Råd med amningen på kvällen

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 815
Blev medlem: mån 25 feb 2013, 11:04

Re: Råd med amningen på kvällen

Inlägg av Ylvispylvis »

Oj, glömde det viktigaste: Det ÄR verkligen helt normalt (även bland SM-bebisar) att ha mkt trassel och lååånga kvällsnattningar med så här små bebisar!! Svajigt är det och man känner att det är hopplöst. MEN ni jobbar på jättebra och har målet för ögonen, och tro mig, det kommer! Jag känner verkligen igen situationen och frustrationen men rätt som det är har det lossnat och lillan somnar tryggt även på kvällarna! Ge inte upp!!!

Kram igen!
S 2013-08-20, SM från början
J 2015-07-23, varför överge ett vinnande koncept?
Tvillingar i magen bf 2018-10-02
klara_kluck2
Inlägg: 18
Blev medlem: tis 03 maj 2011, 08:09
Ort: Värnamo

Re: Råd med amningen på kvällen

Inlägg av klara_kluck2 »

Hej igen! :D och God Jul :santa:

Julen som snart är över men som har inneburit både ris och ros för vår del. Att åka bort med en 6 veckor gammal liten höna är väl egentligen inget att rekommendera. Dan innan julafton tillbringades hos svåger och svägerska och där fick vi bekänna färg med övertröttheten. Lilla fröken ville inte komma till ro så vid 22 packade vi ihop våra saker och "flydde" hem, med en gallskrikande unge som inte tystnade tills vi kom hem innanför dörren.. Tror hon ville tala om för oss att hemma är bäst när man är så liten 8)
Julafton tillbringades hemma men då var ju världen redan upp och ner för lilla hönan så nattningen blev ju som den blev även då #-o
Dagen efter jul hade vi lärt oss av våra misstag och lämnade svärföräldrarnas hem kl 19.30 för att komma hem i tid och slippa övertröttheten. :mrgreen:

Vi har börjat anamma de tidiga läggningarna nu men bara hållit på en dag eller två då julen som sagt "kom i vägen". Hon lägger sig runt sex, halv 7 men det tar sån tid så mat får hon ändå en gång till vid 21.30-22 och då har hon ju ork att börja om igen. :roll:

Men nu har hon vaknat flera gånger på nätterna istället. (nattningen tar fortfarande ca 1,5 timme men hon somnar iaf innan kl 23 =D> oftast)
Tror att maten är problemet. Känns inte riktigt som om hon får tillräckligt så nu har vi börjat övergång till flaskning på några mål. Men funderar på hur länge hon ska ha mellan måltiderna (om man räknar från när påfyllningen av mat är gjord sista gången och hon ska sova). Nu fick jag nämligen bara i henne 50 ml ersättningen och då åt hon från bröstet kl 8 imorse och fick flaska vid 20 i 11 efter att hon sovit. Då hade hon varit vaken ca en kvart efter luren. Fyllde på från bröstet nu innan hon skulle sova igen och då verkade hon måttligt road av mat om man säger så... :?
Svårt att få till luren som hon sover på lunchen med. De senaste dagarna har hon bara sovit en halvtimme varit vaken till ca 2 för att sedan sova 2,5 timme i sträck ungefär... Men tänker att det får vara så till efter jul och nyår för det är ju upp och ner med allt annat ändå :roll:

Ska man nu gnälla lite med så är det verkligen som alla säger att det är nog svårare att få ihop det när sambon är hemma. #-o
På vardagarna är det sin gilla gång som gäller (även om det är skönt att få ett handtag) ska bli skönt när man kan sätta upp ett schema så även han kan få nåt konkret att gå på. :shock:

Apropå nätterna så är nog det största problemet att jag absolut INTE kan hålla mig vaken. Liggammar henne för att inte mjölken skall komma så fort och jag bara somnar. Vaknar först 1-1,5 timme senare när hon är klar från ena bröstet och då har hon ju somnat men lyfter jag över henne i säng eller vagn då vaknar hon ju för fullt och är pigg nog att hålla låda en bra stund. Har testat väckarklocka, att sitta upp (somnar ifrån då med!). Det funkade ju ok när hon vaknade endast kl 04.00 för mat för då sov vi i min säng till kl 6.30-7.00 men nu när hon vaknar redan vid halv ett så blir allt bara pannkaka :oops:
Att sova på dagarna är liksom inget alternativ då Oscar (för tillfället världens mest påfrestande barn) har bestämt att han inte behöver sova på dagarna mer. I vagnen somnar han om vi går ut och går men då blir det ju ingen sömn för mig ändå.
Jag är en total tröttmössa 8-[ (gör vad som helst för hela nätter tror jag nog, men bara att hålla ut).

Var det nån som sa att småbarnsåren är lite prövande?! :-s
kram Linda
Mamma till två. Mannen med stort M, Oscar 110309 :D samt lillasyster född 131113 :D.
lgh140
Inlägg: 471
Blev medlem: tor 11 okt 2012, 20:26

Re: Råd med amningen på kvällen

Inlägg av lgh140 »

Det där att rutinerna försvinner när pappan är hämma känns väl igen ;)

Här var det stökigt med det mesta vid den åldern vill jag minnas och det är ju så himla svårt att vänta på bättre tider! :roll: Har du 3,5-4 h mellan målen (dvs från att ett mål börjar tills nästa börjar)? Sedan serverar du så mkt det går i (utan att truga FÖR mkt) under 1,5 h. Snart är det ju dags att dra ner målen till ca timmen istället så om hon inte hinner bli hungrig kan du ju prova att smygstarta med det. Visst är det ju ett tag kvar till schema men själv ville jag gärna ha åtminstone lite struktur så jag tjuvstartade lite och satte måltiderna på hyfsat samma tider varje dag.

Är lillan vaken från läggning till ca 23?? Hur ser kvällarna och sista målet ut lite mer i detalj? Typ tider och så. Låter ju verkligen som hon är övertrött...

Att somna ifrån vid amning på natten är ju verkligen plättlätt.. Eftersom jag hade två den här gången var det iaf lite lättare då jag var tvungen att sätta mig i en mindre skön stol för att få till dubbelamningen. Kanske kan du äta eller dricka nåt när du ammar? Det brukar iaf hålla mig vaken. Och dela nattmålen med pappan så du får sova ikapp. Om ni nu delflaskar så kan ju han ge flaskan ett mål varje natt så kanske du lättare kan hålla dig vaken sen :) Även mammor jobbar ju på dagarna och behöver sin nattsömn lika väl ;)
/Frida

Vilhelm februari 2012
Lova och Elvira juli 2013
Hedvig född 2016-08-05
klara_kluck2
Inlägg: 18
Blev medlem: tis 03 maj 2011, 08:09
Ort: Värnamo

Re: Råd med amningen på kvällen

Inlägg av klara_kluck2 »

Gahhhh!!! Vi blir galna :x
Idag tänkte vi att vi lyckats men fasen heller. Lilla fröken somnade iofs när jag ammade henne men upp i sovrummet och där låg hon i nästan exakt en halv timme sen börjas det.
Kvällarna ser ut ungefär så här:

Hon sover lång stund mellan ca 2,3- 4,5 beroende på när vi stigit upp. Sen är min tanke att fröken kunde vara vaken 1,5 h för att gå och lägga sig vid 6, halv 7 men då orkar hon oftast knappt vara vaken en timme. Oftast sommar hon vid 6 igen, på sin höjd halv 7. Ok har vi tänkt då får det bli kväll då men problemet är att hon sover i princip prick en halv timme sen vaknar hon och vägrar somna om. Vi har vagnat och buffat och om vartannat. Det slutar oftast med att vi framåt kl nio ger upp. Jag lägger mig och ammar och då dörvar hon av som en klubbad säl. Sen sover hon oftast till halv 2 får mat och en gång vid 4.
Idag somnade hon vid halv åtta utan nåt krångel (ja det brukar vara en del gapande annars, ibland orkar jag inte lyssna så då passar jag på att ta en motionsrunda och då sover hon alltid tills ungefär tio minuter efter man kommit in genom dörren totalt ca 45 min) så då tänkte vi att nu... Men tji fick vi :^o en halvtimme sov hon, sen var det dags igen. Så nu står vi här igen och vill sova men med en "pigg" unge i vagnen.

Hade jag haft ett trollspö hade jag velat att det skulle se ut som så att hon la sig ca 19, fick påfyllning för natten vid 22 för att sedan äta igen vid halv 2 och 4 som hon brukar.

Kvällarna blir rena skiten med detta. Storebror vill ju att mamma och pappa ska krama honom också när han ska sova och inte bara stå med bäsisen (som han kallar henne).

Gick det att fatta nåt av de tider jag angav?
Anledningen till att jag inte kan ge nåt mer exakt är att det känns precis lika rörigt som det låter.

Apropå amning och ersättning så blir jag inte heller klok. Upplever det som att mjölk finns men kan det vara så att fröken inte blir mätt ändå. Morgonluren sover hon oftast hela (1,5 h) utan problem men vid middag vaknar hon efter 30 min och somnar först vid 2-tidn. igen. Och efter det börjar ju hattandet....

Kompakt inlägg jag vet men sitter med fånen och skriver i sängen. [-o<
Mamma till två. Mannen med stort M, Oscar 110309 :D samt lillasyster född 131113 :D.
lgh140
Inlägg: 471
Blev medlem: tor 11 okt 2012, 20:26

Re: Råd med amningen på kvällen

Inlägg av lgh140 »

Jag tänker såhär. Kan det vara så att hon sover för länge på eftermiddagen? När man sovit länge kan man ju bli rätt trött och då ha svårt att hålla sig vaken efteråt vilket i sin tur gör det svårt att sova bra.. Ond cirkel alltså #-o Jag skulle nog försöka lägga krutet på lunchluren och även om den inte funkar försöka få till 1,5-2 h vakentid efter det och därefter max 1,5 h sömn. Alltså 12-1,5-2-1,5 eller nåt liknande. Sedan läsa favorittrådarna om vagningsträsket och försöka backa med vagningen på kvällen. Jag längtade också efter lugna kvällar men det tog tid och mkt arbete tyvärr.

Vad gäller amningen så upplevde jag också att jag hade mkt mjölk men ändå var de inte nöjda. Dock var de inte heller särskilt intresserade av ersättningen och det är inte dörren nu när de får riktig mat som det verkligen har gett med sig. Jag pendlade mellan hel- och delamning och försökte släppa stressen. Hittade många bra tips när jag sökte på matkrångel och amning.

Hoppas det ger med sig snart! Styrka till dig!!
/Frida

Vilhelm februari 2012
Lova och Elvira juli 2013
Hedvig född 2016-08-05
klara_kluck2
Inlägg: 18
Blev medlem: tis 03 maj 2011, 08:09
Ort: Värnamo

Re: Råd med amningen på kvällen

Inlägg av klara_kluck2 »

Tack, har tänkt i de banorna men inte riktigt fått till det konkret. :heart:

Så igår var det nyårsafton och fröken hade ju förstås inga problem med att vara vaken, dock lurade hon i tre 20 minuteare från 20.00 fram till 12-slaget så hon var snäll och beskedlig ändå. Vi la ingen krut på att försöka var "duktiga" då vi var bortbjudna och vi hade riktigt trevligt i kaoset som bara uppstår när barnfamiljer möts (vår treåring, deras 18 månaders också vårt lilla spädis med) och ska sitta ner för en trerätters :lol: Om vi satt alla samtidigt nån gång efter förrätten så var det ju sensation :wink: Men goda vänner gör livet lätt ändå. Den kvällen var precis vad vi behövde för att se lite lättare på livet även om det blev sent.

Vi har gjort ett litet minischema nu för att få nån struktur på kvällarna så får vi se vart vi hamnar när vi passerat två månader. :)

Vi har också hittat nåt som lilla fröken svarar jättebra på, nämligen dammsugaren =D>
Men nu funderar vi på hur vi ska använda den... Hon tenderar ju att vakna när vi stänger av den. Nästan direkt. Meningen, fattar ju jag också, är ju inte att den ska susa hela kvällarna, då kommer vi minsann behöva avverka några stycken. Och nu är ju övervåningen dammsugad ikväll 8) men den står och brummar lite av och till nu ändå.
Kommer det ge sig när hon lärt sig sova nu på kvällen eller vad tror ni? #-o
Mamma till två. Mannen med stort M, Oscar 110309 :D samt lillasyster född 131113 :D.
Irmasmamma
Inlägg: 1253
Blev medlem: sön 04 dec 2011, 10:13
Ort: Tyresö

Re: Råd med amningen på kvällen

Inlägg av Irmasmamma »

Hej!
Du har redan fått ett kanonsvar av lgh140, så jag tänkte bara tillägga: Håll ut!! Så här rörigt hade vi det till och från fram tills vi kunde spika tvåmånadersschemat, och delvis ett tag till därefter, MEN med den stora skillnaden att det är skönt att luta sig emot ett schema! Då behöver man ju inte fundera på huruvida liten "borde" vara trött, pigg eller övertrött. Bara att följa schemat med tvärsäker attityd vad som än händer, tänker jag.
Så, inte långt kvar nu!! =D>

:heart:

Ps. Som vanligt slår jag ett slag för husljud! 8) Att backa med vagning och buffning och köra starka husljud utanför litens dörr har varit melodin för båda våra små. Då kan ni pussas o kramas så mycket ni vill med storebror utanför :wink:, ju ljudligare desto bättre! :wink: :thumbsup:
Irma :heart: 111108, SM från 3 veckor.
Olof :heart: 131008, SM från början.
Irmasmamma
Inlägg: 1253
Blev medlem: sön 04 dec 2011, 10:13
Ort: Tyresö

Re: Råd med amningen på kvällen

Inlägg av Irmasmamma »

Oj, skrev visst exakt samtidigt!! :D
Irma :heart: 111108, SM från 3 veckor.
Olof :heart: 131008, SM från början.
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Råd med amningen på kvällen

Inlägg av mamaA »

Hej!

Våra killar är nästan lika gamla, skiljer bara 6 dagar :lol: och jag hävdar att man fortfarande behöver sig en lur i den åldern oavsett vad den lille mannen i fråga själv säger. Här hålls det också på ibland med att det inte ska sovas o.s.v. men jag ger mig inte in i någon debatt utan säger bara jaha och fortsätter med planeringen som jag bestämt, dvs sova middag på bestämt klockslag. Skulle han sen inte somna så har han i alla fall fått möjligheten men här sovs det varje dag även om det ibland tar lite tid att somna.

I vanliga fall sover han 1 1/2 timmes middagslur när han har 11 timmars natt på vardagar och 12 timmar på helgen men nu när vi är lediga så blir det 12 timmars natt hela tiden och då har jag fått skära ner på middagsluren lite , speciellt om han inte varit ute och rastat sig :wink: annars blir det party i sängen på kvällen i en timme innan han somnar.

Ett annat alternativ är att införa vila med att lyssna på ljudsaga eller att lägga ensamleken under denna tid, då kan han ta sig en lur om det behövs under tiden. I vilket fall som helst så frigörs minst 45 minuter ( upp till 11/2 timme) till dig för att ta en tupplur. Det är inte han som bestämmer [-X , det är du :sleep: .

Angående lillasyster så förstår jag inte hur ni gör på förmiddagarna, hur mycket hon sover då etc men det låter på det stora hela som att lilla fröken är övertrött...

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
klara_kluck2
Inlägg: 18
Blev medlem: tis 03 maj 2011, 08:09
Ort: Värnamo

Re: Råd med amningen på kvällen

Inlägg av klara_kluck2 »

Nu är vi i farten igen med lite funderingar :lol:

Du har så rätt så mamA. Vi jobbar vidare på storebrors sovning, jobbigt att rasta honom tillräckligt bara med den lilla i vagnen ute nu då vädret är så sketet. Man skulle tänkt på vid avlandet att det är lättare att amma ute under sommaren. :shock:

Nu till funderingarna:

Vår lilla fröken skarvar nåt vansinnigt, vid 20 min helst men gärna vid 45 min också. Vi inser att vi är fast i vagningsträsket och nu samlar vi bara kraft för att över en helg göra om och göra rätt. Lilla damen har dessutom gått tillbaka med till att äta runt ett på natten så nåt är ju galet...

Vi har filat lite på ett schema som jag skulle vilja delge och få lite feedback på. Vissa problem har vi dock då hon omöjligt kan hålla sig vaken mer än max en och en halv timme. Det är lögn i h-vete :shock: . Har försökt men det resulterar bara i ett barn som skriker för full hals. Självklart har det att göra med det faktum att hon inte sover ordentligt på nätterna men vad är hönan och vad är ägget?

Så här ser vårt tänkta schema ut:

7.00 Vakna, mat, umgänge, mat. Svårt hålla vaken mer än 1h.
8.00 Sova 1,5 h (skarvar en hel del)
9.30 vakna, umgänge, byta blöja
10.00 mat
11.00 påfyllning och sedan sova 1,5 h
13.00 mat, umgänge, mat
14.30 sova 2 h (hon sover bäst på eftermiddagarna)
16.30 vakna mat, bad, mm
17.45 20 min lur
18.30 mat
19.30 godnatt! (aldrig god natt hittills, vagnande och vaknande fram till 22 ungefär även om det blivit mycket bättre)
22.00 påfyllning för natten
01.30 nattmål (vill ha bort :!: :!: :!: )
04.30 nattmål
vaknar dock ofta vid 6 och gruffar ändå men somnar om efter lite jobb från sambon.

Har väldigt svårt att ge henne påfyllningarna, hon VILL INTE ](*,) (ammar fortfarande), dessutom äter hon sällan längre än 10-15 min vid bröstet, sen lägger hon sig med huvudet på bröstet istället och börjar ofta snacka med mig (hon är en redig smilfink :heart: ). Jag trugar men hon blir bara förbannad :roll:

Ser ju också att hon har för lite vakentid men vi ser liksom inte nån annan utväg än att låta henne sova när hon blir trött.

Kvällarna är iaf bättre nu även om vi gett upp att natta henne i sovrummet utan håller oss till rummet jämte tv-rummet annars blir vi totalt kollriga av att inte få umgås nåt. Men återigen så blir det ju vagnen som hon sover i och då är vi ju tillbaka där jag började #-o

En del dammsugarljud från youtube blir det med jämte vagnen.... Hmmmm 8-[

Är det dags att börja med flaskan helt och hållet tror ni så att jag VET att hon får tillräckligt med mat? Kan ju tillägga att vi är ju prixcis i 2 månadersskarven så fröken kanske inte tycker hon får tillräckligt men att mata på mer efter amningen det köper hon inte heller så då tänker jag att hon är mätt :?

Vad tror ni?
Mamma till två. Mannen med stort M, Oscar 110309 :D samt lillasyster född 131113 :D.
lgh140
Inlägg: 471
Blev medlem: tor 11 okt 2012, 20:26

Re: Råd med amningen på kvällen

Inlägg av lgh140 »

Först vill jag bara säga att inte alla små klarar mer än 1,5 h vakentid vid 2 mån. Det var först runt 3,5-4 mån som mina fixade 2 h utan att bli övertrötta. Vi hade också nån timme mer sömn än rekommenderat och vem vet - liten kanske skarvar mindre om hon inte tvingas vara uppe?

Att nattmålet är tillbaka kan ju även bero på en ökningsperiod. Jag pallade inte att ta upp vid 1 igen när vi äntligen blivit av med det målet så jag uthärdade istället. Andra tar ju upp och matar vid uppvak, tänker att du måste hitta det som passar dig :) du kan ju alltid prova att flaska och se om det gör nån skillnad. Här funkade det i nån vecka men sen gick tjejerna tillbaka till sitt gamla ätmönster. Jag önskar att jag hade slappnat av mer och ammat så mkt det går i men släppt trugandet. Om det blir en kamp så försvinner ju njutningen och om en månad eller två kan du börja med mat och då brukar det ju ordna upp sig ;) Erbjuda är alltid bra men vill liten inte ha så är det ingen ide att insistera tänker jag, det får lätt motsatt effekt.

Så ta ett par dygn, släpa rumpan ur soffan ( ;) ) och dammsug på riktigt utanför rummet. Lyssna på de olika skriken och svara på frågorna (inte det allmänna gnölet eller ilskan) med kort vagning. Och försök vänja dig vid tanken på en eller ett par månaders knölande till så kanske det inte känns lika jobbigt. Jämför man med ett icke-SM:at barn så kommer ju sömnen och rutinerna oftast betydligt snabbare :)

Kram och lycka till!
/Frida

Vilhelm februari 2012
Lova och Elvira juli 2013
Hedvig född 2016-08-05
klara_kluck2
Inlägg: 18
Blev medlem: tis 03 maj 2011, 08:09
Ort: Värnamo

Re: Råd med amningen på kvällen

Inlägg av klara_kluck2 »

Halleluja! =D>
Bra med folk som talar klarspråk :)

Vi har nu tänkt om och ställer fröken i matrummet nere på kvällen för att slippa springa i trappan hela tiden (fast det hade ju varit god motion för att komma igång igen). Lite mörkläggningen där och hon sover lika bra där, sen tar vi upp henne i liggdelen när vi ska sova vid 22 och då passar jag på att fylla på med mat ännu en gång.
Vad det gäller 01-målet så kör hon det var tredje natt ungefär och det står jag ut med hittills :roll:

Nu har vi infört ramsan med och hon svarar ok på den. Tänker att hon är rätt liten än och det är lätt att jaga upp sig när man är så liten så vi går varligt fram och försöker att inte missbruka något. Hon sover ju fint på nätterna emellan matningarna så där känner vi oss lugna. Inser också att vi har varit bortskämda med storebror som sen vi "kurade" (mer minikur för kvällen) honom vid tre-fyra månader sovit som en gris. Man blir lätt van vid så goda vanor :lol:

Vad det gäller flaskningen så är fröken även där rätt bestämd., "här ska inte in nån plast i min mun" ](*,) , men ömma järngreppet löser det och farsan får mata henne så behöver hon inte bli fundersam. Men på torsdag kommer en ridbar häst hem till dörren (JIPPPPPIII!!) så då får det nog bli flaskan på kvällarna emellanåt vare sig hon vill eller ej :wink: Nu ska här skapas lite egentid och rumpan få sig en omgång \:D/

Ingen problem med social delaktighet på den här gården inte men dock funkar inte stalljud lika bra som husljud, det kan jag gå i god för :D

//Linda :heart:
Mamma till två. Mannen med stort M, Oscar 110309 :D samt lillasyster född 131113 :D.
lgh140
Inlägg: 471
Blev medlem: tor 11 okt 2012, 20:26

Re: Råd med amningen på kvällen

Inlägg av lgh140 »

Å vad härligt det låter!! Kom bara ihåg att ramsan inte börjar användas som verktyg förrän runt 4 mån. Lyssna på lillskrutten och styr med varsam hand så kommer det gå toppen :)
/Frida

Vilhelm februari 2012
Lova och Elvira juli 2013
Hedvig född 2016-08-05
klara_kluck2
Inlägg: 18
Blev medlem: tis 03 maj 2011, 08:09
Ort: Värnamo

Re: Råd med amningen på kvällen

Inlägg av klara_kluck2 »

O'hoj igen!
Nu har det varit tyst ett tag från oss på denna kanten men nu behövs lite stöttning igen. Framförallt till mig :oops:

Aldrig ska man få slappna av minsann... Lilla hönan har funkat klockrent nu i några veckor (bortsett från lite skarv då och då) men igår kväll så skulle det plötsligt inte ätas #-o och idag vid 10-målet var det likadant. Hon tvärvägrar och börjar hysteriskrika nästan på direkten. Vad händer?! Jo mamman får panik och börjar härja med flaska och ersättning mm (det hjälpte ju sådär att storebror gick efter och upprepade "bäsis lessen" ungefär två gånger i minuten också :roll: :heart: ). Donnan somnade utan mat och då hann jag in här på forumet för lite tips. Plockade upp henne efter tjugo minuter och matade i sömnen och då gick det helt plötsligt fint, dock en timme efter mattiden på schemat. Vid två kunde jag dock ge henne mat i sovrummet nersläckt och sedan vid fem direkt efter 2 timmars luren gick det med bra. Men vid 7 och nattslurken var det tvärstopp. Sedan slumrade hon till i vagnen och då tog jag upp och gav mat och sen la vi direkt igen utan problem men hon vaknar ju till igen.

I normala fall ser matschemat ut så här: (Idag blev allt lite förskjutet)
7.00 mat
10.00 mat
13.00 mat
16.30 mat
19.00 nattslurk
22.00 påfyllning i sömnen
04.00 nattmål

Nu till min förvirring...
Är det mig hon reagerar på? Tenderar att ta det personligt :oops: . Har fått gå in och jobba en dag i veckan och då är pappa hemma och ger henne mat. Hon är ju inte överdrivet förtjust i flaskan heller kan jag ju säga. Ska vi då mata på nåt annat vis (koppmata)? Hittills har vi kört ömma järngreppet vid flaska (har dock svårt för att få till just det när jag ammar). Kan det vara det hon reagerar på? Hur länge kan det hålla på såhär? Har vi för tätt mellan mattiderna? Hon går nu på det mat och sovschema som finns i nåt svar ovan. Sist hon var hemma med pappa och storebror själv så åt hon endast 50 ml mellan 7 och 16.30. Dock vid gott mod och glad men lite mer skarvning än normalt, så kan det ju knappast hålla på i längden.

Är det bara att låtsas som ingenting och köra på med de matningar som funkar? Kommer hon få tillräckligt då?

Hjälp! [-o< Nu är jag ju stressad bara jag tänker på att hon ska ammas eller ges mat överhuvudtaget och så får det ju icke vara, klart hönan känner av det också det fattar ju jag men inte alltid lätt att få känslorna att göra som hjärnan vill. #-o
Något förvirrat inlägg men det är ungefär så det känns i min bröstkorg och hjärna. 8-[ ](*,)
I övrigt är hon ju en sån supersolstråle :-D :heart: :heart: och nu när hon hittat sin tumme med så har insomningarna börjat gå smått bättre \:D/ Så vadan detta hittepå... Rackarns små liv till att sätta en ur balans. :wink:
Mamma till två. Mannen med stort M, Oscar 110309 :D samt lillasyster född 131113 :D.
lgh140
Inlägg: 471
Blev medlem: tor 11 okt 2012, 20:26

Re: Råd med amningen på kvällen

Inlägg av lgh140 »

Jag kan bara komma med upplysningen om att även vi fick matkrångel runt tre månader och många andra med oss. Så jag skulle satsa på att stressa ner och göra precis som du gjorde - mata på i sömndrucket tillstånd när matandes inte blir en kamp. Här blev det en slurk direkt när de vaknade och så en påfyllning när de nästan somnat. Det löste sig runt fyra mån när maten började ta över mer. Tids nog kan ni följa standardmodellen till punkt och pricka igen men ibland strular det och då får man ta till de knep som finns ;)
/Frida

Vilhelm februari 2012
Lova och Elvira juli 2013
Hedvig född 2016-08-05
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"