lunch 11:30)
11:30-12:00 sova (hemma sover han 12-13.30, på förskolan oftast bara mellan ca 12-13. Igår hade han somnat först 12:50 på förskolan och sovit till ca 14:10.
Mellis på eftermiddagen, när vet jag inte riktigt.
16:30 middag
18:00 Pyjamas på, äta gröt
19:00 Sova natt!

Ungefär så ser dagarna ut, min man jobbar treskift så det varierar lite från vecka till vecka hur han vistas på förskolan, var tredje vecka (som denna vecka) börjar han förskolan först 10:30 och går till 16:00. De andra veckorna börjar han vid 7 eller strax efter, och går till 14:45/ 15:30 beroende på om maken jobbar förmiddag eller natt.

Inatt var han vaken och skrek i drygt två timmar (inte ihållande förstås, han tystnar ju ett tag inemellan, slumrar till lite, och börjar skrika igen). De två föregående nätterna sov han hela natten, vaknade vid 06:20-06:30.
Mamma till Wille, född 23/2 2006 och Alvar, född 18/11 2012.
Wille kurad sensommaren 2006, kur av Alvar påbörjades 29/3 2013
Wisteria
Inlägg: 92
Blev medlem: sön 08 okt 2006, 07:34
Ort: Älvsbyn
Kontakt:

Re: Ett halvårs strul och nattvaknande/tidiga morgnar....

Inlägg av Wisteria »

Ska kanske nämna också att det händer mycket för honom just nu språkligt sett, talet utvecklas för varje dag och det påverkar honom säkert nattetid, eftersom vi sällan lägger märke till några större förändringar dagtid!
Mamma till Wille, född 23/2 2006 och Alvar, född 18/11 2012.
Wille kurad sensommaren 2006, kur av Alvar påbörjades 29/3 2013
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: Ett halvårs strul och nattvaknande/tidiga morgnar....

Inlägg av Tin »

Hej där, och kram.

Jag läser ditt schema och anar en viss tveksamhet. Vet du, du måste bestämma dig. :P Antingen gör du ett schema som matchar förskolans med mat och sömn eller så bestämmer du dig för två olika system. Men du måste känna att du är "in change" över ditt eget schema. De små fixar två olika system, om inte du ifrågasätter så ifrågasätter inte dom. Du kan ju inte kontrollera omvärlden och förskolans tider så det är ingen ide att bry sig om dom. Det är bara att köra. Sätt DITT schema och kööööör! Jag skulle be om förskolans schema, utvärdera det mot hur jag ville ha det och bestämma mig för hur mitt eget schema skulle se ut.

Däremot kan du fråga hur länge liten sovit varje dag på förskolan för att kunna matcha upp med 30 minuters tidigare läggning de dagar de saknas sömn. Det kan mycket väl vara så att det fnurras för att det saknas sömn. Sömn föder sömn på nåt konstigt sätt så får han tillräckligt och dessutom att schemat (och attityden från mamma) är kristallklart kan det räcka långt.

Ni gör ju rätt såklart att vara extremt konsekventa vid de nattliga uppvaken, så lite spring det bara går. Så även om morgonen. Det är det enda språk de vill ha.

Har ni provat andra blöjor? Och def gå upp en storlek i de blöjor ni använder om natten. Generellt kan man dra ner på drickandet inför natten, och framför allt välling men ni kör ju gröt.

Som alltid vid fnurror är mitt standardsvar att rannsaka sig själv hur det är med den sociala aktiviteten (hemmavid) och den fysiska aktiviteten. Du kan inte kontrollera förskolan, men när ni kommer hem kan liten hjälpa till att laga mat, duka bordet, hämta posten, sätta på en tvätt, diska, tvätta fönster etc etc. Man kan gå hem från förskolan (om det är nära) istället för att sitta i vagnen eller ta en senväg från parkeringen via skogen. Ja du hajjar...... hur mycket gör ni en vanlig dag?

kram Tin kram :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
Wisteria
Inlägg: 92
Blev medlem: sön 08 okt 2006, 07:34
Ort: Älvsbyn
Kontakt:

Re: Ett halvårs strul och nattvaknande/tidiga morgnar....

Inlägg av Wisteria »

Hej Tin!

Här finns inga tveksamheter angående schemat, vi kört vårt eget schema här hemma som vi alltid har gjort, tveksamheten i förra inlägget berodde bara på att jag inte har förskolans tider i huvudet. Men de kör sina tider så kör vi våra egna här hemma... Allt annat är ju annorlunda på förskolan så :-) somna på madrass tillsammans med 14 andra barn, vuxna i rummet osv!

Vi lägger honom i princip alltid tidigare på kvällen om han sovit för lite, men enda resultatet brukar vara tidigare morgnar dagen efter.

Vi har gått upp en storlek på blöjan, men antingen vaknar han av att blöjan är överfull eller också av att den läcker, bytet är tyvärr nödvändigt.

När det gäller sociala aktiviteter så gör vi så mycket som vi bara hinner. Han plockar ur diskmaskinen, bär in posten, startar tvättmaskinen, hjälper till att plocka undan och städa osv. De är ute rätt mycket med barnen på förskolan, och på helgerna och lediga dagar är vi i princip alltid ute minst två timmar.

I skrivande stund har han varit vaken sen kl 3 (klockan är nu halv fem...) det här är tyvärr vår normala rutin numera och jag vet inte hur vi ska få stopp på den!
Mamma till Wille, född 23/2 2006 och Alvar, född 18/11 2012.
Wille kurad sensommaren 2006, kur av Alvar påbörjades 29/3 2013
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Ett halvårs strul och nattvaknande/tidiga morgnar....

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Har du läst ordentligt om "förtrotsen" i Barnaboken? Jag får en känsla av att han inte har fått tillfredsställande svar på sina frågor :wink:

Den brukar runt 2-år börja klinga av, men till förmån för den "tuffa" 2-åringen. (läs även om denna i BB) det betyder ofta att de har lärt sig säga NEJ! med stora ord och man blir oftast lite "tagen på sängen" att de helt plötsligt inte är så samarbetsvilliga längre. :shock: :o

Har man i tider av gungning inte fått tillfresställande svar så infinner sig oftast inte heller "Lugnet och säkerheten" Det är den du måste hitta igen och förmedla. Ni befinner er i någon form av KRIS och en mamma som ser mera problem än lösningar just nu. :cry:

Jag tycker också att ni behöver synka ihop alla tider så ni faktiskt har samma tider hela veckan både hemma och på förskolan. Jag vet att Tin skriver att en 2-åring klarar flera olika regler och det stämmer, men det ger också underlag för FLER frågor. Då kan det vara skönt och ha EXAKT samma tider mest överallt, då blir det oftast färre frågor är min erfarenhet.

Många tror att förtrotsen skall vara jobbig men sen när de blir 2 år är man inte beredd att detta kan faktiskt vara ÄN jobbigare. Jag vill minnas mig att jag skrev ett inlägg också när min son var just 2-år och jag inte fick ordning på livet för oss. Så läs på vårt forum om 2-åringen, läs i BB om 1,5 och 2 åringen, kom fram med en plan.

Uppmuntra det som är bra! Glöm inte skratt till gonatt som behöver vara mer än 15 min utanför sovrummet innan läggning. Sen är det ramsan som skall göra jobbet, det är ert jobb och se till att den faktiskt fungerar. Vaknar man 3 eller 5 eller 01 på natten är det samma som gäller. Här sover alla som grisar till 07, inget annat är inställningen. :wink: 8)

Vill du ha en uppsats på 5 sidor där jag ältar min 2-åring kan du läsa denna. :lol: :P :roll:

http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... &hilit=Tor
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Wisteria
Inlägg: 92
Blev medlem: sön 08 okt 2006, 07:34
Ort: Älvsbyn
Kontakt:

Re: Ett halvårs strul och nattvaknande/tidiga morgnar....

Inlägg av Wisteria »

Hej TorsMamma!

Förstår vad du menar med att försöka ha samma tider hemma och på förskolan, men vet inte hur vi ska få ihop det i praktiken bara! Eftersom mannen jobbar treskift så varierar tiderna väldigt från vecka till vecka. Ibland är han där från halv sju, ibland först från kvart i elva. Ibland måste han stiga upp redan kvart över sex, ibland får han sova till sju osv. Några ideer på hur vi ska få ihop det?

Visst har negativiteten smugit sig på, men när han fått stadiga besked och raka rör i ett halvår och ingen bättring syns på horisonten, då börjar jag misströsta! Vet inte riktigt vad vi ska göra annorlunda. Läggningen brukar se ut så här:
18.00 pyjamas på
Ca 18.20 gröt
18.40 en skvätt flaska (får fortfarande liiite ersättning som kvällsslurk, en sån där ovana som hängt kvar... Bör vi kanske skippa den?? Och ja, en tvååring som äter mjölkersättning :-) det hänger kvar från en period när han vägrade gröten och istället fick ersättning nånstans där i ettårsåldern, har alltid vägrat välling)
18.50-19.00 bus och skjuts i säng!

Känner själv att skrattet och buset på kvällen är i snålaste laget, hur länge bör man busa och svamla med de små? Förut busade vi mer, men sen började han bli så uppjagad att han bets och slogs istället, HÅRT, och mest blev frustrerad och därefter ledsen,så då blev det nog så att vi tonade ner buset. Han älskar ju för det mesta att gå och lägga sig, så han är faktiskt inte särskilt sugen på att busa utan vill bara ner i sängen...

Synpunkter så långt? :)
Mamma till Wille, född 23/2 2006 och Alvar, född 18/11 2012.
Wille kurad sensommaren 2006, kur av Alvar påbörjades 29/3 2013
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Ett halvårs strul och nattvaknande/tidiga morgnar....

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Läs gärna mitt svar igen. :wink:

Som jag skriver ovan bör buset vara i minst 15 min och en stund innan man lägger sig. Att ge lite ersättning som kvällsslurk är ju upp till er, jag lägger ingen värdering i välling kontra ersättning. (tycker båda är ganska dåliga :wink: ) Min son behövde inte kvällsslurk men vissa behöver, så här gör ni som ni vill. Inga problem. MEN , kvällsslurken är före buset!

Om han måste gå upp 6.30 vissa veckor så skulle jag nog personligen lägga schemat på 18.30-6.30 om det diffar mer än 20 min (som jag fick intryck av först) utan han ibland faktiskt måste gå upp så tidigt som 6 eller 6.30 då behöver du ha schemat så anser jag nog. Annars blir det lite väl mycket blandning av tider. :wink:

Så sitt ner, bestäm er för HUR ni skall ha det och HUR ni tänker gå till väga. Sen genomför man. :lol: :D

Snart kommer ju själva "trotsen" in i bilden och den håller på 1 år, då gäller det verkligen att hålla ut med samma svar i 1 år. Så detta är perfekt träning! :P

(låt mig inte börja hålla låda om hur vi haft det med vår 6-års kris..... :shock: :roll: :lol: :lol: 8) )
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"