3 månader somna om själv.

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
lokkolela
Inlägg: 40
Blev medlem: tis 04 mar 2014, 13:17

3 månader somna om själv.

Inlägg av lokkolela »

I dec fick vi en liten pojk. Vi har jobbat utifrån standardmodellen från början och livet här hemma är ljuvligt. Den lille växer. Är glad jämt, nyfiken och alltid god aptit! Nätterna fungerar som rinnande vatten och har alltid gjort : ) Han är otroligt duktig vid läggdags inför natten, och vilan (det vill säga om han inte är övertrött.. Då behöver han hjälp på traven) Men när han vaknar under sin vila så kan han inte somna om själv. Jag har läst på överallt.. Barnaboken, här på forumet och även 'sova hela natten'. Haha och jag blir så otroligt vilsen i hur jag ska gå tillväga? Just nu har han nappen. Och jag ger honom denna vid uppvak och oftast somnar han om själv då. Men jag vill ändå ge honom sitt verkliga verktyg att helt kunna somna om själv? Hur gör jag då? Han blir ju ledsen till en början.. Sen stegras det upp till nästan panik. Ska jag ha is i magen och ge honom en stund och se om han själv lugna ner sig. Och i så fall hur länge? Eller ska jag rent av släppa grejen och servera nappen? Och vagna lite extra? Dock säger min mage att det är fusk från min sida : ) och att det bara gynnar min lille att kunna somna om själv? Och nappen känns ändå bara som tillfällig. Förr eller senare måste jag vägleda honom vid hans uppvaknande. (nattetid är aldrig några problem. Somnar gott själv varje kväll och somnar om själv vid uppvak..) Jag förstår inte Hur det kommer sig att jag inte lyckats lära honom att somna om under sina vilor.?
SaraMilana
Inlägg: 1567
Blev medlem: ons 31 aug 2011, 12:21
Ort: Huddinge

Re: 3 månader somna om själv.

Inlägg av SaraMilana »

Hej!

Varmt välkommen hit och stort grattis till lillkillen! :heart:

Vad härligt ni har det, vilken fin start liten har fått! =D>

Att barn vaknar i sömnskarvarna är jättevanligt. Särskilt 45-minutersskarven är klassisk. Här finns en checklista vad du kan tänka på: http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... 24&t=25844

Det kan också vara bra att läsa om hur och när man vagnar: http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... 24&t=29159

Även denna är läsvärd: http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=12068

Vi kämpade med skarvar fram tills dess att det serverades riktigt käk. Det tjuvstartade jag med vid tre månader till båda barnen och sen föll allt på plats. Mer mat åt småfolket! http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... =24&t=2582

:heart:
lokkolela
Inlägg: 40
Blev medlem: tis 04 mar 2014, 13:17

Re: 3 månader somna om själv.

Inlägg av lokkolela »

Tack snälla ! : ) Det är jätte bra trådar. Nu har jag läst så mycket sen snart ett år tillbaka att jag snart inte längre ser vad det faktiskt står och vad som egentligen menas. Det som jag fick läsa nu bekräftade mycket men med nya ord. Precis lagt den lilla nu för vila.. Med napp och snutte.. Med lite skakning för att komma till ro. Han blir ledsen och jag går in igen och bekräftar att allt är som de ska. 'ja älskling. Du ska sova. ' .. Hör hur han knorrar gott och mumsar napp och är på väg att somna.. Men också hur han samtidigt försöker kämpa emot den tunga sömnen. Avvaktar : ) ... Sen bli han ledsen igen.. Hör hur han inte längre har nappen och här blir han arg... Går in.. Ger snabbt och bestämt nappen och skakar vagnen.. Och då somnar han.. och om han vaknar sen så gör jag likadant. Känner att jag gott kan servera nappen när han ändå somnar så bra själv med den och vill inte bråka eller kräva för mycket nu när han är så liten.. Vid fyra månader har pappa och jag planer på den ska tas bort.. Och i så fall får vi ta den dusten då. ? Då kan vi lita mer på att sugbehovet inte längre behöver stillas.. Och förhoppningsvis har han äntligen adopterat sin tumme till dess. Nästan all hans vakna tid lägger han på att försöka hitta den lilla tummen. Och vi följer honom och är fascinerade över en så litens kämparglöd !! <3 tack för ditt svar.. Och jag vill också fylla i med hur tacksam jag är som förstabarns förälder att ni på detta forum finns och delar med er av er kunskap, tankar och erfarenheter. Ni är alla varma i tonen och stöttar varandra. Något som jag tyvärr möts sällan av, då det tyvärr är vanligare med föräldrar som bara är negativa och letar fel i stället för att med ödmjukhet och förståelse se saker och ting positivt.. Och även ett stort tack till Anna Wahlgren som med sin bok och sitt forum gett min graviditet, förlossning, och som nybliven familj mer än vad man någonsin vågat drömma om! Det går inte en dag utan att jag och barnets pappa ler och säger 'vad hade vi gjort utan barnaboken' ? : ) tack tack tack ...
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 815
Blev medlem: mån 25 feb 2013, 11:04

Re: 3 månader somna om själv.

Inlägg av Ylvispylvis »

:heart: :heart: :heart:

Tack snälla för ditt fina inlägg! Jag säger detsamma! :thumbsup: Vad skulle vi göra utan Barnaboken?!

Vi hade också napp till 4 mån och det var inte alls så svårt som jag hade trott att ta bort den när väl attityden var på plats! Så gör som ni känner. Huvudsaken är ju att mat och sömn funkar bra trots nappen.

Kram!

/Ylva

:heart:
S 2013-08-20, SM från början
J 2015-07-23, varför överge ett vinnande koncept?
Tvillingar i magen bf 2018-10-02
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"