Kura sm pojke snart 4 mån

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Kura sm pojke snart 4 mån

Inlägg av TorsMamma »

Hej

Vissa blir ju mera påverkade av förkylningar än andra. Det viktiga är att vi som föräldrar är lugna och trygga även när det är jobbigt. :wink:

Så, har du gått igenom våra förkylningstips? Använd sök och gå igenom dem!

Lök, höjd huvudända, snorfrida osv...

Sen är det lugn som gäller! Kanske spara lite på ramsorna, behöver han verkligen en ramsa? är det en fråga eller bara lite missnöje att han mår dåligt? Behöver du kolla honom gör det när han har sovit i 10 min, varken mer eller mindre. Är han jättetäppt så ger man lite neseril eller renessans helst när han sover.

jag ger min son Kolloidalt silver med goda resultat både i mun och näsa och öron.

Jag hoppas han kryar på sig fort, det är lite jobbigt för små att vara sjuka, viktigast är att vi är lugna och sen sköter dem när de sover så vi inte ger dem våra vargar. 8)
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
mariaulfsdotter
Inlägg: 211
Blev medlem: ons 30 jul 2008, 11:49

Re: Kura sm pojke snart 4 mån

Inlägg av mariaulfsdotter »

Vad är det som händer? Han är inte sjuk längre
Men vaknar hela tiden!!!! Just nu har han varit vaken
i två timmar och ligger och pratar och skriker om vartannat.
Försöker låta honom vara ifred men när han börjar
skrika så ramsar jag. Men inget hjälper!!
Hur blev det så här?? Är så trött nu av all sömnbrist
så jag vet inte vart jag ska ta vägen :cry:

Hjälp [-o<
Mamma till Hugo -08 ❤️( kurad vid 4 mån), Lukas -10 ❤️( kurad vid 4 mån) & Alexander -140423❤️(SM från början)
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Kura sm pojke snart 4 mån

Inlägg av TorsMamma »

Hej igen! :D

Så hur hanterade du de tidiga morgnarna när det blev bättre en tid? Inga tänder på g?

Så det man "kan" göra är att typ backa bandet lite, men inte för mycket nu!

Så första uppvaket, in och stå med solfjädern sömntung, ut med bekr, ramsa. Andra uppvaket, in, markera, tysta, ut! Ramsa. Tredje uppvaket, ramsar, och ha en ramsdiskussion. Detta gäller ju då när man vaknar på natten. För i vagtimmen sover folk som grisar, kanske till mozart. :wink:

Grejen är den att när ett barn är kurat, känner de igen hela grejen, detta kan ifrågasättas och då måste man vara lite mera bestämd och mera lugn, men man kan faktiskt också jobba lite fortare. Han kan detta nu, försök att förlita dig på att han också fattar med lite påminnelse. 8) :D (glöm inte checka dig själv vid dörren INNAN du går in, inte vara arg, inte frustrerad, inte otålig. LUGN och saklig!) :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
mariaulfsdotter
Inlägg: 211
Blev medlem: ons 30 jul 2008, 11:49

Re: Kura sm pojke snart 4 mån

Inlägg av mariaulfsdotter »

Saken är den att han sover bra nu fram till 04:00 och sen är det skrik för hela
slanten. Mozart hjälper inte, han har fastnat i skriket. Imorse fick jag tillslut gå in
och buffa i 25 min för att få honom att somna om.
Vargtimmen har aldrig fungerat för oss, varken med Mozart, tv, eller hårtork!
Usch vad gnällig jag låter :oops: , men är ovan vid att det inte fungerar då de
andra två har fattat galoppen ganska snabbt!

Hur mycket vakentid ska de ha mellan sömnpassen nu? Mer än 2 tim? Han är
nu snart 5 1/2 månad.

Kram
Mamma till Hugo -08 ❤️( kurad vid 4 mån), Lukas -10 ❤️( kurad vid 4 mån) & Alexander -140423❤️(SM från början)
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Kura sm pojke snart 4 mån

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Jag personligen hade hela tiden ca 2 tim mellan lurarna, förutom efter sista luren då vakentiden fick öka med minst 3 tim.

Ang. tidig morgon. Jag har en känsla av att han "skriker till sig" lite thaimassage? Varför buffar du om du t.ex kan göra en mindre skön solfjäder exempelvis? Vad jag menar är varför använder du det "tyngsta" verktyget om ett som är mindre effektivt men ändå funkar och ger rätt signal? Tanken jag har är att du hela tiden behöver göra mindre och mindre. Så även om du dag 1 gör buff, bör du dag 2 göra solfjäder och dag 3 skall typ ramsan funka.

Försök surfa runt och använda sökfunktionen på tidiga morgnar, vi har massa föräldrar med detta problem och hur de har lyckats ro det i land. :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Kura sm pojke snart 4 mån

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Efter vårt samtal idag skickar jag in detta som pepping för dig de nästkommande dygnen. :D :heart:

Detta är från en gammal forumist som jag gillar citerar:
Citera:

Träna ramsan!!!!! Om hon vaknar så tidigt jämt så skulle jag inte vänta med ramsan, även om hon inte är ledsen från början. Nej, ge henne en riktig "PANGramsa" (som Mammut kallar det) direkt, där du bestämt visar vad som gäller, "här ska sovas vidare!". Avvakta sen, och ramsa igen när du känner att du vill BUFFA, inte förr. Då måste du kunna ramsa NER hennes protester (det är detta som jag har fått öva, öva och åter öva på! ). Inte förrän jag fattade att jag inte kan sluta ramsa när hennes skrik fortfarande stegras, lyckades jag få henne att somna om. Låt din ramsa vara bestämd, men väldigt utdragen och långsam. Ibland har jag fått ramsa x12 innan hon verkligen gick ner i röststyrka (låt dig INTE luras av hennes andningspauser som ofta följs av ännu högre protester! Du ska höra att hon verkligen går ner i ton innan du slutar).

Att få henne att somna om är det som gör att vargtimmen sakta blir kortare och kortare, inte att bara få henne tyst och härda ut tills det är dags för morgon! Inte förrän jag fick henne att våga somna om, och sova i 30 min, började vargtimmen sakta men säkert krympa. Detta gör du med ramsans hjälp.

Använd marginalkvarten åt andra hållet så att hon får ännu mer tid på sig att somna om. Detta låter JÄTTEjobbigt jag vet - 30 min TILL av skrikande! Men när jag bestämde mig för att inte ta upp henne förrän 06.45 (morgon hos oss är 06.30), så lyckade hon för första gången somna om (tack Mammut! )

Överkoncentrera inte! Vi har en väldigt liten lägenhet, vilket gjorde att det var svårt för mig att göra andra saker för att lugna henne och ta bort min överkoncentration. Till slut skaffade vi en liten radio som jag satte på ganska lågt utanför köksdörren (hennes rum ligger innanför köket), samt satte på datorn som står i hallen utanför köket. Jag läste en massa på den här sidan, svarade på inlägg, ordnade med våra digitalfoton och skicka mejl som jag annars aldrig får iväg. Det gjorde att mitt fokus flyttades från henne och det funkade!

Fick också tipset att lägga henne 30 min tidigare, för då sover de ofta längre (konstigt nog!). Vi gjorde detta och då sov hon hela natten i 2 nätter, men sen gick det tillbaks igen och det var då jag fick ramsan att funka. Det fungerar alltså med tidigare läggning, men det var ingen lösning för oss. Dock skönt att få sova 2 nätter!
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
mariaulfsdotter
Inlägg: 211
Blev medlem: ons 30 jul 2008, 11:49

Re: Kura sm pojke snart 4 mån

Inlägg av mariaulfsdotter »

Inatt var det uppvak 03:00 men somnade snabbt efter solfjäder och ramsa,
samma sak 04:45. 06:00 var det inte lika lätt, pratade till och från,
blev ledsen och arg. 06:45 gjorde jag en låååång solfjäder och jäklar
vad arg han va. 30 min tog det innan han somnade.
Är jag på rätt väg el inte?

Kram
Mamma till Hugo -08 ❤️( kurad vid 4 mån), Lukas -10 ❤️( kurad vid 4 mån) & Alexander -140423❤️(SM från början)
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Kura sm pojke snart 4 mån

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Jag tycker du är på rätt väg, speciellt där vid 6.45 tiden. Dock börjar det nu bli dags att verkligen låta ramsan göra det jobb den skall på alla uppvak före 6.30. Våga nu lita på ramsan, den kan verkligen utföra underverk! :heart:

Du jobbar på så bra så bra, men du måste våga göra baksteg för att sonen skall göra framsteg. :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
mariaulfsdotter
Inlägg: 211
Blev medlem: ons 30 jul 2008, 11:49

Re: Kura sm pojke snart 4 mån

Inlägg av mariaulfsdotter »

Jaha, mornarna fortsätter att starta kl sex. Tystnar till och från men
halv sju har han fått nog. Fortsätter att ge lång solfjäder vid 06:45 och
får stå ca 30 min varje gång.
Hur länge ska vi fortsätta? El är det så att morgonen ska börja kl sex
för honom? Vill ändå lägga honom 19:00 så då blir det 11 h natt.
Antar att det måste in mer sömn på schemat då?
Vad tycker du Torsmamma ?

Kram
Mamma till Hugo -08 ❤️( kurad vid 4 mån), Lukas -10 ❤️( kurad vid 4 mån) & Alexander -140423❤️(SM från början)
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Kura sm pojke snart 4 mån

Inlägg av TorsMamma »

Hej :D

Vissa barn är ju visserligen 06 barn och så länge man är hemma kan man ju kompensera detta med längre lurar , grejen är ju den att han inte sover mera på dagen heller, visst?

När de börjar förskola bör ALLA barn ha minst 12 tim natt så här får du avgöra själv dock verkar han inte ha fattat att det är du som skall väcka. :roll: I min värld så är detta fortfarande nyckeln för bestämmer han "morgon" vad bestämmer han då mera? Då menar jag att nej alla barn sover inte till klockan ringer men alla barn har "egen privat tid" till klockan ringer. Detta gäller alla i huset :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
mariaulfsdotter
Inlägg: 211
Blev medlem: ons 30 jul 2008, 11:49

Re: Kura sm pojke snart 4 mån

Inlägg av mariaulfsdotter »

Hej igen!

Tänkte uppdatera om hur det går för oss för er som är inne och läser min tråd :D

Vår vilding är nu 7 mån och 1 vecka gammal!
Dagslurarna som alltid krånglat lite då han har vaknat för tidigt sitter nu som berget. Han är verkligen sin egen klocka.
Som vi har kämpat och den tid det har tagit har nu äntligen lönat sig. Så ha TÅLAMOD alla ni som misströstar, belöningen kommer!
Nätterna är fortfarande lite si och så. Han vaknar oftast en gång varje natt men somnar om med ramsan.

Jag har haft väldigt svårt att låta bli att gå in då han har vaknat. Har velat kolla om han legat på rygg och har då vänt tillbaka honom. Nu låter jag honom sköta detta själv och jag TROR på att han klarar av att både vända sig själv och att somna på rygg.

Det jag vill förmedla till er som har det tufft just nu och som tvivlar är att det blir bättre och det kommer att funka!

SÄKERHETEN är det viktiga, det är ni som som ska visa ert barn att ni har koll och att ni vet vad ni gör. Håll er till EN metod annars gör ni bara barnet förvirrad och hen kommer då att börja ställa MÅNGA frågor.

Vår resa är långt ifrån över men vi är på rätt väg och det tackar jag framförallt TorsMamma för :heart:

Lycka till!
Mamma till Hugo -08 ❤️( kurad vid 4 mån), Lukas -10 ❤️( kurad vid 4 mån) & Alexander -140423❤️(SM från början)
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Kura sm pojke snart 4 mån

Inlägg av TorsMamma »

Härligt, vilket arbete!! =D> :mrgreen: :heart:

Detta visar ju bara att trägen vinner. Att somna om på en ramsa är verkligen ett angenämt problem tycker jag.

Fortsätt det fina arbetet så kommer snart full utdelning. Vilken attityd!!! :mrgreen: =D> :lol: :P
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
mariaulfsdotter
Inlägg: 211
Blev medlem: ons 30 jul 2008, 11:49

Re: Kura sm pojke snart 4 mån

Inlägg av mariaulfsdotter »

Jag har en schema och matfråga som jag undrar över.

Så här ser schemat ut nu:
07:00 vaknar, äter välling ca 200 ml
07:45 extra frukost, mosad banan
09:00 sova 45 min
10:30 äta, en barnmatsburk + efterrätt
12:00 sova 1,5 tim
14:30 äta, en barnmatsburk + efterrätt
15:30 sova 45 min
17:00 äta, en tallrik gröt
18:40 välling
19:00 sova

Är det ngt som behöver ändras? Han är snart 7 1/2 månad.
Kram
Mamma till Hugo -08 ❤️( kurad vid 4 mån), Lukas -10 ❤️( kurad vid 4 mån) & Alexander -140423❤️(SM från början)
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Kura sm pojke snart 4 mån

Inlägg av TorsMamma »

Hej här kommer lite "finlir" från mig. :D


Antingen så ändrar du sista luren till 20 min eller så gör du ett schema med 2 lurar och då kan långluren bli 2 tim. Gör det som passar er bäst. Jag gillade "pausen" man fick på em med 20 min det passade oss. Ibland full sovning, ibland 2X5 min ibland vila.

Så här ser schemat ut nu:
07:00 vaknar, äter välling ca 200 ml
07:45 extra frukost, mosad banan
09:00 sova 45 min
11:15 äta, en barnmatsburk + efterrätt (skjut lite på denna tycker jag.)
12:00 sova 1,5 tim
14:30 äta, en barnmatsburk + efterrätt
15:30 sova 45 min (här gör man med fördel om till 20 min. Jag gillade denna i vagn för då kunde vi vara ute hela em och sonen kunde vila, sova som han ville)
17:00 äta, en tallrik gröt
18:40 välling
19:00 sova

Njut lite av tillvaron nu! :D
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
mariaulfsdotter
Inlägg: 211
Blev medlem: ons 30 jul 2008, 11:49

Re: Kura sm pojke snart 4 mån

Inlägg av mariaulfsdotter »

Hej igen!

Nu är lillplutt 9 mån! 8 månader var ingen hit,
tänder och matvägran men har sovit bra trots allt.
Nu är han en glad och pigg liten rackare men vaknar
mer på natten nu.
Är det dags för en schemaändring?
Han sover 12-45-1,5-20

Kram
Mamma till Hugo -08 ❤️( kurad vid 4 mån), Lukas -10 ❤️( kurad vid 4 mån) & Alexander -140423❤️(SM från början)
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"