Lillasyster börjar med mat och torr hud / eksem frågor

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Skriv svar
hallonmbanan
Inlägg: 148
Blev medlem: mån 22 mar 2010, 11:34

Lillasyster börjar med mat och torr hud / eksem frågor

Inlägg av hallonmbanan »

Hej alla!

Lillasyster är nu fyra månader och vi har börjat med riktig mat!

Har ju gjort detta med storasyster men man glömmer ju fort :oops: .

Vi har prövat potatis i tre dagar och nu morotspuré i tre dagar. Vi började med en tesked och nu är hon uppe i nästan 1.5 msk. Hon öppnar munnen och hälften kommer väl in och hälften ut :) . Hon är mjölk allergieker (tror vi) så hon får mjölkfri ersättning.
Hon äter på följande tider:
7.00 Ersättning
10.30 Först mat sen ersättning
14.00 Ersättning
17.00 Ersättning
18.40 Nattslurk

Så nu kommer alla frågorna :)
:?: Hur mycket kan man ge dem efter 1 vecka av smakportioner? Hon verkar vilja ha mera nämligen men jag är rädd att det inte är bra för hennes mage då vi hade lite problem med den för 3 veckor sen (gick från bajs en gång om dagen till 9-10ggr om dagen med mycket slem i, men nu är vi tillbaka på 1-2 ggr per dag).
:?: Nu ger vi mat innan middagsovet, när introducerar vi mat vid de andra mattiderna? Och vart börjar vi att introducera nästa, frukost, efter middagssovet eller middag och vad?
:?: Vad brukar man ge vid de olika måltiderna?
:?: När tar man bort ersättningen?

När jag ändå är här så undrar jag också om någon har erfarenhet av torrhud/eksem? Lillasyster har extremt torr hud och har röda prickar överallt och får fort blöjeksem som blöder. Vi har provat allt från bara ekologiska eller gamla kläder, mjölkfri ersättning, tvättar kläderna en extra gång utan tvättmedel, använder Neutral tvättmedel, inga våtservetter bara vatten, badar bara en gång i veckan max, ibland längre emellan med bara olja i vattnet. Har varit hos doktorn och fick massa av kortison salva men det är jag inte så glad i att använda. Gör det lite då och då när det är som värst och det blir lite bättre men inte mycket. Använder varje dag fuktighetskräm från Weleda. Vi har den senaste veckan börjat använda tygblöjor och då blev i alla fall blöjeksemen bättre. Har ni några mer tips?

:heart:
Storasyster Slutet av Feb 2010, Lillasyster Slutet av Apr 2013
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Lillasyster börjar med mat och torr hud / eksem frågor

Inlägg av mamaA »

Hej!

Jag började med 1/4 portion gröt och sen en halv nästa dag och inom en vecka typ eller lite till var vi uppe i hel portion. Sen kan man ju ev ge halv potion gröt / mat och halv burk katrinlommon för att försäkra sig om att magen kommer igång. Ökad magaktivitet brukar mer bero på förkylning eller annan sjukdom så det du ska se upp med är istället om hon blir trög i magen. Rejält med katrinplommon brukar lösa det :D .

Jag hade nog gett matpure + katrinplommon till lunch och sen gröt + fruktpure/ katrinplommon till middag. Och fyllt på med ersättning naturligtvis! Till frukost har jag alltid bara gett flytande föda + macka när åldern tillåter. När du känner att du är uppe i rejäla mängder på de andra målen kan du flytta gröten till mellis och ge samma till middag som på lunchen. Var inte rädd att öka på portionerna så länge magen hänger med.

Vi drogs också med torr hud när sonen var liten. Jag använde bara ekologiska produkter från weleda men tyckte inte direkt att något hjälpte. Vi fick faktiskt lite bättre resultat med weledas vanliga havtorn bodylotion så den kan jag rekommendera.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
videunge
Inlägg: 1554
Blev medlem: fre 27 mar 2009, 13:40
Ort: östergötland

Re: Lillasyster börjar med mat och torr hud / eksem frågor

Inlägg av videunge »

Hej :D

vilken ersättning får liten? ammar du ngt? i så fall tänker jag direkt ÖVRIGA ALLERGIER? Ägg tex är ju vanligt när man är mjölkallergisk...vi upplevde ochså att exem blev bättre med tygblöjor så vi håller tummarna för att det håller sig bättre. Vad blandar ni för fett i pureen?

Kram :heart:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
hallonmbanan
Inlägg: 148
Blev medlem: mån 22 mar 2010, 11:34

Re: Lillasyster börjar med mat och torr hud / eksem frågor

Inlägg av hallonmbanan »

Hej och tack för era snabba svar!
mamaA skrev:
Jag hade nog gett matpure + katrinplommon till lunch och sen gröt + fruktpure/ katrinplommon till middag. Och fyllt på med ersättning naturligtvis!
:?: Tycker du att vi skall börja med gröt direkt redan nu efter en vecka med smakportioner?

:?: Är det någon som vet hur man gör katrinplommon puré själv?
:?: Hur mycket mat brukar en portion vara mellan 4-6 mån?
videunge skrev:
vilken ersättning får liten? ammar du ngt? i så fall tänker jag direkt ÖVRIGA ALLERGIER? Ägg tex är ju vanligt när man är mjölkallergisk...vi upplevde ochså att exem blev bättre med tygblöjor så vi håller tummarna för att det håller sig bättre. Vad blandar ni för fett i pureen?
Vi använder Nutramigen 1 Lipil. Nej vi slutade amma redan efter 2 veckor så därför tycker jag att det hade varit konstigt om det var någon annan allergi. Efter vi börja med potatis och morot tycker jag inte att det har blivit sämre i alla fall.
Jag har inget fett i purén, skall jag det? :?: I så fall vad är bäst?

Och Videunge, då ni har använt tygblöjor så kommer här en fråga till till dig: Hur gör ni på natten? Lillasyster sover 12h natt sedan 1 månad tillbaka. Oftast vaknar hon efter en timme på kvällen och gnölar men somnar om igen men nu när vi har använt tygblöjorna så blir hon så himla ledsen så då har jag bytt blöja mellan 20-21 och hon somnar direkt om igen. När hon använde vanliga blöjor hade jag aldrig drömt om att byta på natten om det inte hade varit kris men med tygblöjorna så blir det ju lite annorlunda då de blir så blöta. Några råd?

Kram :heart:
Storasyster Slutet av Feb 2010, Lillasyster Slutet av Apr 2013
Sigyn
Inlägg: 497
Blev medlem: fre 02 dec 2011, 11:51

Re: Lillasyster börjar med mat och torr hud / eksem frågor

Inlägg av Sigyn »

Jag gör egen katrinplommonpure:
Ca 10 torkade katrinplommon (typ ICAs ekologiska, de är det inga tillsatser i)
Ca 2 dl vatten

Lägg i en bunke över natten, mixa sedan med stavmixer eller liknande. Jag brukar spara i kylen till dagen efter, resten kan man frysa in i iskuber eller liknande och tina när man ska ha.
Man kan göra likadant med andra torkade frukter tex aprikos som det är mycket järn i :)

En kräm som är superbra mot eksem som jag själv använder på mina barn är forevers propoliscreme http://www.foreverliving.se/shop/catego ... olis_creme

Jg är återförsäljare så om du är intresserad så PMa mig, jag skickar till dig kostnadsfritt :)

/ emelie
Storebror -11, kurad vid 4,5 mån
Lillasyster -13, sm från start
Lillebror född 17/12-16, kurad 28/4-17
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Lillasyster börjar med mat och torr hud / eksem frågor

Inlägg av mamaA »

Hej!

När man är fyra månader tycker jag att man inom 2 veckor borde kunna käka en hel portion köpegröt enl anvisning på förpackning och när det gäller pure så en hel liten burk och sen kanske en halv liten burk katrinplommon. Det är svårt att ge exakta mått men när liten får in tekniken så bara lassa på. Jag gjorde så att jag gav ersättning först för min son älskade maten men gillade inte ersättningen. När han sen vant sig vid mer mat plockade jag bort den vid de målen. Sen fick han ersättning som måltidsdryck när han var lite större.

Man gör egen katrinplommonpure genom att blötlägga katrinplommonen i vatten över natten och sen mixar du alltihop på morgonen. Den blir dock väldigt koncentrerad så man kan inte ge lika mycket som av köpt. Jag körde på Hipps katrinplommon, ekologiskt köpt funkar bra för mig och sonen älskade den.

I köpt pure blir det inte så bra att ha fett i, konsistensen blir för rinnig då men i hemmagjord är kokosolja superbra. Inhandlas på hälsokosten, ska vara den billigare smaklösa varianten. Ett tag tog jag oljan i vällingen också för att motverka torrheten så det kan du ju göra i ersättningen om du vill.

Vi började med potatis/ broccolipure från Hipp, det enda som ratades var palsternacka annars gick det mesta ner. Sötpotatis var favoriten, jag blandade den med turkisk yoghurt och lite örter och när han blev större så la jag i quornbitar.

Just till rumpan upplevde vi att aloevera var bäst. Vi tog Weledas bodylotion men det går säkert att ta någon renare också.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
hallonmbanan
Inlägg: 148
Blev medlem: mån 22 mar 2010, 11:34

Re: Lillasyster börjar med mat och torr hud / eksem frågor

Inlägg av hallonmbanan »

Tack för svaren!

Då skall vi börja med gröt också! MEN det rekommenderas ju att man skall sätta in ny mat mitt på dagen för att magen skall vänja sig, kan jag ändå sätta in (mjölkfri) gröt till middag på kvällen?

:heart:
Storasyster Slutet av Feb 2010, Lillasyster Slutet av Apr 2013
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Lillasyster börjar med mat och torr hud / eksem frågor

Inlägg av mamaA »

Inte för att jag tror det är någon större fara att ge gröt på kvällen om du ger lite katrinplommon också men du kan ju vända på det några dagar och ge gröt på lunchen och pure på kvällen. Sen när du märker att det inte är några problem så kan du ju bara byta tillbaka. Det är ju praktiskt att ge pure på lunchen då man byter sorter oftare där än med gröt.


Ang torr hud så minns jag lite svagt att någon av Susan D:s barn hade det och att hon skrev om någon bra salva. Jag tror att det kan ha varit i "Sigges röda tråd". Sök och kolla! Annars kan du nog PM-a henne.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Nat
Inlägg: 1613
Blev medlem: mån 28 feb 2011, 22:18

Re: Lillasyster börjar med mat och torr hud / eksem frågor

Inlägg av Nat »

Hejsan,

Tråkigt med eksem :( Vi har själva samma problem med vår son som nu är 3 år.

* Bada/duscha 1-2 gånger i veckan, köp salt i stor förpackning och fyll badet med säkert 1 dl salt samt väldigt mycket naturell olja. Låt saltet smälta och sen kan bäbis bada. När badet är klart duschar ni av.

* Håll inte på att dutta med en massa krämer och salvor utan håll er till 1-2 stycken. Vi har testat allt, verkligen allt och fick slutligen komma till en expert inom området som rådde oss till att använda dessa krämer:

- Miniderm (receptfritt utan kortison) dagligen morgon och kväll och rikliga mängder efter bad och dusch. Vid behov fler gånger dagligen och alltid efter handtvätt.
- Kortison på recept absolut inte de milda varianterna på apotektet som gör att huden vänjer sig utan en riktig kur vid behov när eksemen är som värst. Man ska då följa läkarens kur som brukar vara 3 gånger dagligen tills det värsta lagt sig, sedan nedtrappning under en period och slutligen en gång dagligen i 3 dagar EFTER att eksemen är borta. Aldrig kortison när eksemen är lindriga, varken lite eller mycket eller starka eller svaga kortisonkrämer utan ENDAST när eksemen är många, stora som bäbisens hand eller blöder
- Smörja med fet kräm som lokobase innan bad i bassäng med clour och sedan duscha och använda duschkrem för att få bort allt clour och slutligen avsluta med samma feta kräm igen i rikliga mängder över hela kroppen

* Man ska inte överanvända kortison men man behöver heller inte vara rädd för krämen. SEn vi började köra så som läkaren rådde så har vi använt kortison i 2 omgångar på 1 helt år... :shock: vilket är väldigt lindrigt mot för hur det var innan då vi småduttade med diversekrämer och lite kortison hit och lite kortison dit nån kväll här och där :shock: :(

* Innan ni testar runt och gör något mer be om en ordentlig utredning då eksem ofta (men inte alltid) kan bero på födoämnesallergi. I vårt fall har allergin nu växt bort men kvar är en överkänslig hy som måste tas om hand och vårdas

Lycka till
kram
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
hallonmbanan
Inlägg: 148
Blev medlem: mån 22 mar 2010, 11:34

Re: Lillasyster börjar med mat och torr hud / eksem frågor

Inlägg av hallonmbanan »

Tusen tack för förslagen Nat.

Hon badar en gång i veckan med bara olja i så salt skall testas nästa gång!

Miniderm, är det för fuktighet? Vi har använt Weleda fuktighetskräm men den har inte fungerat alls. Hon är som torrt fnöske över hela kroppen.
Vi fick följande kortisonkrämer, Locoid Lipid 0.1% och Mildison Lipod 1% (för ansiktet), är det dessa krämer ni fick rekommenderat? Vi skulle använda dem två gånger per dag tills eksemen blev bättre, sen en gång om dagen i en vecka och sen varannan dag och sen en gång i veckan alltid. Jag tycker att det är så mycket kortison och är inte så förtjust i att använda det. Nu har vi använt det varannan dag i några veckor men det blev bara värre och värre så nu använder jag dem varje dag och tycker att det blir bättre, dock inte (så klart) torrheten.

Hon äter bara ersättning, Nutramigen, så om jag har förstått det rätt så betyder det att det inte är maten som gör att hon är så torr och har eksem, men det vet jag inte om det stämmer. Vi har ju börjat med lite morot och potatis och nu även gröt men hon var ju riktigt dålig innan vi började med riktig mat så jag har svårt för att tro att det är maten. Ni får gärna komma med lite input här!

:heart:
Storasyster Slutet av Feb 2010, Lillasyster Slutet av Apr 2013
Nat
Inlägg: 1613
Blev medlem: mån 28 feb 2011, 22:18

Re: Lillasyster börjar med mat och torr hud / eksem frågor

Inlägg av Nat »

hej,

Yes miniderm är återfuktande och brukar speciellt rekommenderas till just eksembarn. Den fungerar fint både på min son och en väninnas lille kille som också han har eksem. MEN när eksemen är som värst måste man först få bukt med dem med hjälp av en stark kortisonkräm. Om inte kuren hjälper så är krämen antagligen för svag eller att ni började nedtrappningen för tidigt. NÄr en kur är avslutad skall eksemet vara helt borta och man tar då vid med endast feta och återfuktande krämer exemeplvis miniderm och lokobase. Lokobase är svårt att smeta ut tycker jag men fungerar bra på små partier samt väldigt bra efter simskola.

Försök också minimera antalet gånger du tvättar händer och runt munnen per dag, ibland kan det räcka att bara torka av med lite mjukt papper. Sitter dock eksemen runt munnen måste man få helt rent efter varje måltid annars kan det bildas bakterier i själva eksemet :(

Luftar du mycket? ha bäbis naken så mycket det går i ett varmt rum, efter varje insmorning kanske ni kan köra luftning i 15 min? om ni hinner och har möjlighet såklart.

När barnet har blödande eksem bör man inte köra saltbad utan detta är EFTER en avslutad kortisonkur när huden är sårfri och på så sätt behåller man förhoppningsvis huden mjuk och fin.

Weledas produkter har inte fungerat alls för oss, sonen fick mer klåda och mer eksem av dessa och vi fick slänga grejer för säkert 500 kr :(

En annan sak att tänka på är att eksembarn ofta får värre eksem av både fukt och värme. Tunna kläder som inte sitter åt kan därför vara bra. Ha blöjfritt mycket samt undvik ull som förvärrar eksem hos de flesta. Sängkläder bör tvättas ofta och med milt tvättmedel utan parfymer. Likaså pyjamas..

Gällande kost och ersättning så vet jag inte riktigt hur det fungerar så där får gärna någon annan svara. Jag skulle dock gissa att det är som du säger att det är ovanligt med födoämnesallergi mot lite morotssmakis 8) Min son hade eksem från födsel men blev klart sämre kring året när jag började göra välling på äggula. I och med att hans allergi var så lindrig (gav lågt utslag) så skulle vi utesluta ägg ur kosten dock inte spår av ägg. Sen 6 månader senare gav inte testet utslag alls och vi kunde återinföra ägg i kosten.. men som sagt var min son var ju då nästan 2 år.

Ett sista tips är att tvätta > lufta > smörja > lufta > klä på. Mellan varje steg låter du det gå en stund och klä aldrig på innan barnet är helt torrt annars blir det lätt fuktigt och kladdigt och kliar ändå mer.

Kram
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"