2 månaders, tips mottages!

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Chislin
Inlägg: 22
Blev medlem: lör 29 mar 2014, 16:26

2 månaders, tips mottages!

Inlägg av Chislin »

Hej! Jag ser mycket som verkar användbart i AWs metoder, bl a scheman för att få in rutiner, få koll på både sömn och mat.

Min pojk är 2 månader nu och jag har sedan en vecka ca. försökt mig på ett schema:

7:00-8:30 Vaken, Mat
8:30-10:30 Sova
10:30-12:00 Vaken, Mat
12:00-14:00 Sova
14:00-16:00 Vaken, Mat
16:00-18:00 Sova
18:00-20:00 Vaken, Mat, Bad
20:00-04:00 Sova
04:00-04:20 Nattmål
04:20-07:00 Sova

Nu till mina funderingar.

1. Han får så mycket mat dagtid som han kan få i sig, och då trugar jag rejält. Men ändå så har han fortfarande 2 nattmål och kan inte sova över det första (runt 12-01). Han är helt uppenbart hungrig och slukar maten (flaskmatar endast). Tips på hur han kan bli ännu mättare på dagtid och kanske kan sova över detta första nattmål?
Tilläggas kan att han dricker ersättningen Nutramigen, vilken jag hört inte alltid är lika mättande. Kanske stämmer. Han har också problem med gaser och avbryter alltid efter halva måltiden för att krysta ut gaser osv. Sedan får man truga rejält för att få honom att äta upp resten.

2. Har läst att man ska "mata under en timme". Vad innebär egentligen detta i praktiken? Ska han äta så mycket han vill först och sedan ev fylla på efter en stund? Det blir ju "fel" tidsmässigt om han ex. äter mellan 7 och 8 och nästa måltid är 10:30, då har det ju gått endast 2,5 h mellan målen (om man ska mata under en timme fram till 8). Förstår ni hur jag tänker? Det ska ju helst gå 3,5 - 4 h mellan målen.

Som sagt så funkar inte schemat än, men håller på att försöka introducera det. Hoppas på en bättre nattsömn. Han sover gansk ok i övrigt och det är inga stora problem att få honom att somna in (förutom då han vaknar hungrig, då är det bara mat som gäller).

Tacksam för råd och tips!
SaraMilana
Inlägg: 1567
Blev medlem: ons 31 aug 2011, 12:21
Ort: Huddinge

Re: 2 månaders, tips mottages!

Inlägg av SaraMilana »

Hej!

Varmt välkommen hit och stort grattis till den lille ögonstenen! :heart:

Vilken fin start i livet ni har gett er son! =D>

Det där med att truga kan ha motsatt effekt. Jag brukar skilja på att erbjuda och att truga. Är du med på skillnaden? Vill han inte ha så är det bra med det, liksom. :D

Vi brukar föreslå att det ska gå 3,5-4 h mellan början på varje mål. För en tvåmånaders är det lagom att äta under en timme, men alla är olika. En del föredrar att äta allt i början av måltiden, en del vill dela upp på två gånger och en del ännu fler.

Gaserna kan vara gamla rapar som inte kommit upp. För flaskmatade barn tror jag det är ännu viktigare att rapa än de som ammas. Här finns superbra raptips: http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... light=rapa

Annat att tänka på när man flaskmatar är att ha rätt storlek på nappen. Är det för stort sätter de i halsen och vill inte äta pga det. Är det för litet tröttnar de fort. Inte helt lätt, tycker jag som har flaskmatat två barn. Men för de som helflaskas kan man oftast ta en storlek större på nappen än vad som anges på förpackningen. Har du sett flaksmatartråden? http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... 12&t=25102

I ditt schema ser det ut som att det är aningens för mycket sömn och så har du inte med någon kvällsslurk. Det ska vara fyra stora SM-mål om dagen och en kvällslurk som kan komma tätare inpå sista målet. Exempel på schema vid 2 mån:

07.00 Mat, umgänge, mat, passiv social delaktighet
08.30 Sova 1,5 tim
10.00 Mat, Social delaktighet, umgänge
12.00 Sova 2 tim
14.00 Mat, Social delaktighet, umgänge
16.00 Sova 1,5 tim
17.30 Mat, umgänge (Kvällsslurk 19.30)
20.00 Godnatt!
04.00 Nattmål

Återkom gärna så bollar vi mer!

:heart:
Nat
Inlägg: 1613
Blev medlem: mån 28 feb 2011, 22:18

Re: 2 månaders, tips mottages!

Inlägg av Nat »

Välkommen hit
Jag tycker mig märka att det tar lite längre tid för pojkar att sova lång nattpass, kanske för att dom är större?!? I vilket fall så skulle jag fokuserat mer på dagarna och avvakta med att plocka bort nattmål. Vi har försökt ta bort 01-målet på vår 3-månaders och det tog 15 nätter... Skulle nog avvakta mer om jag fick en tredje son :D
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
Chislin
Inlägg: 22
Blev medlem: lör 29 mar 2014, 16:26

Re: 2 månaders, tips mottages!

Inlägg av Chislin »

SaraMilana skrev:Hej!

Varmt välkommen hit och stort grattis till den lille ögonstenen! :heart:
Vilken fin start i livet ni har gett er son! =D>

- Tack!

Det där med att truga kan ha motsatt effekt. Jag brukar skilja på att erbjuda och att truga. Är du med på skillnaden? Vill han inte ha så är det bra med det, liksom. :D

- Förstår hur du menar. Problemet är att han åt mer förr (då han fick vanlig ersättning). Verkar inte gilla denna mjölkfria så bra. Men han vet väl när han är tillräckligt mätt, hoppas jag.

Vi brukar föreslå att det ska gå 3,5-4 h mellan början på varje mål. För en tvåmånaders är det lagom att äta under en timme, men alla är olika. En del föredrar att äta allt i början av måltiden, en del vill dela upp på två gånger och en del ännu fler.

- Då förstår jag. Han släpper numer flaskan väldigt tidigt (se tidigare svar), så försöker alltid igen efter en stund då det oftast går ner lite till.

Gaserna kan vara gamla rapar som inte kommit upp. För flaskmatade barn tror jag det är ännu viktigare att rapa än de som ammas. Här finns superbra raptips: http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... light=rapa

- Ska läsa de tipsen!

Annat att tänka på när man flaskmatar är att ha rätt storlek på nappen. Är det för stort sätter de i halsen och vill inte äta pga det. Är det för litet tröttnar de fort. Inte helt lätt, tycker jag som har flaskmatat två barn. Men för de som helflaskas kan man oftast ta en storlek större på nappen än vad som anges på förpackningen. Har du sett flaksmatartråden? http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... 12&t=25102

- Just nu använder jag Dr Browns, Storlek 2. Tror du det är ok?

I ditt schema ser det ut som att det är aningens för mycket sömn och så har du inte med någon kvällsslurk. Det ska vara fyra stora SM-mål om dagen och en kvällslurk som kan komma tätare inpå sista målet. Exempel på schema vid 2 mån:

- Ja, räknade nu och såg att det var en halvtimmes för mycket sömn. Ska testa schemat du tipsade om! Ganska likt ändå. Kvällsslurken, är det bara en liten skvätt, eller kanske hälften av det han brukar äta?

07.00 Mat, umgänge, mat, passiv social delaktighet
08.30 Sova 1,5 tim
10.00 Mat, Social delaktighet, umgänge
12.00 Sova 2 tim
14.00 Mat, Social delaktighet, umgänge
16.00 Sova 1,5 tim
17.30 Mat, umgänge (Kvällsslurk 19.30)
20.00 Godnatt!
04.00 Nattmål

Återkom gärna så bollar vi mer!

- Tack för dina svar! Det som står kvar som ett frågeteckenär hur jag ska lyckas få bort hans första nattmål...som han ju borde klara sig utan nu. Vill ju inte heller försöka söva om han skriker efter mat och uppenbarligen är hungrig...

:heart:
Chislin
Inlägg: 22
Blev medlem: lör 29 mar 2014, 16:26

Re: 2 månaders, tips mottages!

Inlägg av Chislin »

Nat skrev:Välkommen hit
Jag tycker mig märka att det tar lite längre tid för pojkar att sova lång nattpass, kanske för att dom är större?!? I vilket fall så skulle jag fokuserat mer på dagarna och avvakta med att plocka bort nattmål. Vi har försökt ta bort 01-målet på vår 3-månaders och det tog 15 nätter... Skulle nog avvakta mer om jag fick en tredje son :D
- Hej! Ja, jag vill ju inte ta bort nattmålet för tidigt...han är ju uppenbarligen hungrig. Men hur gör ni då, när ni tar bort målet? Ignorerar att han vill ha mat och försöker söva? Känns ju också fel...Eller försöker mata upp ordentligt på dagen så att han automatiskt inte är lika hungrig...? Funkar inte för oss iaf..:)
SaraMilana
Inlägg: 1567
Blev medlem: ons 31 aug 2011, 12:21
Ort: Huddinge

Re: 2 månaders, tips mottages!

Inlägg av SaraMilana »

Hej igen!

Visst kan det vara olika smak på ersättningen, men jag antar att det inte är så mycket att välja på eftersom du ger mjölkfritt. Men det är också vanligt att småttingar kring två månader börjar upptäcka världen och inte riktigt har tid att äta längre. :) För en del funkar det bäst att mata nyvakna, en del äter bäst när är liv och rörelse, andra när det är lungt och kanske till och med mörkt.

Jag kan tänka mig att Dr Browns storlek två är bra!

Kvällsslurken kan vara allt från en liten skvätt till en hel måltid. Syftet är att fylla i eventuella hål som uppkommit under dagen.

Jag har läst nånstans att ungefär 170 ml per kilo kroppsvikt per dygn är en lagom mängd. Jag tycker att det har stämt bra på mina barn och det har de satt hela nätter på så småmingom. Även fast jag tyckt att de ätit dåligt. Räkna ihop så får du se att han kanske till och med äter riktigt bra!!

Jag har inte gjort något alls åt nätterna, utan jag har låtit nattmålen falla bort av sig själv. Det har funkat bra för oss, men jag tycker inte heller att det är så himla noga att de sover precis så många timmar i streck som de ska kunna göra i en viss ålder, några veckor hit eller dit spelar ingen roll för min del. En del småttingar verkar dock behöva lite hjälp i rätt riktning. Då tar man helt enkelt ledningen och hjälper dem att komma till ro igen när det vaknas på fel tider. Vagna eller buffa, hur du nu brukar göra. Läs mer i Barnaboken om trenätterskuren!

:heart:
aka
Inlägg: 61
Blev medlem: fre 18 jun 2010, 18:29
Ort: Kungsbacka

Re: 2 månaders, tips mottages!

Inlägg av aka »

Hejsan!

Min lille var oxå trasslig med maten i 2-3 mån åldern. Jag väntade därför med att plocka bort nattmålen tills han blev lite mer intresserad av mat på dagen.

Jag har iallafall märkt ganska tydligt när intresset för ett nattmål avtar. Det känns lite som att jag stör när jag kommer in och matar. Kanske har jag egentligen väntat för länge då, men så vet jag iaf att lillen är helt redo! Och har jag då inte matat, så har han heller inte vaknat. :sleep:

Lycka till!
Mamma till Maya född 100414
och Neo född 131002
Nat
Inlägg: 1613
Blev medlem: mån 28 feb 2011, 22:18

Re: 2 månaders, tips mottages!

Inlägg av Nat »

Hej
När vi hade fått till 5 standardmål och ordentliga sovpass på dagen i lagom följd så tänkte vi hjälpa vår son att sova förbi 01-målet. Iom att han åt så bra på dagen och gick upp bra i vikt trodde jag att det skulle ta några få nätter.. Men icke. Vi har fått vagna i perioder sen 2-månadersdagen. Man ignorerar aldrig utan ger snabba besked, förslagsvis genom vagning när de är spädisar
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
Chislin
Inlägg: 22
Blev medlem: lör 29 mar 2014, 16:26

Re: 2 månaders, tips mottages!

Inlägg av Chislin »

SaraMilana skrev:Hej igen!

Visst kan det vara olika smak på ersättningen, men jag antar att det inte är så mycket att välja på eftersom du ger mjölkfritt. Men det är också vanligt att småttingar kring två månader börjar upptäcka världen och inte riktigt har tid att äta längre. :) För en del funkar det bäst att mata nyvakna, en del äter bäst när är liv och rörelse, andra när det är lungt och kanske till och med mörkt.

- Nu äter han ännu sämre. Börjar misstänka smaken på ersättningen. Han äter bra i början då han är som mest hungrig, men sen släpper han jättetidigt och då är det stopp. Han grimaserar, biter i nappen, slänger huvudet åt sidorna... Han försöker också få ut gaser, pruttar, då han äter....vilket ju såklart stör. Han spänner sig och krystar och gnäller. Men ingen mer mat får vi ner efter det...


Jag har inte gjort något alls åt nätterna, utan jag har låtit nattmålen falla bort av sig själv. Det har funkat bra för oss, men jag tycker inte heller att det är så himla noga att de sover precis så många timmar i streck som de ska kunna göra i en viss ålder, några veckor hit eller dit spelar ingen roll för min del. En del småttingar verkar dock behöva lite hjälp i rätt riktning. Då tar man helt enkelt ledningen och hjälper dem att komma till ro igen när det vaknas på fel tider. Vagna eller buffa, hur du nu brukar göra. Läs mer i Barnaboken om trenätterskuren!

- Försökte vagna inatt då han vaknade till vid 12, men han var helt klart hungrig så det var bara att ge mat. Det är nog bättre att låta målen falla bort av sig själv, som du säger. Kan inte neka honom mat när han är hungrig.

:heart:
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: 2 månaders, tips mottages!

Inlägg av mamaA »

Hej!
Jag känner igen mig i mycket av vad du beskriver, så här kommer lite av mina erfarenheter. Intressant det där om att det tar längre tid för pojkar att sätta längre nätter :^o

Har du provat att byta till någon annan mjölkfri ersättning? jag tror att Hipp har en också numera.

Dr browns flaskor använde vi också men napparna tyckte jag var värdelösa, alldeles för mjuka, sonen bara tuggade på dem. Vi satte i Mams nappar i dr. brownflaskan och då gick det lite bättre. Kan vara värt att prova lite olika kombinationer.

Jag började inte styra upp nattmålen förrän vid 2 månader då jag tyckte att sonen faktiskt borde kunna sova mer än 4 timmar i följd. Jag gjorde så att jag bestämde mig för att nu är det 5 timmar som gäller och sen 6 timmar efter en vecka o.s.v. Min son var inte förtjust i varken amning eller ersättning efter han var ca 6 veckor, innan dess åt han bra men sen blev det mindre. Han ville aldrig ha nattslurk men lyckades ändå förlänga nattsömnen med lite hjälp från mig. Jag buffade bort (eller stoppade in nappen) alla uppvak innan jag bestämt att det var nattmål. Det jag kan rekommendera är att börja med smakisar tidigt vid 3-4 månader om han verkar hungrig. Sonen älskade gröt och puréer och sov 12 timmars natt innan 4 månader.

Lycka till!

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Chislin
Inlägg: 22
Blev medlem: lör 29 mar 2014, 16:26

Re: 2 månaders, tips mottages!

Inlägg av Chislin »

Har du provat att byta till någon annan mjölkfri ersättning? jag tror att Hipp har en också numera.

Jag ska träffa läkare imorgon och ska höra om de tycker det är ok att byta sort.

Dr browns flaskor använde vi också men napparna tyckte jag var värdelösa, alldeles för mjuka, sonen bara tuggade på dem. Vi satte i Mams nappar i dr. brownflaskan och då gick det lite bättre. Kan vara värt att prova lite olika kombinationer.

Tack för det tipset! Han tuggar en del också på Brown-nappen så har en Mam-napp hemma som jag ska testa nu.

Jag började inte styra upp nattmålen förrän vid 2 månader då jag tyckte att sonen faktiskt borde kunna sova mer än 4 timmar i följd. Jag gjorde så att jag bestämde mig för att nu är det 5 timmar som gäller och sen 6 timmar efter en vecka o.s.v. Min son var inte förtjust i varken amning eller ersättning efter han var ca 6 veckor, innan dess åt han bra men sen blev det mindre. Han ville aldrig ha nattslurk men lyckades ändå förlänga nattsömnen med lite hjälp från mig. Jag buffade bort (eller stoppade in nappen) alla uppvak innan jag bestämt att det var nattmål. Det jag kan rekommendera är att börja med smakisar tidigt vid 3-4 månader om han verkar hungrig. Sonen älskade gröt och puréer och sov 12 timmars natt innan 4 månader.

Det som är det svåra med att "buffa eller vagna bort" uppvaken som är det svåra eftersom han vaknar till hur som helst pga. hunger och sen är det bara maten som kan stilla honom. Jag antar att mer mat på dagen är det som gäller då. Svårt eftersom han inte äter lika bra numer...


Lycka till!

Tack för dina tips!

Kram :heart:[/quote]
SaraMilana
Inlägg: 1567
Blev medlem: ons 31 aug 2011, 12:21
Ort: Huddinge

Re: 2 månaders, tips mottages!

Inlägg av SaraMilana »

Vi körde också på Mam-nappar i dr brown-flaskor, det kan absolut vara värt ett försök.

Men jag skulle vilja lägga in en liten varning mot att testa för mycket olika saker. Olika ersättningar, olika nappsorter, olika nappstorlekar etc etc. Jag tror att det mest bara sänder budskapet att mamma inte har riktig koll. På med attityden istället! Såhär smakar ersättning, den här nappen använder vi - allting är precs som det ska vara.

Den ÄR ofta trassligt med maten i den här åldern och ju mer man försöker desto mindre äter de, verkar det som. ;)

:heart:
Chislin
Inlägg: 22
Blev medlem: lör 29 mar 2014, 16:26

Re: 2 månaders, tips mottages!

Inlägg av Chislin »

Hej! Nu är sonen snart 3 månader men ingenting har riktigt fungerat bra....Nattsömnen är ett kaos.

Han har aldrig sovit mer än HÖGST 4 h i stöten på natten, vanligtvis 3 h. Han vaknar och vill ha mat. Det är ju helt ok (får endast ersättning) sålänge han äter och kan komma till ro igen efteråt.

Nu...sedan ca. en vecka tillbaka har hans nätter blivit helt galna. Som igår natt vaknade han ca. varannan h och ville ha mat....sedan från klockan 3 sov han bara ca. 15 min i taget....verkar superobekväm och orolig. Så själv sov jag inte efter 3 alls. Han somnar...vaknar...somnar...vaknar...Sååå frustrerande!

Har har varit lite snorig på nätterna sedan ganska lång tid tillbaka (anar trånga luftvägar) men har kunnat sova trots det....Ger honom saltlösning innan han ska sova..men snorar en del. Vet dock inte om detta är orsaken till besvären. I morse när jag satt och vaggade honom i famnen körde jag uteslutningsmetoden i hjärnan....Mat - check....Ren blöja - check....Andas ok i näsan - check....Fattar inte vad det var. Märkte att han ville sova men kunde inte.

Funderar också på en utvecklingsfas....men detta har pågått ett tag och verkar bli värre för varje natt. På dagarna sover han ok!

Blir konstig i hjärnan snart av sömnbristen....behöver alla goda råd ni kan ge! Försöker jag ta jag bort nattmålen blir han hysterisk....otröstlig. Men problemet verkar inte vara maten....utan att han inte kommer till ro...Även fast han precis har fått mat och är jättetrött.

Och ja...jag ska ta upp detta med BVC också...även om jag redan kan ana deras svar..."det är normalt"...."stå ut"......Men NÅGOT borde man kunna göra. Många säger ju också att de får ordning mer på rutinerna efter 3 månader....men här ser det ut att gå åt motsatt håll. Någon som har något gott råd att komma med? Varken buffning eller vagning funkar....Han sover på mage numer med andningslarm i sin säng bredvid oss.
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 815
Blev medlem: mån 25 feb 2013, 11:04

Re: 2 månaders, tips mottages!

Inlägg av Ylvispylvis »

Hej!

Det verkar ju inte alls kul varken för dig eller lillen :( , men visst finns det saker man kan göra!! (Oavsett vad BVC säger... :roll: )

Först har jag några frågor:

Hur ser schemat ut nu? Hur funkar dagarna? Hur mycket sömn får han per dygn? Beroende på om han är en tröttis eller piggis så kan det vara dags att ändra lite, 12-45-2-45 har jag för mig är ett klassiskt 3-månadersschema. Om han inte sover så bra varken dagtid eller nätter är det inte helt otroligt att han är övertrött vilket skapar en ond cirkel av dåligt matintag och dålig sömn. Vad tror du? Hur funkar läggningarna? Hur äter han?

Hur brukar du göra när du lägger honom för att sova? Var sover han på dagarna? Att sitta och vagga i famnen är inte en sövarteknik som vi rekommenderar :shock: , då lär sig ju inte lillen att somna och somna om själv i sin egen säng, vilket ju är hela nyckeln till den trygga goda sömnen :!: :!: :!:

Läs på i Barnaboken om 3 och 4 mån så du vet vad som är på gång! Och kolla in Annas videoklipp på vagning/buffning (Hjälp mig att länka, någon :?: :?: ) så du får in tekniken, den är A och O för att det ska fungera.

Nu ska jag snart iväg på "semester" men några snabba sömntips alldeles oavsett schema:

* Mer mat! Vid 3 mån är det många som börjar med smakisar och har man en hungrig bebis kan det göra underverk för sömnen! Värt att pröva! =P~ Finns en tipstråd här på forumet som heter Mer mat åt småfolket.

* KOLSVART i rummet, särskilt viktigt nu när den otroligt starka vårsolen skiner utanför redan på natten! Är det inte ordentligt mörklagt (inte en springa ljus!!) så kan det vara orsaken till att han inte kunde somna om efter kl. 3, säger jag bestämt. :idea:

* Mycket social delaktighet på dagarna, låt honom vara med och "arbeta"!

* Utevistelse varje dag, frisk luft främjar god sömn.

Slutligen ett tips mot snor: skiva en lök och lägg i ett kärl och slå på hett vatten. Ställ in under lillens säng, och höj gärna huvudänden lite också.

Perfekt att han sover på mage med larm! :thumbsup:

Du ska se att det blir ordning här också, men han är fortfarande liten och behöver vägledning och hjälp av dig för att komma rätt i tillvaron! Det är inte försent och vi hjälper dig gärna! :D

Kram!
:heart:

/Ylva
S 2013-08-20, SM från början
J 2015-07-23, varför överge ett vinnande koncept?
Tvillingar i magen bf 2018-10-02
Chislin
Inlägg: 22
Blev medlem: lör 29 mar 2014, 16:26

Re: 2 månaders, tips mottages!

Inlägg av Chislin »

Hur ser schemat ut nu? Hur funkar dagarna? Hur mycket sömn får han per dygn? Beroende på om han är en tröttis eller piggis så kan det vara dags att ändra lite, 12-45-2-45 har jag för mig är ett klassiskt 3-månadersschema. Om han inte sover så bra varken dagtid eller nätter är det inte helt otroligt att han är övertrött vilket skapar en ond cirkel av dåligt matintag och dålig sömn. Vad tror du? Hur funkar läggningarna? Hur äter han

Sena svar, men här kommer de...:) I och med magsjuka och på det förkylning så har inget schema funkat alls utan han har vaknat olika tider varje dag och ätit ca. var tredje timme utifrån det med ca. 3 sovpass på dagen (1.5 - 2 h).
Han äter sämre nu i och med vaccinationen han fick för några dagar sedan, men det borde ju återställa sig.


Hur brukar du göra när du lägger honom för att sova? Var sover han på dagarna? Att sitta och vagga i famnen är inte en sövarteknik som vi rekommenderar :shock: , då lär sig ju inte lillen att somna och somna om själv i sin egen säng, vilket ju är hela nyckeln till den trygga goda sömnen :!: :!: :!:

Han sover i sin säng, bredvid oss. Har sovit på mage en period (med larm) men i och med förkylning blir han mer täppt i näsan då och vaknar oftare och snorar, så just nu sover han på sidan/på rygg....
På dagtid är han lätt att söva i vagnen....ibland behöver jag bara ta en kort promenad så är han däckad, inomhus sover han också i vagnen och det går relativt lätt. Att han sover i vagnen på dagtid beror på att han vill vara nära oss och höra oss. Har försökt med sängen men han vaknar snabbt av tystnaden.

Så fort han frisknar på sig ska jag försöka ta tag i ett schema igen...och orka var lite mer konsekvent på nätterna..:)



* Mer mat! Vid 3 mån är det många som börjar med smakisar och har man en hungrig bebis kan det göra underverk för sömnen! Värt att pröva! =P~ Finns en tipstråd här på forumet som heter Mer mat åt småfolket.

* KOLSVART i rummet, särskilt viktigt nu när den otroligt starka vårsolen skiner utanför redan på natten! Är det inte ordentligt mörklagt (inte en springa ljus!!) så kan det vara orsaken till att han inte kunde somna om efter kl. 3, säger jag bestämt. :idea:

* Mycket social delaktighet på dagarna, låt honom vara med och "arbeta"!

* Utevistelse varje dag, frisk luft främjar god sömn.

Slutligen ett tips mot snor: skiva en lök och lägg i ett kärl och slå på hett vatten. Ställ in under lillens säng, och höj gärna huvudänden lite också.

Perfekt att han sover på mage med larm! :thumbsup:

Du ska se att det blir ordning här också, men han är fortfarande liten och behöver vägledning och hjälp av dig för att komma rätt i tillvaron! Det är inte försent och vi hjälper dig gärna! :D

Kram!
:heart:

/Ylva[/quote]


Jättestort tack för alla fina tips! Ska försöka mörklägga sovrummet ännu mer, det kommer in en del ljus i gryningen. :D

/Chislin
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"