2 åring med problem att sova i spjälsäng

Skriv svar
Moa spappa
Inlägg: 7
Blev medlem: sön 12 apr 2009, 09:35

2 åring med problem att sova i spjälsäng

Inlägg av Moa spappa »

Hej,

Long time no seen!

Sedan sist har en andra dotter kommit till familjen. Hon är kurad sedan länge med gott resultat.
När hon nyss blev två så lärde hon sig att ta sig ur sin spjälsäng själv. Något som gjorde oss orolig då hon riskerar att ramla och slå sig ordentligt i samband med att hon klättrar i och ur sängen.

Hursomhelst, hon klädde av sig alla kläder och blöjan och kissade i sängen (i tystnad) för att sedan påkalla uppmärksamhet.
Gjorde hon inte enligt ovan så klättrade hon helt sonika ur sängen och traskade ut i huset och var nöjd över sitt lilla tilltag.
Detta höll på under någon vecka innan vi beslutade oss för att ta bort spjälsängen av rädsla för att hon skulle skada sig när hon klättrade ur.
Det funkade något bättre för varje kväll under de första dagarna men sen blev det helt omöjligt att få henne att ligga kvar i sängen med kläder och blöja på så hon gjorde samma manöver som tidigare med att ta av sig och försöka hinna kissa på madrassen innan vi hann stoppa henne.
Att hindra henne gång på gång och få henne att gå tillbaka till sängen kunde ta över en timme. Att jämföra med året efter kurningen som tog max fem minuter.
Ohållbart.

Så vi tog upp spjälsängen igen och nu slänger hon ut täcke, kudde snuttfilt och håller på att omväxlande klättra ur eller klä av sig då vi drar igen dörren och har ramsat och står utanför och lyssnar. (Vi har även testat med resesäng, men även denna klättrar hon lätt ur).
Ja, rummet är becksvart.

Läggningarna har gått från exemplariska till katastrofala.

Tips och råd emottages tacksamt.

//Moas systers Pappa
Moa född 081115
Kurstart 090409
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: 2 åring med problem att sova i spjälsäng

Inlägg av TorsMamma »

Hej Moas systers pappa :D Välkommen tillbaka!

Ok, så hon klättrar även ur resesängen, det är uppfinningsrikt men inte ovanligt. :lol:

Så ett för att hon inte skall slå sig när hon klättrar ur kan man göra lite olika saker

:arrow: Bygga på en kant på sängen så den blir högre, eller vissa klarar av att lägga botten på typ golvet i sängen så den blir lite högre och svårare att klättra ur

:arrow: Tvärt om, såga bort några spjälor så hon kan gå ut och in som hon själv behagar MEN ta INTE bort sängen! Typ på fotändan.

:arrow: Jag gjorde detta, lade en rejäl madrass på golvet så om de ramlar ramlar de mjukt.

Sen till handlingsplanen.

Försök ha så mycket is i magen som möjligt. Gör ingenting, lägg en vaxad duk runt madrassen och sen några handdukar, kissar hon så låt henne somna på det och byt när hon sen sover eller har somnat.

Slänger hon ut sängkläderna får man somna utan, ta inte upp den förrän hon somnat och lägg på dem igen

Sitt vakt utanför dörren, hon får inte gå utanför ramsa tillbaka henne. REN ramsa skall du mota tillbaka och hon skall klättra i själv. Det måste vara motigt och jobbigt att klättra ur sängen.

Vissa skaffar små larm man kan köpa på typ Rusta och om de passerar dörren blir det ett rackarns liv, så hinner ni också stoppa henne.

Gör inte detta till en "lek" utan bara tillbaka till sängen som hon är. naken, kiss, sängkläder allt låt det vara, ingen underhållning. Tillbaka och sova är det som gäller. SEN när hon somnat kan ni dutta med det som behövs. Många sover så bra att det är bara att ta bort handduken, eller det som är där och sen låta dem sova vidare.

Jag har gjort och gör än idag så att jag kollar till min son när jag lägger mig och duttar med det som behövs, allt från om han är förkyld till bädda om, till justera fönstret som är öppet osv...

Man just nu måste ni sitta vakt utanför dörren och stäng den så det faktiskt är så svart att hon inte ser framför sig i dessa ljusa tider. 8) :D
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Moa spappa
Inlägg: 7
Blev medlem: sön 12 apr 2009, 09:35

Re: 2 åring med problem att sova i spjälsäng

Inlägg av Moa spappa »

Tack så mycket för svaret.

När vi la henne idag var hon väldigt trött pga utebliven lur på lunchen. Men kanske kände hon på sig att vi inte tänkte gå med på några fasoner längre för hon tjafsade inget alls. La sig bara och somnade tyst. Och sover än.

Jag hoppas att det inte var en tillfällighet utan en fråga om att hon läste av vår inställning mer än nåt annat.

Återkommer med uppdatering om någon dag när vi ser vart det bär!

//M
Moa född 081115
Kurstart 090409
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"