Syskon

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
hallonmbanan
Inlägg: 148
Blev medlem: mån 22 mar 2010, 11:34

Syskon

Inlägg av hallonmbanan »

Hej alla!

Nu när Lillasyster börjar bli en stor flicka så har det uppkommit några frågor om Storasysters och Lillasysters relation som jag hoppas ni kan hjälpa mig med. Jag har läst i BB men inte hittat riktigt vad jag söker.

Storasyster blir precis nu 4 år och Lillasyster är 10 månader. De verkar älska varandra väldigt mycket och det kommer spontana kramar från Storasyster titt som tätt. Hon hjälper även till med Lillasyster både när man ber henne eller så fixar hon saker utan att vi ens har sett att Lillasyster behöver något. :heart:

Vårt "problem" är att när Storasyster leker med saker så vill hon aldrig att Lillasyster skall vara med. Hon säger NEJ till henne hela tiden, gnäller och skriker så fort Lillasyster ens tittar mot hennes saker. Lillasyster är väldigt motorisk och kryper jätte snabbt, går runt möbler, står utan att hålla och klättrar upp i soffan så nu börjar det ta slut på ställen där Storasyster kan vara själv. De delar även rum.

Vi flyttade för snart 3 månader sedan och Storasyster har då varit hemma med oss (hon börjar dock igen nästa vecka). Detta har ju gjort att ingen av dem har fått 'lite tid själv' under dagarna så det är ju inte konstigt att hon säger NEJ hela tiden. Men även om hon börjar förskola nästa vecka så skulle jag ändå vilja ha tips på hur vi skall förhålla oss till det hela.
När Lillasyster sover så sitter oftast Storasyster med ipaden en stund medan jag söker jobb.

Min tanke är att Lillasyster är här. Så är det bara. Hon tillhör familjen och då får hon vara med oss. Storasyster säger då att hon faktiskt vill vara själv hela tiden och "Ingen fråga mig om jag ville ha henne" (ordagrant). :oops:
- Så hur mycket tid skall man låta Storasyster få vara själv? Hur skall man införa det?
- Hur skall vi få Storasyster att låta Lillasyster vara med i leken? Vi har försökt med de klassiska 'ge henne något annat att leka med' och så vidare men Lillasyster vill ju bara ha vad Storasyster har. Och så tar hon ju sänder allt också. Jag hade också blivit frustrerad!!

Jag hoppas ni kan komma med några tankar hur vi kan hjälpa dem båda!
Tack på förhand :heart:
Storasyster Slutet av Feb 2010, Lillasyster Slutet av Apr 2013
videunge
Inlägg: 1554
Blev medlem: fre 27 mar 2009, 13:40
Ort: östergötland

Re: Syskon

Inlägg av videunge »

Hej

Jag har några tankar.

För det första, varför inte ha ensamlek en stund för båda på var sitt håll?

För det andra. Jag hade inte låtit en 4åring och 10 mån leka själva. Då måste man vara med och passa. När liten börjar förstöra eller gör saker man inte skall, VISA HUR man gör. Hjälp den lilla och visa att nu tar vi på dockan tex.

Låt även lillan göra saker för stora tösen ( i din famn om liten inte klarar själv) Hämta saker till exempel och sen instruktion att "ge till den stora". När storasyster slagit sig, sätter jag lillebror i knät (också) för att trösta. Det stärker syskonen att BÅDA hjälper varandra. Någon gång när jag köppt något ( kan vara ngt så enkelt som favoritbrödet ) kan jag säga om den lilla var med att det var lillebrors ide. osv.

Sen kan man nog inte tänka att en 4 åring och en 10 mån konstant skall leka med varandra. Varför inte dra med den lilla på ngn trevlig social delaktighet när det krisar? Eller varför inte låta dem göra ngt tillsammans? Hänga tvätt? Liten ger till stor som hänger upp? Diska? plocka ur diskmaskin? Liten tar ur och stora lägger i lådan. Var populärt när våra var i den åldern.

Det var lite tankar.

Kram :heart:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
hallonmbanan
Inlägg: 148
Blev medlem: mån 22 mar 2010, 11:34

Re: Syskon

Inlägg av hallonmbanan »

Videunge TACK! :heart:
Precis de tankar som jag behövde höra.
Skall genast börja med när Lillasyster vaknar.
Tusen tack igen!
Storasyster Slutet av Feb 2010, Lillasyster Slutet av Apr 2013
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"