Frågor om bebis på 5,5 veckor

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
LillaMy666
Inlägg: 14
Blev medlem: tis 25 feb 2014, 09:00

Frågor om bebis på 5,5 veckor

Inlägg av LillaMy666 »

Hur ska dagen/natten se ut om man ger ersättning och inte ammar alls?

När och hur kan/ska bör man använda napp för att stilla sugbehovet då inget bröst finns att suga på?

Kan man ge för mkt ersättning? Min son äter som en häst känns det som. Typ 165 ml NAN Pro 1 6 ggr/dygn. Kräks lite med raparna men inget mer.

Vad gör man med bebis som måste rapas oooooootroligt många gånger. Som alltid tycks ha en rap kvar. Speciellt om man lägger honom att sova... Va samma när jag helammade som nu när han bara får flaska.

Han vaknar alltid efter prick 30 min. Oavsett hur mkt han ätit. Får söva om med napp ofta. Vad göra?

Får aldrig till 2-2 timmar vaken/sömn tyvärr. Två gånger kanske om man går med vagnen andra passet och söver om flera gånger första. Sedan är det kört. Blir bara kort-pass på em/kväll. Med kamp! Däremot är det natt för sonen som somnar likt en sten mellan 20-21. Vaknar sedan för mat runt 1 och ca 5-6 någon gång. Svår att söva om andra gången och så dessa eviga rapar. Blir kräks i vaggan många gånger tyvärr. Vaknar för morgon 7:30-8 någon gång.

Har kämpat för att få standardmodellen att funka men det vill sig bara inte. Känns helt hopplöst! Förmodligen känner han av min stress också, lillpojken. Önskar någon kunde komma och bara peka, visa och förklara hur jag ska göra. Vill så innerligt gärna få ordning på mat och sömn!

Hjälp?!
lgh140
Inlägg: 471
Blev medlem: tor 11 okt 2012, 20:26

Re: Frågor om bebis på 5,5 veckor

Inlägg av lgh140 »

Hej och välkommen!

Jag har inte svar på alla dina frågor men här kommer iaf en början :)

För det första - liten är fortfarande ny i världen och det tar tid för allt att falla på plats. Själv tycker jag de första 3-4 mån var riktigt svajiga men tiden går fortare än man tror ;) Så ta några djupa andetag och slappna av. Läs på i favorittrådarna och inspireras. Jag gillar trådarna om när man inte riktigt får SM att fungera - riktigt bra tips!

För flaskning gäller samma procedur som för amning - inga konstigheter. Erbjud flera ggr under 1,5 h och märker du att han vill suga men inte vill ha mat så kan nappen hjälpa. Rapa så gott det hår (finns fina raptips bland favoriterna också) men vissa barn har lättare att kräkas helt enkelt. Bädda med små lakanbitar som du lätt kan byta ut medan han ligger kvar i sängen/vagnen.

Skarvar är vanligt i den här åldern men jag tänker även att övertrötthet kan vara boven. Inte alla små klarar 2 h vaken så pusha honom inte utan lägg när han visar tecken på trötthet. Sen får vakentiden styra sömnmängden så att det blir 3-4 h mellan målen. Em/kvällspassen är extra känsliga och ibland funkar det bättre med två lite kortare lurar där istället för en lång. Ge en 20-minutare om det behövs.

Men framförallt: slappna av och njut! Om han får ordentligt med mat, lär sig somna och somna om själv så är mycket redan vunnet. Det här fixar du galant :)
/Frida

Vilhelm februari 2012
Lova och Elvira juli 2013
Hedvig född 2016-08-05
LillaMy666
Inlägg: 14
Blev medlem: tis 25 feb 2014, 09:00

Re: Frågor om bebis på 5,5 veckor

Inlägg av LillaMy666 »

Tack för svar jag fått hittills! Och visst har du rätt. Han är väldigt liten ännu. Jag har tyvärr svårt att slappna av och tycker detta med bebis är så otroligt svårt. Jag vill så mycket men lilla sonen har ju ingen aning om det! :)

Fortfarande nyfiken på detta med nappen. Sonen sover med den rätt mkt på dagarna men aldrig på natten. Hopplöst att få honom komma till ro annars! Är det ok att sova med napp? Eller skapar det bara problem längre fram?

Försöker som det är nu att peta i honom max-mängd mat inom ungefär en timme då han behöver rapa så mkt och vi inte hinner med det annars. Det kan lätt finnas fler rapar en hel timme efter han ätit färdigt! 10 st totalt är inget ovanligt. Hopplöst bökigt. Har han några kvar när han läggs vaknar han efter max fem minuter och sprattlar/skriker. Måste då ta upp, få upp dem vilket brukar gå bra då han legat en stund på mage (låter honom ligga massor på mage under vakentiden också) och så ner att sova igen i rätt så vaket tillstånd. Utan att ta upp går det dock inte! Hur göra med detta?

Fortfarande nyfiken på om ngn vet ifall man kan ge en bebis för mkt mjölkersättning?

Nu har han ätit endast en gång/natt i tre nätter i sträck dock så jag ska nog inte klaga så mkt. Helt otroligt egentligen! På ngt sätt så fungerar nog ändå det vi gör.

Känns skönt att fler upplever den första tiden som svajig. Har läst BB massor och där står det så mkt om "sikta på 1,5 timme" och sedan ska bebisen tydligen sova 2,5 timmar. "20 min på natten" är lättare sagt än gjort det också! Liksom att "vagna bort 1-målet" om det liksom inte finns ett sådant. Min son har aldrig haft en dygn med samma tidsintervall alls. Vet inte HUR många gånger jag drömt om att Anna W själv skulle trava in här för att se sonen live och berätta precis hur jag ska göra. :lol:

Hoppas på fler svar men det är inte så jättemycket aktivitet här som jag trodde tyvärr!
Dotter född 040315, kurad vid 5 mån
Dotter född 051231, försökte SM från start... Fick inte ordning på sömnen förrän hon var tre år dock. Diagnostiserad med reflux vid 10 mån.
Son född 140219, SM från start så gott det går!
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 815
Blev medlem: mån 25 feb 2013, 11:04

Re: Frågor om bebis på 5,5 veckor

Inlägg av Ylvispylvis »

Hej och välkommen hit säger jag också! Och Grattis till sonen!! :D
LillaMy666 skrev:Jag har tyvärr svårt att slappna av och tycker detta med bebis är så otroligt svårt. Jag vill så mycket men lilla sonen har ju ingen aning om det! :)
Jag känner verkligen igen situationen!! Försök slappna av men känn ingen press om det inte går. Jag tror inte man kan tvinga fram avslappning och njutning, rätt vad det är så kommer det bara! Jag kan instämma i att den första tiden är svajig, hur mycket man än har "läst på" så känns det ibland som att det inte funkar alls...MEN det vi som SM:ar från början har igen om inte förr så senare är ju att det vi jobbar in sitter lääänge, typ hela barndomen! De verktyg vi använder FUNGERAR och i stället för att sömnen börjar krångla från 3 mån och framåt (ibland i många år) så har vi det lite bökigt i början men sedan från ca 3 mån får vi skörda en god sömn!!! =D> :D :mrgreen:

Som du redan hört finns det massa bra trådar här att läsa. Min resa heter "SM med Samuel och jag tror jag har frågat om typ ALLT i den...men så är den lång också! :lol: Annars är ju favoriterna och inte minst Verktygslådan guld värda!
LillaMy666 skrev: Fortfarande nyfiken på detta med nappen. Sonen sover med den rätt mkt på dagarna men aldrig på natten. Hopplöst att få honom komma till ro annars! Är det ok att sova med napp? Eller skapar det bara problem längre fram?


Vi hade napp ett tag men slängde den vid 4 mån. Jag tror eg. det hade gått bra utan också (särskilt om vi vagnat med rätt teknik) men vi tyckte att den hjälpte. Att slänga den är inte svårt om man har attityd och gör det före 5 mån, typ. Men visst är det skönt att inte ha den alls också... :wink: Nu har han tummen i stället.

Nu är din son väldigt liten men snart kan du börja vagna honom och då rekommenderar jag verkligen filmklippet där Anna visar hur man gör! När du har rätt teknik är det ett grymt bra verktyg. Nästan som att ha Anna i rummet... 8) :lol:

Rapar är knepiga och en del har fler än andra. Studsa honom lite lätt på knät funkade bra för oss men det gäller att ha tålamod. Du har helt rätt i att det är viktigt att få upp alla! Det är inte klokt vad små rapar kan ställa till det annars! :roll: :shock:
LillaMy666 skrev: Fortfarande nyfiken på om ngn vet ifall man kan ge en bebis för mkt mjölkersättning?
Jag skulle vilja säga Nej, det går inte! Så här säger iaf Anna: Det går inte att ge en bebis för mycket mat, det kommer ut i endera änden! :lol:
LillaMy666 skrev: Nu har han ätit endast en gång/natt i tre nätter i sträck dock så jag ska nog inte klaga så mkt. Helt otroligt egentligen! På ngt sätt så fungerar nog ändå det vi gör.
Fantastiskt!! :thumbsup: :sleep: Och ett bra kvitto på ert arbete! =D> Många upplever krångel antingen på dagarna eller nätterna, det är någon slags rättvisa i det verkar det som. :wink:
LillaMy666 skrev: det är inte så jättemycket aktivitet här som jag trodde tyvärr!
Nej, kanske inte :shock: men det ska vi nog råda bot på :D !!! Vi är iaf ett litet gäng som har något äldre barn (min är 7 mån) och vi vill gäärna hålla dig sällskap här! :D

Kram så länge och håll ut! Den första tiden går fortare än man tror!

:heart:
/Ylva
S 2013-08-20, SM från början
J 2015-07-23, varför överge ett vinnande koncept?
Tvillingar i magen bf 2018-10-02
LillaMy666
Inlägg: 14
Blev medlem: tis 25 feb 2014, 09:00

Re: Frågor om bebis på 5,5 veckor

Inlägg av LillaMy666 »

Tack snälla för ditt inlägg! Det känns otroligt skönt att fler kämpat och haft svajig början men jag tror och hoppas det är som du säger. Vi har igen det sedan! Redan nu sover sonen fantastiskt fint på nätterna, trots att han bara är sex veckor. Dagarna går lite halvdant men jag tror att ett mönster börjar urskilja sig. Vilken skillnad jämfört med mina tidigare två barn! :D

Det där med raparna är onekligen ett gissel men ju mer stadig sonen blir, desto mer upprätt kan man ju hålla honom och jag tror det är aningens lättare att rapa honom nu. Sjukt jobbigt dock att det kan finnas så många. Igår vaknade han i vagnen ute på promenad efter 20 min och ålade sig massor. Fick ta upp honom inne på Willys och bröööööp där kom en stor rap. Därefter gick det att lägga ner honom direkt igen och han somnade sedan om i vagnen. Hopplöst krångel! Just när de behöver rapa så måste de ju upp, själv löser han det inte liggandes.

Nu ska jag ta och läsa din Samuel-tråd. :)

Hoppas hitta svar på hur dagarna ska förändras nu fram till fyra månaders-dagen då vi siktar på 12 timmar sömn i streck! Åh som jag längtar. Bebis-tid, sömn OCH egen-tid. Det bästa!
Dotter född 040315, kurad vid 5 mån
Dotter född 051231, försökte SM från start... Fick inte ordning på sömnen förrän hon var tre år dock. Diagnostiserad med reflux vid 10 mån.
Son född 140219, SM från start så gott det går!
SaraMilana
Inlägg: 1567
Blev medlem: ons 31 aug 2011, 12:21
Ort: Huddinge

Re: Frågor om bebis på 5,5 veckor

Inlägg av SaraMilana »

Tiden fram till två-tre månader ÄR svajig för i princip alla, tror jag. Och även fast man tror att man har koll på läget finns det nya gropar att falla i, för alla barn är olika. :D

När man flaskmatar kan det vara en fördel att hålla i ganska så upprätt läge när man matar så att mindre luft hamnar i magen. Och så kan man lägga en tjock bok eller liknanade under framhjulen på vagnen så har eventuellt kvarglömda rapar lättare att hitta ut själva. Svårt om man är på promenad dock... Bara gå i uppförsbackar? :wink:

:heart:
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Frågor om bebis på 5,5 veckor

Inlägg av mamaA »

Hej!

Rapa ofta under matningen, upp på axeln och buffa rejält och rytmiskt uppåt i rumpan med lätt knuten näve, jag gjorde likadant som när man buffar i sängen fast att han låg över axeln om du förstår hur jag menar :wink:

Jag håller med föregående talare om att de första månaderna är svajjiga, men runt 3-4 månader brukar det mesta falla på plats. Hetsa inte upp dig över att du behöver plocka upp honom för att rapa bara för man inte får plocka upp när man väl lagt bebisen :wink: . Eftersom han somnar sen direkt så är det ju inget problem, eller hur :!: Vissa saker får man göra ett tag, ställer de inte till några större problem så låtsas som ingenting. Attityden av självklarhet kommer man långt med :D

Behöver han napp nu så låt honom ha den, den kan du plocka bort sen. Det viktiga är ju att få in honom i en bra rytm, typ 1,5-2 timmar vaken och sen sova 2-2,5 så man hamnar i 4 timmars intervall, eller i alla fall 3 om det är lättare till att börja med :wink:

Nattmål på 20 minuter har jag aldrig lyckats med, tror det blev 30 min på sista nattmålet innan det föll bort men när de är pyttisar tar det ju mycket längre tid. Jag tror i och för sig att man ska försöka att göra nattmålen kortare för att skilja dem från dagmålen. Det ska bara vara en liten snabbpåfyllning typ. Min son bajsade dock under varje måltid dag som natt så det tog alltid extra tid att byta bajsblöja under natten :roll:

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
LillaMy666
Inlägg: 14
Blev medlem: tis 25 feb 2014, 09:00

Det här med 2-2 (vaken-sova)

Inlägg av LillaMy666 »

Hej!

Hur länge ska man tänka i termerna kring 2-2? När man läser folks scheman så verkar det inte vara ngn som kör detta. Inte heller Hugo i barnaboken. Min son kör ungefär vaken 2 sova 2 två ggr på raken sedan sova 30 min och vaken 2 igen. På ett ungefär. Totalt 4,5 timmars sömn på dagen. Får inte till mer än så!

Vad är ett rimligt schema (med tre sömnpass) för en bebis på 12 veckor korrigerad ålder? Skulle vilja ha tips med lite olika förslag! :)
Dotter född 040315, kurad vid 5 mån
Dotter född 051231, försökte SM från start... Fick inte ordning på sömnen förrän hon var tre år dock. Diagnostiserad med reflux vid 10 mån.
Son född 140219, SM från start så gott det går!
LillaMy666
Inlägg: 14
Blev medlem: tis 25 feb 2014, 09:00

Re: Frågor om bebis på 5,5 veckor

Inlägg av LillaMy666 »

Liten uppdatering! :)

Lilla Milo sover numer 10 timmar på natten utan mat och har så gjort i ett par veckor. Helt underbart! Förenklar detta med rapande och kräk i sängen enormt. Dagarna KAN va svajjiga men det finns också gott om exempel på jättebra dagar. Somnar själv gör han dag som kväll nästan alltid. Försöker alltid hinna lägga ner honom innan han somnar helt. Nappen är kvar, men men. Den kan jag leva med så här länge. Han är ju så liten! Och naggande god. Han tar sig igenom ett stort utvecklingssprång och lär sig nu att gripa tag i saken. Vilket tålamod denne lille herre har gentemot sina systrar som sov urkasst i denna ålder! Fantastiskt. Tacka tusan för standardmodellen alltså! :D
Dotter född 040315, kurad vid 5 mån
Dotter född 051231, försökte SM från start... Fick inte ordning på sömnen förrän hon var tre år dock. Diagnostiserad med reflux vid 10 mån.
Son född 140219, SM från start så gott det går!
SaraMilana
Inlägg: 1567
Blev medlem: ons 31 aug 2011, 12:21
Ort: Huddinge

Re: Frågor om bebis på 5,5 veckor

Inlägg av SaraMilana »

Hej!

Jag klistrade ihop dina trådar, det blir så mycket enklare att följa ett barn i varje tråd!

Vad härligt ni har det!! Superfint jobbat! =D>

Mina barn har varit supertrötta och inte klarat 2-2, det dröjde länge innan de kunde vara vakna två timmar i sträck. Det tror jag är ganska vanligt. Men det är bra tycker jag att ha att sikta på, för att få ett lagom avstånd mellan måltiderna, ca 3,5-4 h. Jag fick ju lägga till lite sömn istället för att få det att gå ihop.

Har du sett översikten? http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=21416 Där finns bra exempelscheman som funkar bra för de flesta.

Den sista luren är oftast svår att få till, så är det för många. I den åldern körde jag nog typ sova 1,5-2-45-20, där de sista 20 minutrarna var till för att undvika övertrötthet på kvällen.
Vid ungefär tre månader brukar 45-2-45 vara lagom.

:heart:
LillaMy666
Inlägg: 14
Blev medlem: tis 25 feb 2014, 09:00

Re: Frågor om bebis på 5,5 veckor

Inlägg av LillaMy666 »

Sorry att jag skapade två trådar! Har inte riktigt lärt mig forumets upplägg ännu. :) Är det inte svårt att hitta svar på enskilda frågor när alla trådar heter typ "lillebror" eller "sömn-frågor"?

Hur som helst har jag ytterligare frågor om sonen som nu är tre månader. Iaf 12 veckor korrigerad ålder.

Har definitivt svårt att hålla honom nöjd och glad i två timmar men för den skull är det inte lätt att få honom sova och sova klart. Om han somnar efter bara en och en halv timme på morgonen så vaknar han lätt redan efter 30 min. Söva om då är inte lätt! Men han har ki definitivt inte sovit färdigt.

Då han har en natt på ca 10 timmar utan mat behövs ju rätt mkt sömn dagtid för att komma upp i hans behov. Han äter alltså aldrig för att somna om direkt igen. Det passar hans rap-behov väl. Endast på kvällen somnar han tätt inpå mat i magen.

Är det läge att föra in verktygen nu? Igår ville han inte somna på kvällen som vanligt utan blev jättearg och skrek. Han sover ju alltid utan napp nattetid men igår stoppade jag in den på kvällen och vips tystnade han och somnade. Resultatet: dålig natt :(

Nätterna är ju lite det som gör att man orkar dagarna här hemma. Inser ju att han får för lite sömn totalt sett då han är rätt grinig emellanåt men nu kommer oron att nätterna också ska fallera. Skulle vilja styra upp det med ett ner exakt schema nu genast för att undvika problemen innan de kommer och sätter sig.

12-45-2-45 funkar ju inte för oss då natten bara är 10 timmar. 10-2-2-45 siktar jag på idag ungefär men där saknas lite sömn va? Sjukt svårt tyvärr då jag liksom inte kan tvinga honom att sova. Båda 2-passen är upphackade med uppvak och somna om olika snabbt. Ibland tar det lång tid. :( Förslag på annat schema?

Ungefär hur mkt mat äter tre-månaders-bebisar? Sonen käkar nu ungefär så här: 200ml, 200 ml, 200ml, 175ml, 175ml Det är längre mellan de första tre målen och kortare mellan de sista tre. Sista 175ml är nattslurk. Han ammas inte.

Han äter ganska fort. Bör det ff vara i två omgångar? Jag siktar på att få ner hela flaskan på en timme. Att bedriva timme två är dock ganska svårt. Vet inte vad vi ska hitta på! Blir såklart prat, öva på att gripa saker, hushållsarbete och sånt. Men kanske schemat ska kortas lite med vakentiden?

Har läst och läst på forumet, i barnaboken och i shn-boken. Känner dock att det är sååååå mycket! Blir helt matt av allt att hålla i huvudet. När skulle man börja ramsa? När kan man använda napp och när kan man ta bort den? Eget rum från när? Byta från vagga till spjälsäng? Skrattet till godnattet, när kommer det? Ni ser. Jag skulle behöva en bok per ålder. Typ: Så här gör du vid X månader.

Tacksam för lite pepp och vägledning!
Dotter född 040315, kurad vid 5 mån
Dotter född 051231, försökte SM från start... Fick inte ordning på sömnen förrän hon var tre år dock. Diagnostiserad med reflux vid 10 mån.
Son född 140219, SM från start så gott det går!
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 815
Blev medlem: mån 25 feb 2013, 11:04

Re: Frågor om bebis på 5,5 veckor

Inlägg av Ylvispylvis »

Hej! :D

Vad bra du kämpar!! =D> Den första tiden är jobbig för många men du ska se att allt faller på plats så småningom. Jag ska försöka ge några svar på dina frågor :wink:
LillaMy666 skrev:Har definitivt svårt att hålla honom nöjd och glad i två timmar
Japp, försök lägga innan han blir övertrött! Min son orkade inte två timmar förrän mkt senare.
LillaMy666 skrev:Är det läge att föra in verktygen nu?
JA!!! Har du klarat dig utan vagning/buffning så här länge?! :shock: :D Du kan också börja säga ramsan (2 verser) mjukt redan nu (inte som verktyg, mer som "sov så gott nu" när du lämnar rummet och liten precis ska somna. Då lär han sig den och det blir lite smidigare när du vid 4 mån inför den som verktyg. Ramsan är Verktygens Verktyg, inte minst när du sedan förlänger natten till 12 h.
LillaMy666 skrev: Resultatet: dålig natt :(
För att du fick stoppa i den 10 ggr? Eller? Vi hade napp till 4 mån men sen slutade vi. Du gör som du vill, hjälper den mer än den stjälper eller tvärtom?
LillaMy666 skrev:Förslag på annat schema?
:? Hm. Jo, det fattas 45 min i ditt schema, vi körde 12-45-2-45 och jag tyckte det var klockrent. Men då fick vi inte så mkt som 10 h i sträck på natten utan hade nattmål någon gång mitt i. Nattmål med bara 2 h kvar av natten förstår jag ju att det inte funkar men kanske blir dagarna för långa för honom och det är därför han inte riktigt sover klockrent? En del matar i sömnen vid 22-tiden innan de går och lägger sig. Men återinföra nattmål förstår jag ju att du inte vill... :? Någon annan som har något förslag :?:
LillaMy666 skrev: Ungefär hur mkt mat äter tre-månaders-bebisar?
MYCKET!!! :shock: :lol: Många börjar med smakisar vid 3 mån just av den anledningen, se "Mer mat åt småfolket" bland de klistrade trådarna (jag måste verkligen få lära mig länka snart!! :oops: ), där finns massa bra tips! Vi började vid 3,5 månader och det gillades skarpt. Jag tycker det var ganska lätt att med ramsans hjälp införa 12 h natt sedan även om vi väntade ända till 5 mån innan vi vågade pröva. Mat är nyckeln till mycket!! Så du kan ju fundera på om det kan vara dags att börja med ngn liten smakis snart, beroende på hur du känner såklart. =P~ :D
LillaMy666 skrev: Har läst och läst på forumet, i barnaboken och i shn-boken. Känner dock att det är sååååå mycket! Blir helt matt av allt att hålla i huvudet. När skulle man börja ramsa? När kan man använda napp och när kan man ta bort den? Eget rum från när? Byta från vagga till spjälsäng? Skrattet till godnattet, när kommer det? Ni ser. Jag skulle behöva en bok per ålder. Typ: Så här gör du vid X månader.


:lol: Åh, vad jag känner igen mig!! :lol: Ska försöka svara även om det inte finns några exakta regler eftersom alla bebisar trots allt är olika och alla mammor också inte minst... :) Ramsan har vi pratat om, 3 mån "smygramsa" och som verktyg vid 4 mån. Napp bort senast vid 5-6 mån tror jag, eget rum från 4 mån (men funkar säkert tidigare också om man vill). Skratt är alltid kul! :lol: Men det mesta från SHN är från 4 mån. Spjälsäng kan du ha från dag 1 om du vill så det känner du själv när du vill byta. Vi hade vagn hur länge som helst för att kunna vagna men det är ju inte nödvändigt.

Äter gör nog alla olika, se bara till att erbjuda så mycket som nånsin går ner.

Kram på dig så länge och fortsätt jobba på! :D

/Ylva

:heart:
S 2013-08-20, SM från början
J 2015-07-23, varför överge ett vinnande koncept?
Tvillingar i magen bf 2018-10-02
LillaMy666
Inlägg: 14
Blev medlem: tis 25 feb 2014, 09:00

Re: Frågor om bebis på 5,5 veckor

Inlägg av LillaMy666 »

Så var det dags igen. Har förstått att man inte ska starta nya trådar om samma barn även om frågeställningarna är helt nya efter lång tid. Rubriken blir ju dessutom missvisande då min son nu t.ex. är 6 mån och inte 5,5 veckor längre. Men jag försöker så här ändå! :)

Efter allt strul i början så föll mycket på plats till sist. 10-timmars-natten blev till 11 timmar och sedan 12 strax efter 4-månaders-dagen. 45-minuterslurarna fick vi dock aldrig till då sonen har 30-minuters-skarv istället för 45 av någon anledning. 12-30-2-30 sovande gick dock fint vid 4-5 mån. Ibland med 15 min extra mariginal på långa middagssömnen.

Så länge, allt väl. Men så började sonen krypa, eller vad det nu kallas. Redan vid 5,5 mån. Ingen normal variant dock, med dubbelsidigt ålande/krypande enligt typisk modell utan som en säl med båda händerna parallella så fjärilssimmade han framåt med stor entusiasm. Han har ju legat mkt på mage alltid och varit enormt stark från start. Trodde dock inte denna viljestyrda förflyttning ens var möjlig vid så här ringa ålder! :O

Med krypandet kom så vändandet... Tyvärr. Benen kryper men händerna står kvar och vips har man rullat från mage till rygg. Hur kul som helst, åt ena hållet. Noll intresse för att ens försöka öva på att vända tillbaka. Och PANG där föll nätterna. Våra fina 12-timmarsnätter.

Läggningarna är fortfarande problemfria. Lillskrutt somnar utan protester själv i sitt rum i spjälsängen som han haft sedan 3,5 mån ålder. Nappen rök i samma veva som spjälisen introducerades så inte heller den är ett störmoment. Men sen börjar cirkusen, vid 1-2 på natten någon gång. Han vaknar (förmodligen redan på rygg) och börjar hojta och babbla. Han är inte ledsen och inte arg, inte till en början. Han är aldrig jättehysterisk alls. Ofta när man kommer in för att hjälp honom vända tillbaka är han glad som en lax! Mitt i natten. Låter man honom vara helt somnar han om till sist, på rygg. Sover 30 min och så börjar allt om. Eller så blir han ledsen, vi vänder till mage och så somnar han till sist så och sover 1-2 timmar. I bästa fall.

Vi är helt slut båda två (alla tre). Även dag-sömnen strular och det tar riktigt lång tid för honom att komma till ro. Tre sömnpass på dagen har reducerats till två och allt som allt ser det ut så här: 12 - 45 - 2

Det känns som om ungen "aldrig" är trött. Han är som en duracellkanin och vevar, kastar sig åt höger och vänster mest hela tiden. Dock är tålamodet kort och gnället rätt ihärdigt emellanåt. Såklart, med tanke på hur lite han sover nu.

Vad tusan gör vi? Kommer han börja sova mer igen när han lär sig vända tillbaka? Vi har ingen ramsa då det liksom aldrig behövts. Han lärde sig somna själv ändå och vaknade ju inte på nätterna alls efter typ 3 mån ålder. Inte förrän nu.

HJÄLP! Någon som kan leda oss ur det hela?
Dotter född 040315, kurad vid 5 mån
Dotter född 051231, försökte SM från start... Fick inte ordning på sömnen förrän hon var tre år dock. Diagnostiserad med reflux vid 10 mån.
Son född 140219, SM från start så gott det går!
LillaMy666
Inlägg: 14
Blev medlem: tis 25 feb 2014, 09:00

Re: Frågor om bebis på 5,5 veckor

Inlägg av LillaMy666 »

Tillägg:

Han äter bra med vanlig mat, frukt, havregrynsgröt och mjölkersättning. Det är rätt svårt med flaskan dagtid men vi erbjuder fyra ggr/dag och fyller på med massa mat därefter! Middag äter han som helt mål. På kvällen vid läggningen drar han i sig ca 2 dl mjölkersättning NAN 2. Tänkte byta till välling nu när han fyller 6 månader imorgon! :)

Tror alltså inte att han är hungrig!
Dotter född 040315, kurad vid 5 mån
Dotter född 051231, försökte SM från start... Fick inte ordning på sömnen förrän hon var tre år dock. Diagnostiserad med reflux vid 10 mån.
Son född 140219, SM från start så gott det går!
SaraMilana
Inlägg: 1567
Blev medlem: ons 31 aug 2011, 12:21
Ort: Huddinge

Re: Frågor om bebis på 5,5 veckor

Inlägg av SaraMilana »

Hej!

Vad fint ni jobbat, det ser ut att ha flytit på toppen! =D>

Hej hej vändningscirkus.... ](*,) Väldigt vanligt just kring halvåret. Men det går över!! :D Läs bästa tipsen här: http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... ght=#97055

Var förresten inte rädd för att mata på med riktig mat. Börja med maten och fyll på med ersättningen efteråt. Eller som måltidsdryck till. :P Halvårsbarn har ingen botten och kan äta nästan hur mycket som helst! :shock: :D

:heart:
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"