Sigrids tråd

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
mumintrollet
Inlägg: 622
Blev medlem: lör 10 dec 2011, 09:07
Ort: Finland

Re: Sigrids tråd

Inlägg av mumintrollet »

oohhh så underbart det låter - dels med halvmånadersbaby men mest med Teneriffa ;) Sitter och tittar ut över världens tristaste höghusinnergård täckt av slask och dimma så tanken på att sätta sig på ett flygplan är ganska så lockande.. :)

Vi planerar också att flytta ihop barnen då lillebror sover som folk men är lite spänd över hur det kommer att gå..
Hur gjorde ni mitt i vändningscirkusen då Stella vaknade? Märkte ni att hon skulle ha blivit orolig av att Sigrid vaknade?
Dotter född 4.8.2011 Kurad februari 2012
Son född 24.9.2013. SM sedan start
SaraMilana
Inlägg: 1567
Blev medlem: ons 31 aug 2011, 12:21
Ort: Huddinge

Re: Sigrids tråd

Inlägg av SaraMilana »

mumintrollet skrev:Vi planerar också att flytta ihop barnen då lillebror sover som folk men är lite spänd över hur det kommer att gå..
Hur gjorde ni mitt i vändningscirkusen då Stella vaknade? Märkte ni att hon skulle ha blivit orolig av att Sigrid vaknade?
Det var ganska många uppvak som Stella inte alls märkte av, så då gjorde jag inget alls. Men en gång vaknade hon och då blev hon jätterädd (hon är inne i en period då allt är läskigt och farligt, hon ser spöken överallt etc). Och eftersom flyget skulle lyfta några timmar senare gjorde vi faktiskt så att vi flyttade in Sigrids säng i vårt sovrum så att Stella skulle få några lugna sömntimmar till. Nu är båda barnen kanonförkylda, så det får nog bli en ny inflyttningsfest när de är friska igen och så tar vi nya tag.
SaraMilana
Inlägg: 1567
Blev medlem: ons 31 aug 2011, 12:21
Ort: Huddinge

Re: Sigrids tråd

Inlägg av SaraMilana »

Nu sover systrarna ihop igen sen ett tag tillbaka. Det går hur bra som helst, nu när Sigrid lämnat vändningscirkusen bakom sig och sover lite hipp som happ.

Vi lägger Sigrid halv sju och Stella sju, för att Sigrid ska få somna själv först. Sen smyger vi in med Stella och då gäller det att vara förutseende för att inte trotslisa ska hålla låda inne i rummet. Man får dricka EN gång innan vi går uppför trappan. Utanför dörren får man EN kram och EN puss. :lol:

Syskonkärleken blomstrar! :heart: Det är inte jag som får stora kramen längre när jag hämtar Stella på förskolan eller hos mormor, det är Sigrid som blir helt överöst med kramar och pussar. Fast storasyster kramas kanske lite väl hårt ibland och lite väl ofta och då ryter Sigrid ifrån. ;) Stella ser alltid till att Sigrid har någon sak i händerna och hämtar en ny dregglis när jag glömt. "Jag fixar!" säger hon, kånkar sin pall till tvättstugan, klättrar upp och väljer nogsamt ut den finaste dregglisen. När Sigrid är ledsen kommer Stella rusande och klappar och tröstar. Puss och kram måste lillasyster ha för att kunna sova, såklart. Och det finns ju ingen som är så rolig som storasyster.... :D :heart:

Sigrid sitter stadigt och tar sig fram på nåt halvdant vis. Ingen korsvis ålning här inte, men jag har inte gett upp än och sitter så ofta jag hinner bakom och hjälper till med att få fötterna på rätt plats. Roligast är att "krypa" ikapp med storasyster runt huset. Att sitta i knä är ingen hit, det är på golvet Sigrid trivs bäst!

Sigrid äter så att det sprutar ur öronen till lunch och middag, men till övriga mål är inte aptiten på topp. Hon behöver väl inte mer, helt enkelt, men det är lätt att bli nojjig kring maten. Särskilt när jag jämför med storasyster som åt väldigt mycket mer i samma ålder. Hon vägde dock mer, tror jag. Slätmixat ska det vara, eller bitar som hon då och då lyckas pilla in i munnen själv. Favoritsporten är att sprätta iväg ärtor med pekfingret, hon gör det med världens träffsäkerhet! Det ser jätteroligt ut!

Nåt exakt schema har vi fortfarande inte :lol:, men vi håller oss nånstans kring 12,5-45-2-20, 12,5-45-1,5-45 eller kanske 12,5-45-2-45. Ja, ni fattar... :) Allt beroende på dagsform och aktiviteter. Mattiderna är dock ganska fasta och jag tycker att sömnen löser sig bra utefter det.
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 815
Blev medlem: mån 25 feb 2013, 11:04

Re: Sigrids tråd

Inlägg av Ylvispylvis »

Wow, vilken soft inställning!! =D> :D

Och vilka härliga tjejer du verkar ha! :heart: :heart: :heart: Det låter underbart!

Kram!
S 2013-08-20, SM från början
J 2015-07-23, varför överge ett vinnande koncept?
Tvillingar i magen bf 2018-10-02
SaraMilana
Inlägg: 1567
Blev medlem: ons 31 aug 2011, 12:21
Ort: Huddinge

Re: Sigrids tråd

Inlägg av SaraMilana »

Sigrid ålar korsvis!!!! \:D/ \:D/ \:D/

Bara ni kan nog förstå lyckan över detta och kan tänka er hur mycket jag suttit bakom och gett stöd åt fötterna. Ganska länge har hon gjort precis som storasyster gjorde; dragit sig fram med båda armarna samtidigt och skjutit på med högerbenet. Men några dagar med strumpa på högerfoten gjorde susen!
Nat
Inlägg: 1613
Blev medlem: mån 28 feb 2011, 22:18

Re: Sigrids tråd

Inlägg av Nat »

Underbart!! =D>
Skönt att slippa eländet med ålningsträning av stort barn (talar av egen erfarenhet...) :mrgreen: :oops:
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
mumintrollet
Inlägg: 622
Blev medlem: lör 10 dec 2011, 09:07
Ort: Finland

Re: Sigrids tråd

Inlägg av mumintrollet »

Hurra!! \:D/ Jo det är svårt att hitta publik för dessa triumfer annanstans än här :lol:

Här jobbar vi ännu på det korsvisa- tekniken är samma här, båda armarna och höger fot. skall sätta på strumpa, det knepet hade jag glömt :)
Dotter född 4.8.2011 Kurad februari 2012
Son född 24.9.2013. SM sedan start
Nat
Inlägg: 1613
Blev medlem: mån 28 feb 2011, 22:18

Re: Sigrids tråd

Inlägg av Nat »

Men så lustigt, exakt så ålade Einar oxå :shock: :?: skumt att de gjort lika
Tog ett år av träning när han var runt 1 1/2 innan det helt var korrekt ålning
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
SaraMilana
Inlägg: 1567
Blev medlem: ons 31 aug 2011, 12:21
Ort: Huddinge

Re: Sigrids tråd

Inlägg av SaraMilana »

Och så var "högerfotsålningen" tillbaka och jag satt och kliade mig i huvudet. Tills jag upptäckte ett skavsår på vänster stortå! :shock: Ingen kan väl beskylla mig för att inte ha henne tillräckligt på mage i alla fall. :lol: Med plåster på plats verkar vänsterbenet komma in i matchen så smått igen. Det känns som att det brinner i knutarna nu, hon är uppe i krypställning titt som tätt.

Lustigt att allihopa har "ålat" på samma vis! Med båda händerna samtidigt och högerbenet. Jag trodde det var nåt genetiskt eftersom båda mina barn gjort så.
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 815
Blev medlem: mån 25 feb 2013, 11:04

Re: Sigrids tråd

Inlägg av Ylvispylvis »

Jippie!! :D

Bravo Sigrid! =D> =D> =D>

Det lustiga är att även Samuel ålar som ni beskriver, med högerbenet och hasning av armarna :^o...vad konstigt?! :shock: :lol: Tack för tips om strumpa på högerfoten! :idea: Det ska jag pröva, annars har jag trott att det skulle ordna upp sig automatiskt men även jag känner att det brinner i knutarna! :wink:

Kram!

:heart:
S 2013-08-20, SM från början
J 2015-07-23, varför överge ett vinnande koncept?
Tvillingar i magen bf 2018-10-02
SaraMilana
Inlägg: 1567
Blev medlem: ons 31 aug 2011, 12:21
Ort: Huddinge

Re: Sigrids tråd

Inlägg av SaraMilana »

Japp, tre dagar med strumpa på högerfoten tog det och sedan ålade hon korsvis! Sen ålade hon ju sönder vänsterfoten, men efter två dagar med plåster ålar hon korsvis igen och är snabb som en liten vessla! Så underbart att se!! :D

Dock så är strumpan kvar på högerfoten, så fort jag tar bort den blir högerbenet dominerande igen...
SaraMilana
Inlägg: 1567
Blev medlem: ons 31 aug 2011, 12:21
Ort: Huddinge

Re: Sigrids tråd

Inlägg av SaraMilana »

Tiden går och Sigrid har passerat sju månader. Jag ser med bävan fram emot åttamånadersångesten... Huvva. :? Ibland blir hon ledsen när hon blir lämnad ensam någonstans men än så länge är hon dock go och glad mest hela tiden. [-o< :D

Jag har ju inget jättespikat schema för Sigrid som ni vet. För Stella hade jag det och då märkte jag med jämna mellanrum att allting funkade sämre och sämre och insåg till slut att det var dags att ändra schemat. Nu gör Sigrid det åt mig! Jag ska försöka förklara.

Jag vet till exempel att det är lagom för henne att vakna kvart över fyra eller halv fem på eftermiddagen, för då är hon lagom trött när det är dags att sova för natten. Ganska länge har hon krokat vid halv fyra och då blev det ju lagom med 45 min. Nu är hon pigg och glad till fyra och då väcker jag efter 20. Likadant med långluren. Hon har på eget bevåg ställt om från 2 h till 1,5 h genom att orka en kvart till i båda ändar och vaknar numera alltid efter 1,5. Fm-luren inträffar nästan alltid samma tid och jag får ibland väcka efter 45 min. Men ibland är vi ute på galej och då blir hon så trött så trött, eller så har hon drabbats av någon av alla storasysters dagisbaciller och då lägger jag till sömn där det behvös på samma sätt fast tvärtom.

Med andra ord har jag låtit henne styra lite själv inom vissa ramar. Det har gjort det enklare för mig att se signalerna för när det är dags att dra ner på sömnen. Jag har såklart ett halvt öga på klockan och dagarna ser väl i stort sett ganska lika ut. Skulle man titta noga är säkert alla tider inom marginalkvartarna och förmodligen finns det ett schema, men jag väljer att inte se det så. Jag känner mig mer avslappnad och lugn i att jobba såhär och jag trivs fantastiskt bra med det! Ibland blir jag dock tvungen att skriva ner tiderna när någon annan ska ha hand om henne och då får jag klia mig i huvudet ett tag...
lgh140
Inlägg: 471
Blev medlem: tor 11 okt 2012, 20:26

Re: Sigrids tråd

Inlägg av lgh140 »

Det låter så härligt när du beskriver er tillvaro! Så skönt att känna hur man växer som förälder och blir säkrare i sig själv :) Jag förstår absolut min egen mamma som alltid har sagt att det är de två första gångerna som är jobbigast, sen kan man skaffa unge efter unge och mest njuta av tillvaron hela tiden ;)
/Frida

Vilhelm februari 2012
Lova och Elvira juli 2013
Hedvig född 2016-08-05
SaraMilana
Inlägg: 1567
Blev medlem: ons 31 aug 2011, 12:21
Ort: Huddinge

Re: Sigrids tråd

Inlägg av SaraMilana »

Hej och hå, nu är åttamånadersångesten här! Gnäll, gnäll och gnäll. Livrädd för vissa personer och så gnäll, gnäll och gnäll. Och lite mer gnäll. Sömnen verkar inte påverkas så mycket i alla fall, peppar peppar.

Mitt i allt detta har vi dessutom kört ett par vändor med magsjuka. Det är ju kul det också. Mer gnäll. Svårt att behålla lugnet och den glada tonen som jag vet att både Trotslisa och Gnällspiken så väl behöver. Men jag försöker så gott jag kan - fake it til you make it!

Gnällspiken och Trotslisa delar ju rum nattetid sen ett bra tag tillbaka och enda uppvaken har faktiskt varit när de kräkts ner hela sängen. Det går liksom nästan för bra, vad är haken? ;) Innan hopflyttningen hade Trotslisa ibland högljudda uppvak för sig nattetid, men de är som bortblåsta.

När livet stormar som värst är jag så glad att de har Varandra. Det finns ingen som kan få Gnällspiken att kikna av skratt som Trotslisa kan. Och det finns ingen som är så mån om att Gnällspiken ska vara nöjd och glad; springer och hämtar leksaker och dregglis (som mamma glömt igen), väljer ut kläder, hjälper till att bada och tvätta håret och passar henne när jag måste göra något viktigt på övervåningen (tas på största allvar och när jag kommer tillbaka sitter Trotslisa och klappar på Gnällspiken). Jag hoppas att de kommer stå varandra nära hela livet. :heart:

Gnällspiken ålar numera med en rasande fart, fortsatt korsvis. Hon har verkligen fått upp tekniken och det ser inte ens jobbigt ut! Men det borde det ju verkligen vara. Hon sätter sig upp själv och har tagit ett fåtal kryptag. Hon börjar även söka sig uppåt och klättrar gärna upp mot mig om jag sitter på golvet eller annat lämpligt tillhygge.

Puh, nu ser jag fram emot att komma fram "på andra sidan". Ut ur åttamånadersångesten och mötas av den nöjda ettåringen. Och ut ut denna sjukdomsvinter och mötas av värme och sol.

:heart:
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 815
Blev medlem: mån 25 feb 2013, 11:04

Re: Sigrids tråd

Inlägg av Ylvispylvis »

SaraMilana skrev:Trotslisa och Gnällspiken
:lol: :lol: :lol:
SaraMilana skrev:Men jag försöker så gott jag kan - fake it til you make it!
Du är ju en supermamma, jag är säker på att du sköter detta utomordentligt!! :thumbsup:
SaraMilana skrev: Puh, nu ser jag fram emot att komma fram "på andra sidan". Ut ur åttamånadersångesten och mötas av den nöjda ettåringen. Och ut ut denna sjukdomsvinter och mötas av värme och sol.
Ja!!! =D> 8) :thumbsup:

:heart: :heart: :heart:
S 2013-08-20, SM från början
J 2015-07-23, varför överge ett vinnande koncept?
Tvillingar i magen bf 2018-10-02
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"