Min lilla får inte ro att somna!

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
mariaulfsdotter
Inlägg: 211
Blev medlem: ons 30 jul 2008, 11:49

Re: Min lilla får inte ro att somna!

Inlägg av mariaulfsdotter »

Tack Ylva!

Håller tummarna att natten går bra! Dagen har varit sådär! Han har sovit sina pass jättebra men när vi tar upp honom för att ge honom mat så sover han sig igenom hela vakenpasset. Jag får i honom mat men sen är han helt "borta" och går inte att väcka. Jag byter blöja och idag lade jag honom på golvet men han vaknar ändå inte. Vad gör man ?

Ja, han vaknar i vagnen men då har han legat på sidan. Hoppas det går bättre med magläget :D

Kram heart:
Mamma till Hugo -08 ❤️( kurad vid 4 mån), Lukas -10 ❤️( kurad vid 4 mån) & Alexander -140423❤️(SM från början)
mariaulfsdotter
Inlägg: 211
Blev medlem: ons 30 jul 2008, 11:49

Re: Min lilla får inte ro att somna!

Inlägg av mariaulfsdotter »

En till fråga: på dagarna kör vi vakentid 1,5 Tim och sova 2 tim. Sista 30 min på sovpasset kan det bli mkt varning för att få honom att sova 2 tim. Kanske är för att han inte får så mkt vakentid? När vi tar upp honom efter sovpasset är han vaken men så fort flaskan kommer in i munnen så " somnar" han ( men äter samtidigt). Sen är det svårt att få liv i honom och om han är vaken så är han ganska missnöjd, vi kan inte lägga ifrån oss honom för då blir han ledsen, fast han fått massor av mat! Ngt vi gör fel el bör tänka på?
I natt sov han från ca 21.30 - 01.30, 02:00-05:15 och sen var han klarvaken!

Kram
Mamma till Hugo -08 ❤️( kurad vid 4 mån), Lukas -10 ❤️( kurad vid 4 mån) & Alexander -140423❤️(SM från början)
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 815
Blev medlem: mån 25 feb 2013, 11:04

Re: Min lilla får inte ro att somna!

Inlägg av Ylvispylvis »

Hej!

Mot tidiga morgnar:

* MER MAT
* KOLSVART I RUMMET
* LÄGGNING TIDIGARE

Maten gör du så gott du kan, fortsätt mata på och rapa i flera omgångar.

Mörkläggning skulle jag verkligen satsa på i ditt ställe för vårljuset kan få den mest säkra sovare att vakna för tidigt och jag törs lova att total mörkläggning hjälper ALLA, nyfödda som vuxna, att sova bättre på morgnarna. Så kolla att det verkligen är kolmörkt i rummet, minsta ljusspringa gör mer skada än man nånsin kan tro! :shock: 8)

Att lägga tidigare är fantastiskt!! Vi la så tidigt som 18 till slut för att få bukt på nätterna och många små drar på sig övertrötthet som ger "klarvakna" morgnar lätt som bara den. Pröva att lägga vid 19? Du kan ju vagna till ro så nu är det du som bestämmer när natten börjar! :D

Aktiv vakentid på dagen är såklart eftersträvansvärt :roll: , det är bara att kämpa på för så småningom hamnar dygnet rätt även om det känns omöjligt i början för många.

Hoppas det hjälper!

Kram på dig!

Ylva

:heart:
S 2013-08-20, SM från början
J 2015-07-23, varför överge ett vinnande koncept?
Tvillingar i magen bf 2018-10-02
mariaulfsdotter
Inlägg: 211
Blev medlem: ons 30 jul 2008, 11:49

Re: Min lilla får inte ro att somna!

Inlägg av mariaulfsdotter »

Tack Ylva!

Dock verkar det som att vi hamnat i vagningsträsket :( Hur kommer vi ur det? Han sover inte alls bra på dagslurarna utan skriker upp sig och sen blir det vagning för hela slanten!
Dessutom har han börjat vägra äta? Jag får i honom det mesta när han precis har vaknat ca 170 ml men sen när jag ska lägga på lite extra så vägrar han ta flaskan, jag har prövat det ömma järngreppet men han blir så ledsen, lugnar honom och försöker igen men det går inte. Ska jag lita på att han är mätt? Har erfarenheten av vårt andra barn som vägrade att äta så nu börjar jag få lite panik!

Hjälp! :cry:
Mamma till Hugo -08 ❤️( kurad vid 4 mån), Lukas -10 ❤️( kurad vid 4 mån) & Alexander -140423❤️(SM från början)
mariaulfsdotter
Inlägg: 211
Blev medlem: ons 30 jul 2008, 11:49

Re: Min lilla får inte ro att somna!

Inlägg av mariaulfsdotter »

Hjälp!

Våra dagslurar har blivit en katastrof! Efter 45-1 tim så vaknar han och kommer inte till ro igen. Jag väntar så länge jag kan med att vagna men när han börjar skrika så måste jag ju vagna. Han kan bli riktigt förbannad och skrika upp sig rejält! Får ibland stå och vagna av och till sista timmen! Vill ju bara att han ska få sova!

/Maria
Mamma till Hugo -08 ❤️( kurad vid 4 mån), Lukas -10 ❤️( kurad vid 4 mån) & Alexander -140423❤️(SM från början)
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 815
Blev medlem: mån 25 feb 2013, 11:04

Re: Min lilla får inte ro att somna!

Inlägg av Ylvispylvis »

Hej och ledsen att du har fått vänta på svar! :oops: :D

Vägen ut ur vagningsträsket beskrivs under rubriken "Hjälp! Jag har hamnat i vagningsträsket" i tråden "Svar på vanliga frågor – Läs här först" här ovan i Späda och Små-favoriterna. Hoppas du hittar den! Det är lätt hänt att hamna där men bara man får till kommunikationen brukar det lösa sig med tiden.

Dagslurarna kan vara krångliga, särskilt den sista. Det är lätt att de små blir övertrötta så titta inte för mycket på klockan utan lägg liten när han är trött, även om det bara gått en timme. Det dröjde länge innan min son orkade 1,5 h utan att dra på sig övertrötthet och det är lätt att det blir en liten ond cirkel med dålig sömn då. Min son sov mycket mer än "rekommenderat" i början men nu har han kommit "ikapp"... :sleep: :lol:

När det gäller trugandet är vi flera som upplevt att det får motsatt effekt. Erbjud med jämna mellanrum under "mat-tiden" (och glöm för all del inte att rapa!!) men truga inte för hårt utan låt honom bestämma om det ska vara mer eller inte, liksom. Att inte vara så "på" utan vänta in hans intresse kan också hjälpa, men du känner själv om det är möjligt. De flesta "matvägrarperioder" verkar gå i vågor så håll ut! Det löser sig med tiden, det också! :roll: Panik är förstås aldrig bra :wink: men det är lätt att stirra sig blind på ml och kanske särskilt när man flaskar och vet exakt hur mkt de små äter...

Hur ser dagarna ut nu med tider och stunder? (Gärna både hur du tänker dig att de ska se ut och hur de faktiskt brukar bli). Var sover han dagslurarna? Hur verkar han må för övrigt? Kanske är det mest mamma som lider av att han inte sover som han "ska"? :wink: Jag känner verkligen igen mig i det och med risk för att låta som en grammofonskiva säger jag: lita på att det ger sig med tiden och försök njuta av de mysiga och nöjda stunderna så mycket det går. :D

Har du sett översikten? Visst är han ca 1 månad nu? Så här står det (men det är INTE hugget i sten :shock: )

**********
1 månad:
**********
(16,5 tim sömn / 7,5 tim vaken)
Dag: Minst fyra mål. Vanligt att de är vakna 1,5 tim på morgonen och ca. 2,5 tim på kvällen ibland upp till 3 tim.
- Vaken 2 tim (SM, punkt 1-5 inom 1,5 tim), Passiv social delaktighet 0,5 tim
- Sova 2 tim.

Sista målet för dagen:
- Vaken 2,5-3 tim (SM, punkt 1-5 inom 1,5 tim), Passiv social delaktighet & eventuellt avbrott för 20-minuterslur vid det övertrötta kvällstrasslet. Bad, mat, bröst och flaska.

Natt: Ett nattmål om ca 20 min. (Infaller i regel kring kl 04.)
6 timmars sammahängande sömn (22-04 är vanligt)

Ungefärliga tider för ett månadsgammalt barn:
Observera att Standardmodellen beskriver en metod, inte ett slaviskt tidsschema!

08.00 Vaken 1 tim. (SM, punkt 1-7)
09.00 Sova 2,5 tim.
11.30 Vaken 1,5 tim. (SM, punkt 1-7)
13.00 Sova 2,5 tim.
15.30 Vaken 2 tim. (SM, punkt 1-7 inom 1,5 tim)
17.30 Sova 2 tim.
19.30 Vaken 3 tim. (SM, punkt 1-7 inom 1,5 tim), 20-minuterslur vid det övertrötta kvällstrasslet. Bad, mat, bröst och flaska.
22.30 Sova natt 6 timmar
04.30 Nattmål (i dunkel utan prat, bröst x2 eller flaska, ev. med snabbt byte emellan), 20 minuter.
04.50 Sova 3 timmar till.

Eller....
07.00 vaken 1
08.00 sova 2,5
10.30 vaken 1,5
12.00 sova 2,5
14.30 vaken 1,5
16.00 sova 2,5
18.30 vaken 2
20.30 sova 2,5
23.00 nattmål 20 min- 45 min (kan ta lite mer tid första månaden)
01.00 nattmål 20-(45) min
04 nattmål 20-(45) min

MEN vi la som sagt för natten typ 18.30 (siktade på morgon 06.30 så det var 12 h natt med flera nattmål) och det hjälpte honom att få bättre nattsömn så sista passet behöver verkligen inte vara så långt som 3 h, det beror på hur mycket liten orkar.

Det här blev väldigt långt...ursäkta... :oops: :D

Hoppas det blir bättre snart! Kram så länge!

Ylva

:heart:
S 2013-08-20, SM från början
J 2015-07-23, varför överge ett vinnande koncept?
Tvillingar i magen bf 2018-10-02
mariaulfsdotter
Inlägg: 211
Blev medlem: ons 30 jul 2008, 11:49

Re: Min lilla får inte ro att somna!

Inlägg av mariaulfsdotter »

Hej Ylva!

Så här försöker vi få dagarna att se ut:
07:00 vaken 1,5 tim + mat
08:30-10:30 sova 2 tim
10:30-12:00 vaken 1,5
12-14 sova 2 tim
14-15.30 vaken 1,5 tim
15:30-17:30 sova 2 tim
17:30-20:30 vaken + 20 min lur
20:30 natt, han vaknar sen mellan 01:00-02:00
Nattmål 2 vid ca 04:00

Känns som att han hatar vagnen nu för att vagningen gått så dåligt.
Han är otroligt snuttig och försöker att suga på fingrarna men blir frustrerad när det inte går. Han tar napp men då kan han ju inte ligga på mage och sova.
Känns som att jag tar minsta bakslag så personligt och blir så frustrerad.
Önskar bara att vagningen kunde fungera bättre för då får han ju sina sovpass.

Kram Maria
Mamma till Hugo -08 ❤️( kurad vid 4 mån), Lukas -10 ❤️( kurad vid 4 mån) & Alexander -140423❤️(SM från början)
mariaulfsdotter
Inlägg: 211
Blev medlem: ons 30 jul 2008, 11:49

Re: Min lilla får inte ro att somna!

Inlägg av mariaulfsdotter »

Ikväll gick det inte ens att lägga honom i vagnen, han blir helt hysterisk! Ska vi ta en paus från vagningen? Så fort man lägger honom i vagnen nu så blir han ledsen. Hur ska vi få honom att somna??? Känner mig så frustrerad :(

Kram Maria
Mamma till Hugo -08 ❤️( kurad vid 4 mån), Lukas -10 ❤️( kurad vid 4 mån) & Alexander -140423❤️(SM från början)
lgh140
Inlägg: 471
Blev medlem: tor 11 okt 2012, 20:26

Re: Min lilla får inte ro att somna!

Inlägg av lgh140 »

Hej!

Bara några ord på vägen, jag vet hur tungt det kan vara emellanåt.. Har du läst bland favorittrådarna? Där finns en tråd som heter nåt i stil med "när du inte får till standardmodellen". Tycker den är så himla bra när det känns tungt. Skala av och hitta kärnan. Mata, mata mata och sen sova på det. Glöm klockan ett tag och backa bandet. Mata så mkt det går utan att truga för mycket. Låt liten dåsa till och lägg lite halvvaken. Blir det protester så börja om. Backa sen lite i taget allteftersom du och lillen känner er bekväma med det. Det viktiga är att du jagar bort din egen osäkerhet. Bara du är säker på hand och i sinne så kommer din lilla skrutt följa dig. Bättre att göra tveklöst fel än att darra på manschetten ;)

Kram
/Frida

Vilhelm februari 2012
Lova och Elvira juli 2013
Hedvig född 2016-08-05
mariaulfsdotter
Inlägg: 211
Blev medlem: ons 30 jul 2008, 11:49

Re: Min lilla får inte ro att somna!

Inlägg av mariaulfsdotter »

Hej!

Nu har jag läst runt bland trådarna och känner igen mig mkt i det som står. Speciellt när det gäller attityden, den kan jag behöva jobba på :oops:
Har även läst mycket ang vagningsträsket och jag väntar verkligen in i det sista innan jag börjar vagna och så fort han blir tyst så slutar jag. Men min lilla herre har en förmåga att skrika upp sig och då skriker han verkligen hela tiden och då blir det ju att jag vagnar en låååång stund ända tills han tystnar. Så fort jag slutar så skriker han upp sig igen. Hur ska jag bete mig då? En timme med gallskrik av och till känns mindre roligt :(

Kram
Mamma till Hugo -08 ❤️( kurad vid 4 mån), Lukas -10 ❤️( kurad vid 4 mån) & Alexander -140423❤️(SM från början)
mariaulfsdotter
Inlägg: 211
Blev medlem: ons 30 jul 2008, 11:49

Re: Min lilla får inte ro att somna!

Inlägg av mariaulfsdotter »

Hej igen!

Kom på en till fråga: Vi har fått i säng lilleman 20:00 och han sover till ca 02:00= 6 timmar :D Då får han mat och sen börjar han knorra igen vid 05:00, inatt lyckades jag buffa honom till söms igen men 06:20 var det uppvak. Vill ju gärna göra morgon vid 07:00 bör jag då ge honom mat igen vid 05:00? Och snälla, kan ngn svara på min förra fråga om vagningen? Han sover bra 1 timme men sen är det skrik och gråt. Förutom det så tycker jag att vakentiden funkar bra och han är en nöjd och snäll bebis. Han orkar dock fortfarande max 1,5 tim vakentid. Känns som att vi är på rätt väg om bara vagningen kunde fungera bättre :)

Kram
Mamma till Hugo -08 ❤️( kurad vid 4 mån), Lukas -10 ❤️( kurad vid 4 mån) & Alexander -140423❤️(SM från början)
mariaulfsdotter
Inlägg: 211
Blev medlem: ons 30 jul 2008, 11:49

Re: Min lilla får inte ro att somna!

Inlägg av mariaulfsdotter »

Test
Mamma till Hugo -08 ❤️( kurad vid 4 mån), Lukas -10 ❤️( kurad vid 4 mån) & Alexander -140423❤️(SM från början)
SaraMilana
Inlägg: 1567
Blev medlem: ons 31 aug 2011, 12:21
Ort: Huddinge

Re: Min lilla får inte ro att somna!

Inlägg av SaraMilana »

Hej!

Agående vagningen har jag bara fått det att verkligen fungera när jag varit supernoga med att vagna KORT. Alltså korta svar och sen gå därifrån och lyssna av. Men jag tycker det är så väldigt lätt att fastna där och vagna lite för mycket och så blir liten arg och så vagnar man ännu mer. KORT ska det vara! Annars är mitt favoritverktyg husljud, det går i princip inte att missbruka. ;)

Vanliga mattider nattetid brukar vara typ 01, 04 och sen godmorgon vid 07. 01-målet brukar falla bort först. Jag har tyckt att det fungat bra med en påfyllning vid 22 (innan jag gått och lagt mig), då har jag sluppit gå upp vid 01. Det funkar dock inte för alla vet jag, prova dig fram.

:heart:
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 815
Blev medlem: mån 25 feb 2013, 11:04

Re: Min lilla får inte ro att somna!

Inlägg av Ylvispylvis »

Hej! :D

Vill först bara påminna om hur bra det faktiskt går!! :thumbsup: Hurra för dig och bra jobbat!! =D> :D Hoppas du också hinner njuta och mysa med din lillkille med jämna mellanrum. :heart:

Schemat ser jättebra ut! :thumbsup: Och tänk på att det ÄR svajigt för alla i början, se schemat som ett riktmärke men försök att inte balla ur om det inte håller exakt för det kommer, det kommer!! Jag lovar! Och jag känner verkligen igen mig i frustrationen och viljan att allt ska sitta perfekt direkt...och att ta det personligt när det inte gör det :oops: :cry: . Men en bra mamma är en som bryr sig om sitt barn och gör sitt bästa för barnets bästa, tycker jag :idea: Det handlar faktiskt inte om att kunna få till ett schema! :shock: Där är vi många som får försöka jobba på att inte vara så perfektionistiska och "duktiga", tror jag... :roll: Det är en liten person som inte vet mycket om livet som vi försöker leda framåt men det får gå i sakta mak och det är inte balansgång över Niagarafallen som står som nästa programpunkt utan vi får ta det lite lugnt... :wink: om du är med på liknelsen... :lol:

Jag tror att tiderna 01 och 04 finns där av en anledning för även min kille sov nästan alltid exakt 3 h efter första nattmålet. Därför hade vi ibland problemet att sista nattmålet kom för nära inpå frukosten. Kanske skulle du satsa på att ta upp vid 01 för att få en bättre rytm? Men jag förstår om du inte orkar för jag ville ju också ha så många timmar sammanhängande sömn som möjligt och då sov han till 02 ibland och då fick det bli lite knasigt :roll: . Orkar du tror jag dock att du kan ha något att vinna på det iom att matintaget vid frukosten kan öka och du kanske kan få morgonen där du vill ha den också. Tänker jag. Hur känner du?

Här funkade inte påfyllning vid 22, det blev 2 nattmål till iaf och jag kände att jag störde hans bästa sömn de gånger jag försökte ta upp och mata innan jag la mig. Han vaknade alltid och åt inte i sömnen som vissa bebisar gör, för dem funkar det säkert bättre.

Hoppas du får till vagningen igen, och husljud är verkligen inte att förringa!! Dammsugare utanför dörren ger skön ro att somna för bebisen! :D

De första månaderna. Det är något speciellt med dem som gör att när man är där känns det OFTA jobbigt och man är supertrött och längtar tills bebisen är större...men när bebisen är större längtar man tillbaka till den tiden och önskar att man hade myst och njutit äääännu mer av sin lilla goding än man gjorde... :roll: :)

Kram och fortsätt nu så fint! \:D/

Ylva

:heart:
S 2013-08-20, SM från början
J 2015-07-23, varför överge ett vinnande koncept?
Tvillingar i magen bf 2018-10-02
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 815
Blev medlem: mån 25 feb 2013, 11:04

Re: Min lilla får inte ro att somna!

Inlägg av Ylvispylvis »

Förresten har du min SM-resa med Samuel i tråden "SM med Samuel" om du inte redan sett det. Kanske känner du igen dig lite. Tråden är sjukt lång dock...jag är inte så bra på att fatta mig kort som du kanske har märkt... :lol:
S 2013-08-20, SM från början
J 2015-07-23, varför överge ett vinnande koncept?
Tvillingar i magen bf 2018-10-02
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"