Råd kvällstrassel 5 veckors bebis

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Johannaak
Inlägg: 8
Blev medlem: tor 17 jul 2014, 11:54

Råd kvällstrassel 5 veckors bebis

Inlägg av Johannaak »

Hej. Har försökt leta runt på forumet men hittar inte riktigt några svar. Skulle verkligen uppskatta lite råd kring vår dotter som blev 5 veckor igår, vi har försökt följa SM så gott det går sen hon föddes. Under dagarna sover och äter hon bra, lite småtrött och grinig ibland men ändå relativ lätt att få lugn och somna dom gångerna. Idag t.ex. vakna hon 8.00 och somna igen 10.10 vakna sedan 11.05 (borde vi fått henne att sova mer än 1timma?) och somna 12.45 till 16.00 då vi väckte henne, ofta vill hon sova ett längre pass efter lunch borde vi låta henne sova så länge hon vill eller väcka henne ännu tidigare? Sen var hon vaken till 18.30 men sov då bara 30 min, var ute med vagnen så hon var lugn när hon fick nappen. När vi kom hem var hon ledsen och grinig som varje kväll, hon blir så upprörd och skriker upp sig ordentligt försöker lugna och amma om vart annat tills hon inte verkar vilja ha mer. Vill jättegärna ha tips och råd på hur vi kan göra för att kvällarna ska gå smidigare?

En annan fundering är det här med napp. Vill egentligen inte använda den för att trösta eller söva men samtidigt verkar hon ha sugbehov då hon gärna suger på händerna både då hon är vaken och då hon ska sova. Tankar kring det?

/Johanna
Enya 2014-06-17, SM från början
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Råd kvällstrassel 5 veckors bebis

Inlägg av mamaA »

Hej och välkommen!

Jag tycker att det låter som din lilla är lite övertrött på kvällen och därför krånglar. I SM brukar vi ju ha 1,5-2 timmars vakentid och sen sova 2-2,5 timme på det, man får anpassa lite efter barnet men man kan tänka att en ny måltid börjar 3,5-4 timmar efter att den förra startade. Många bebisar orkar bara 1 timme vaken på morgonen så det låter som hon är vaken ganska länge som du beskriver första passet. Kanske hinner hon bli övertrött och vaknar därför tidigare? Du kan definitivt prova att buffa eller vagna henne för att få henne att somna om.

Ibland är de små svåra att väcka så man får själv avväga om och när man vill väcka men för långa sovpass blir sällan heller bra. En halvtimmeslur är ju jättekort och gör det svårt att orka äta ordentligt, då är det svårt att orka med kvällen. Läs mer om SM under "svar på vanliga frågor" här på SoS så hittar du en massa bra info. I övrigt så försök få till en bra rytm under hela dagen så tror jag att kvällarna löser sig. Behöver hon napp så är det inget fel att ge den när hon ska sova, den kan du plocka bort sen vid ca 4 månader.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Johannaak
Inlägg: 8
Blev medlem: tor 17 jul 2014, 11:54

Re: Råd kvällstrassel 5 veckors bebis

Inlägg av Johannaak »

Tack för svar. Ja jag tror också att hon är övertrött. Det svåra är att få henne att sova på em/kvällen. En annan fundering, är det bättre att tänka att det är natt ca kl 20.00 för att sen ge ett kort typ nattmål kring 22 eller ha ett fullt mål som avslutas kl 22? Målet är att hon ska sova mellan 22-04 vilket hon nästan gör. :)
Enya 2014-06-17, SM från början
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 815
Blev medlem: mån 25 feb 2013, 11:04

Re: Råd kvällstrassel 5 veckors bebis

Inlägg av Ylvispylvis »

Hej!

Lägga tidigare på kvällen funkade utmärkt för oss, så det skulle jag absolut pröva! :thumbsup: Vi la ett tag så tidigt som 18 (hade morgon 6.30) men då hade vi förstås flera nattmål.

Kram!

/ylva

:heart:
S 2013-08-20, SM från början
J 2015-07-23, varför överge ett vinnande koncept?
Tvillingar i magen bf 2018-10-02
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Råd kvällstrassel 5 veckors bebis

Inlägg av mamaA »

Hej!

Ylva hann först men här kommer mitt svar i alla fall, jag gjorde på lite annat sätt. Bra med två alternativ bara för att förvirra lite extra :wink:

Jag var inte supernoga med vakentiden på kvällen innan sonen var 2 månader. Jag tror att om sista målet kom innan ca 20.00/ 21.00 så försökte jag mig på 1,5 timme vaken men var det senare så betraktade jag det som ett nattmål då jag hade det mörkt istället för ljust o.s.v. och la direkt efter amning.

Har du försökt med bärsele/bärsjal på sista luren? Det är ingen lösning i längden men kan vara bra en kort tid för att få till ett lite längre sömnpass så att hon får in sömnrytmen i kroppen. I övrigt tror jag på att det är bra att låte henne sova i sängen så mycket så möjligt i denna värmen då det borde vara luftigare där än i vagnen.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 815
Blev medlem: mån 25 feb 2013, 11:04

Re: Råd kvällstrassel 5 veckors bebis

Inlägg av Ylvispylvis »

Snyggt MamaA!! :wink:

Precis, det ÄR inte supernoga när de är så här små, följ din magkänsla också! Min son var ju så trött så han sov gärna långa nätter ganska tidigt, andra har lättare att vara vakna på kvällarna och får bättre sömn av det. Sedan är verkligen sista luren jätteknepig för många så jag tycker som MamaA att det kan vara godkänt att fuska lite där med vagnspromenad, sjal eller whatever som funkar. Sen vid 3 månader blir luren kortare och lättare att få till av sig själv, tyckte jag! :D

Kram!
S 2013-08-20, SM från början
J 2015-07-23, varför överge ett vinnande koncept?
Tvillingar i magen bf 2018-10-02
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"