Min lilla får inte ro att somna!

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
mariaulfsdotter
Inlägg: 211
Blev medlem: ons 30 jul 2008, 11:49

Re: Min lilla får inte ro att somna!

Inlägg av mariaulfsdotter »

Blir snart galen!!! Sovpassen på dagarna blir
bara värre och värre. Han kommer inte til ro!
han sover bra i ca 30 min sen är det kört och vagningen
biter inte heller på honom. Det ända som fungerar
är om vi går ut och går med honom men då
sover han också oroligt. Jag kan inte gå ut och gå
3 ggr om dagen, har ju 2 barn till som behöver sin
mamma. Allt kretsar runt den lilla just nu!
Hur får vi honom att sova inne???

Frustrerad :cry:
Mamma till Hugo -08 ❤️( kurad vid 4 mån), Lukas -10 ❤️( kurad vid 4 mån) & Alexander -140423❤️(SM från början)
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 815
Blev medlem: mån 25 feb 2013, 11:04

Re: Min lilla får inte ro att somna!

Inlägg av Ylvispylvis »

Hej Maria! :( :heart:

Jag förstår verkligen att det är frustrerande och känner igen mig en hel del i att "allt kretsar kring den lilla"! Men jag tror att en del av lösningen ligger just där, att INTE låta allt kretsa kring honom för då hamnar du i överkoncentrationsträsket och förmedlar din oro/stress till honom i stället för de berömda ledorden i SHN (som ju även är tillämpbara på små bebisar) Lugnet, Tryggheten (väl?) och Säkerheten! Kom ihåg den attityd du hade när du kurade dina andra barn och se till att du förmedlar samma lugna budskap till lillen, även om han inte kan kuras ännu :!:

Somnar han tryggt och lugnt och sedan vaknar i skarven eller har han svårt att komma till ro och somna? Om han somnar lugnt och sedan vaknar skulle jag tro att han behöver ännu mera mat! =P~ Mellan 2-3 månader upplevde jag väldans mycket trassel med sömnen + skarvar, har för mig att det är ökningsperiod då också + mkt vanligt med amningstrassel och så här i efterhand är jag nästan säker på att det var hunger som spökade (och min egen oro och överfokus). Så fortsätt träget att erbjuda mer mat med jämna mellanrum under mattiden, kanske finns rum för några droppar till? Du kan också pröva att återgå till att erbjuda knock-out-slurk innan läggning (men utan att han somnar vid maten!) om du tror att det behövs för att få lite längre sömnpass. När han sedan kommer in i rytmen och inte minst när mer riktig mat införs kommer den inte behövas så jag tycker inte att det är så farligt...men kanske många andra säger emot mig här? :? Det gäller att komma in i den goda cirkeln där längre sömnpass föder mer aptit (och att han orkar äta) och då kan jag tycka att vissa knep är tillåtna...men det får stå för mig! :wink:

Backa med vagningen om den inte fungerar och använd i stället HUSLJUD!! På med dammsugaren utanför lillens rum (jo, jag tycker du nu ska lägga honom inne i ett mörkt och svalt rum, vagna till ro och sedan ut och stäng dörren och på med trygga sköna husljud utanför) och visa att du är där men inte är så fokuserad på om han somnar eller ej. Prata i telefon (högt!), sjunga med i musik på ganska hög volym eller dammsuga (min favorit) funkar bra! Ge honom några minuters chans att svära av sig lite och förutsättningar att somna. Men kanske är det inte där skon klämmer utan skarvarna? Visst hade du läst skarv-tråden? (Åh, jag vill lära mig länka!!) I vilket fall tycker jag att du ska dra igång husljud i ev. skarvar nu i stället för att vagna när du känner att vagningen inte tar. Buffning finns ju annars också, men husljud är det enda som man inte kan göra för mycket av i längden! Även om han är liten så funkar som sagt (och BEHÖVS) SHN-attityden för att ge ro och trygghet att sova.

Så: Ge inte upp!! UT OCH SKJUT VARGAR!! Först dina egna, sedan lillens! :D

Stor lycka-till-KRAM!

/Ylva

:heart:
S 2013-08-20, SM från början
J 2015-07-23, varför överge ett vinnande koncept?
Tvillingar i magen bf 2018-10-02
mariaulfsdotter
Inlägg: 211
Blev medlem: ons 30 jul 2008, 11:49

Re: Min lilla får inte ro att somna!

Inlägg av mariaulfsdotter »

Hej Ylva!

Vi har nu bestämt oss för att släppa lite på schema hetsen. Framförallt eftersom
min förlossningsdepression gör att jag pga alla tider som ska hållas får ännu mer
ångest och stress i kroppen. Vi kommer att hålla ca 4 tim mellan målen och därimellan
se till att han sover men inte stressa upp oss om han inte sover hela passet.
Vi har isolerat oss totalt här hemma och känt att det varit svårt att komma iväg på
saker eftersom vi inte har velat röra till det i schemat. Men vi kommer släppa mer
på det nu och börja leva livet och försöka fungera som en familj igen och inte
bara fokusera på Alexander. Hoppas att det kommer att bli bra!

Kram
Mamma till Hugo -08 ❤️( kurad vid 4 mån), Lukas -10 ❤️( kurad vid 4 mån) & Alexander -140423❤️(SM från början)
SaraMilana
Inlägg: 1567
Blev medlem: ons 31 aug 2011, 12:21
Ort: Huddinge

Re: Min lilla får inte ro att somna!

Inlägg av SaraMilana »

Det låter som en mycket bra plan tycker jag! Och om jag får ge ett tips så skulle det vara att fokusera på vakentiden! Sömnen kommer lösa sig så småningom, så länge du har det i bakhuvudet.

Jag känner igen mig så mycket i dina tankar, läs gärna det här inlägget i min egen tråd för mitt första barn. Clara Cecilia :heart: skrev precis det jag behövde läsa just då! http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... 47#p279747
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 815
Blev medlem: mån 25 feb 2013, 11:04

Re: Min lilla får inte ro att somna!

Inlägg av Ylvispylvis »

Yes!! \:D/

Vilken underbar insikt, Maria! (Och vilket härligt inlägg i din tråd, SaraMilana :heart: )

Jag tycker ni gör heeelt rätt och ni kommer att få njuta frukten av denna nya och avslappnade inställning, var så säker. Gräm dig nu bara inte över "förlorade dagar" av schemahets (har för mig att jag skrivit detta tidigare här i tråden?! kanske läge att läsa hela igen?) utan njut så mycket du kan av din underbara familj! :D :heart:

Varm sommarkram! 8)

/Ylva (som ju också känner igen sig... :wink: )

:heart:
S 2013-08-20, SM från början
J 2015-07-23, varför överge ett vinnande koncept?
Tvillingar i magen bf 2018-10-02
mariaulfsdotter
Inlägg: 211
Blev medlem: ons 30 jul 2008, 11:49

Re: Min lilla får inte ro att somna!

Inlägg av mariaulfsdotter »

Hej igen!
Precis hemkomna från semester i Frankrike och Italien!
En resa som gick över förväntan med vår lilla kille :D
Han har nu blivit 3 mån och 1 vecka gammal. Jag har
lite frågor ang hans schema. Sista sovpasset på dagen
blir aldrig längre än 30 min. Han är som en klocka och
de andra passen går det att vagna honom till söms
men inte på sista passet. Märker att han behöver
sova längre för det är väldigt gnälligt fram till läggdags.
Så här ser schemat ut:
07:00 mat
09:00 sova 1,5 tim
10:30 vakna, mat ca 10:45
12.30 sova 2 tim
14:30 vakna mat ca 14:45
16:30 sova blir alltid 30 min
Ca 18:15 mat
Ca 19:15 sova
03:00 nattmål

På nätterna sover han som en Gud men passen
på dagarna är svårare, får oftast vagna flera gånger
under sovpasset.
Tänkte även höra med er när man kan börja att
ge gröt. Skulle gärna vilja ge gröt på morgonen
då matningen med flaska går väldigt trögt på morgonen.

Kram :heart:
Mamma till Hugo -08 ❤️( kurad vid 4 mån), Lukas -10 ❤️( kurad vid 4 mån) & Alexander -140423❤️(SM från början)
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 815
Blev medlem: mån 25 feb 2013, 11:04

Re: Min lilla får inte ro att somna!

Inlägg av Ylvispylvis »

Hej!

Vad härligt med en lyckad semesterresa!!! :D Skönt att det gick så bra, superbra gjort av DIG! =D>

Tänk att lillen redan blivit så stor som 3 månader!! :shock: :D Absolut kan du börja ge riktig mat, många börjar med smakisar vid 3 månader här på forumet (och även andra). Vi började vid 3,5 och då var han både väldigt hungrig och väldigt intresserad och ÄLSKADE mat från första stund. Aptiten har aldrig avtagit sedan dess, så det var väldigt lyckat. :lol: Håll koll på magen bara! Många mattips finns här på forumet, tror de ligger under "Mat, mage och barnakropp".

Jag är inte säker på att eftermiddagsgnället beror på för lite sömn, det kan lika gärna vara mer mat eller mer social delaktighet (3-månaders vill vara med!!) som behövs. Eftermiddagarna ÄR oftast den gnälligaste tiden oavsett. Jag vill i stället tipsa om det klassiska 3-månadersschemat som funkar för de flesta bebbar och ser ut så här:

07.00 Mat, umgänge, mat, passiv social delaktighet
08.45 Sova 45 min
09.30 Mat (kl 11), Social delaktighet, umgänge
11.30 Sova 2 tim
13.30 Mat, Social delaktighet, umgänge
15.30 Sova 45 min
16.15 Mat, umgänge (Nattslurk 18.30)
19.00 Godnatt!
04.00 Nattmål

Att första passet är lite kortare än ert skulle kunna hjälpa till mot ev. övertrötthet på em, de är oftast tröttast just det passet av någon outgrundlig anledning. Annars kan ni ju behålla luren kl. 9 för att få lite kortare vakenpass sedan.

I praktiken blir frukosten ofta 2-delad när man inför smakisar, först amning/flaska direkt vid väckning och sedan typ gröt eller vad man vill ge vid 7.30 eller senast 8. Om du vill köra på detta schema så inför det med buller och bång och försök att låta bli att utvärdera den första veckan. De första dagarna kan det förstås bli trötta miner (använd marginalkvarten i nödfall) men det sätter sig oftast på en vecka.

Om sista luren bara blir 30 min gör det alltså ingenting! Om du känner att han blir för trött så lägg honom 15-30 min tidigare för natten. Nattmålet gör du ju som du vill med, om du vill hålla en tid eller bara mata när han vaknar.

Vagnar du honom till sömns till lurarna eller bara om han vaknar och behöver somna om? Tanken är ju att liten ska lära sig att somna själv så försök backa med vagningen så han bara lugnar sig men inte somnar helt. Kanske löser det sig automatiskt med lite mindre sömn = tröttare gosse som längtar till sängen. :wink:

Fortfarande gäller förstås den avslappnade semesterattityden och ingen hets! :wink:

Vad sägs?

Kram!

Ylva

:heart:
S 2013-08-20, SM från början
J 2015-07-23, varför överge ett vinnande koncept?
Tvillingar i magen bf 2018-10-02
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 815
Blev medlem: mån 25 feb 2013, 11:04

Re: Min lilla får inte ro att somna!

Inlägg av Ylvispylvis »

Förändringen är ju alltså bara att korta första luren till 45 min! #-o Om resten av ditt schema sedan funkar finns det ju ingen anledning att ändra det. Kanske behöver du lägga för långluren lite tidigare men...Förlåt att jag förvirrar dig genom att lite tanklöst klistra in mitt favvo-schema! :oops: :roll: #-o
S 2013-08-20, SM från början
J 2015-07-23, varför överge ett vinnande koncept?
Tvillingar i magen bf 2018-10-02
mariaulfsdotter
Inlägg: 211
Blev medlem: ons 30 jul 2008, 11:49

Re: Min lilla får inte ro att somna!

Inlägg av mariaulfsdotter »

Hej Ylva!

Tack för ditt svar :D
Liten fråga ang ditt schema. Om man ger mat 11 är det sen dags
för mat redan 13.30 och sen 16:15? Blir ju inte så många
timmar mellan målen då?
Idag sov han hela sina pass utan att vakna, däremot måste
vi nästan alltid vagna honom till söms. Ibland så ligger
han och bökar ett bra tag när han ska sova för natten
och då kan det hända att han somnar av sig själv utan vagning.

Enligt ditt schema så ska lillen orka vara vaken från
16:15 - 19:00? Som vi har det idag så vaknar han ca 17:15
efter sista sovpasset och då är det gnäll och övertrötthet tills
han går och lägger sig kö 19. Svårt att se att han ska orka vara vaken
från 16:15?

Kram
Mamma till Hugo -08 ❤️( kurad vid 4 mån), Lukas -10 ❤️( kurad vid 4 mån) & Alexander -140423❤️(SM från början)
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 815
Blev medlem: mån 25 feb 2013, 11:04

Re: Min lilla får inte ro att somna!

Inlägg av Ylvispylvis »

#-o :oops: :lol:

Nä, men! Så tokigt det blev ändå...mattiderna på em står ju inte alls :roll:. Det ska alltid vara 3-4 h mellan målen utom kvällsslurken som kan komma tätt inpå middagen. Jag hittade förresten det schema jag hade till Samuel när han var 3 månader (det funkade strålande för en tröttis som han) men nu när jag ser det så är det ju inte alls standard-schemat! :shock: :roll:

6.30 Frukost, umgänge och mys, mag- och ryggläge med roliga saker.
8.15 Sova 45
9.00 Vaken 2, mat tidigast 9.30 men äter nog huvudrätten ca 10.00
11.00 Sova 2 h utomhus
13.00 Mellis och vaken 1,5
14.30 Sova 45
15.15 Vaken, äter huvudrätt ca 16.00
ca 16.40 20 min lur
17.00 Vaken
18.00 Kvällsslurken
18.30 Godnatt!

Kanske finns något att ta till sig där? Vi hade ju dock morgon 6.30 så du får räkna om lite. Orkar din lille lite längre vakenpass än min så kan du ju justera en aning men den där lilla luren (5 eller 20 min) i sista passet är GULD värd för tröttisar. Glömde skriva in den i det andra schemat #-o . Och mattiderna kommer skjutas längre och längre fram ju mättare och äldre han blir, Samuel var tokhungrig i början och klarade inte så länge utan mat men det ger sig med tiden. Och sömn föder sömn (och aptit!).

Kram och lycka till! :D

/Ylva

:heart:
S 2013-08-20, SM från början
J 2015-07-23, varför överge ett vinnande koncept?
Tvillingar i magen bf 2018-10-02
mariaulfsdotter
Inlägg: 211
Blev medlem: ons 30 jul 2008, 11:49

Re: Min lilla får inte ro att somna!

Inlägg av mariaulfsdotter »

Hej igen!

Har ytterligare en fundering. Du skrev att nu när han
är 3,5 mån så ska han kunna somna själv utan vagning.
Som det är för oss nu så somnar han aldrig själv utan
vi behöver vagna i ca 10 min till och från innan han somnar.
Tänker att vi står ut med det i två veckor till och sen kör vi på
shn för honom? Vi har börjat säga ramsan vid läggning redan
nu. Han äter fortfarande ett nattmål men tror att han
klarar sig utan det. Dock tror jag inte att vi kommer att kunna
vagna honom förbi det nattmålet. Tänker då att vi kör en tre dagars
kur med buffning och ramsa. Vad tror du?

Kram
Mamma till Hugo -08 ❤️( kurad vid 4 mån), Lukas -10 ❤️( kurad vid 4 mån) & Alexander -140423❤️(SM från början)
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 815
Blev medlem: mån 25 feb 2013, 11:04

Re: Min lilla får inte ro att somna!

Inlägg av Ylvispylvis »

Ja, om ni känner att det är långt bort att få honom att somna själv så skulle jag överväga kuren. Det är guld värt för sömnen för all framtid att kunna somna tryggt i sin säng!! En gåva för livet. :D :sleep: :thumbsup:

Annars finns det som sagt en tipstråd om hur man backar ur vagningsträsket (som ni verkar vara i), kan kanske SaraMilana eller någon annan länka den :?: Annars hittar du den i Svar på vanliga frågor-tråden.

Om ni bestämmer er för en kur så är det bästa att ni startar en ny tråd inne på kurforum, de är experter på kuren och kan guida er om det dyker upp några problem eller vargar längs vägen!

Stor kram!

/Ylva

:heart:
S 2013-08-20, SM från början
J 2015-07-23, varför överge ett vinnande koncept?
Tvillingar i magen bf 2018-10-02
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"