4-åring som fått svårt att somna

Skriv svar
svanis74
Inlägg: 4
Blev medlem: tis 17 maj 2011, 22:38

4-åring som fått svårt att somna

Inlägg av svanis74 »

Hej,

Jag kurade min tjej när hon var 8 månader. Jag läste boken Sova hela natten och övade in allt och sen dess har hon sovit klockrent.
Det enda jag slarvade med var nappen :oops: . Men hon somnade på 5 sekunder med napp, snuttefilt och ramsa och vaknade inte förens det var morgon, så jag lät henne ha kvar nappen på natten. Detta har funkat fram tills för några månader sedan.

När hon fyllde 4 år tog vi ett gemensamt beslut att ta bort nappen. Vi pratade om det länge innan. Det funkade bra att ta bort den men numera så har hon svårt att somna. Hon blev 4 år den 4 maj.

Nu ligger hon och ropar ut till mig och frågar om allt mellan himmel och jord. Och när jag talar om att vi får prata om allt detta i morgon så säger hon bara -Jag vet!
Sen tar den en stund och hon ropar om nått annat. Nått viktigt som hon har att säga. Mycket pratar hon om att jag inte får dö. Så det har vi pratat om en hel del men det kommer alltid upp när hon ska somna.
Däremellan är hon kissnödig, törstig etc etc

Hon brukar sova mellan 19:00-07:00 men numera somnar hon kanske mellan 19:30-19:40. Ju längre tiden går känner jag mig bara argare och argare, mest för att man blir så frustrerade över att hon får för lite sömn. Har iofs tänkt att hon kanske inte behöver 12 timmar längre vid 4 års-ålder. Men ser ju att ni skriver att en 4-åring behöver ca 13 timmars sömn.

Har ni några tips och råd?

Hade faktiskt glömt bort detta med att "kura", var ju ett tag sen. Kör dock ramsan fortfarande på kvällen. Men vi har börjat läsa i sängen och sjunger en sång. Det började vi med när hon kanske var 3 år, men det var ingen som störde innan, utan det är sen nappen togs bort som jag märker skillnad.

Ska jag kura om eller hur gör jag lättast för att få in henne i den gamla rytmen igen? Förstår att vi får bryta rutinen med läsandet och sjungandet.

Tacksam för lite hjälp så kvällarna blir lugnare både för Thea 4 år och mamma.
Flicka född maj -10, kurad vid 9 mån
Flicka född juni -15, kurad vid 5 mån
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: 4-åring som fått svårt att somna

Inlägg av TorsMamma »

Hej Tea och mamma! :D

Det vi oftast rekommenderar är att du tar läsning och allt annat mys i typ soffan innan ni lägger.

Min son gjorde detta med när han fyllde 4, inget nytt och mycket vanligt. Du behöver se alla dessa saker som "frågor" i påståendets form. Vad är svaren på frågor? Jo ramsan. :wink:

Här får du en supertråd med Annas svar som är super.

http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... 23&t=50469

Det finns de som kurat barn som är både 8 och 9 år också. Det jag gjorde var faktiskt att jag lade 30 min tidigare när sonen var 4 så han hade lite egen nedvarvningstid i sängen. Anna säger att barn upp till 9 behöver 12 tim natt. Därmed är det inte sagt att man måste sova varenda sekund av dessa timmar. Min son är nu 8 och sover nog 10,5 tim men har minst 11,5 tim natt fortfarande. Men jodå, frågorna är kvar, spring finns så det gäller att man står fast och inte ger sig in i samtal när man väl lagt.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
svanis74
Inlägg: 4
Blev medlem: tis 17 maj 2011, 22:38

Re: 4-åring som fått svårt att somna

Inlägg av svanis74 »

Hej,

Tack för svaret.

Jag började föra in alla ändringar igår. Vi läste och sjöng i soffan. Efter det var det dags för skrattet till gonattet. Vi busade och hade riktigt roligt. Men sen så fort jag la henne i sängen så började hon storgråta för att hon ville ju inte sluta för att det var så roligt. Hon ville ju bara busa en gång. Det var svårt att lugna henne.
Efter en stund så började jag med tillrättaläggandet (på sida) och solfjädern. Men där började hon redan protestera för hon ville ju att jag skulle ha händerna på andra ställen eller byta ställen. Det är en bestämd 4-åring jag har.

Till slut lugnade hon sig och jag började ramsa. Gick ur rummet och hade dörren på glänt. Efter 5 min så började hon ropa på mig och jag svarade med ramsan. Hon fortsatte ropa och sa att hon var tvungen att säga en sak, bara EN sak. Men jag ramsade på utanför hennes dörr. Så fortsatte det och hon blev riktigt arg. Började bara gallskrika rätt ut och ibland härmade hon mig med ramsorna. Hon skrek hela tiden att det var ju bara en sak hon ville säga.

Efter ett bra tag sa hon att säger du det där så många ggr så blir jag bara ännu argare. Då sa jag ramsan en gång till bara.
Hon lugnade sig och det blev tyst. Hela proceduren varade väl kanske i 50 min.

Får väl fortsätta såhär och se hur det utvecklas.

Hur kort/länge bör man hålla på med skrattet till gonattet?

/Mamma Ulrica och Thea 4 år
Flicka född maj -10, kurad vid 9 mån
Flicka född juni -15, kurad vid 5 mån
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: 4-åring som fått svårt att somna

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Jag brukar säga att skrattet till go nattet borde vara runt 10 min i alla fall. Då hinner man skratta rejält om man har rolig. Men 15 min är ok det med. :D

Jag tycker du jobbade på jättebra. Många 4 åringar är mycket bestämda så det kan ta ett tag. OCH uppfinningsrika. :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"