En liten argbigga...

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
cookie78

En liten argbigga...

Inlägg av cookie78 »

Hej

Verkar inte som mitt första inlägg kom med så jag gör ett nytt försök..

Lilla kuras sedan fem veckor tillbaka men hon envisas med att protestera vid i stort sett varje läggning! Vi håller oss till följande schema:

07:15 Godmorgon
07:30 Frukost gröt på 1.5-2 dl vatten
09:15 Vila 45 min
11:00 Lunch 1 burk färdig barnmat
12:15 Vila 90 min
14:00 Mellis gröt på 1.5 dl vatten
16:15 Vila 45 min
17:00 Middag 1 burk färdig barnmat
18:45 Nattmål ersättning på 240 ml vatten (hon äter så mycket hon vill, försöker truga i åtminstone 150 ml)
19:15 Godnatt

Till varje mål serveras vatten och fruktpuré.

Problemet är att hon fortfarande protesterar vid 9 av 10 läggningar! Arg som ett bi i ca 3-6 minuter för att sedan sova gott. Rummet är mörkt, Lilla mätt och alltid skrattfest innan läggning både på dag och kväll. Under vakentid är Lilla en glad och snäll tjej. Vi är alltid ute i bärsele eller i sittvagn om dagarna, leker med Stora, sjunger och myser. Stora kurades vid knappa sex månader och sov 12 h natt från 3:e natten och gör det fortfarande. Kommer ihåg att Storas daglurar tog sin lilla tid att sätta sig men hon svarade i a f på ramsan, vilket Lilla inte gör..

Så, vad göra? Lilla sover annars gott, på natten 11-12 h utan uppvak. Vaknar hon tidigt (efter 11 h eller så) på morgonen så ligger hon nöjd och pratar och busar i sängen tills jag tar upp i rätt tid. Vaknar hon för tidigt under daglurarna däremot är hon arg. Eftersom hon inte är ledsen utan arg så är jag mycket sparsam med ramsan, utan försöker låta henne lösa det på egen hand. På mornarna ramsar jag aldrig. Vad tror ni, kommer detta lösa sig med tiden eller behövs det en minikur? Ramsan gillar hon inte heller nåt vidare och jag känner inte att vi kommunicerar med den på ett bra sätt. En envis liten tjej!
Stora född augusti 2011, kurad februari 2012
Lilla född december 2013, kurad maj 2014
Sigyn

Re: En liten argbigga...

Inlägg av Sigyn »

Alla barn är olika, min yngsta är tex väldigt envis och kan fortfarande protestera. Min äldsta kurades och vill minnas att det tog 1-2 månader innan protesterna släppte. Så mitt tips är att ha lite is i magen, fortsätt som du gör. Hon kommer börja gilla ramsan och hon kommer slita protestera. Om hon sover gott sen tycker inte jag att du behöver oroa dig över de små protesterna.

:)
Storebror -11, kurad vid 4,5 mån
Lillasyster -13, sm från start
Lillebror född 17/12-16, kurad 28/4-17
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"