Svårt få lillebror att somna

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Bobos mamma
Inlägg: 128
Blev medlem: ons 17 nov 2010, 20:40
Ort: Saltsjö-Boo

Svårt få lillebror att somna

Inlägg av Bobos mamma »

Hej
För snart tre veckor sen fick vi lillebror Bruno. Han är världens sötaste och goaste bebis, också väldigt nöjd med livet. En liten filosof som nöjt tar in omgivningen.

Storebror kurade vi när han var omkring 5 månader. Före kuren sov han 20-30 minuter i stöten dygnet runt. Där vill jag inte hamna igen.

Med Bruno har jag nu börjat med standardmodellen. Jag började i helgen, när han var två veckor gammal (han är dock född en vecka före BF).
Det har funkat ganska bra. Med lite jobb kan jag hålla honom vaken i 1,5-2 timmar, men ibland går det inte, då får han två sovpass på raken, med ett mål mat emellan. Det brukar i så fall bli omkring lunchtid.

Och han har oftast ätit tre nattmål, vid 22, omkring 01 och omkring kl 04.

Nu till det som inte funkar. Jag har svårt att få honom att somna dagtid ibland. Framför allt på eftermiddagen.
När han har verkat trött har han fått äta från andra bröstet samt en insomningsslurk (om han velat ha). Jag har trugat och trugat och han tar bröstet men släpper ideligen och ser jättetrött ut. Sen lägger jag honom i hans korg och ibland somnar han en stund men vaknar sen. Han är dock inte missnöjd, utan ligger och tittar en stund. Och efter kanske 20 minuter eller så är han missnöjd. Då tar jag upp honom, och försöker ge mer mat. Det vill han inte ha. Och jag upplever att han då har blivit lite pigg efter den korta tuppluren. Resultatet blir att han ibland är vaken upp emot tre timmar (med avbrott för en kort lur ibland).

Jag har provat med napp för att få honom att somna, men oftast spottar han ut den. Tar han den vaknar han ändå efter en stund.

Vad ska jag göra? Är problemet att jag inte lyckas hålla honom vaken de andra passen? Jag försöker verkligen hålla honom vaken, lägger honom på bordet och allt möjligt, men han somnar. Alternativt är han supertrött och ledsen tills han somnar. Jag kanske även bör nämna att han är en effektiv ätare. Han äter aldrig mer än max en kvart (enligt SM ska ju matningen ta omkring en halvtimme, men det kommer vi aldrig upp i). Han har dock ökat bra i vikt och jag har gott om mjölk.

Eller är det ok att det blir lite oregelbundet - alltså med ett längre sovpass mitt på dagen och längre vakenpass senare på eftermiddagen?
Bobo juni 2010 - kurad vid 5 månader
Bruno 28 mars 2014 - SM från 2 veckor, kurad vid 4,5 månader
lgh140
Inlägg: 471
Blev medlem: tor 11 okt 2012, 20:26

Re: Svårt få lillebror att somna

Inlägg av lgh140 »

Hej och välkommen!

Det låter ju som du fixar detta fint! Runt 2-3 v inträffar ju den egentliga födelsen och då kan det plötsligt bli lite svårt att somna eller så kan liten plötsligt börja vakna i skarvarna. Super att du ser till att han är proppmätt - det är ju med mycket mat, rutiner och förmågan att somna själv som de små så småningom börjar sova som folk ;) Pressa inte vakentiden för mycket då en övertrött bebis har svårare att komma till ro och sova gott. När du märker att han börjar bli trött så lägger du, precis som du gör, och kan hjälpa lillebror att komma till ro med vagning eller buff. Det blir gärna lite rörigt och går upp och ner de första månaderna så slappna av och ha målet för ögonen - du kommer dit så småningom även om det inte alltid är så lätt att tro ;)

Lycka till och hoppas du fick svar på dina frågor. Annars är det bara att fråga vidare :)
/Frida

Vilhelm februari 2012
Lova och Elvira juli 2013
Hedvig född 2016-08-05
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 815
Blev medlem: mån 25 feb 2013, 11:04

Re: Svårt få lillebror att somna

Inlägg av Ylvispylvis »

Hej och välkommen hit säger jag också!! :D

Grattis till lille Bruno! :heart:

Jag håller med Frida om allt, särskilt om att lägga liten när han verkar trött och INTE pressa honom att vara vaken mer, det kan som sagt leda till övertrötthet och sämre sömn! Min son klarade inte mer än 1h vaken i början, t.ex. och 3 h vaken är för länge för en nyfödd, om du frågar mig :shock:. Att det är svårt att komma till ro på eftermiddagen är dock en riktig klassiker, oroa dig inte för mycket för det, för det är som sagt svajigt i början!!

Så ta det lite lugnt med klockan och njut av din son, han är verkligen pytteliten ännu och vet inte så mycket om hur man gör här i livet! :wink:

Kram!

:heart:
S 2013-08-20, SM från början
J 2015-07-23, varför överge ett vinnande koncept?
Tvillingar i magen bf 2018-10-02
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 815
Blev medlem: mån 25 feb 2013, 11:04

Re: Svårt få lillebror att somna

Inlägg av Ylvispylvis »

Men... :oops: nu skäms jag! :shock:

Skulle ju också ha skrivit det jag tänkte :!: :

Vad bra att du kör SM från början! :thumbsup: Med din goda ledning kommer Bruno snart förstå hur man äter och sover som man ska :sleep: .

Fortsätt jobba på så fint som du verkar göra!! =D> :-D

:heart:

/Ylva
S 2013-08-20, SM från början
J 2015-07-23, varför överge ett vinnande koncept?
Tvillingar i magen bf 2018-10-02
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 815
Blev medlem: mån 25 feb 2013, 11:04

Re: Svårt få lillebror att somna

Inlägg av Ylvispylvis »

Hur sover han förresten?

På mage med larm?

För många kan det hjälpa att ha lite dunkelt även på dagslurarna för att de små ska förstå att det är sova som gäller. Kanske ett tips.

Nu ska jag verkligen sluta svar-bomba dig!! :lol:

/Y
S 2013-08-20, SM från början
J 2015-07-23, varför överge ett vinnande koncept?
Tvillingar i magen bf 2018-10-02
Bobos mamma
Inlägg: 128
Blev medlem: ons 17 nov 2010, 20:40
Ort: Saltsjö-Boo

Re: Svårt få lillebror att somna

Inlägg av Bobos mamma »

Tack vad gulliga ni är!!! Det är ju så himla bra med det här forumet. Jag hade jättemycket hjälp med storebror och nu finns ni här igen! :heart:

Alltså lillebror sover i sin spjälsäng bredvid min säng, men än så länge på rygg. Mage har inte varit så populärt. Men jag kanske ska prova det igen. Vi har larm sen tidigare.

Det här med att somna och somna om är lite knepigt. Som till exempel i kväll vaknade han efter en timmes sömn och somnade om efter att ha fått lite mer mat. "Får" man göra så eller är det att bita sig själv i svansen? Det funkar ju ganska bra och han får i sig mer mat, men å andra sidan lär han sig kanske inte att sova längre lurar då...

På natten har han (med något undantag) sovit sina omkring tre timmar i sträck. Det kan dock vara lite strul med vargtimmen.
Bobo juni 2010 - kurad vid 5 månader
Bruno 28 mars 2014 - SM från 2 veckor, kurad vid 4,5 månader
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 815
Blev medlem: mån 25 feb 2013, 11:04

Re: Svårt få lillebror att somna

Inlägg av Ylvispylvis »

Bobos mamma skrev:Men jag kanske ska prova det igen.
Ja, gör det tycker jag! :thumbsup: Det är (iaf för de flesta som provat :wink: ) mycket lättare att somna om själv när han sover på mage. Har för mig att vår son sov på sidan i början (pga att han var helt böjd iofs :lol: ) men vid den egentliga födelsen bytte vi till magläge och det var en hit! Dessutom funkar ju vagning och buffning bättre på mage. Det finns fina filmklipp (nånstans bland favoriterna tror jag, men var? :roll: ) där Anna visar hur man utför detta om du känner att du vill se. Hjälp mig länka, någon?
Bobos mamma skrev:Som till exempel i kväll vaknade han efter en timmes sömn och somnade om efter att ha fått lite mer mat. "Får" man göra så eller är det att bita sig själv i svansen? Det funkar ju ganska bra och han får i sig mer mat, men å andra sidan lär han sig kanske inte att sova längre lurar då...
"Får", får man ju :wink: , han är fortfarande liten och är det av hunger han vaknar ska han självklart få MAT, mycket mat och mera mat!! Nattliga uppvak gjorde jag precis som du eftersom han ändå somnade om fint efter det. MEN om det var en dagslur skulle jag försöka vagna/buffa i stället för att se om han somnar om utan mat (samt testa magläge, förstås!!). Detta för att han äter bättre vid varje mål om det är lite längre tid mellan måltiderna. Det sammanlagda intaget mat på dagen blir alltså större, och det är det som räknas när han sedan ska klara längre sovpass på natten! Detta blir viktigare och viktigare ju större han blir, och det kommer också bli lättare med tiden. Men erbjud honom mat o påfyllning flera gånger under mattiden så han blir proppmätt o kanske kan sova längre pass!

Det är annars lätt att hamna i snuttätande och duttsovande i början innan man hamnar i den goda cirkeln att barnet äter mycket vid maten och sover mycket under sovet...och sedan har ork och aptit även nästa mål...och sover bra nästa sov...osv.

När brukar du anse att det är natt för honom? Min son sov längre pass av sig själv när jag la honom tidigare för natten. Jag la honom redan 18 ett tag. Men såhär i början är det förmodligen mera mat som behövs så fortsätt mata på och se vad som händer!! :D

Kram!

:heart:

Ylva
S 2013-08-20, SM från början
J 2015-07-23, varför överge ett vinnande koncept?
Tvillingar i magen bf 2018-10-02
Bobos mamma
Inlägg: 128
Blev medlem: ons 17 nov 2010, 20:40
Ort: Saltsjö-Boo

Re: Svårt få lillebror att somna

Inlägg av Bobos mamma »

Tack för tipsen Ylvispylvis!
I går blev det lite freebase och inga riktiga rutiner. [-X Och vad hände...? Jo minsann blev det en natt då lillen vaknade kanske en gång i timmen. Jag tror dock inte att han egentligen var hungrig så ofta, men när man är så trött själv är det lätt att bara mata på och lösa problemet tillfälligt...

Då har jag kört på desto fastare rutiner i dag och har lyckats riktigt bra tycker jag själv. Han har varit vaken i omkring 1,5 timme och sen sovit i 2-2,5 timme. Undantaget blev sena eftermiddagsvilan, då vaknade han efter kanske 1,5 timme.

Jag körde enligt ditt tips Ylvispylvis och gjorde lite mörkt. Han fick helt enkelt sova i vagnen med suffletten som gav lite extra skugga. (Tidigare har jag lagt honom i hans korg på dagslurarna, men den är ju ganska öppen.) Jag får honom väldigt sällan att somna vid bröstet, han vill snutta, men inte äta mer. Nu vagnade jag honom, vilket inte funkade jättebra, så han fick nappen och då somnade han. Sista dagsvilan i dag somnade han i vagnen med napp utan att jag vagnade.

Men... då blir problemet att han vaknar ibland när nappen åkt ur och är upprörd. Vad ska jag göra då? Det funkar inte jättebra att vagna honom enbart, han blir mer upprörd får jag en känsla av. I dag stoppade jag in nappen igen de gånger han vaknade och då somnade han om ganska snart. Jag kände att jag just i dag ville komma in i rutinerna igen. Men jag vill inte att han ska vänja sig vid det (som storebror gjorde innan vi kurade honom...). Jag skulle behöva hjälp med tips hur jag ska få till det här med att somna och sova vidare med en gosse som har sugbehov. :?
Bobo juni 2010 - kurad vid 5 månader
Bruno 28 mars 2014 - SM från 2 veckor, kurad vid 4,5 månader
Bobos mamma
Inlägg: 128
Blev medlem: ons 17 nov 2010, 20:40
Ort: Saltsjö-Boo

Re: Svårt få lillebror att somna

Inlägg av Bobos mamma »

Nä men nu kom jag ju på en till fråga.
När ni rekommenderar magläge på dagslurarna och man sover i vagnen hur gör ni då? Flyttar ni på larmet på dagen? Och ska man ta en promenad med vagnen och sovande bebis funkar ju inte larmet ändå, då rör sig ju vagnen hela tiden menar jag.
Bobo juni 2010 - kurad vid 5 månader
Bruno 28 mars 2014 - SM från 2 veckor, kurad vid 4,5 månader
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Svårt få lillebror att somna

Inlägg av mamaA »

Hej!

Lägg en platta i vagnen och en i sängen så flyttar du bara dosan, smidigt och bra :D .

Jag har alltid förutsatt att larmet funkar oavsett om vagnen rör sig, det är väl ovanifrån den läser av hjärtslag, inte rörelser som när man kör vagnen, men jag kan ha fel. Nån som vet :?:

I övrigt så kör på nappen om han har sugbehov, jag plockade smidigt bort alla nattmål genom att stoppa in nappen och lite buffning. Visst fick man stoppa in den nån gång då och då när man helst hade sovit men sen kan man ta bort den vid 4 månader och när man sen får sova hela nätterna då så kan ju lite napp -i -stoppande vara värt det.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 815
Blev medlem: mån 25 feb 2013, 11:04

Re: Svårt få lillebror att somna

Inlägg av Ylvispylvis »

Hej! 8)

Så här tror jag: Nej, det funkar inte när vagnen är i rörelse eftersom larmet läser av andningsrörelser och inte hjärtslag (iaf gör vårt babysense II det vad jag har förstått). MEN det jag har hört av sjukvårdspersonal är att det är extremt osannolikt att barn slutar andas när de ligger i en vagn som rör sig för att vagnens rörelse på något sätt stimulerar dem/deras kroppar att fortsätta andas. Jag har dock ingen aning om ifall detta verkligen stämmer men den som sa det är iaf bm. I början när jag var lite mer orolig stannade jag upp ibland i ca 10 sek. för att se att "all is well-lampan" blinkade även när vagnen var stilla. Det är ju ett sätt att kolla lite då och då.

Vi gjorde också sådär med nappen och det var inte speciellt svårt att sluta sedan vid 4 mån. Iofs tror jag inte att det skulle varit omöjligt utan napp heller...så gör som du känner för!

Kram!

:heart:

Ylva
S 2013-08-20, SM från början
J 2015-07-23, varför överge ett vinnande koncept?
Tvillingar i magen bf 2018-10-02
Bobos mamma
Inlägg: 128
Blev medlem: ons 17 nov 2010, 20:40
Ort: Saltsjö-Boo

Re: Svårt få lillebror att somna

Inlägg av Bobos mamma »

Åh tack!
Jätteskönt att höra att det funkat med napp för båda er! Då tar vi till den när det behövs, vilket ju inte är alltid (än så länge :roll: )

Jag kör magläge på natten nu, när han vill. Ibland när jag har lagt honom i hans säng har han knorrat och när jag vänt över honom på mage har han somnat bra. Ibland har det varit tvärt om. Jag har lagt honom på mage och han har knorrat, men blivit nöjd när han fått vända på sig.

Men mina frågor tar så klart inte slut för det...

Skarvarna i vargtimmen, vad gör man åt dem? Är det för tidigt att jobba med den med en treveckors? Han brukar vakna runt ett-snåret och vilja äta. Sen vid fyra igen, om jag har tur, ibland vid tre. Och sen kan det bli uppvak varje timme eller efter 1,5 timme tills det blir morgon. Ska man buffa här eller vad är era tips? Nappen har inte funkat just vid de tillfällena. Hittills har jag gett honom mat och han har ätit lite grann, blivit nöjd och somnat om.

Tack för att hjälp so far, söta ni!!!
Bobo juni 2010 - kurad vid 5 månader
Bruno 28 mars 2014 - SM från 2 veckor, kurad vid 4,5 månader
SaraMilana
Inlägg: 1567
Blev medlem: ons 31 aug 2011, 12:21
Ort: Huddinge

Re: Svårt få lillebror att somna

Inlägg av SaraMilana »

En treveckors är ju på väg ut ur smekmånaden, men jag skulle ändå säga att det är mat vid minsta pip som gäller fortfarande och därmed inte göra något åt nätterna. Fast superduperjättemörkt är ju aldrig fel att ha, särskilt nu är det börjar bli ljust tidigt på morgonen. :wink: :D

:heart:
Bobos mamma
Inlägg: 128
Blev medlem: ons 17 nov 2010, 20:40
Ort: Saltsjö-Boo

Re: Svårt få lillebror att somna

Inlägg av Bobos mamma »

Ok tack för rådet. Då får vi kämpa vidare. :)

Jag tycker faktiskt att man märker en stor skillnad nu när den egentliga födseln börjar. Det är liksom en annan liten bebis plötsligt. Mer medveten och med mer vilja :o
Bobo juni 2010 - kurad vid 5 månader
Bruno 28 mars 2014 - SM från 2 veckor, kurad vid 4,5 månader
SaraMilana
Inlägg: 1567
Blev medlem: ons 31 aug 2011, 12:21
Ort: Huddinge

Re: Svårt få lillebror att somna

Inlägg av SaraMilana »

Ja, visst blir det skillnad vid den egentliga födelsen. :) Du får känna av läget lite, magkänslan är oftast bäst. Om du tror att han inte är hungrig och bara behöver lite hjälp att somna om, så gör det. Men gå varsamt fram, han är ju fortfarande en väldigt liten herre.

Men jag tycker alltid det är bra att jobba på förutsättningarna som i det här fallet är en mätt mage och ett kolsvart rum (man ska alltså inte kunna se handen framför sig, prova på dagen).

:heart:
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"