SM-hjälp för en 5veckors tjej!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
lumima
Inlägg: 203
Blev medlem: fre 06 aug 2010, 08:57

SM-hjälp för en 5veckors tjej!

Inlägg av lumima »

Hej alla ni duktiga på forumet :)

Nu är jag tillbaka här... Förra gången var det när vi kurade vår då 5,5 månader gamla kille med ett strålande resultat! =D> Han är nu 3,5 år och i värsta trotsåldern men sömnen funkar klockrent (det är mkt annat som strular just nu dock, men det är en annan historia).

Nu har han fått en lillasyster, hon är nu 5 veckor gammal. (Född 27/7).

Eftersom vi kurade storebror och vi älskar aw-metoden och har förordat den för alla efter kurningen, så visste jag redan från början när jag blev gravid att vi skulle köra den på lillasyster.

MEN det går inte så bra tyvärr.
Jag har fört anteckningar på hennes sömn/vakentid nu i en veckas tid och det är inga glada siffror tyvärr... :cry:

Bottenrekordet var när hon sov endast 9h (!!!) på ett dygn, medel brukar vara 13h och som allra mest sov hon 15h.
Det här känns såklart inte alls bra, och jag har läst och läst i barnaboken på Standardmodellen och ansträngt mig att få det att funka.

Nätterna är (konstigt nog) det som funkar bäst.. Hon brukar somna någon gång runt 22.. och sen vakna upp runt 01 och 04 och äta. Jag får det att funka enligt SM med amning, rap (den är lite svår ibland) och sen byta blöja om det behövs och sen amning igen. Hon sover sen efter 20-30 minuter.

Men dagarna är inte alls bra.
När hon vaknar så kör vi hela programmet och ammar, tvättar, underhåller osv... Allt ända tills jag ser att vi har en trött och grinig dam hos oss och då ammar jag på nästa bröst och hon är trött och däckar. Jag får henne att rapa (oftast iaf) och sen lägger jag ner henne på mage (med larm i sängen).

Men sen vaknar hon oftast till och gråter och vill inte sova vidare. Jag buffar tills hon slutar och sen går jag därifrån. Ibland somnar hon om men oftast så börjar hon igen och då är det igång igen.... Amning, rap och sen lägga ner igen och om hon vaknar igen buffa osv..

Hon har verkligen svårt att komma till ro och jag tycker ändå att jag försöker järnet och tänker på att ha mkt tillit till mig själv och verka säker på saken så hon också ska vara det.

Hjälp här... Jag är inte alls säker egentligen och vet inte hur jag ska göra för att få till dessa sovstunder på dagarna. Förslag?

Sen gjorde jag en massiv tabbe inatt, måste jag erkänna högt och tydligt. :oops:

Jag tänkte att vi skulle ta bort 01-amningen och gjorde plats i sovrummet för vagnen och allt.
Men lillan kom inte till ro alls i vagnen när jag la henne så hon höll på från 19.30-23.10 med amning/rap/gråt/amning osv.
inte alls bra, jag vet.

Sen vaknade hon och då vagnade jag henne som tänkt. Hon kom till ro efter ca 10-15 minuter och då vagnade jag klart henne i 20 minuter som det sägs i BB. (skulle jag ha gjort det eller slutat när hon somnade direkt?)

Hon sov sen i endast 20 minuter och vaknade och skrek. Jag vagnade igen men hon verkade bara argare och argare och argare och skrek och skrek.
Då kom mitt misstag. Min man och jag brakade ihop i ett gräl om jag skulle vagna eller inte, och mot min intuition så tog jag upp henne. Jag vet. jag vet.

Jag ammade sen la jag henne att sova på mage i sängen istället, hon sov 10 minuter sen ammade jag henne igen och efter 20 minuter så la jag henne att sova igen.
Sen somnade hon och sov 2,5 h.
Sen var det en amning till inatt och sen 2,5h sömn.

Jag inser att jag inte skulle försökt vagna henne om inte dagarna funkar (eller hur?) och har därför lagt ner det just nu.

Jag vill verkligen att dagarna ska funka och hon ska kunna somna och sova längre än 1,30h-2,5h.

Ursäkta för världens längsta inlägg, men jag har skrivit detta inlägg i huvudet nu i flera dagar men inte fått ngn stund/ork över att skriva den på riktigt.

Så nu hoppas jag verkligen att ni vill ge mig era duktiga råd och synpunkter, jag behöver dem verkligen och lilla tjejen allra mest!!!!

Tack på förhand :D

// maja
:heart: Elliott född 2 mars 2010, kurad vid 5½ månader :heart:

:heart: Adele född 27 juli 2013 :heart:
Sarisparis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 2797
Blev medlem: mån 10 maj 2010, 14:31
Ort: Frankrike

Re: SM-hjälp för en 5veckors tjej!

Inlägg av Sarisparis »

Hej lumima och välkommen tillbaka :D

Grattis till lillasyster :heart:

Vad härligt att höra att storebror fâr sova gott och verkligen ladda batterierna inför de dagar som hör trotsâldern till. Visst har du läst pâ om trotsen i BB och under Barnafostran här pâ forumet? Är ni tvâ att ta hand om lillasyster? Det kan göra underverk för stämningen hemma när ALLA hjälps ât.
lumima skrev:MEN det går inte så bra tyvärr.
Nej, ibland gör det inte det. Personligen tycker jag att perioden mellan smekmânaden och typ fram till tvâ och en halv, tre mânader är den jobbigaste. Man vill sâ mycket, man vet ju hur bra allting kan vara, och man är beredd till allt för att fâ det att funka. Och sâ vaknar bebisen efter 20 min eller 45. :roll: :lol: MEN, det blir bättre! Bara det att du redan nu vet hur du vill ha det, att du vet vart ni är pâ väg, är en mycket god start.
Ett tips kan vara att börja med maten: bestäm mattider (var 3-4 timme) och stäng köket mellan dessa. Dâ styr du upp aptiten sâ att hon faktiskt blir hungrig till nästa mâl och äter sig mätt. Pâ vilket hon kan sova gott. Jättebra att hon fâr sova pâ mage. :thumbsup: Hur sover hon? Jag gâr intrycket att hon sover i säng pâ dagen och vagn pâ natten? Varför inte vagn hela tiden? Själv har jag i och för sig aldrig vagnat (trânga franska vagnar :? ), men med tanke pâ hur lyriska "alla andra" här inne är angâende vagning sâ skulle jag absolut ge det en chans om den fanns.

Tagga ner vad gäller nätterna, tycker jag. Det lâter som att det gâtt en hel del prestation i det sm:ande (sâ vanligt :shock: ), vilket ju inte alls är meningen. Mina yngsta, som fick magläge och sm frân start, har själva satt sina 12-timmarsnätter vid ca 3-4 mânader. Pâ nätterna vill jag ha det lugnt och tyst sâ jag tog upp och ammade vid behov (med sâ lite ljus som möjligt, jag hade en minificklampa instucken under min kudde) sâ att det inte blev nâgot mer än bara en liten pâfyllning sâ att man kan sova vidare. Blöjbyte vid behov förstâs, men annars minsta möjliga.

Det kommer att bli bra det här :heart:, vâga lite pâ det sâ fâr du lite välbehövligt lugn i kroppen - en mycket viktig ingrediens i sm:andet. :wink:

:heart:
lumima
Inlägg: 203
Blev medlem: fre 06 aug 2010, 08:57

Re: SM-hjälp för en 5veckors tjej!

Inlägg av lumima »

Hej Sarisparis,


Tack för ditt fina svar! =D>

Först och främst angående storebror, så är han dessvärre inne i trotsåldern och har varit så nu i ett par månader. :shock: så det i kombination med att han blivit storebror har inte varit så lyckat direkt. igår flög det porslin genom köket och krossades, så utbrott japp... det har han. Även inatt höll han låda och vaknade och protesterade, vilket inte hör till det normala, så det är mycket som förändras tyvärr.
Men jag ska läsa på mer om trotset på forumet, har tyvärr inte kommit så långt än utan läst mest i bb-boken.


Tack för förslagen och tipsen om lillasyster.
Som du säger, så ska jag tagga ner lite och slappna av, bara att du svarade och skrev dina konkreta förslag och tips har gjort susen! Igår så gick det sen mkt bättre och hon sov en del faktiskt.

Jag har kollat lite på hur ett schema kan se ut för henne och ska jobba mig mot det i lagom takt. Snart börjar även mannen att jobba och storebror några timmar i veckan på förskolan, så jag får lite lugn och ro att lära känna den här nya människan :)

Jag brukar ha henne att sova i sängen på mage med larm på nätterna och i vagnen på dagarna. Jag är inte jätteförtjust i att hon ska sova i vagnen på nätterna, mest av bekvämlighetsskäl då hon sover bra i sängen på nätterna och vi måste möblera om hela sovrummet om vi ska få plats med vagn på natten....

Sen har hon ju svårt att somna in själv både på dagarna och till natten, men jag vet att det kommer med tiden så ska försöka att inte hetsa upp mig så mkt för det..

Jag tror väl egentligen att det är kombinationen av en trotsig och bråkig storebror och en sov-trotsande lillasyster som gjort mig så stressad. Inte helt lätt när man inte får vila någon gång liksom... :? :roll:

Tack så länge för de fina och uppmuntrande svaren!!
:heart: Elliott född 2 mars 2010, kurad vid 5½ månader :heart:

:heart: Adele född 27 juli 2013 :heart:
Sarisparis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 2797
Blev medlem: mån 10 maj 2010, 14:31
Ort: Frankrike

Re: SM-hjälp för en 5veckors tjej!

Inlägg av Sarisparis »

Hej igen :D

Lite OT om trotsen :roll: , den kan ju ha rätt stor bäring pâ hur dagarna förlöper där hemma. :mrgreen: Jag fick otrolig hjälp här pâ forumet när min äldste kom i trotsen. Särskilt dessa rader frân Trebarn talade till mig (hela trâden här):

"Din pojke söker motstånd.

Det är så speciellt med Barnaboken. Man kan läsa saker i den som man inte förstår, som handlar om trotsåldern t ex, långt innan ens egna barn har hamnat där själv. Och inte förstå alls. Vadå pakta? Vadå söka motstånd?

När min pojke var i trotsåldern kom jag långt med paktning, social delaktighet och fem minuters bus och skratt på mattan. Men så kom tillfällena när ingenting verkade hjälpa, längre förrän en liten stund. Och jag kände som du beskriver, "det känns nästan som att han VILL att jag ska bli arg nu, han provocerar mig...". Men det är inte så man ska tyda det här. Han vill INTE att du ska bli arg! Han försöker lära sig spelreglerna! Ibland ÄR det bara så att du bestämmer. Han vill känna att du har kontroll, att han kan luta sig tillbaka på dig, att han kan vara besvärlig, men att du alltid finns där, som en orubblig klippa.

Var lyhörd. När du vid nästa (av dig upplevda) provocerande från honom inte kommer någon vart med alla tillmötesgående knep du kan - lär dig att tyda det som en fråga om spelreglerna. Att du fast och orubblig tittar honom i ögonen och säger NEJ bestämt och tydligt - det är liksom ditt jobb. Och det ingår i jobbet att han inte (under trotsåldern!) KAN svara med tindrande ögon "okej mamma, då säger vi så!". Han krisar - du säger NEJ - han krisar ännu mer - du säger ändå NEJ - han blir helt ifrån sig och krisar totalt, du går ner på hans nivå och säger NEJ - han bryter ihop och skriker och gråter - du säger NEJ, fortfarande vänligt och bestämt, tar honom i famnen om det går - han gråter JO JAG VILL - du säger NEJ vänligt men bestämt, mamma säger NEJ - han gråter lite mindre, kvider lite, gnäller Jooooo - Mamma säger NEJ. Nu kramas vi i stället. Och du blir INTE arg.

= Båda har skött sina jobb helt exemplariskt. Han har ifrågasatt, du har stått fast, han har lärt sig en spelregel. Och han kommer inte att "provocera" (=fråga om spelreglerna) mer den dagen.

Anna har förklarat det här mycket tydligare. I en bok. Läs om motstånd!
Du har ett intressant år framför dig... trotsen. "

Läs vidare i Barnaboken och gâ sen till forumet (Barnafostran) och kika lite. Det finns mycket bland Favoriterna, men det kan vara kanon att bara läsa lite random i gamla trâdar ocksâ. :thumbsup:

Sâ tillbaka till Lillasyster. 8) Det lâter som att du har en bra plan och ditt inlägg andas ett helt annat lugn än det förra. Sâ jag tror att ni är inne pâ helt rätt väg. :thumbsup:

:heart:
Sarisparis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 2797
Blev medlem: mån 10 maj 2010, 14:31
Ort: Frankrike

Re: SM-hjälp för en 5veckors tjej!

Inlägg av Sarisparis »

PS Angâende Storebrors nattstrul. Hjälp honom. En trotsare behöver verkligen sin nattsömn om han ska orka trotsa pâ dagarna. :wink: Han behöver veta att ni har koll, var hans klippa. Tyck inte synd om honom och börja trösta utan var tydliga - och varma - i era besked. Det är natt. Nu sover vi.

:heart:
lumima
Inlägg: 203
Blev medlem: fre 06 aug 2010, 08:57

Re: SM-hjälp för en 5veckors tjej!

Inlägg av lumima »

Hej,

Tack för tankarna och råden om trotsen. Jag ska ta mig an och läsa på mer för att kunna hantera det bättre!

Pappa och storebror har nu åkt iväg några dagar själva, så de får hänga lite och jag och lillasyster får vila upp oss lite. Ganska skönt faktiskt.

Men det går verkligen upp och ner med sömnen för henne. Jag försöker verkligen att "andas ett lugn" och ta det hela lite lugnare, men det är stressande när jag märker att hon endast sover korta 45 minuters pass och har så svårt att somna om....'

Igår sov hon hela 3h mitt på dagen och sen ett 2-timmars pass på eftermiddagen, sååå skönt!
Men idag så hade hon inte ro att sova, hon låg i sin liggdel hos en kompis när vi fikade och lunchade och jag fick henne tyvärr inte att somna om.. känns mindre bra.

Men nu sover hon, så jag märker att hon krånglar mer på förmiddagen och sover lite mera på eftermiddagen. Som det verkar iaf...

MEN, jag har en fråga om morgonarna.
Jag har inte än fått in någon bra rutin för dem, så hon kan vakna lite närsomhelst, igår 07.20, idag 06.10 osv...
Ska jag då låtsas som att det är morgon och köra på hela rutinen med amning, umgänge osv, eller ska jag försöka låtsas att det är natt och bara amma snabbt och sen få henne att somna om?

Sen vet jag inte riktigt hur jag ska få henne att sova vidare efter 45-min skarvarna, jag har försökt både att vagna när hon ligger i vagnen och buffa när hon är i sängen, men det är få gånger som det har lyckats.

Ska jag vara oroad att hon endast sover ca 13h/dygn?

Tack än en gång för råden om trotsen, jag ska läsa på om den!

// maja
:heart: Elliott född 2 mars 2010, kurad vid 5½ månader :heart:

:heart: Adele född 27 juli 2013 :heart:
lumima
Inlägg: 203
Blev medlem: fre 06 aug 2010, 08:57

Re: SM-hjälp för en 5veckors tjej!

Inlägg av lumima »

jag igen.... :oops:

Nu har lillasyster sovit i två timmar och jag har suttit och lusläst alla länkar, hänvisningar och allt fint som ni duktiga har skrivit om trotsen.

Oj, oj, oj, vad jag/vi har att jobba på känner jag bara :shock: :?

Det vi har missat är att han ska hjälpa till hemma, få arbetsuppgifter som han sköter; Den sociala delaktigheten har inte varit på topp nu sen lillasyster kom; Han har fått mest NEJ istället för JA på sina frågor och krav; Samt så har jag/vi inte alls paktat med honom....

oj då säger jag bara. [-X ajajaj föräldrar.

Ok, nu ska jag ta tag i detta och ikväll när lillasyster sover igen, så blir det att ta fram BB boken och lusläsa igen. När storebror och pappa kommer hem imorgon ska de mötas av en mamma med ny attityd och annat förhållningssätt.
Heja mig :)

återkommer, för nu vaknade lillasyster!
:heart: Elliott född 2 mars 2010, kurad vid 5½ månader :heart:

:heart: Adele född 27 juli 2013 :heart:
Tutan
Inlägg: 446
Blev medlem: ons 23 jan 2008, 16:50
Ort: Värmland

Re: SM-hjälp för en 5veckors tjej!

Inlägg av Tutan »

Hej! :D

Jättebra att du läst och läser allt som finns att komma över om trotsen =D> och att du nu ser det hela på ett annat sätt och vet hur ni kan agera med lugn, tydlighet och konsekvens och en hel del humor. Underbart! Det är bara att jobba på och lära sig och utvecklas i sitt föräldraskap!

Hur du ska göra med morgonrutinen beror lite på när hon ätit under natten, hur länge hon sovit och hur hon sovit tänker jag. Sen beror det på dig lite också hur du vill styra upp tillvaron för henne. Du kan redan nu bestämma ett klockslag att DÅ börjar morgonen och försöker hålla det. Vaknar hon innan försöker du söva om henne genom att vagna/buffa. Men självklart får du känna av och vara lite flexibel med klockslaget.

Vaknar hon i den klassiska 45-minutersskarven kan du bestämt vagna/buffa henne så du ger henne besked om att det är fortsatt sovning som gäller. Det är viktigt att inte ta upp i de lägen för att mata (och komma helt ur rytm...) utan se till att hålla 3-4 timmar mellan att måltiderna börjar.

Heja heja! =D> =D>

Kram! :heart:
R född aug-07 kurad feb-08
P född maj-09 SM från start
S född apr-10 SM från start
lumima
Inlägg: 203
Blev medlem: fre 06 aug 2010, 08:57

Re: SM-hjälp för en 5veckors tjej!

Inlägg av lumima »

Tack Tutan för de varma orden! =D> :)

Det känns redan som att det är bättre med storebror, bara vi har tänkt till lite och jobbar på hur vi hanterar honom. Mycket mindre utbrott från hans sida och fler glada leenden från vår!

Men han vägrar att gå på toaletten (nr2) och håller sig därför i flera dagar tills han har så ont så han gråter och skriker. Alla förklaringar om att han ska gå varje dag funkar inte och han vägrar att bajsa. Allt tills han till slut gråtande och skrikande efter en lång lång stund på toaletten till slut får ur sig det, eller tills han gör det i kalsongerna.

?Tips på hur göra här?

Lillasyster börjar arta sig :)
Hon har nu somnat flera kvällar på raken runt 21-22 och sen sovit för natten, hon har de sista två tom somnat in helt själv! =D>
Inatt tog hon rekordet genom att somna 20.30 och sen sova hela 5,5h innan det var matdags!! jätteskönt :D

Men då vaknade hon sen kl 06.00 och tyckte det var morgon och det var svårt att göra mkt mera än att låtsas att det var det eftersom vi ändå skulle gå upp efter en liten stund allihopa....
Men jag förstår vad du menar om de tidiga morgonarna, jag ska försöka att hon vaknar runt 07.00 istället, då det sen ska bli standarden.

Men de här jobbiga 45-min skarvarna, alltså hon är extremt envis och vill inte somna om trots vagning och vagning. Några gånger har jag tagit upp henne på axeln och då har det kommit många rapar (hon har väldigt svårt att få ur sig dem) och sen när jag har lagt ner henne har hon till slut kunnat somna om, ibland inte.

Men jag håller så långt det går på att hon äter med ett antal timmars mellanrum, så att det inte blir lite hela tiden.

Igår sov hon hela 3h mitt på dagen, såå skönt!! Men om vi är iväg så går det inte, då blir det jättekorta stunder och sen somnar hon istället runt 17-18 och vill sova lääänge... vilket påverkar natten sen. Mindre bra.

?Tips på förslag?

Tackar så länge!!
:heart: Elliott född 2 mars 2010, kurad vid 5½ månader :heart:

:heart: Adele född 27 juli 2013 :heart:
Irmasmamma
Inlägg: 1253
Blev medlem: sön 04 dec 2011, 10:13
Ort: Tyresö

Re: SM-hjälp för en 5veckors tjej!

Inlägg av Irmasmamma »

Hejsan! :D

Skönt att det flyter på bättre för storebror nu! :heart:
Gällande hans toalettfrågor så säger jag pass, men råder er att starta en egen tråd inne på Barnafostran om ni inte redan har en?

När det gäller lillskruttan så minns jag precis hur det var den där tiden mellan smekmånad och schemaspikning,....skarvar, vagningsträsk (för vår del), blod, svett och tårar.... :roll: :mrgreen:
Så jobba på med målet i sikte (jag tycker ni verkar vara på GOD väg! :D) men ta det också lugnt och tänk på att det snart kommer att bli bättre. Generellt mot skarvar hjälper MER MAT. :P Proppa liten full så att det sprutar ur öronen så ska du se att hon sover bättre...och se till att hon inte somnar vid bröstet/flaskan.

:heart:
Irma :heart: 111108, SM från 3 veckor.
Olof :heart: 131008, SM från början.
lumima
Inlägg: 203
Blev medlem: fre 06 aug 2010, 08:57

Re: SM-hjälp för en 5veckors tjej!

Inlägg av lumima »

Hej Irmasmamma,

tack för dina bra svar! =D>

Nu har vi tyvärr två genomförkylda barn här hemma, så det är mycket snor och gnäll från alla...

MEN, jag måste delge en sak!!
Förra natten så sov lillasyster, trots förkylning och snor, en hel natt!!!! Hon sov mellan 23.00-07.20! Så 8,20 h!
Jag är så stolt och lycklig över henne :D :P

Det känns som vi börjar få lite ordning på henne faktiskt, det är fler sovstunder och en viss sorts rytm börjar skönja sig...
Så nu har jag också förhoppningar om framtiden och tror att vi snart kanske fixar det här! :)

Angående storebror så har det faktiskt lugnat sig lite. Han har släppt lite på kisset och bajset så det känns också som att det är på rätt väg. Men jag har inte någon tråd i Barnafostran om honom, så bra råd! Jag ordnar med det om det strular till sig mera. (Förstår att det egentligen inte hörde hemma här, men det bara råkade bli så... ).

Tack så länge för alla goda råd och uppmuntringar!! =D> :lol:

// maja
:heart: Elliott född 2 mars 2010, kurad vid 5½ månader :heart:

:heart: Adele född 27 juli 2013 :heart:
SaraMilana
Inlägg: 1567
Blev medlem: ons 31 aug 2011, 12:21
Ort: Huddinge

Re: SM-hjälp för en 5veckors tjej!

Inlägg av SaraMilana »

Heja heja! Fantastiskt fint jobbat!! =D> =D> =D>
lumima
Inlägg: 203
Blev medlem: fre 06 aug 2010, 08:57

Re: SM-hjälp för en 5veckors tjej!

Inlägg av lumima »

Hej igen,
Nu har det gått över en månad sen jag skrev första inlägget och det har hänt lite saker sen dess.

Natten funkar riktigt bra faktiskt! Hon somnar olika snabbt på kvällarna, men oftast runt 8-9 och sen blir det 1-2 amningar per natt, då hon bara ammar och sen somnar om på en gång. Någon enstaka gång har det varit krångel med insomningen efter amningen, men det är mera undantag än regel så det känns riktigt skönt! :D


Men det är fortfarande dagarna som är krångliga hemma hos oss. Hon blir jättetrött ungefär 1,5-2h efter att hon har vaknat och vill sova då och det brukar gå ganska bra att somna in. Men sen vaknar hon alltid efter 45 minuter och vill inte somna om. Jag lägger henne alltid i vagnen på dagarna, för det är enda sättet jag kan vagna henne och försöka henne att somna om.

Detta är lite frustrerande att hon inte vill sova längre än 45 minuter i stöten, och jag matar henne jättemycket när hon är vaken ”så att det sprutar ur öronen”  som det sägs...
Ibland lyckas jag få henne att fortsätta sova vidare när jag har vagnat i ett antal omgångar... men inte alltid.

Vad ska jag göra? Finns det något mer tips eller är det bara att vänta ut henne tills hon blir lite större? Hon är nu lite mer än 2 månader.
Tack på förhand för alla bra råd!!
=D> =D>
:heart: Elliott född 2 mars 2010, kurad vid 5½ månader :heart:

:heart: Adele född 27 juli 2013 :heart:
SaraMilana
Inlägg: 1567
Blev medlem: ons 31 aug 2011, 12:21
Ort: Huddinge

Re: SM-hjälp för en 5veckors tjej!

Inlägg av SaraMilana »

Hej igen!

Det där låter ganska precis som en beskrivning av hur det är hemma hos oss också. :lol: Välkommen att läsa om skarvbekämpning i min tråd om Sigrid, se länk i min signatur nedan. Jag räknar dagarna tills jag kan börja ge riktig mat... ;)

:heart:
lumima
Inlägg: 203
Blev medlem: fre 06 aug 2010, 08:57

Re: SM-hjälp för en 5veckors tjej!

Inlägg av lumima »

Hej SaraMilana,

Tack för din länk! Det är precis som vi också har det, med skarvarna.. suck.
Men bra råd du fick från alla, ska ta åt mig av dem också! Nu blir det till att tvätta vid varje sovstund och vagna mkt mindre. Jag har nog dessvärre fastnat i vagnträsket... :oops:

Men jag har också problem med kvällsläggningarna, nu har det börjat ta en timme innan hon somnar på kvällen, inte så bra. Det är till att amma, buffa, amma, buffa och så håller det på hela ett bra tag.. mindre kul. :?

Jag har också försökt ge henne lite ersättning några gånger, men det var inte så poppis hos henne... men ska kanske försöka lite igen så mina bröst får vila... :lol: :shock:

Tack än en gång, ska sätta igång med att göra mycket mindre from imorgon!! [-o< =D>
:heart: Elliott född 2 mars 2010, kurad vid 5½ månader :heart:

:heart: Adele född 27 juli 2013 :heart:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"