Prematurbebis - hur ska jag tänka med standardmodellen?

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Prematurbebis - hur ska jag tänka med standardmodellen?

Inlägg av TorsMamma »

Hej Hönsmamman,

jag tänker lite på detta med 4 mån -7v. Hon är ju alltså född 7 veckor tidigt. Men man brukar säga att de flesta prematurer kommer ikapp redan första året. Så låt oss säga att hon kommer ikapp med 5 dagar/mån typ. Då är ju hennes ålder lite mera säg 4 mån - 3-4 v. Om du är med? Så 3 mån kanske det börjar bli dags att se henne som? :D

Kanske dags för schema då :)

Sen har vi ju pratat om detta med att mata innan de riktigt vaknar från luren och sen kan du ju pumpa och ha flaskan redo för resten, så har jag också gjort. Skönt att du fått mjölken tillbaka!! :lol:

Hur tänker du kring smakisar? Hon låter ju klart intresserad av annat än flaska/bröst. Vissa är tidiga och väldans med.

Så med detta inlägget vill jag bara säga, försök se vilken "verklig" ålder hon faktiskt har. jag tror nämnligen inte hon är så "Liten" längre som du kanske gör henne. Tiden går fort och små kommer ikapp än fortare. :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
HÖNSMAMMA
Inlägg: 382
Blev medlem: ons 19 jul 2006, 23:06
Ort: Sundsvall, Matfors

Re: Prematurbebis - hur ska jag tänka med standardmodellen?

Inlägg av HÖNSMAMMA »

Nu visar jag mina verkliga hönsmammetakter. ;D
Jag gick på en nit när det gäller hennes ålder tidigare, så därför är jag väl lite försiktig nu. Vid påsk tyckte jag att hon nog var redo för schema i början på maj, men ack vad jag bedrog mig. Jag märkte snabbt att det var alldeles för tidigt - hon behövde mer sömn än 15,5-16 timmar per dygn så jag tyckte det var läge att avvakta lite.

Men du har rätt Torsmamma, det är nog dags att köra efter ett fast schema snart. :) Jag ska bara vara lite hönsmammig ett tag till. ;D
En Mr A född juli -05, kurad feb -06
En Ms L född juni -07, standardmodellad i Gastsjön aug -07
En Ms M född feb - 14 (prematur 6-7 veckor) standardmodellad redan på sjukhuset. ;)
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 815
Blev medlem: mån 25 feb 2013, 11:04

Re: Prematurbebis - hur ska jag tänka med standardmodellen?

Inlägg av Ylvispylvis »

Hej Hönsmamma! :heart:

Tror inte jag har gratulerat dig till ögonstenen! :oops: :D Du har ett så underbart namn! Känner igen mig!! :lol:

Hur går det med schematankarna?

Kram!

/Ylva

:heart:
S 2013-08-20, SM från början
J 2015-07-23, varför överge ett vinnande koncept?
Tvillingar i magen bf 2018-10-02
HÖNSMAMMA
Inlägg: 382
Blev medlem: ons 19 jul 2006, 23:06
Ort: Sundsvall, Matfors

Re: Prematurbebis - hur ska jag tänka med standardmodellen?

Inlägg av HÖNSMAMMA »

Jodå, schemat är under bearbetning. ;)
Var på sjukhuset i går för återbesök och enligt dem räknas hon nu som 3 månader (inte 4,5) och att det är fram till hon är ca 18-24 månader. :shock: Nåväl, då är det väl så.

Schemat lutar åt att bli 11-1,5-2-45-20 eller 11,5-45-2-45-20. Än så länge tänker jag amma henne 1-2 ggr på natten. Lite klurigt med tiderna dock, eftersom jag inte tror att hon klarar 8 timmar utan mat eftersom hon strular så himla mycket dagtid....jag vet, jag hönsar på. 8)
En Mr A född juli -05, kurad feb -06
En Ms L född juni -07, standardmodellad i Gastsjön aug -07
En Ms M född feb - 14 (prematur 6-7 veckor) standardmodellad redan på sjukhuset. ;)
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Prematurbebis - hur ska jag tänka med standardmodellen?

Inlägg av TorsMamma »

Hehe... du listar nog ut det. Men då är det som jag tänkte. ca 3 mån i alla fall. klart schema dags. :D

De har klart en förmåga att komma i kapp sin tid så var inte orolig. Försök släppa oron och ha lite förtroende för barnet. Jag tror du skulle njuta lite bättre då. :lol: 8)

Jag har ju sett bilder på underverket och hon är jättefin och växer så det knakar. så var inte orolig, även om starten var det så kommer inte hon att komma ihåg det. Om du vill amma 2 ggr på nätterna är mitt förslag att du sätter klockan på en fast tid och går upp och jobbar förebyggande. Typ amma 23 innan du lägger dig själv och sen vid 04 klassiska tider. :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
HÖNSMAMMA
Inlägg: 382
Blev medlem: ons 19 jul 2006, 23:06
Ort: Sundsvall, Matfors

Re: Prematurbebis - hur ska jag tänka med standardmodellen?

Inlägg av HÖNSMAMMA »

Torsmamma, du är ju klok som en bok! ;)
Så klart att jag ska ta amningen kl 23 resp 04 - att jag inte tänkte på det själv?! Det är ju jättesmart.

Senaste natten var det rätt knöligt för lillstumpan. Hon bökade och kunde inte komma till ro. Jag tror det har med magen att göra, hon har inte bajsat sedan i måndags dvs på 5 dagar. :shock:
Nu hittade jag en tråd med tips om linfröslem så nu har jag förberett så att jag har lite slem till i morgon att blanda i ersättningen. Förhoppningsvis ger det resultat. Det är så jobbigt för den lilla magen såsom det är nu. :(

/Kristiina
En Mr A född juli -05, kurad feb -06
En Ms L född juni -07, standardmodellad i Gastsjön aug -07
En Ms M född feb - 14 (prematur 6-7 veckor) standardmodellad redan på sjukhuset. ;)
HÖNSMAMMA
Inlägg: 382
Blev medlem: ons 19 jul 2006, 23:06
Ort: Sundsvall, Matfors

Re: Prematurbebis - hur ska jag tänka med standardmodellen?

Inlägg av HÖNSMAMMA »

Vi börjar få till rutinerna med matning bröst kontra mjölkersättning. Oftast flyter det på bra och vissa dagar ammar hon fler gånger än hon tar flaskan. Då är mamma Kristiina glad. ;)

Det som gör mig lite fundersam är att hon blir så ledsen vid kvällsläggningarna. Daglurarna går hur bra som helst, hon bökar lite och sedan somnar hon 8 gånger av 10 på egen hand. På kvällarna när det är natti så blir det tårar och tandagnissel och det kan ta upp till en halvtimme innan hon sover. Märkligt. Jag har provat lägga henne i ett mörklagt rum, ett ljust rum och alltid i hennes vagn med sarong över (för att minska sýnintrycken). Det går oftast bäst i ljust rum. :? Dessutom blir hon missnöjd när jag vagnar på det sättet som funkar dagtid (de gånger det behövs). Känner mig lite förvirrad. På natten om hon vaknar till så krävs det väldigt få vagningar och ibland bara några drag så är hon nöjd. Någon som känner igen och som har några tips?

/Kristiina
En Mr A född juli -05, kurad feb -06
En Ms L född juni -07, standardmodellad i Gastsjön aug -07
En Ms M född feb - 14 (prematur 6-7 veckor) standardmodellad redan på sjukhuset. ;)
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 815
Blev medlem: mån 25 feb 2013, 11:04

Re: Prematurbebis - hur ska jag tänka med standardmodellen?

Inlägg av Ylvispylvis »

Hej Kristiina!! :D

Härligt att det funkar med både bröst och flaska! :D =D> Hur är det med lilla magen?

Vi hade också trassel vid 3-4 månader, var nog en kombination av oro för vargar och hunger för vår del. Många icke-prematurer börjar ju med smakisar vid 3-4 mån (vi gjorde det vid 3,5 och det var suuuperbra) men jag har ingen aning om hur man tänker med prematurer och hur du känner inför det. Men hon är dryga 3 månader nu eller hur?

Spontant låter det dock som det klassiska kvällstrasslet som kan bli pga att de drar på sig övertrötthet under dagen. Jag skulle prövat att lägga 15-30 min tidigare till natten i så fall. Är det redan före läggning det börjar gnällas eller först när du har lagt henne? Hur ser det ut med schemat nu? Äter hon bra på kvällen? Hur sover hon på morgnarna? Många frågor... :lol:

Sedan skulle jag absolut köra med betryggande husljud för att hon ska få ro att somna på kvällen (av någon anledning verkar det mycket svårare än dagtid för många!). Lägga i mörkt rum, gå ut och stänga dörren och sedan dra igång dammsugaren... :D Lyssna av henne förstås och ev. in och vagna till lugn vid behov men ändå ge henne en chans att somna själv när mamma vaktar utanför och skjuter alla eventuella vargar som närmar sig. När vagnandet inte tar kan det ju också vara så att hon är lite arg över att behöva sova...och då är husljud det enda som hjälper! :wink:

Fundera också på om du vill smyga in någon ramsa redan nu så hon känner igen den när det är dags att föra in den som verktyg. I så fall säger du den mjukt 2 verser när du lämnar rummet (som godnatt typ) precis när hon är på väg att somna. Vid 4 mån brukar man ju i vanliga fall kunna införa ramsan som verktyg, och DET är ett verktyg som heter duga när man får det att fungera! :D

Många förslag och tankar på en gång blev det visst, du får välja och vraka! :shock: :lol:

Kram!

Ylva

:heart:
S 2013-08-20, SM från början
J 2015-07-23, varför överge ett vinnande koncept?
Tvillingar i magen bf 2018-10-02
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"