Frågor om bebis på 5,5 veckor

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
LillaMy666
Inlägg: 14
Blev medlem: tis 25 feb 2014, 09:00

Re: Frågor om bebis på 5,5 veckor

Inlägg av LillaMy666 »

Tack snälla SaraMilana för snabbt svar! Jag tolkar dig som så att det här är vanligt, inte så jättemkt att göra åt egentligen och framför allt att det går över. Vi övar på mage så gott det bara är absolut möjligt men ibland har man ju annat att göra också vilket resulterar i vagnpromenader m.m.

Hur lång tid brukar den här cirkusen pågå? Vi är snart uppe i tre veckor sedan den förra hela natten med sömn. Inatt var det dock bättre med bara två uppvak (varav han somnade om själv på mage första gången) och så en tidig men väldigt glad morgon 45 min före 7:30 när han egentligen ska upp. Han låg dock kvar i sängen nöjd och pratig varvat med tystnad ända till jag plockade upp honom när det var morgon!

Vi vänder honom snabbt och lägger på filten om nätterna när han hojtar. Sedan direkt ut. Är det rätt? Somnar han om på rygg blir ju sömnen usel.
Dotter född 040315, kurad vid 5 mån
Dotter född 051231, försökte SM från start... Fick inte ordning på sömnen förrän hon var tre år dock. Diagnostiserad med reflux vid 10 mån.
Son född 140219, SM från start så gott det går!
SaraMilana
Inlägg: 1567
Blev medlem: ons 31 aug 2011, 12:21
Ort: Huddinge

Re: Frågor om bebis på 5,5 veckor

Inlägg av SaraMilana »

Jag tycker det är viktigt att lyssna av om liten faktiskt ber om hjälp eller om det mest är gnäll och svordomar. Ju mindre man ingriper desto fortare går det över är min erfarenhet. "Fastnar" han och liksom inte alls klarar det själv, ja då ska ni naturligtvis hjälpa till och vända. Annars gör det kanske inte så mycket att sömnen blir lite hackig i några dagar. Tids nog lär han sig att sova gott lite hur som helst. :wink:

Öva dagtid genom att lägga honom på rygg och hålla något skojigt snett ovanför så att han lockas att vända sig själv. Kanske i en svag sluttning till en början.

:heart:
LillaMy666
Inlägg: 14
Blev medlem: tis 25 feb 2014, 09:00

Re: Frågor om bebis på 5,5 veckor

Inlägg av LillaMy666 »

Känns som jag får ett psykbryt snart. Vändnings-cirkusen går liksom ALDRIG över. Jag är dödstrött och sonen vaken i evigheter om nätterna. En timme i sträck är regel mer än undantag. Ledsen är han inte, på natten. Men somnar om gör han inte heller förrän jag lyckas få honom att stanna på mage efter en-två-tre-fyra-... vändningar. Skytteltrafik är ordet! Någon enstaka gång somnar han om på rygg men då blir ju lyckan ytterst kortvarig. 30 min och så är han vaken igen.

Men som sagt, han skriker inte. Men pratar och babblar. På dagarna däremot. Gnäll, gnäll, gnäll och humör som gör det svårt att stå ut rent ut sagt. Det är som han söker problemen, slår sig själv med leksaker, ramlar på rygg och välter det som vältas kan. Skulle behöva öronproppar! När man har huvudvärk redan på morgonen som resultat av sömnbristen så är mitt tålamod dessutom inte av bästa sort.

En och en halv månad har det varit så här nu och jag ser ingen ände på problemen. Han äter jättebra och massor av mat. Dricker en stor flaska välling på kvällen. Känns osannolikt att han alltså skulle vara hungrig. Schemat följer jag slaviskt dag ut och dag in. Social delaktighet, umgänge, ensamlek (som slutar i att han gör illa sig på ngt vis, om än inga allvarliga incidenter givetvis.) Vi är inne och ute i vagnen. Både vaken och sovande ute.

Alltså.... vad gör vi för fel? Varför detta missnöje och denna oförmåga att sova på nätterna helt plötsligt? Från 3,5 till 5,5 mån sov han som en sten nätterna igenom. Ngt litet gny nån gång och sen somnade han om själv. Alltid.

Och nattningarna är fortfarande helt problemfria på kvällarna. Han somnar alltid i sängen, själv, utan att av det minsta ledsen. Kvällarna sover han dessutom gott på. Det är efter midnatt som problemen startar.

Känner att jag är på bryt-gränsen rejält! Längtar dagarna igenom att det ska va min "jobb-dag" istället för "hemma-med-gnäll-och-skrik-dag" då jag och maken delar föräldraledigheten nu 50/50.

Hjälp!??!
Dotter född 040315, kurad vid 5 mån
Dotter född 051231, försökte SM från start... Fick inte ordning på sömnen förrän hon var tre år dock. Diagnostiserad med reflux vid 10 mån.
Son född 140219, SM från start så gott det går!
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 815
Blev medlem: mån 25 feb 2013, 11:04

Re: Frågor om bebis på 5,5 veckor

Inlägg av Ylvispylvis »

Hej! :D

Cirkusen har verkligen gått för långt! :shock: Slut är det med det. Vid uppvak kan du möjligen gå in EN gång och kolla läget, vända och lägga tillrätta. Därefter är det Ramsan utanför dörren som gäller vid protester (men inte om han bara babblar). Har ni infört ramsa? Ett kanonverktyg!

Hur ser schemat ut nu? Han är ju äldre och behöver inte lika mycket sömn på dagen. Vid 5-6 mån behöver han 15h. Det låter ju nu som att han har lyckats vända på dygnet lite och gnället dagtid beror förstås på att han är trött pga att han legat vaken på natten... :roll: Kanske en så enkel lösning kan finnas? [-o<

Hur har ni det på dagarna annars? Är han med och arbetar och är socialt delaktig? Det är väldigt viktigt för så stora herrar att känna sig behövda hemma! Annars är det lätt att bli gnällig. Aktiv utevistelse rekommenderas också.

Hoppas vi ska få bukt med det här! Kämpa på!!

Kram!

:heart:
S 2013-08-20, SM från början
J 2015-07-23, varför överge ett vinnande koncept?
Tvillingar i magen bf 2018-10-02
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 815
Blev medlem: mån 25 feb 2013, 11:04

Re: Frågor om bebis på 5,5 veckor

Inlägg av Ylvispylvis »

Förlåt jag är för trött själv! Ser ju att du beskrev era fina dagar!! #-o :oops:

Alltså kolla schemat!!

:D
S 2013-08-20, SM från början
J 2015-07-23, varför överge ett vinnande koncept?
Tvillingar i magen bf 2018-10-02
LillaMy666
Inlägg: 14
Blev medlem: tis 25 feb 2014, 09:00

Re: Frågor om bebis på 5,5 veckor

Inlägg av LillaMy666 »

Här är vårt schema:

7:30 Morgon
7:45 Frukost: Hemlagad havregrynsgröt med paltbröd och rapsolja samt päron/kanel. Mjölkersättning till.
9:30 Sova ute på mage i vagnen, 45 min
ca 10:30 minimellis, typ banan
11:30 Lunch: Hemlagad mat och vatten till
12:30-14:30 Sova middag 2 timmar inne i sängen (vid behov med extra marginal-kvart till 14:45)
14:30 Mellis: Mjölkersättning, leverpastejmacka och blandad frukt.
17:15 Middag: Hemlagad mat och vatten till
19:00 Bad och sedan pyjamas & ca 2 dl välling
19:30 God natt

Tankar kring detta?
Dotter född 040315, kurad vid 5 mån
Dotter född 051231, försökte SM från start... Fick inte ordning på sömnen förrän hon var tre år dock. Diagnostiserad med reflux vid 10 mån.
Son född 140219, SM från start så gott det går!
Mellansyrran
Inlägg: 86
Blev medlem: fre 19 okt 2007, 16:34
Ort: Matfors

Re: Frågor om bebis på 5,5 veckor

Inlägg av Mellansyrran »

Hej!

Jag tycker att schemat ser bra ut! :D Fortsätt så.

När det gäller vändningscirkusen så håller jag med Ylva om att gå in en gång för att kolla läget och vända och lägga tillrätta. Sedan får liten försöka lära sig och det kommer liten göra. Mamma får ha tålamod. 8) Läs också gärna på tråden som heter Läs det här först som finns högst upp på Späda barn. Där finns en tråd som heter just Vändningscirkus. :D

Peppkram från mig!
/Katja
Mamma till miss N född juli 03, ej kurad, miss M född juni 07, standardmodellad sept 07 och miss V född augusti 13, standardmodellad okt 13.
LillaMy666
Inlägg: 14
Blev medlem: tis 25 feb 2014, 09:00

Re: Frågor om bebis på 5,5 veckor

Inlägg av LillaMy666 »

Det blir bara värre och värre. Fattar inte hur vi kunde hamna här. Från att ha vaknat två ggr/natt sin första levnadsmånad, en gång/natt tills han var 3,5 mån och så 10 till 11 till 12 timmars sömn. Så pang för en och en halv månad sedan - detta. Ökande kaos. Nu vaknar han både på mage och rygg. Ibland ledsen ibland babblar han. Själv sover jag knappt alls. Hinner aldrig somna om mellan varven.

Den enda av mina tre barn som kört SM från start är nu den som sover sämst. Känner mig uppgiven till max. Så sjukt hjälplös. Vi ville och gjorde allt så rätt och så blev det så fel. Första dottern fick en typ halvkur vid fyra mån och vaknade vid sju månaders ålder en gång för amning varje natt. Sen somnade hon om direkt. 12 timmar med tio min amning var sju resor bättre än den här soppan. Mellandottern sov skit, vaknade ofta och ammades åter till sömns men hon var i alla fall inte vaken i timmar. Det tog åtta år efter henne innan jag vågade mig på barn igen, med ny pappa dessutom.

Och nu är jag här. Varit vaken i snart tre timmar av babbel, gny, kortare skrik. Vänt två ggr, annars backat. Men ingen sover. Varken sonen, maken eller jag. Stackars storasyster som sover vägg i vägg med sonen har det också tufft nu även om hon sover väldigt djupt tack och lov.

Jag kan inte kura honom då buffning ju inte hjälper mot det här. Han somnar själv i sin säng dag som natt så det är inte det. Vändnings-cirkus absolut men i sju veckor?? Tilltagande dessutom? Plus att han nu vaknar på mage också nu. Han är aldrig hysterisk men sover som sagt inte heller. Ramsa har vi, typ. Exakt hur ska vi jobba mer med den? Jag säger samma godnatt-hälsning varje kväll typ när jag går ut och stänger dörren men sedan inte mer. Han somnar ju snabbt och problemfritt. Kan vi göra mer där?

Har sett att det finns typ diplomerade shn-folk som kan hjälpa på plats, mot ersättning. Finns det ngn sådan här eller som ni känner till? Stockholm,

/trött, uppgiven, rådlös och lätt ångest över att fixa det här - alls :..(
Dotter född 040315, kurad vid 5 mån
Dotter född 051231, försökte SM från start... Fick inte ordning på sömnen förrän hon var tre år dock. Diagnostiserad med reflux vid 10 mån.
Son född 140219, SM från start så gott det går!
videunge
Inlägg: 1554
Blev medlem: fre 27 mar 2009, 13:40
Ort: östergötland

Re: Frågor om bebis på 5,5 veckor

Inlägg av videunge »

Hej :D

Hur känns dagarna? trött/pigg? tycker du att du känner att du har en tröttis eller piggis? Är det en piggis di har kan du faktiskt dra ner em luren till 1,5h. Sen vad gäller små älsklingar som envisas med att träna vändningar på natten, så behöver dom öva öva öva på dagen så att se lär sig själva, åla om de kan eller krypa om de lärt sig det. så att de blir trötta i lilla kroppen till natten. :wink: Öva massor på dagen!

Sen gäller det för de ömma föräldrarna att försöka hitta lugnet och tryggheten och TILLITEN till att barnet KAN och VILL sova. så att ni inte (omedvetet) förmedlar att det inte går. Läs gärna safarin i barnaboken eller shn som repetition. Sen kan man ju fundera om 8 mån ångesten börjar komma? finns fint skrivet om det i barnaboken med. :wink:

och sist men inte minst. Ni fixar det!

Kram :heart:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
Mellansyrran
Inlägg: 86
Blev medlem: fre 19 okt 2007, 16:34
Ort: Matfors

Re: Frågor om bebis på 5,5 veckor

Inlägg av Mellansyrran »

:heart: :heart: :heart: Hej LillaMy!

Lugn i stormen nu. Det kommer att gå bra. :thumbsup:

Det verkar som om de ömma föräldrarna är lättväckta och känner stor uppgivenhet när han vaknar. Du skriver att han inte är hysterisk men att han inte sover. Tänk då att han faktiskt får möjligheten att sova. Att han sedan väljer att ligga och öva vändningar och ställa frågor är naturligtvis svårt att buffa bort som du säger. Men ramsan är ju magisk! Lille sonen ställer frågor och ni har just nu inga klara och tydliga svar. Vargarna galopperar för fullt utanför sonens rum... Dags att införa ramsan ordentligt och använda den. :!:

Läs den här korta tråden med Annas sista fina inlägg:
viewtopic.php?f=40&t=11181

Och i Verktygslådan (som du hittar på Svar på vanliga frågor) hittar du tanken med ramsan. Läs det också som inspiration.

Har ni möjlighet att flytta på delar av familjen när ni jobbar in ramsan? För min del tyckte jag det var skönast om jag visste att vi inte störde resten av familjen när det var krisnätter. Maken fick ta hand om övriga barn och rodda dagarna så kunde jag helt gå in i den här uppgiften. Dessutom läste jag safariliknelsen ur Barnaboken varje gång jag krisade och ville ge upp. Den är ypperlig som stöd!

SHN-folk finns det absolut till din hjälp, t o m flera i Stockholm. :D Kontaktlista finns här:
forum/viewforum.php?f=27

Stor kram. Ni fixar det här! =D> :D
Mamma till miss N född juli 03, ej kurad, miss M född juni 07, standardmodellad sept 07 och miss V född augusti 13, standardmodellad okt 13.
LillaMy666
Inlägg: 14
Blev medlem: tis 25 feb 2014, 09:00

Re: Frågor om bebis på 5,5 veckor

Inlägg av LillaMy666 »

Återigen, tack ni som tar er tid att svara en uppgiven och trött mamma. Ni har så mycket klokt att säga! Försöker förtvivlat omsätta detta i praktiken och det är som vanligt lättare sagt än gjort men små små steg helt enkelt. Tyvärr har vi en del problem med en täppt liten näsa som gör det snudd på omöjligt för den lille gossen att suga på sin älskade tumme. Det ställer till det vill jag lova men samtidigt inger det hopp då ju sådana saker brukar va övergående.

Nätterna är rätt varierande får man säga. Inatt vände jag en gång vid 3:30 och han somnade om direkt (var knappt vaken i sitt lallande och inte ledsen alls då) men efter 6:15 var det värre. Tror knappt han sov mer än några 5-minutare därefter tyvärr men jag hör ju hur han försöker stoppa tummen i mun där inne med stopp i näsan som följd. Körde vår ramsa både 3:30 samt några gånger mellan 6-7 men jag vet inte om ramsan liksom verkligen är en ramsa på riktigt. Jag har sagt samma sak i månader när jag lägger honom på kvällen och går ut. Men kvällarna har ju aldrig varit ett problem så han _somnar_ ju liksom inte av ramsan utan av sin alldeles egna kraft varenda gång.

Tips på hur jag ska använda den bättre? SHN innebär ju i princip att barnet skriker vid läggdags och ramsan nöts in. Blir inte det galet här? Sa i alla fall ramsan fyra ggr igår kväll istället för en gång.

Dagarna är rätt gnälliga tyvärr så jag tror att förkortande av sömnpass är en ytterst dålig idé. 45 min + 2 timmar behöver han nog. Minst, egentligen. Men det beror ju också på att nätterna är för korta och ofta upphackade.

Jag tror och hoppas dock som sagt att den här veckans extraordinära kaos beror på förkylning och inget annat. Kommer vi bara ifrån snor i näsan så blir det lättare att utläsa vad som är vad av problemen.

Men vi kämpar på! :) Och tar så tacksamt emot alla tips och tankar från er andra kloka föräldrar. <3
Dotter född 040315, kurad vid 5 mån
Dotter född 051231, försökte SM från start... Fick inte ordning på sömnen förrän hon var tre år dock. Diagnostiserad med reflux vid 10 mån.
Son född 140219, SM från start så gott det går!
SaraMilana
Inlägg: 1567
Blev medlem: ons 31 aug 2011, 12:21
Ort: Huddinge

Re: Frågor om bebis på 5,5 veckor

Inlägg av SaraMilana »

Det ÄR inte enkelt! Jag inbillade mig att jag var SM-proffs med min tvåa efter att ha gjort alla felen första gången. Men tji fick jag. :wink: Men små små steg bär också framåt och att lägga en bra grund tidigt i livet kommer ni ha glädje av tusen gånger om sen! Ett tips är att läsa igenom hela tråden för att se de framsteg ni faktiskt gjort!

Ramsan är precis som du skriver inte en ramsa på riktigt för många SM-barn, så som den är för kurade. Den blir inte det förrän man faktiskt börjar använda den och då tror jag att det kan ta ett tag innan poletten trillar ner. Fortsätt att säga den x4 vid varje läggning så förknippar han den med sömn. Och använd den som ett verktyg tills han är lika övertygad som du om att den funkar. :wink: :D

Krya på er! En bunke med kokande vatten och hackad gul lök i vid sängen gör susen vid förkylning.

:heart:
LillaMy666
Inlägg: 14
Blev medlem: tis 25 feb 2014, 09:00

Re: Frågor om bebis på 5,5 veckor

Inlägg av LillaMy666 »

Det blir tyvärr inte bättre. Alls. Det blir sämre. Han har inga symptom på förkylning alls om dagarna men på nätterna (inte kvällen) hör jag hur han försöker suga på tummen men misslyckas. Det är inte snorigt men liksom täppt så det sitter väl snor där inne.

Han vaknar, babblar lite, blir sedan ledsen och så allt ledsnare. Vi går in (han blir glad!) vänder och går ut. Då börjar han tok-skrika. Tystnar efter ngn minut och så försöker han suga på tummen lite, misslyckas och tok-skriker igen. Han kan lätt hålla på i timmar! Helt obegränsad ork verkar det som.

Jag vet inte hur vi ska lugna honom alls. :(
Dotter född 040315, kurad vid 5 mån
Dotter född 051231, försökte SM från start... Fick inte ordning på sömnen förrän hon var tre år dock. Diagnostiserad med reflux vid 10 mån.
Son född 140219, SM från start så gott det går!
Mellansyrran
Inlägg: 86
Blev medlem: fre 19 okt 2007, 16:34
Ort: Matfors

Re: Frågor om bebis på 5,5 veckor

Inlägg av Mellansyrran »

Hej!

Inte alls ovanligt att det blir två steg bakåt och ett steg framåt. Ha förtröstan, han kommer att fatta galoppen när ni själva är övertygade att det kommer att fungera.

Även om han inte är förkyld nu kanske du kan droppa i lite koksalt i näsan innan läggning för att jaga bort den vargen för din egen del? :?: Många är vi föräldrar som står utanför rummet och tänker att både det ena och det andra hindrar barnet i sömnen och det enda som kan rädda dem är om vi går in. Men som Anna brukar skriva, det ska inte vara någon E4 in till spjälsängen. [-X

Ett sätt att lugna sonen på är att ha ramsan som verktyg. Jag kan inte nog trycka på hur bra verktyg den är. Läs på om ramsan och jobba envetet med den. Den kommer att fungera! Det är viktigt att ni som föräldrar tror på den och använder den. Vår ramsa lyder: "Gonatti natti sov så gott." Vid läggning skrattet till gonatten med busig och mätt bebis. Sedan tillrättaläggandet och ut med ramsan x 4. Min dotter gråter aldrig utan är helt tyst. Somnar inte direkt utan grejar på i sin säng upp mot en halvtimme. Vi kör husljud och hon kan ropa någon gång varpå vi ramsar om det behövs. På natten om hon vaknar (just nu förkyld och sover med lök, timjan och hett vatten i en skål under sängen) ramsar någon av oss från vår säng och hon somnar om. Helt magiskt. Det är den målbilden ni måste ha.

Tokskrikandet bör lugnas med solfjädring, buffning och sedan ramsa ut. För att sedan bara lugnas med ramsa. Läs på om dem också i Verktygslådan.

Stor kram!
Mamma till miss N född juli 03, ej kurad, miss M född juni 07, standardmodellad sept 07 och miss V född augusti 13, standardmodellad okt 13.
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"