Hjälp med gnällig 13månaders tjej

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Skriv svar
anna@acm-form.com
Inlägg: 16
Blev medlem: lör 31 aug 2013, 13:54

Hjälp med gnällig 13månaders tjej

Inlägg av anna@acm-form.com »

Hej,

Jag skulle verkligen behöva lite tips för att underlätta vardagen med vår härliga men extremt gnälliga och arga tjej. Jag har läst i boken att 1-åringen ska vara så förnöjsam och lätt att hantera, men vår tjej vill inte vara själv många minuter. Förutom att hon blir väldigt arg så fort hon inte får som vill eller tänkt sig, så vill hon vara i famn nästan jämt. Så just nu har vi skrikfest dagarna igenom och vi föräldrar är ganska slut när hon lagt sig, och jag får inte mycket gjort på dagarna med henne på höften. Har jag gjort något fel nånstans?

Det har varit såhär i några veckor nu och jag har tom funderat på om hon är sjuk, har någon allergi eller har ont nånstans. Har testat att ta bort gluten och mjölk ifall det skulle vara magen. Men det verkar som hon bara vill vara i min famn eller att jag ska sitta på golvet med henne.
Våra dagar ser ut såhär:

06.15- Vaknar av sig själv (ska egentligen sova till 07.00)
Leker i vårat sovrum till 07.00. Går ner till nedervåningen och börjar med frukost och byter blöja
07.30- frukost
08.45- lämna på dagis
09.15- sover 30 min (ska ta bort denna lur om några dagar, men hon är så trött och gnällig på fm)
10.00- frukt
10.15-11.00- Gör ärenden eller går på promenad
11.30- lunch
12.30-14.30- sova (ibland 2,5 h)
15.00 mellis
leka på golvet och göra sysslor
15.45- hämta på dagis
16.30- börja med middag (här börjar det värsta gnället, ska bara vara i famnen)
17.15- middag
18.30- kvällsmål
19.00- sova (inga problem med läggningarna, bara lite tidiga mornar)

Jag har väl inte direkt varit så mycket med henne och lekt på golvet, utan hon får leka själv och jag försöker göra sysslor, som tvätta, diska och laga mat. Men såklart om hon kommer till mig så lekar jag med henne eller gosar. Är jag för lite med henne aktivt och leker? Hur ska jag annars kunna laga mat?

Snälla hjälp, hur får jag en glad tjej som inte är så arg jämt? Allt är en fight just nu.
Wilma född 130525, kurad vid 4,5 mån
HÖNSMAMMA
Inlägg: 382
Blev medlem: ons 19 jul 2006, 23:06
Ort: Sundsvall, Matfors

Re: Hjälp med gnällig 13månaders tjej

Inlägg av HÖNSMAMMA »

Hejsan

Gnällighet brukar kunna botas med en stor dos social delaktighet. Sätt barnet i arbete helt enkelt. Låt henne vara med och jobba med dig när du tvättar, diskar, lagar mat och allt du/ni gör för flockens överlevnad. Diska är de små liven riktigt duktiga på, låt henne tömma tvättmaskinen och sedan ge dig plagg efter plagg som ska hängas på tork.

Sedan minns jag att mina barn varit gnälliga i den åldern när "centrum" (dvs jag) inte varit stilla. Det löste jag med att sätta mig ner på golvet och vara stilla. Då kunde de helt plötsligt leka själva och gå på äventyr på egen hand, allt med små korta besök hos centrum (mig). Jag satt då och läste tidningen, skalade morötter eller vad det nu var som var på gång.

Men det som alltid gett bäst effekt vid gnällighet har varit en ökad (stooor) dos social delaktighet, dvs då vi tagit barnet i bruk. :)

/Kristiina
En Mr A född juli -05, kurad feb -06
En Ms L född juni -07, standardmodellad i Gastsjön aug -07
En Ms M född feb - 14 (prematur 6-7 veckor) standardmodellad redan på sjukhuset. ;)
HÖNSMAMMA
Inlägg: 382
Blev medlem: ons 19 jul 2006, 23:06
Ort: Sundsvall, Matfors

Re: Hjälp med gnällig 13månaders tjej

Inlägg av HÖNSMAMMA »

Kolla den här länken för tips på social delaktighet:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... =40&t=5385
En Mr A född juli -05, kurad feb -06
En Ms L född juni -07, standardmodellad i Gastsjön aug -07
En Ms M född feb - 14 (prematur 6-7 veckor) standardmodellad redan på sjukhuset. ;)
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "