2,5-åring tycker livet utanför sängen är spännande...

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Skriv svar
freddan
Inlägg: 15
Blev medlem: fre 22 jul 2011, 14:42
Ort: Solna

2,5-åring tycker livet utanför sängen är spännande...

Inlägg av freddan »

Hej på er alla.

Det var länge sedan jag var inne på forumet och det beror på att allting fungerat så bra med sonen som numera är dryga 2,5 år.

Sedan en dryg månad är vi i USA på semester och nu har det börjat strulat till sig med hans sovvanor:

Bara för en vecka sedan så sov han minst 1,5 men ibland 2,5 timmar efter lunchen och cirka 12 timmar (från 19 – 07) på kvällen. Har bara lagt ner honom i sängen, ramsat någon gång och lämnat honom själv. Aldrig varit något problem. Han kanske har vaknat fem gånger på de två åren som han haft 12 timmars sömn. Men för en vecka sedan så kom han på att han faktiskt kan ta sig ut ur spjällsängen…

Senaste dagarna har det tagit nästan två timmar för mig att natta honom på kvällen (och kanske 30 minuter kring lunchtid). Så fort då jag ska ta mig ut ur rummet så vill klättrar han över sängen och vill följa med. Han är inte arg utan glad och vill bara hjälpa mig med vad jag nu ska göra utanför sovrummet… När jag stoppar tillbaka honom i sängen vill han gosa och så säger han att han älskar mig och att jag är gullig. Han vet verkligen vad jag vill höra :D

Vad tycker ni att jag ska göra? Ska jag ligga kvar med honom i rummet tills han somnar (vilket jag gör nu)? Ska jag korta ner lunch-sovningen så att han (kanske) blir tröttare på kvällen? Just nu har han någon leksaksbil i sängen också. Är det bra eller distraherar det honom?

Väldigt tacksam för hjälp, vill gärna ha tillbaka lite egentid på kvällen igen ;)
Pappa till N, född 30:e Maj 2011.
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: 2,5-åring tycker livet utanför sängen är spännande...

Inlägg av TorsMamma »

Hej, Ledsen för lite sent svar. :D

Tips, använd sökfunktionen finns massa trådar på "Hopp ur sängen" i denna ålder. Konkret, man hindrar honom redan i dörren, sitter vakt och ramsar tillbaka honom, kan han klättra ur kan han lära sig klättra i. Ställ en stol om så behövs, men lyft honom inte tillbaka. Det sklal vara JOBBIGt att klätta ur sängen. Dagsluren bör idag inte vara över 45 min skulle jag säga så han är lite tröttare. Kanske såga bort ett par spjälor i sängen så han kan gå in och ut i värsta fall, han får ju liksom inte slå sig.

SEN, skall rummet vara KOLSVART, så svart att man inte ser handen framför sig, då ser han inte heller att klättra ut.

Läs också på om "trotsen" i barnaboken, det är den som är på väg nu.

Ett fåtal höjer även sängkanten med någon form av bräda för att inte kunna klättra ur, men vad ni än gör så tar man inte bort sängen. Den är samma sak som trygghet genom trotsen.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "