Något att bry sig om?

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Skriv svar
Marsson
Inlägg: 6
Blev medlem: fre 30 aug 2013, 19:32

Något att bry sig om?

Inlägg av Marsson »

Var på 10-månaderskontroll på BVC för ett par dagar sen. Lillfisen har alltid sett ut som en pinne, på hennes kurva är längden 2 standaravvikelser över medel och vikten var precis på medel fram till 5 månaders ålder då hon började förflytta sig själv (nu är den lite under medel), och innan har det inte varit något problem enligt sköterskan på BVC. Nu var det plötsligt det och vi skulle tillsätta mer fett i maten, vilket vi alltid har gjort. För övrigt äter hon som en häst och får precis så mycket mat hon vill ha. Dessutom sover hon för mycket enligt sköterskan, hela 12 timmar ostörd sömn på natten och 1,5-2 timmar efter lunchen. Enligt allt jag läst är detta inte onormalt mycket sömn men på BVC verkade de reagera över att hon sov hela natten. Vi har aldrig behövt kura henne enligt SHN-modellen, utan det räckte med de tips som finns i BB. Det jag reagerar på är att när vi i början frågade hur mycket hon behövde sova fick vi höra att hon "tar sig den sömn hon behöver" men nu när vi har sett till att hon FÅR den sömn hon behöver så är det för mycket! Eller är det något fel som jag bara är för upprörd för att se? Fick heller inte veta om det var några speciella tecken vi skulle hålla utkik efter om något nu skulle vara fel.

Passade även på att fråga om hur det stod till med halsmandlar och polyper eftersom problem med detta ligger i släkten på makens sida och lillfisen kan snarka en del ibland. Då fick jag bara höra att man ändå inte gjorde något åt det såhär tidigt. Inget tittande i halsen eller så krävdes tydligen...

Är det värt att bry sig om något av detta? Man blir ju trots allt lite orolig och tar illa vid sig. Känns som om de inte tror att vi sköter henne ordentligt. Vem som helst som spenderar lite tid med henne kan se att hon är hur pigg och nöjd som helst. Det syns minsann inte på BVCs kurvor.
SaraMilana
Inlägg: 1567
Blev medlem: ons 31 aug 2011, 12:21
Ort: Huddinge

Re: Något att bry sig om?

Inlägg av SaraMilana »

Åh herre jösses! :shock: Inget jag skulle bry mig om, lilltjejen låter ju hur nöjd och frisk som helst! Små barn som inte äter ordentligt brukar ju inte sova hela nätter och vad jag vet blir man inte tjock av fett... :wink:
videunge
Inlägg: 1554
Blev medlem: fre 27 mar 2009, 13:40
Ort: östergötland

Re: Något att bry sig om?

Inlägg av videunge »

Hej :D

Jag håller med föregående talare! låter som om liten har det aldeldes förträffligt. :wink: Jag tar bvcs kurvor med en nypa salt. Titta precis som du gör på ungen i stället så ser du om han eller hon mår bra. Jag tror att man som förälder känner på sig om ngt är fel. så lita på Mammahjärtat långt mer än omgivningen.

Kram till er :heart:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Något att bry sig om?

Inlägg av TorsMamma »

Hej, Min son är den smalaste lilla sticka som finns på denna jord, han åt som en häst till 3 år men har aldrig varit "Normalviktig" så skit i dem. De var på mig med, men jag fortsätter ge FET mat och så nyttig och hälsosam jag kan.

Ang. snarkningarna kan du väl kolla upp det med en barnläkare du litar på. Vet inte från vilken ålder man kollar det, har hon sömnapnéer? Om du har andningslarm så får du lite koll på det där, då brukar det larma om det är oregelbunden andning.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Marsson
Inlägg: 6
Blev medlem: fre 30 aug 2013, 19:32

Re: Något att bry sig om?

Inlägg av Marsson »

Tack för era svar! Känner nu att jag redan visste att allt var som det skulle. Kanske blir man lite extra nojig när det är ens första barn och man inte riktigt vet hur det "ska" vara.
TorsMamma skrev:Ang. snarkningarna kan du väl kolla upp det med en barnläkare du litar på. Vet inte från vilken ålder man kollar det, har hon sömnapnéer? Om du har andningslarm så får du lite koll på det där, då brukar det larma om det är oregelbunden andning.
Nej, vi har inget andningslarm till henne. Tycker heller aldrig att hon har andats oregelbundet. Kan ligga ett bra tag innan jag somnar och lyssna hur hon andas i rummet bredvid (tycker det låter så mysigt) och tycker nog hon har andats normalt sen födseln. Så antagligen inga sömnapnéer. Får väl tjata mer om att de ska kolla upp det. Har inte haft kontakt med så värst många barnläkare så det är lite svårt att veta var man ska vända sig för att få ordentliga svar.
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"