Schema till 2 månaders bebis och frågor om uppbrutna nätter

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 815
Blev medlem: mån 25 feb 2013, 11:04

Re: Schema till 2 månaders bebis och frågor om uppbrutna nät

Inlägg av Ylvispylvis »

Hej!

Roligt att schemat verkar funka ok! :D Bra jobbat! :thumbsup:

Angående amning så tror jag det är olika från barn till barn hur länge de vill amma, du får väl hoppas att lillasyster brås på stortjejen! :wink: Jag hade inställningen att amma så länge som möjligt men vi införde ändå mat vid 3,5 månader och han äääälskade det. Kom snabbt upp i stora portioner och blev samtidigt mindre och mindre intresserad av tutte (aldrig varit någon snuttis eg.). Jag försökte behålla så mkt amning som möjligt (har aldrig flaskat och hade inte napp heller) men vid 8-9 månader ratade han t.om. morgontutten trots 12 h fasta innan...så han var minst sagt nödbedd på slutet :roll: . Tyckte inte det var värt besväret, typ. MEN jag tror nu ärligt talat inte det beror på att han åt så mycket annat utan mest på hans personlighet, han vill vara som de vuxna i ALLT. Har hört liknande sluta amma-historier hos riktiga amnings- och sjalbärarmammor som ammat ett barn läänge och det andra har slutat tidigt. Behåll alltså amningen så mycket du vill, det ena utesluter inte det andra.

Min son var och är dock en riktigt hungrig en (som din tjej också verkar vara) och har alltid ätit jättebra. Jag är ändå glad att vi hoppade på mattåget när HAN ville det och visade intresse och behov av det.

Självklart ska du göra som du känner. Om du INTE ger någon annan dryck än tuttemjölk (tyvärr gav vi vatten också) så tror jag säkert du kan behålla delamning så länge du och Moa vill! Däremot går det inte att tvinga en 8-månaders att suga tutte... :roll: :lol:

Du glömmer väl inte heller att DRICKA massor av vatten, ÄTA mycket FET mat och försök också sova så mycket du får chans till. Luzern-te finns det också flera här som provat som säger att det är superbra för att öka mjölkproduktionen!! Pröva!

Kram och lycka till! :-D

Ylva

:heart:
S 2013-08-20, SM från början
J 2015-07-23, varför överge ett vinnande koncept?
Tvillingar i magen bf 2018-10-02
Trisen
Inlägg: 52
Blev medlem: tor 24 jan 2013, 21:58

Re: Schema till 2 månaders bebis och frågor om uppbrutna nät

Inlägg av Trisen »

Tack för intressanta länktips. Jag ska verkligen ta mig en funderare på det där med smakportioner. Det kan ju vara läge att tänka om här.

Jag har några andra frågor som jag gärna skulle vilja få respons på:

- Lilla Moa (snart 4 månader) ligger nu och sover i spjälsäng på mage med andningslarm om nätterna. Vi flyttade henne från vagnen då det verkade som hon tyckte det var lite trångt; hon låg vaken en till två timmar minst en gång per natt och bara krabbade sig, lät missnöjd och flaxade med ben och armar samt höll upp huvudet. Till en början slutade hon med krabbandet då hon hamnade i spjälsängen men nu börjar hon göra det även där! Det kan bli så både före och efter amning. En gång hade jag ammat henne precis, rapat ordentligt och lagt ner henne halvsovande. Fem minuter senare vaknade hon och sedan pågick det här krabbandet i 1,5 timmar! Är det någon som känner igen det här beteendet? Vad gör man? Jag försöker buffa, men på något sätt är hon alltför vaken för att komma till ro.

- Dagslurarna funkar för det mesta väldigt bra nu. Det är i undantagsfall hon vaknar innan hon sovit klart, men den sena eftermiddagsluren blir nästan aldrig längre än 35 min. Av någon anledning verkar inte hon vara inställd på 45-minuters-intervall utan snarare 35-minuters-intervall :? Kvällarna blir oftast väldigt gnälliga för hennes del och då vi når fram till badet är det med nöd och näppe hon orkar hålla humöret uppe. Även om jag påbörjar kvällsslurken 15 min tidigare hinner hon oftast somna vid bröstet innan hon ätit färdigt första. Det innebär att det blir svårt att få i henne all mat och att jag alltid lägger en tungt sovande bebis som näppeligen ids höra mitt ramsande. Vad jag förstår ska bebisen helst vara vaken då den läggs i sängen och får sitt gonatt eller spelar det ingen roll? För det mesta sover hon sedan bra, men några få gånger vaknar hon efter 35 min och skriker. Då ammar jag henne igen, eftersom jag inte alltid har lyckats få i henne allt tidigare. Sedan brukar hon sova tungt.

- Innan "den stora hungern" började sov hon för det mesta 7 timmar i sträck och jag ammade en gång per natt. När jag skulle få igång mjölkproduktionen blev det fri nattamning och sedan dess äter hon två gånger per natt, ca 01 och ca 05. Det kan ju inte behövas tycker jag, men då jag försökt förmå henne somna om vid ett snuttar hon väldigt och protesterar mycket. Lyckas jag söva henne vaknar hon efter 5 min och så är man där igen. Efter några sådana omgångar tröttnade jag och nu får hon mat då och hon tömmer alltid båda brösten i rask takt. Det står ju att man vagnar bort nattmål, men går det lika bra att buffa bort dem? Kan det vara så att det inte går att ta bort 01-målet innan man börjat ge extramat utöver amning?

Nu blev det många frågor igen. Så är det då man har små!
Mamma till Amelie född 2012-02-05
(kurstart 2013-01-13) och Moa född 2014-04-02
Trisen
Inlägg: 52
Blev medlem: tor 24 jan 2013, 21:58

Re: Schema till 2 månaders bebis och frågor om uppbrutna nät

Inlägg av Trisen »

Nu är det mitt i natten och jag är i total frustration. Jag sövde moa 20:00. Hon vaknade efter 35 min och fick ytterligare lite mat och somnade om. Kl 23:30 vaknade hon igen och då var jag ju säker på att det inte berodde på hunger. Här ska buffas tänkte jag och lyckades snabbt lugna henne så att hon somnade om på egen hand. Efter 5 min vaknade hon. Proceduren upprepades tre gånger på samma sätt sedan somnade hon inte om mer utan blev mer och mer irriterad. Till sist gick det inte att lugna henne ens med buffandet. Jag tog upp henne efter dryga timmen och fick henne lugn, la ner igen och så gick allt om igen. Efter det gått 1,5 timmar av skrik och gnäll kom sambon in. Han lyckades inte heller få henne lugn så det slutade med att hon i praktiken fick ligga och skrika sig blå medan hon buffades. Efter totalt 2 timmar gav vi upp och hon fick bröstet :evil: Så ska man ju inte göra, men så kan det bli då man fullkomligt saknar redskap och tappat fattningen. Efter att ha tömt båda brösten la jag ner en trött men vaken bebis igen, sa gonatt och inväntade insomningen. ICKE! Nej i skrivande stund ligger hon där uppe och småsnackar medan jag står här och försöker lugna ner mig genom att skriva av mig här på forumet. Vad ska jag göra åt de här hopplösa nätterna? Jag trodde magläget skulle göra sömnen bättre men hittills har det snarare blivit sämre. Vad håller hon på med på nätterna? Hon får inte sova mer än schemalagd tid på dagen så hon borde vara trött på natten.

Är det någon som har varit med om liknande eller har några bra förslag?
Mamma till Amelie född 2012-02-05
(kurstart 2013-01-13) och Moa född 2014-04-02
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 815
Blev medlem: mån 25 feb 2013, 11:04

Re: Schema till 2 månaders bebis och frågor om uppbrutna nät

Inlägg av Ylvispylvis »

Hej!

Jobbigt låter det verkligen...jag lider med dig OCH Moa :( Mitt bästa förslag är MER MAT och då menar jag inte bara i flytande form :wink:. Och om du inte ger riktig mat skulle jag ge fria nattmål (inte var 5:e minut förstås men om det är några timmar sen som du beskrev). Om det inte blir bättre inom någon månad och hon äter MYCKET skulle jag fundera på att genomföra SHN-kuren.

Har du förresten KOLSVART i rummet? Minsta ljusstrimma gör det svårt att somna om för de små. Men annars tror jag "babblet" kan bero på att man ju blir vansinnigt övertrött av att gorma och gnälla i flera timmar...så det skulle jag nog ta som en engångs-grej just den här natten.

Och så mycket utevistelse och social delaktighet på dagarna + mata på så mycket som bara går ner under hela mattiden förstås!! :D

Det är nog det enda jag har att komma med nu, hoppas det blir bättre snart!!

Kram!

/Ylva

:heart:
S 2013-08-20, SM från början
J 2015-07-23, varför överge ett vinnande koncept?
Tvillingar i magen bf 2018-10-02
Trisen
Inlägg: 52
Blev medlem: tor 24 jan 2013, 21:58

Re: Schema till 2 månaders bebis och frågor om uppbrutna nät

Inlägg av Trisen »

Tack för snabb respons! Jag ger henne mat vid förta uppvaknandet nästa natt så får vi se om det blir bättre. Jag upplever det som att hon få väldigt mycket mat nu och inte alltid orkar båda brösten på en gång, men det är klart att hon kanske fortfarande kan vara hungrig och det är ju det sista man vill att hon ska vara. Det konstiga i natt var ju att då jag tog upp henne i famnen verkade det inte som att hon sökte efter mat utan snarare lugnade sig och nästan somnade. I förmiddags strulade även den luren som annars brukar funka klockrent. Jag bara får en känsla av att det är något med sängen och läggandet som inte är helt perfekt, vet dock inte vad. Buffandet gillar hon inte i alla fall utan då spjärnar hon upp rumpan och krumbuktar sig så det gör mig ju lite handfallen då det ska vara ett av redskapen.

Mörkläggningen är svår nu när det är så varmt för man vill ju fortfarande inte ha det helt hett och instängt. Det är nästan alldeles mörkt i alla fall.
Mamma till Amelie född 2012-02-05
(kurstart 2013-01-13) och Moa född 2014-04-02
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 815
Blev medlem: mån 25 feb 2013, 11:04

Re: Schema till 2 månaders bebis och frågor om uppbrutna nät

Inlägg av Ylvispylvis »

Aha!

Kanske läge att läsa "Sova Hela Natten" för att få till rätt attityd och lugnt förmedla Lugnet, Säkerheten och Tryggheten i sängen?! Jag lärde mig supermycket av den iaf.
S 2013-08-20, SM från början
J 2015-07-23, varför överge ett vinnande koncept?
Tvillingar i magen bf 2018-10-02
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 815
Blev medlem: mån 25 feb 2013, 11:04

Re: Schema till 2 månaders bebis och frågor om uppbrutna nät

Inlägg av Ylvispylvis »

Igen, alltså, för du har väl redan läst den några ggr? :wink:
S 2013-08-20, SM från början
J 2015-07-23, varför överge ett vinnande koncept?
Tvillingar i magen bf 2018-10-02
Trisen
Inlägg: 52
Blev medlem: tor 24 jan 2013, 21:58

Re: Schema till 2 månaders bebis och frågor om uppbrutna nät

Inlägg av Trisen »

Ja den körde vi på fösta barnet så det var ju bara ett och ett halvt år sedan, men man glömmer fort. Vi buffade aldrig då eftersom det blev bättre att bara solfjädra på en 11-månaders. Så därför är buffandet nytt och jag känner en viss osäkerhet kring det. Däremot funkade det bättre bara för någon vecka sedan, men då låg hon i en vagn och det kan ju ha känts lite annorlunda då det svajar mer.

Nu strular även den långa dagsluren så något är fel kring sovandet i sängen, det är uppenbart. Brukar man buffa då man lägger barnet i sängen fast det är lugnt eller räcker det att köra en solfjäder och gå ut med ramsan. Det är så jag brukar göra och det har funkat förr. Då hon vaknar och skriker och jag buffar spjärnar hon hela tiden upp rumpan och trycker benen ner i madrassen. Det gör det ganska svårt att få till rätt buffgrepp. Jag försöker lägga till rätta, men det dröjer inte länge innan rumpan sticker upp igen.

Vi var på BVC idag och fick bekräftat att det krävs tillägg av fast föda så nu blir det smakportioner. Ni hade rätt! Skönt när det blir tydligt svart på vitt vad man behöver göra så slipper man fundera och undra.
Mamma till Amelie född 2012-02-05
(kurstart 2013-01-13) och Moa född 2014-04-02
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 815
Blev medlem: mån 25 feb 2013, 11:04

Re: Schema till 2 månaders bebis och frågor om uppbrutna nät

Inlägg av Ylvispylvis »

Hej igen! :D

Så bra att även BVC gick på "vår" linje! =D> :mrgreen: Inte såå vanligt... :roll: :lol: Härligt med lite riktig mat i kistan, kommer nog Moa säga =P~ Mata på med självklar attityd att det här är MUMS! Som du sa är det nu inget att fundera på – KÖR bara!! :D

Att sova när man är hungrig eller småhungrig är ju inte så lätt för någon så jag skulle inte fokusera så mycket på de vargarna just nu utan satsa på maten. Sen finns det en superbra video där Anna visar hur man buffar effektivt, tror den finns i favorittråden "Svar på vanliga frågor...", kolla där och känn Säkerheten infinna sig!! \:D/ Men som du skriver, buffa är KRISverktyg, används bara när bebisen är helvild och behöver lugnas snabbt. Bara ramsan skulle jag säga hör till varje läggning. Även solfjäder är egentligen "en nivå upp" om man säger...som används för att lugna. Är hon redan lugn behövs inte solfjäder heller alltså! Men stoppa om lite "solfjädrigt" :lol: skadar ju förstås inte om ni haft det som rutin.

Lycka till med smakisarna och låt oss veta hur det går! :thumbsup:

Kram!

/Ylva

:heart:
S 2013-08-20, SM från början
J 2015-07-23, varför överge ett vinnande koncept?
Tvillingar i magen bf 2018-10-02
Trisen
Inlägg: 52
Blev medlem: tor 24 jan 2013, 21:58

Re: Schema till 2 månaders bebis och frågor om uppbrutna nät

Inlägg av Trisen »

Nu är det både lunch och middag inlagt i schemat och jag tycker Moa verkar klart intresserad och nöjd över att få smaka mat. Idag fick jag nog i henne en hel matsked sammanlagt till middag! Det känns ju bra det här. Tack för att ni stod på er. Jag tror jag hade fastnat i spåret från det att storasyster var liten och tänkte att nästa barn skulle funka likadant, men det är uppenbart att så är inte fallet.

Jag håller med om att man kanske ska släppa det där med uppvaknandena så länge, men en sak måste jag ändå fråga eftersom långa middagsluren strular nu. Då hon vaknar och skriker går jag in och buffar försiktigt till att hon lugnat sig och nästan somnar, sedan går jag ut med ramsan. Kan det vara så att jag ska lämna över mer av insomnandet åt henne? På kvällen somnar hon som sagt alltid vid bröstet och samma gäller på nätterna då hon vaknar. Jag vill bara reda ut det här nu så att jag inte bygger in mig i en återvändsgränd där hon inte längre kan somna in och somna om på egen hand. I och för sig somnar hon ofta bra på egen hand på förmiddagsluren. Visst ska man gå över till ramsan helt vid 5 månader?
Mamma till Amelie född 2012-02-05
(kurstart 2013-01-13) och Moa född 2014-04-02
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 815
Blev medlem: mån 25 feb 2013, 11:04

Re: Schema till 2 månaders bebis och frågor om uppbrutna nät

Inlägg av Ylvispylvis »

Hej och förlåt att du fått vänta på svar!

Härligt med smakisar!! :thumbsup: Var som sagt inte rädd att mata på, de äter gärna som hästar de där små liven... :shock: :D Och snabbt ska det gå med skeden, in in in! =P~
Trisen skrev:På kvällen somnar hon som sagt alltid vid bröstet och samma gäller på nätterna då hon vaknar.
OJ, detta har jag inte förstått! Då är det ju inte så konstigt att lurarna strular, vargarna har väl party i sängen?! :shock: När det gäller insomning så brukar ju SM-bebisar börja lära sig sköta den själva redan vid den egentliga födelsen vid 3-4 veckors ålder!! Så om du inte har lämnat den åt henne ännu kan det mycket riktigt bli problematiskt. Min tanke är faktiskt att jag skulle rekommendera en SHN-kur i så fall, den kan man köra från 4 mån (ramsan är också från 4 mån) eller när barnet äter ordentligt på dagen (mer än en matsked krävs nog men det finns förstås de som kört på bara bröstmjölk). Backa REJÄLT!!!

Känner du att du skulle vilja kura henne så är det bästa att starta en ny tråd inne på kurforum där de är kurexperter. Själv älskar jag ju att vi minikurade Samuel (fast det gick oförskämt lätt) så jag tycker inte att det finns något att förlora på en kur, bara goda fördelar att vinna för båda parter. Men känn efter hur du vill göra.

HUSLJUD rekommenderas vid uppvak, och lägg henne alltid vaken. Men eftersom jag misstänker att hon kommer att protestera så kanske det är lika bra att kura så du är ordentligt förberedd med attityd och strategi?!

Lycka till! :D

Kram
/Ylva

:heart:
S 2013-08-20, SM från början
J 2015-07-23, varför överge ett vinnande koncept?
Tvillingar i magen bf 2018-10-02
Trisen
Inlägg: 52
Blev medlem: tor 24 jan 2013, 21:58

Re: Schema till 2 månaders bebis och frågor om uppbrutna nät

Inlägg av Trisen »

Du hade rätt IGEN! Visst hade vargarna party i sängen. Nu har vi kurat på här och Moa sover allt bättre, sätter alla dagslurar klockrent och vaknar bara en gång på natten då hon får lite mat fortfarande. Vi matar henne till middag och hon verkar gilla det, men än har vi inte kommit upp i större mängder än matskedar - därav nattslurken. Det känns på det hela taget som att vi är inne på rätt spår nu. Jag återkommer om det uppstår fler problem längre fram. Stort tack för all hjälp!! :heart:
Mamma till Amelie född 2012-02-05
(kurstart 2013-01-13) och Moa född 2014-04-02
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 815
Blev medlem: mån 25 feb 2013, 11:04

Re: Schema till 2 månaders bebis och frågor om uppbrutna nät

Inlägg av Ylvispylvis »

Men HURRA!!! =D> =D> =D>

Vilket härligt uppsving och vad skönt att höra att jag hade rätt! :mrgreen: :lol: JÄTTEBRA JOBBAT med kuren!!! :thumbsup:

Visst, tveka inte att fråga på! Men nu har du kanske en tråd på kurforum där du får hjälp? Ibland är en kur det enda rätta, och Moa kommer att tacka dig för sin sköna sömn! :D

Kram!

/Ylva

:heart:
S 2013-08-20, SM från början
J 2015-07-23, varför överge ett vinnande koncept?
Tvillingar i magen bf 2018-10-02
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"