Inspirerande! Tack inger för trådstarten!
Min favoriträtt till middag är ångkokt lax och grönsaker. Det låter kanske inte så kul, men alla älskar det och det sköter sig helt själv.
Jag tar min största kastrull, fyller botten med vatten typ 5 cm. Sen lägger jag den frysta laxen i en insats med perforerad botten, väl utbredd så att det är jämntjockt överallt. Sedan tar jag min största sil och lägger ovanpå, så att skaftet sticker ut över kastrullkanten. Däri lägger jag grönsakerna, det brukar vara haricot vert, ärtor, broccoli. Och så på med locket. Jag tar aldrig tid, men är där och petar ibland och det brukar bli klart ruskigt fort.
Mina barn är inga grönsaksälskare överlag, men just den här rätten brukar bli helt uppäten ner till sista ärtan (kanske för att man kan bygga en eld med haricot vert och låtsas grilla broccolin ovanpå?

). Ofta serveras den helt natur, men ibland har vi lite soyasås som tillbehör. Orkar jag kan jag koka lite quinoa också.
En annan favorit är att koka ris i riskokaren och lägga på lite blandad fisk i den perforerade insatsen som kan sättas ovanpå riset. Man får lägga på fisken lite i efterhand så att den inte blir sönderkokt.