16-månaders som vaknar helt förtvivlad!

Wisteria
Inlägg: 92
Blev medlem: sön 08 okt 2006, 07:34
Ort: Älvsbyn
Kontakt:

16-månaders som vaknar helt förtvivlad!

Inlägg av Wisteria »

Det är lite si och så med sömnen här hemma just nu... Lille alvar kurades när han var 4 månader och och sen dess har sömnen fungerat riktigt bra fram till för ca 1 1/2 vecka sedan.

I samma veva som han började förskolan började det dock trassla. Säkert bearbetar han ju det nya han sett under dagen när han sover, men vad det än beror på så så har nätterna nu blivit stökiga. Han vaknar allt mellan midnatt och 04.00 och är så fruktansvärt olycklig. Han riktigt kippar efter luft mellan skriken. Ramsar vi så lugnar han sig en stund, samma om vi går in och lägger till rätta, men efter max 5 minuter är det samma sak igen och så kan han hålla på i timmar. Att slå igång musik fungerade bra första kvällarna men nu verkar det inte spela någon större roll. Igår var han vaken i två timmar, mellan 03-05 och i skrivande stund har han stökat i drygt en timme.

Han tog en paus på ett par dagar tidigare i veckan då han faktiskt sov hela nätterna, men nu har problemen börjat om...

Det märks så väl att han verkligen VILL sova, för när man går in till honom så lägger han sig mer eller mindre till rätta för egen maskin efter en kram och lite strykande på ryggen. Men det är som att han inte riktigt vågar somna.

Vad ska vi göra? Det här känns verkligen ohållbart när man är van vid långa ostörda nätter, och framförallt vill jag inte behöva höra och se honom så här ledsen :-(
Mamma till Wille, född 23/2 2006 och Alvar, född 18/11 2012.
Wille kurad sensommaren 2006, kur av Alvar påbörjades 29/3 2013
Wisteria
Inlägg: 92
Blev medlem: sön 08 okt 2006, 07:34
Ort: Älvsbyn
Kontakt:

Re: 16-månaders som vaknar helt förtvivlad!

Inlägg av Wisteria »

Ingen som har några goda råd till oss? Det här börjar ha pågått nu i två veckor så fnurran rätar verkligen inte ut sig... Vi börjar vara griniga av sömnbrist allihop, och att minimannen sällan sover mer än 1-1/2 timme på dagis gör ju inte saken bättre, han som är van vid 12 tim natt och 2 tim lur!
Mamma till Wille, född 23/2 2006 och Alvar, född 18/11 2012.
Wille kurad sensommaren 2006, kur av Alvar påbörjades 29/3 2013
videunge
Inlägg: 1554
Blev medlem: fre 27 mar 2009, 13:40
Ort: östergötland

Re: 16-månaders som vaknar helt förtvivlad!

Inlägg av videunge »

Hej på dig :D

hur ser schemat ut. Räknar jag rätt att liten är 1,5 år? :oops: Är det en liten tröttis eftersom schemat är som det är? 2h är ganska långt sov på dagen om man är 1,5 år. Fundera på om schemat är klockrent. Men jo visst finns det tröttisar. Jag har en. :heart:
Hur känns han på kvällen när han skall lägga sig? övertrött? Det är mycket intryck när man börjar på förskola. Det kan ta ett tag innan sovet på dagen sitter när man börjar där. Men min känsla är att man vaknar värre på natten om man är övertrött när man lägger sig. Har du testat att lägga en halvtimme tidigare på kvällen.
Försök också hitta ett eget lugn. Jag märker själv när de små haft fnurror att när jag funderar på vad som är fel så kan jag inte förmedla lugnet till barnet. Om jag däremot ser det just som en tillfällig fnurra och att ungen skall ha svar på frågorna så går det bättre. om jag liksom VET innom mig att ungen kommer att sova igen.

kram :heart:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
Wisteria
Inlägg: 92
Blev medlem: sön 08 okt 2006, 07:34
Ort: Älvsbyn
Kontakt:

Re: 16-månaders som vaknar helt förtvivlad!

Inlägg av Wisteria »

Hej Videunge och tack för svar!

Han är ett år och fyra månader, så ganska nära =) Jo jag vet att 14 timmar/dygn är mycket, men han har sovit sina timmar rätt så klockrent här hemma, ända till han började på dagis.

Han är absolut väldigt trött på kvällarna, idag hade han bara sovit en halvtimme (!) på dagis så jag lade honom halv sju. Med resultatet att skrikandet började redan nu 19:30 på kvällen, och sen har han skrikit i omgångar sedan dess fram till ca 20:15. Just nu är han relativt tyst men det verkar vara på gång mera...

För tillfället verkar han vara fullständigt beroende av musiken vi spelar på kvällen när han lägger sig, så fort jag försöker sänka det minsta för att kunna se på TV så vaknar han :cry: Vaknar han på natten så svarar han relativt bra på ramsan, men somnar inte gärna om förrän vi ger upp och slår igång musiken!

Som jag upplever det så är han väldigt ängslig att vi ska försvinna, som vi gör när vi lämnar på dagis. För så fort han hör vår röst genom dörren, eller om vi går in för att se om nåt är fel, så lugnar han sig. Som jag skrev i första inlägget så kryper han själv ihop i sängen när man går in till honom, och tystnar när vi brer om honom och stryker honom på ryggen.

Känner att vi nog inte kan göra så mycket annat än att bekräfta att vi är där genom att ramsa och visa oss lugna. Men att inte gå in till honom när han är så här fruktansvärt ledsen fungerar inte för mig, då mår jag själv så dåligt. Vi tar aldrig upp honom ur sängen men vi kramar om honom på stället, stryker ryggen och bäddar ner honom igen. Försöker att inte gå in mer än en, max två gånger dock.

Skulle verkligen behöva några handfasta råd, typ "gör så här" =)
Hur ska vi göra med musiken? Låta den stå och spela natten igenom? Känns som att man etablerar en dålig vana då...
Mamma till Wille, född 23/2 2006 och Alvar, född 18/11 2012.
Wille kurad sensommaren 2006, kur av Alvar påbörjades 29/3 2013
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: 16-månaders som vaknar helt förtvivlad!

Inlägg av mamaA »

Hej!
Vi hade en liknande situation med nattliga uppvak vid dagisstart och jag som tänkte att det var jobbigt för sonen med så mycket nya intryck och att jag börjat jobba mycket mer var lite för generös med att gå in och stoppa om och lugna. Resultatet blev bara fler uppvak vilket ju inte var hållbart. När det blir så brukar jag till slut hitta den verkliga attityden, jag har attityd annars också :lol: , men när det är kris behövs den där attityden som fyller en med total övertygelse om att man gör rätt. Jag tror att jag bestämde mig för en omstoppning och sen var det ramsa som gällde och på ett par dagar sov han gott igen.

Det han gör just nu är att fråga om han vågar sova och får bekräftat att det är farligt att ligga själv. Man vill så väl när man går in men budskapet blir likväl att han inte klarar att somna om själv utan dig. Det är helt upp till dig hur du vill göra men enligt min övertygelse så sitter det i förälderns attityd att förmedla trygghet till barnet. Lyckas man hitta den där superattityden :wink: så brukar problemet gå över snabbt.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Wisteria
Inlägg: 92
Blev medlem: sön 08 okt 2006, 07:34
Ort: Älvsbyn
Kontakt:

Re: 16-månaders som vaknar helt förtvivlad!

Inlägg av Wisteria »

Hej mamaA!

Vi har dragit ner till att gå in en gång och stoppa om, sen är det bara ramsan som gäller! Har nu gått närmare tre veckor sedan det här började och vi skönjer inga förbättringar alls :-( vi vet helt enkelt inte vad vi ska göra, vi är lugna och säkra i attityden båda två men inget hjälper!
Mamma till Wille, född 23/2 2006 och Alvar, född 18/11 2012.
Wille kurad sensommaren 2006, kur av Alvar påbörjades 29/3 2013
videunge
Inlägg: 1554
Blev medlem: fre 27 mar 2009, 13:40
Ort: östergötland

Re: 16-månaders som vaknar helt förtvivlad!

Inlägg av videunge »

Hej

Har ni prövat väckarklocka?

Kram :heart:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
Wisteria
Inlägg: 92
Blev medlem: sön 08 okt 2006, 07:34
Ort: Älvsbyn
Kontakt:

Re: 16-månaders som vaknar helt förtvivlad!

Inlägg av Wisteria »

Hej! Japp, vi har kört väckarklocka ända sedan vi kurade honom.
Mamma till Wille, född 23/2 2006 och Alvar, född 18/11 2012.
Wille kurad sensommaren 2006, kur av Alvar påbörjades 29/3 2013
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: 16-månaders som vaknar helt förtvivlad!

Inlägg av Tin »

Hej,
jag hade samma när min första började på förskola, det var mycket intryck och hon sov inte lika bra på förskolan resultatet blev lite kaosartat innan det lade sig...... så först och främst skulle jag be er att läsa om SHN.
Just de där avsnitten som handlar om Safarin, och varför man ska hålla sig utanför dörren...... Safarin, Lugnet, Säkerheten och Njutningen. Jag vet att ni kan det här, men när man läser om dom här tycker jag man blir ännu rakare i ryggen och trygghet är ännu enklare att förmedla.

Lägg sedan en halvtimme tidigare precis som redan tipsats om när det behövs, när det sovits för lite på förskolan eller om han verkar vääääldigt trött vid middagstid.

Så till det som var viktigt i vår familj för att liten skulle få tillbaka sin natt trygghet, på nåt sätt när man börjar förskolan försvinner det social aktivitet, den där o så viktiga känslan att känna sig behövd. För det är helt enkelt inte så förskolor fungerar, för oss blev det då extra viktigt att man fick hjälpa med middagen, dukningen, disken, damsugningen etc etc etc. Så att liten fick balansen tillbaka, jo jag är behövd! Det sätter sig på nattsömnen!

Själva uppvaken hanterar ni fint med ramsa och lite trafik som möjligt. Han vill bara veta att allt är som vanligt och då ska ni svara honom precis som ni gjorde innan förskolan. Dvs ramsan!

kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
Wisteria
Inlägg: 92
Blev medlem: sön 08 okt 2006, 07:34
Ort: Älvsbyn
Kontakt:

Re: 16-månaders som vaknar helt förtvivlad!

Inlägg av Wisteria »

Hej Tin!

Läst på har vi gjort bägge två och lägga tidigare har vi gjort ett par kvällar, utan resultat. Han har helt enkelt fastnat i det här mönstret och vi lyckas inte bryta det! (Ja, här i forumet tillåter jag mig att vara deppig och nere och känna lite hopplöshet, när Alvar inte vet om det :))

Den sociala delaktigheten kunde dock vara bättre, men faktum är att jag inte hinner under veckorna.. Vi har ett väldigt pressat tidsschema mellan hämtning och läggning så jag vet inte riktigt hur jag skulle lösa det i så fall, jag får verkligen stressa för att hinna fixa någon form av middag och sedan få till gröt och natta Alvar. När jag själv är stressad så vet jag att jag har svårt att låta barnen delta alls tyvärr :-(

Nu har Alvar dessutom blivit förkyld igen och är väldigt snorig och täppt i näsan så inatt har jag varit så illa tvungen att gå in och åtgärda det (vet från tidigare, när sömnen funkat mer eller mindre perfekt, att han INTE sover med täppt näsa). Ännu ett störningsmoment...

Nu blev det här rätt negativt, men det blir gärna det kvart i tre på morgonen efter två timmars vakande känner jag...
Mamma till Wille, född 23/2 2006 och Alvar, född 18/11 2012.
Wille kurad sensommaren 2006, kur av Alvar påbörjades 29/3 2013
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: 16-månaders som vaknar helt förtvivlad!

Inlägg av Tin »

Men vet du det är därför vi finns här, med den där varma kramen och goda rådet som man behöver när man är uppe på natten.

Jag blir också negativ och ilsk om jag måste vara uppe om natten, och just därför är det ju så innerligt viktigt att när de små behöver ledning och svar på sina frågor att finnas där och leda med tryggt hjärta så dom får tillbaka sin goda nattsömn.

Så god morgon på dig, nya tag, idag orkar och hinner du låta liten sätta besticken på bordet. Och sen glasen och sen servetterna. Det går, 2 minuter för liten kan vara hela skillnaden.

Så stor kram och vet du, du fixar detta. På med atttydmössan, kör 3 dagar till, var konsekvent och vi finns här med pepp.

Kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
Wisteria
Inlägg: 92
Blev medlem: sön 08 okt 2006, 07:34
Ort: Älvsbyn
Kontakt:

Re: 16-månaders som vaknar helt förtvivlad!

Inlägg av Wisteria »

Tack för ditt tröstande och uppmuntrande inlägg Tin!

Idag har Alvar hjälpt till med att plocka in tvätten i tvättmaskinen, ställa fram på bordet till middagen, renbädda i spjälsängen, slå igång micron och en del annat. Han tycker ju att det är så roligt och på helgen känner jag lugnet och kan ta det i den takt som passar honom.

Kan bara inte sluta grubbla på vad det är som händer varenda natt, vad det är han reagerar på! Läggningarna på kvällen funkar super och han lägger sig torr, mätt och väldigt glad. Sen somnar han oftast på Max 4-5 minuter. Sen är det tyst som i graven där inne fram till illvrålen mitt i natten...

Han vaknar nästan alltid ca 30 minuter efter vi lagt oss och det blir knäpptyst i huset. Så det verkar ju som att han tror vi försvinner för att det blir tyst. Därför bestämde vi oss idag för att prova ha musiken igång hela natten så vi kanske lyckas bryta det här gråtmönsret. Låter det som en dålig ide? Känns som att vi binder upp oss så mycket till musiken och att det blir svårt att ta bort den sen, men har inga andra ideer!
Mamma till Wille, född 23/2 2006 och Alvar, född 18/11 2012.
Wille kurad sensommaren 2006, kur av Alvar påbörjades 29/3 2013
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: 16-månaders som vaknar helt förtvivlad!

Inlägg av TorsMamma »

Hej, smyger in med att säga, läs om förtrotsen igen i BB. Han verkar vara 1,5 år nu :wink:

Här är det lugn och förutsägbarhet som gäller. :D
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Wisteria
Inlägg: 92
Blev medlem: sön 08 okt 2006, 07:34
Ort: Älvsbyn
Kontakt:

Re: 16-månaders som vaknar helt förtvivlad!

Inlägg av Wisteria »

Hej TorsMamma! Har läst på om förtrotsen nu men kan inte säga att jag blev så mycket klokare :shock: skulle inte påstå att vi har några förtrotsproblem här hemma (än!) förutom det här med sömnen. Vi håller dagarna så "enformiga" och likartade som möjligt, men varje dag är ju liksom ett nytt äventyr för en som just börjat förskolan... Väldigt lite vi kan styra över vad som händer där. Hemma är det lugn och rutiner som gäller...

Funderar för övrigt fortfarande över det här med musiken, vill ha en andra åsikt om det här med att låta den spela natten igenom. Eller ska vi prova att ta bort den helt även vid läggning så att kontrasten inte blir så stor när vi stänger av efter någon timme? Som synes vet vi varken in eller ut :/
Mamma till Wille, född 23/2 2006 och Alvar, född 18/11 2012.
Wille kurad sensommaren 2006, kur av Alvar påbörjades 29/3 2013
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: 16-månaders som vaknar helt förtvivlad!

Inlägg av Tin »

Hej, jag skulle köra endast ramsa vid läggning och uppvak fram till vargtimmen 4 på morgonen. Men stödja med husdjud alt musik om det är kriiis för liten. Sen är jag lat, har jag väl slagit på musiken vill jag sova, så går inte jag upp igen och stänger av den. Jag måste ju få så mycket sömn som möjligt för att vara en bra mamma dagtid. Så tänker jag. Så visst har musiken varit på en hel natt ibland här hemma men inte med flit redan vid nattning.

Sen mellan 4a och morgonväckning om liten vaknar är det pangramsa följt av husdjud alt musik. Ingen ramscirkus nu så nära väckning.

Då har du nåt att gå på, kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"