4-veckors bebis ont i magen?

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Amelie
Inlägg: 17
Blev medlem: tis 26 nov 2013, 14:12

4-veckors bebis ont i magen?

Inlägg av Amelie »

Hej!

Jag försöker infoga lillebror i SM från början och det går lite upp och ner... har egentligen massor av frågor men min trötta hjärna kan inte riktigt sortera, så jag börjar där det känns mest nödvändigt och återkommer när det blir läge.

Lillebror har ofta svårt att komma till ro efter hans sista måltid (bröst 2) under vakenperioden och han är emellanåt riktigt ledsen och ibland arg. De senaste dygnen har han väldigt mycket gaser och jag misstänker att det är magen som gör sig påmind och stör hans ro. Vi har experimenterat fritt kring detta missnöje - lagt på magen, burit på magen, somnat på mage, massage etc. Är i dagsläget försiktig med lök och kål. Har förstått att det kan hjälpa att jag utesluter mjölprodukter (jag helammar). Är det någon här som har tankar eller tips kring detta? Är inte direkt sugen på att lägga om min kost....men gör det om det hjälper lillebror så klart.

Vi har precis beställt ett andningslarm för att han ska kunna sova på magen Storasyster kurades på rygg, men med lillebror märker vi att det är en enorm skillnad när han får vila på magen- ett helt annat lugn. Det ska bli spännande och se om han hamnar i djupare sömn, i nuläget sover han max 3- 3 1/2 timme i stöten, ofta kortare (och det är ju ganska utmattande i längden!). MIn fråga är vad man ska tänka på när barn sover på magen. Eftersom vi är itutade att barn ska sova på mage så känns det som ett stort steg och jag vill känna mig trygg i att jag gör rätt val.Bör man ha koll på hur de ligger med huvudet, eller fixar de det själva? Hur bör underlaget vara?

Det var mina funderingar so far....tack på förhand för respons och tips!!

/Amelie

Storasyster född 2010, SHN-kurad 2010
Lillebror född nov 2013, SM
Storasyster född 2010, SHN-kurad 2010
Lillebror född nov 2013, SM
SaraMilana
Inlägg: 1567
Blev medlem: ons 31 aug 2011, 12:21
Ort: Huddinge

Re: 4-veckors bebis ont i magen?

Inlägg av SaraMilana »

Hej!

Stort grattis till lillebror! :heart:

Det kan vara svårt att veta vad som felas en sån här liten. Är han hungrig? Trött? Ont i magen? Ofta tror jag att det är trötthet som spökar även om det självklart finns bebisar som är allergiska mot komjölkprotein och annat. Men jag skulle nog inte utgå från det i första hand utan istället försöka få rätsida på sömn och mat.

Ni har precis kommit ut ur smekmånaden och det ÄR vingligt för de flesta då. Sträva efter en rytm på 1,5-2 h vakentid och 2-2,5 h sömn. Lägg hellre för att sova för tidigt än för sent, övertrötta bebisar är inte så kul att ha att göra med. Vagna eller buffa för att hjälpa honom till ro.

Magläget är fint för alla små. De vaknar inte lika lätt av "trädkramarreflexen" då som de annars gärna gör i sömnskarvarna. Magläget är bra för magsystemet också. Huvudet har de koll på själva, de lägger sig inte så att de inte får luft utan vrider på huvudet så det ligger bra. Dessutom rinner kräks och snor ut istället för in. Underlaget bör vara plant, ingen kudde. Under huvudet har vi lagt mindre bitar av ett billigt Ikea-lakan som vi vikt ett par gånger. Dessa är lättare att byta om bebisen kräks istället för att byta hela lakanet.

:heart:
Amelie
Inlägg: 17
Blev medlem: tis 26 nov 2013, 14:12

Re: 4-veckors bebis ont i magen?

Inlägg av Amelie »

Hej och tack så mycket för svar!

Jag vet att det är turbulent den här perioden, men det är ändå skönt att få det bekräftat!! Jag ska ha lite mer tålamod och så ska det bli spännande att prova magläge i natt och se om lillebror sover lite djupare och skönare.

Stort tack igen!
/Amelie
Storasyster född 2010, SHN-kurad 2010
Lillebror född nov 2013, SM
Amelie
Inlägg: 17
Blev medlem: tis 26 nov 2013, 14:12

Re: 4-veckors bebis ont i magen?

Inlägg av Amelie »

Hej igen!

Nu har lillebror blivit 6 veckor och magproblemen har lugnat sig (eller kanske var han bara trött?!). Nu har jag lite nya funderingar....(vet inte om jag skulle skapa en ny tråd eller skriva i samma?)

1) Vagning.... Jag har ingen erfarenhet av buffning och vagning med storasyster då vi bara solfjädrade henne. Jag började vagna lillebror för två dagar sedan och det fungerar väldigt bra! Igår kväll fick jag vagna var tionde minut under den första timmen. Han var inte arg eller ledsen utan grymtade mest. Hur snabb ska man vara med att svara på sådana frågor? Min tanke var att det inte skulle eskalera till gråt då jag upplever att det tar längre tid och är svårare att få stopp på. Han kom då till ro efter några sekunder och då slutade jag. Är det bättre att vagna en längre stund trots att barnet blundar och har (till synes) kommit till ro?

2) Buffning... fungerar inget vidare för mig. Det har fungerat emellanåt på dagtid men senaste två veckorna känns det mest obekvämt för oss båda. Vill gärna att det ska fungera för att slippa bära upp barnvagnen på övervåningen men han blir arg och jag är lite osäker på tekniken vilket jag tror han känner. Hur länge kan man hålla på och buffa en arg liten? Jag ger kanske upp för tidigt?

3) Andningslarm...Jag undrar även om det är någon som har erfarenhet av att ha andningslarmet Babysense 2 i barnvagn. Jag har nu en sensorplatta i lillebrors säng och den andra i vagnen och så flyttar jag och kopplar om själva kontrolldosan mellan dessa stationer. Jag funderar på om plattan i vagnen kan ligga kvar när man är ute (mest för att det verkar lite bökigt att ta bort och lägga tillbaka stup i kvarten.) Hur gör ni?

4) Amning... De senaste tre dagarna har lillebror inte varit nöjd när han ammas. Det har varit lite stökigt med tider och rutiner den senaste veckan då det varit mycket som hänt (sjukhusbesök och annat). Jag har inget tydligt schema ännu utan utgår ifrån när ett mål mat påbörjas. Nu när lillebror haft lite feber och varit snuvig har han varit så trött att han knappt varit vaken en timma mellan målen vilket stökat till alltihop och jag undra om det kan vara orsaken till hans beteende vid amning. Han viftar med armar, släpper ideligen taget om bröstet, grymtar till då och då och andas snabbt. Den där sköna lugna matstunden är väck! Vad kan detta vara?

Hej så länge!


Storasyster född 2010, SHN-kurad 2010
Lillebror född nov 2013, SM
Storasyster född 2010, SHN-kurad 2010
Lillebror född nov 2013, SM
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 815
Blev medlem: mån 25 feb 2013, 11:04

Re: 4-veckors bebis ont i magen?

Inlägg av Ylvispylvis »

Hej Amelie och Grattis till lillen! Han kommer att bli en helnöjd kille med så klok mamma som följer världens bästa Standardmodell! :D =D>

Jag svarar utifrån mina egna erfarenheter med en nu snart 4 mån son:

Magläget behöver du verkligen inte oroa dig för, tycker jag. Som SaraMilana skriver så finns det så många fördelar! Att stirra sig blind på magläget när det gäller orsakerna till PSD tycker jag är naivt, det kan bero på så mycket annat som man ju varnade för i samma kampanj från Socialstyrelsen (ex. samsovning, rökning osv). Det går ju inte att isolera faktorn magläge och göra någon stor studie eftersom det vore oetiskt ifall det skulle visa sig att fler faktiskt dör av det, hemska tanke! Så tänker jag i alla fall, läs gärna den info som finns här på sidan om magläget, det är intressant tycker jag. Sedan tror jag att en nöjd och frisk bebis som äter och sover som han ska har mycket stora chanser att få en bra start i livet på alla sätt, även när det gäller att klara sig från PSD, och inte minst med andningslarm!! Vi har babysense 2 i på alla ställen han sover och tar aldrig bort det, och vi har det i vagnen ute i -20, inga problem alls! Stäng bara av dosan när han är vaken så slipper du tänka på det.

Jag gjorde precis som du med vagningen och upplever att det har fungerat. Vi har nog lyckats klara oss utan att trilla i vagningsträsket men här får gärna experterna svara också!

Buffning gjorde även vår son arg så vi har inte gjort det mkt, dock fungerade det så för oss att han gallskrek och just när man trodde att det var dags att ge upp (från vårt håll) så blev han tvärtyst och somnade... :shock: Vad händer om du bara solfjädrar?

Amningen låter som att han är täppt och har lite svårt att andas samtidigt som han äter (som de ju kan i andra fall). Kan det vara förkylning kvar i näsan? Pröva liggamning, då har de stor rörelsefrihet själva och det kan ju kännas skönt att släppa taget, andas lite och sedan ta tag igen och mamma ligger snällt kvar på samma plats! :wink:

Det här blir kalasbra, bra jobbat!!

:heart:
Ylva
S 2013-08-20, SM från början
J 2015-07-23, varför överge ett vinnande koncept?
Tvillingar i magen bf 2018-10-02
lgh140
Inlägg: 471
Blev medlem: tor 11 okt 2012, 20:26

Re: 4-veckors bebis ont i magen?

Inlägg av lgh140 »

Hej!

Det är bra att du fortsätter i din gamla tråd så man lätt kan gå tillbaka och läsa tidigare info :)

1) min erfarenhet av vagning är att det är lätt att fastna i det berömda vagningsträsket om man vagnar vid minsta pip (been there, done that). Vagnandet ska ju vara svar på barnets frågor och då måste man ju invänta frågan ;) Precis som jag antar att du gjorde när du kurade storasyster ska du alltså lyssna på lillens skrik och svara med vagningen. Även när mina tjejer har gallskrikit har de tystnat efter max fyra drag med vagnen. Så jag lyssnar, vagnar till tystnad (inte till sömntung för det tycker jag är omöjligt..), lyssnar av reaktionen, vagnar till tystnad osv tills liten lugnar sig lite, då avvaktar jag och ofta tystnar de själva.

2) om du vill kunna buffa så öva på dig själv, pappan osv. Jag har hittills bara buffar min son när vi kurade honom vid 8 mån men jag upplever iaf vagningen som mkt mer effektiv :) så visst kan det nog ta lite tid, kanske nån annan har bättre råd här?

3) jag har också babysense II och har plattan kvar i vagnen ute som inne :)

4) hur lång tid går det mellan målen då? Kan det vara att han inte hunnit bli hungrig? Jag började också få problem med amningen runt den tiden. När mina hade en ökningsperiod vid 7-8 v släppte de bröstet hela tiden, antagligen för att mjölken inte kom tillräckligt snabbt. Fick tipset att göra bröstkompressioner (googla så får du massvis med förklaringar) och det funkade faktiskt jättebra. Prova att amma liggandes, i mörkt rum, byta bröst när flödet avtar... Nån annan som har tips? Annars tycker jag Amningshjälpen är jättebra!

Kram!
/Frida

Vilhelm februari 2012
Lova och Elvira juli 2013
Hedvig född 2016-08-05
Amelie
Inlägg: 17
Blev medlem: tis 26 nov 2013, 14:12

Re: 4-veckors bebis ont i magen?

Inlägg av Amelie »

Tack för svar!! Det känns fantastiskt att få respons när osäkerheter hopar sig och hjärnan blir segare för varje dag som går. Är väldigt trött då min intention var att freestyla med verktyg och tider...och resultatet blev att mycket känns som kaos och jag vet inte riktigt var jag ska börja för att få ordning på karusellen. Hur gör jag egentligen för att börja med ett fastare schema? Fram till nu har jag försökt följa lillebror. Han har fått sova när han vill i stort sett, och istället har jag försökt propsa på mat- och vakentiden. Nu är han 6 veckor och jag börjar tröttna på att han sover så korta pass på natten. Vid några tillfällen har han sovit 4-5 timmar men då har vi innan dess haft krångel i flera timmat, långt in på natten...Jag vet att det är det sammantagna intaget av sömn och mat som styr hur natten blir, men hur börjar jag för att strukturera upp det? (Jag trodde jag hade koll på det här men tydligen inte...).

Tack Ylva för bra tips på läsning om magläge! Jag känner mig tryggare nu efter att ha använt larmet någon vecka och landat i mitt beslut. Jag tänker att det också, förutom att ta reda på fakta, handlar om integritet i diverse beslut...det var skönt att finna det!

Tack Frida för din respons! Jag har nu ammat från båda brösten vid samma tillfälle och det verkar göra lillebror mer nöjd. Jag upptäckte till min stora glädje också filmklippen på vagning och buffning på forumet. Minns att jag tittade på dem för några år sedan då jag kurade storasyster och letade nu febrilt på Youtube efter dem...Jag har nog varit för mesig med vagningen för i natt provade jag mer bestämda tag och det fungerade jättebra!

Ja., det var nog allt för nu. Jag vet ju fortfarande inte när lillebror ska vakan så jag skriver lite stressat och slarvigt...och blir påmind om det fantastiska fördelarna med vardagen då man vet NÄR och HUR LÄNGE barnen sover respektiva är vakna!! Kan inte nog beskriva hur tacksam jag var efter vi kurat min dotter. Min mamma säger att Anna Wahlgren räddade mitt liv (fast hon är lite väl dramatisk!)!!

Förresten, hur får man till fotnoten med barnens ålder?

Kram,
Amelie
Storasyster född 2010, SHN-kurad 2010
Lillebror född nov 2013, SM
SaraMilana
Inlägg: 1567
Blev medlem: ons 31 aug 2011, 12:21
Ort: Huddinge

Re: 4-veckors bebis ont i magen?

Inlägg av SaraMilana »

Hej!

Innan man inför ett schema ska man tänka noga igenom att det passar barnet, övriga familjen, att det är rätt antal vaken- och sovtimmar och att måltiderna hamnar med lagom mellanrum. När man väl bestämt sig för hur schemat ska se ut är det bara att införa med buller och bång! Lägg för att sova är det är dags och väck när det är dags för det. Håll dig till tiderna så noga det bara går, använd marginalkvartarna om det behövs. Ge det tre dagar och en uppföljningsvecka innan du utvärderar eller ändrar något.

:!: Kontrollpanel (längst upp till vänster) -> Profil -> Ändra signatur

:heart:
Amelie
Inlägg: 17
Blev medlem: tis 26 nov 2013, 14:12

Re: 4-veckors bebis ont i magen?

Inlägg av Amelie »

Tack för svar! Klurar på ett schema och ska köra igång nu! Det ska bli spännande....
Storasyster född 2010, SHN-kurad 2010
Lillebror född nov 2013, SM
Amelie
Inlägg: 17
Blev medlem: tis 26 nov 2013, 14:12

Re: 4-veckors bebis ont i magen?

Inlägg av Amelie »

Nu är lillebror två månader och vi har under två veckor haft ett schema som fungerat mycket bra på dagtid (hurra!) och inte alltid lika bra på nätterna. Han har haft nätter då han, till min stora lycka, sovit över det första nattmålet vid 01:00, men nu har han under några nätter återgått till att vilja äta både sitt nattmål vid 22, 01 och 04 (fast med viss modifikation med de två senare...ibland 02 och 05 eller så...).

Hur kan jag hjälpa lillebror att sova över det första nattmålet vid ca 01? Min tanke var att ha kvar målet vid 22 ett tag till och satsa på att ta bort det vid 01. Kan det vara en bra strategi? Han verkar nämligen vara så hungrig just nu (tillväxtperiod?)Det känns vanskligt att ta bort både målet vid 22 och 01 på samma gång, eller?

Detta är vårt nuvarande schema:

7-8 mat +vaken 1
8-9:30 sova
9:30-11 mat+vaken 2
11-13.30 sova
13:30- 15:30 mat+vaken 3
15:30- 17.00 sova (hämta storasyster på förskolan)
17.00-19:30 mat+ vaken
19:30 sova natt (nattmål kl 22 innan jag går och lägger mig), ca01, ca04)

Daglurana har som sagt fungerat fint, men de senaste dagarna har han vaknat mycket och vi har då vagnat oss igenom lurarna. Han sover bra första timmen på middagsluren, men sen får vi vagna, likaså på em-luren. Varför blir det så? Kan det vara att han är mer hungrig just nu?

Vi har ett förslag på nytt schema som jag gärna vill ha respons på:

7- 8:15 mat + vaken
8:15 - 9:00 sova 45min
9-11 mat + vaken
11-13 sova 2h
13-14:45 mat+vaken
14:45- 16:15 sova 1,5 (hämta på förskolan)
16.15- 19:00 mat +vaken
19:00 sova natt

eller

7- 8:15 vaken
8:15-9:45 sova 1,5
9:45-11:15 vaken
11:15- 13:15 sova 2h
13:15- 14:45 vaken
14:45- 15:30 sova 45 min (hämta förskolan)
15:30- 19:00 vaken + 20-min lur vid 17:30.
19:00 sova natt

Vi hämtar storasyster vid 15:00 och då vill jag att lillebror sover eftersom han alltid somnar i vagnen. Hur gör ni andra som hämtar på förskola? Sovandes eller vaken?

Som sagt…det mest akuta är att lillebror börjar sova längre pass på nätterna…men jag bombarderade med nya scheman också eftersom jag vet att hela dygnet påverkar natten.

Tack och kram från Amelie
Storasyster född 2010, SHN-kurad 2010
Lillebror född nov 2013, SM
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: 4-veckors bebis ont i magen?

Inlägg av mamaA »

Hej!

Schema är inte riktigt min expertis, jag kan men orkar inte riktigt räkna :wink: . Dessutom har min son alltid sovit mer än rekommenderat så jag är inte så haj på standardscheman MEN 45 minuters lur för en två månaders låter för lite speciellt på förmiddagen men även på em tycker jag.Jag har för mig att många brukar ha 11 timmars natt och så 1,5-2-1,5 men sen ska det ju passa med resten av verkligheten samtidigt som liten inte får bli övertrött.

Skarvar dagtid har de flesta vill jag påstå, det kommer att ge sig och beror inte på för mycket sömn i den här åldern. Det kan vara en god idé att mörklägga lite vid sömn dagtid också, speciellt om man är ute och far med vagnen. Det är nån ökningsperiod där runt 6-8 veckor tror jag, så det kan spela in men annars kan det vara mycket annat, t.ex ens egen oro över om de är mätta eller vaknar snart o.sv. Sånt spelar in mer än vad man tror :wink: .

Min son sov väldigt bra och mycket men förstod likväl inte galoppen med att sova längre pass på natten, vid 2 månader var det max 5 timmar men gärna 4 och det gillade jag inte alls [-X så jag bestämde mig för att buffa bort uppvaken vilket funkade alldeles utmärkt. Snart var vi uppe i 6 timmar, sen 8,10 och tillslut 12 strax innan 4 månader.

Jag har aldrig haft någon matning vid 22, tror jag :wink: , kanske första månaden men inte sen. Vid 2 månader lades sonen 20.00 för natten och då var det inte ok med nattmål förrän 02.00 bestämde jag o.s.v. Han var inte direkt stor i maten efter han var 6 veckor men det gick utmärkt ändå. Känner du dig osäker på om han är mätt kan du ju toppa med flaska efter amningen, speciellt på kvällen. Det är lite jobbigare att göra så här för ens egen nattsömn men det funkar bra för de små och det är ju bara en kort tid som man gör det.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Irmasmamma
Inlägg: 1253
Blev medlem: sön 04 dec 2011, 10:13
Ort: Tyresö

Re: 4-veckors bebis ont i magen?

Inlägg av Irmasmamma »

Hej! :D

Min plutt är snart tre mån, och vi har kört 12-1,5-2-45, som ert andra förslag. Det har funkat bra tycker jag, jag valde det eftersom han visade att han gärna ville ha tolvtimmarsnatt redan tidigt. Däremot låter det långt för en sån liten plutt att vara vaken 15.30-19 på kvällen. Jag hade nog förlängt morgon- och förmiddagsvakentiden aningens istället, för att jämna ut det hela lite.

Precis som mamaA skriver så beror skarvar i den här åldern sällan på för mkt sömn. Ofta behövs mer mat, att få isär måltiderna och mata nära inpå luren brukar vara bra. Vad har ni för mattider i schemat? :?:

Sen vill jag tillägga att här har det skarvats friskt också, tills för några dagar sen. Ett tag var ibland stora delar av långluren ett evigt vagnande....det är först när jag backat med vagningen till förmån för starka husljud (en nygammal upptäckt :shock: 8) ) som han lärt sig sova över skarvarna på egen hand. :thumbsup:

:heart:
Irma :heart: 111108, SM från 3 veckor.
Olof :heart: 131008, SM från början.
Amelie
Inlägg: 17
Blev medlem: tis 26 nov 2013, 14:12

Re: 4-veckors bebis ont i magen?

Inlägg av Amelie »

Tack båda två för svar!!

Anledningen till att schemat ser ut som det gör är att jag ville få till en lur vid förskolehämtning, men det är klart att en sån liten inte klarar att vara vaken så länge på kvällen. Nu har vi klurat på ännu ett efter respons på vakentid och 45-minlurar....vad tror ni om det?


6:30 - 7:45 vaken 1,15h
7:45 - 9:15 sova 1,30h
9:15- 11:15 vaken 2h
11:15- 13:15 sova 2h
13:15 - 14:45 vaken 1,30
14:45 - 16:15 sova 1,30
16:15-19:00 vaken 2:45 + 20 min lur
19:00 sova natt

I nuläget även
22:00 nattmål
ca 04:00 nattmål

LIllebror sover helt plötsligt igenom första nattmålet vid 01 men inte det vid 04. Nu undrar jag när är det läge att vagna bort det målet? Vilket mål är det smidigast att försöka vagna bort-det vid 22 eller det vid 04? (Jag väcker honom vid 22 och ger mat.. det kanske är dumt?)

I två nätter har vi (helt plötsligt) fått vagna en mycket arg liten mellan 20-22. Jag tycker att jag har proppat i honom mat och ändå är han inte nöjd. Ska jag hålla ut med husljud och vagning (tack för tips förresten..ska vagna mindre och väsnas mer..). Jag har känt mig lite osäker på om jag gör "rätt" när jag vagnar så länge. Eller är det bara lite strulande skarvar?

Det här med mattider och att hålla isär dem satte fingret på en annan fundering jag har. Jag har nämligen haft lite olika strategier. Då lillebror kräkts jättemycket har jag provat att ge mindre mål fast tätare istället för långa och trugande. Idag återgick jag till strategin äta 2 gånger inom en timme, men hur funkar det egentligen? Om han tex ska ha vakentid mellan 13 - 13:30 ska jag då mata så fort han vaknar och ge två stora mål inom en timme (han är ju inte så sugen på mål nr 2 inom en timme) eller ska jag sprida ut det med så mycket tid emellan inom vakentiden - fast då fattar jag inte det här med att äta inom en timme. MIn fundering är att han kanske inte får i sig tillräckligt för att sova ordentligt om han ska äta inom en timme och inte är så sugen på mål 2 (ursäkta min omständlighet..)

Nu ska jag väcka lillebror...hej så länge och tack för att ni finns!!
Storasyster född 2010, SHN-kurad 2010
Lillebror född nov 2013, SM
SaraMilana
Inlägg: 1567
Blev medlem: ons 31 aug 2011, 12:21
Ort: Huddinge

Re: 4-veckors bebis ont i magen?

Inlägg av SaraMilana »

Hej!

Jag tycker att schemat ser bra ut, förutsatt att du portionerat ut vakentiden så att lille herrn både orkar vara vaken och hinner bli lagom trött. Första vakenpasset kan gärna vara lite kortare och det sista lite längre. Men det är ju rätt stor skillnad på 1,5 h och 2 h som de andra två vakenpassen är.

Nattmålet vid 04 är det som brukar falla bort sist. Vid 4 månader kan ett barn sova utan mat i 12 h och då kan man också vagna bort det om man vill, om inte liten redan sovit över det på eget bevåg. Enklast och mest naturligt för barnen är nog att den längsta sammanhängande sovperioden på natten hamnar först, men min minsta tyckte det var helt ok att sova 22-07 istället. Prova dig fram, jag vet att många tycker att påfyllningen vid 22 mest stör.

Skarvarna på kvällen tror jag beror på övertrötthet. Förebygg med en liten lur i sista vakenpasset och jobba på med husljud i första hand och vagning (kort och effektivt) i andra hand.

Att äta inom en timme innebär att man har en timme på sig, men därmed inte sagt att man måste äta flera gånger om det inte behövs. En del äter på fem minuter och vill absolut inte ha mer. Andra kanske äter vid fem tillfällen under timmen. Vanligt är väl dock att merparten av målet intas i början av timmen och sedan kan en eller flera små påfyllningar behövas. Poängen är att magen ska hinna vila mellan målen och att liten ska hinna bli hungrig tills det är dags att äta igen. Tänk dig själv att skippa frukost, lunch och middag och istället leva på små mellanmål som intas med en eller två timmars mellanrum. Du skulle nog aldrig vara så jättehungrig men heller aldrig sådär skönt mätt. Och det är den där sköna mättnadskänslan som behövs för att småttingar ska kunna sova gott.

Barn kräks, den enda trösten är att det blir bättre. Var envis med att få upp alla rapar, det var det enda som funkade för mina små kräkbebisar. Här finns superbra raptips: http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... light=rapa

:heart:
Amelie
Inlägg: 17
Blev medlem: tis 26 nov 2013, 14:12

Re: 4-veckors bebis ont i magen?

Inlägg av Amelie »

Aha....! Då blir det tydligare med mat inom en timme (och lite skönt att höra då lillebror inte vill äta mer än i början av timmen, efter det blir han bara arg när jag ger bröstet).

Igår fungerade det väldigt bra med en lur i sista vakenpasset så vi fortsätter med det ett tag till. Jag tror också att vi satsar på att ha kvar målet vid 22 och vagnar bort det vid 04. Kanske redan till helgen...!!

Tack å hej så länge
Storasyster född 2010, SHN-kurad 2010
Lillebror född nov 2013, SM
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"