SM från början med lillebror - funderingar

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Flora
Inlägg: 60
Blev medlem: mån 29 nov 2010, 19:03

SM från början med lillebror - funderingar

Inlägg av Flora »

Hej igen,

Jag hade tur att hitta AW, SHN och forumet tre år sen när princessan sov dåligt och vi kurade henne.
Nu fick vi lillebror 5 dagar sen. Han kom med planerat kejsarsnitt och är därför en vecka tidigare. Nu vill jag självklart att han kan njuta av från början och har därför läst mycket i BB och om SM innan han föddes.
Så vi är självklart på smekmånaden nu men jag har redan fundering över ngr saker så vi inte hamna i dåliga saker. Jag har börjat att göra måttiden som SM men självklart är han inte vaken så mycket just nu, men det börja att funka under dagen med modellen inte med tiden.

Jag vill också säga att Lillebror ta bara mjölkersättning eftersom vi hade många problem med amning. Det funkar bra för oss och han dricka bra på en hel dag.

Jag fundera över att:

-han små dricka mycket, så han få ngt nästan varje timme. Jag verkligen ger mat på varje pips (frågan är pips skrik eller också när han knurra?) - tips hur man kan ändra detta? Jag tror man kan inte ge för mycket maten kanske jag är fòr övertydlig ibland och ge honom ngt även om han bara knurra?

- han sova bara på oss en längre lur, ibland i babynest mellan oss men inte 2.5 timmar, det funkar bara på oss..i sängen är det 20min max även på mågen. Är det ok under smekmånaden att han sova på oss? När måste man verkligen brutna det så man har en chans att har bättre somnvaror?  Detta fundera jag mycket om! Här behöver jag verkligen era tips :-)

- jag har försökt att lägga honom på mågen i sängen och hoppades att set hjälpa att han sova längre själv, men sen är han inte nöjd efter 10min. Det gick så himla bra med princessan. Sidan funkar ok men hur jag har sagt bara kort tid

- jag har börjat med nappen att försöka att han sova lite bättre i sängen - hoppas det är inget dåligt

Så just nu är nätter ganska dålig och jag är nästan vaken hel tid mellan 22-3/4.00 eftersom han små dricka, är vaken, vaknar när jag försöka att lägga honom i säng. Det känns nästan att vi få bara somn om jag låter honom sova på mig- men det vet jag att det hålla inte lång..

Jag vore jätte tacksam om nån har ngr tips för mig redan nu även om jag vet att det är tidigt. Jag är säkert att jag komma att skriva och fråga mycket här i forumet under dem nästa månaden. Det här forum är och AW har verkligen blivit en 'lifesaver' för oss och utan AW skulle vi aldrig har haft sötta lillebror nu.

Flora
Mamma till
princessan föddes 15.6.2010 - SHN Dec 2010
lillebror föddes 14.8.2013
Tutan
Inlägg: 446
Blev medlem: ons 23 jan 2008, 16:50
Ort: Värmland

Re: SM från början med lillebror - funderingar

Inlägg av Tutan »

Hej Flora! :D
Varmt välkommen tillbaka till forumet och stort GRATTIS till sonen :heart: :-D :heart: . Vad bra att du förberett dig genom att läsa på om SM innan :thumbsup: . Sen kanske inte verkligheten blir precis som man tänkt sig eller som det står i Barnaboken men tids nog så hittar man ett SM-sätt som funkar för barnet, dig själv och familjen.

Jag hoppas att du mår bra efter kejsarsnittet och att du börjar återfå lite styrka i kroppen. Själv har jag gjort tre kejsarsnitt så jag vet hur rörelsehindrad man är ett tid efteråt.

Det är ju som sagt smekmånaden nu och det är mat som gäller så fort barnet vaknar och skriker. Men att mata varje timme låter inte bra. Försök att skilja på vakentid och sovtid, där den lilla bör vara vaken ca 1-1,5 timme och sova därefter i ca 2-3 timmar. Varje mål ska börja med 3-4 timmars mellanrum. Det här kanske du har sett?
1. Mat från ena bröstet, utan avbrott, ända tills barnet bryter. Rap.
2. Mera mat från samma bröst, med tålmodigt trugande, ända tills barnet omöjligtvis kan förmås äta mer.
3. Skötning
4. Umgänge
5. Påfyllning ur det andra bröstet, ända tills barnet bryter. Rap.
6. Insomningsslurk,också från bröst nummer två.
7. Sova.

Alla påfyllningar kanske inte går ner nu när barnet är så pyttelitet men detta kan du sträva efter, fast ni använder flaska med ersättning i stället. Om den lilla somnar vid flaskan så tyckte jag det funkade att lägga ner barnet på rygg på en filt på golvet (ja, lite hårt och bekvämt). Då brukade mina små vakna till och kunde sen äta lite mer.

Visst kan du låta den lilla sova på ditt bröst men som du märker så sover du inte så bra, det håller ju inte i längden. Magläge eller sidoläge i vagn med amningslarm i en vagn som vi bara använt inomhus har vi haft från födseln, så det kan jag rekommendera. Ni har väl andningslarm? Är det så att han vaknar efter 10 min när du lagt ner honom i sängen/vagnen så ta upp och ge en extra slurk igen. Kanske få du ge en till, och en till innan han är proppmätt och somnar till slut nöjd :wink: . Så minns jag att det kunde vara för oss. Du kan även buffa rumpan eller vagna tills han somnar för att hjälpa honom. Det är ju smekmånad och då är det "tillåtet" :D . Nappen kan också vara till hjälp för att få honom att somna, även om den kan vara lite i vägen när man kör magläge tycker jag.

Den här lathunden tyckte jag var väldigt bra i början [-o< =D> http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=8887 . Läs den om du inte gjort det!

Så försök att styra upp målen så att han är vaken när han ska vara vaken för att äta, äta och äta ännu mer. Då kommer han sen också sova längre. Kom ihåg att njuta av den lilla och livet som nybliven tvåbarnsmamma och vila så mycket du kan!

Fortsätt rapportera hur det går för er, det ska bli kul att följa er SM-resa :D .

Kram! :heart:
R född aug-07 kurad feb-08
P född maj-09 SM från start
S född apr-10 SM från start
Flora
Inlägg: 60
Blev medlem: mån 29 nov 2010, 19:03

Re: SM från början med lillebror - funderingar

Inlägg av Flora »

Hej Tutan,
Tack så mycket för ditt svar! Förlåt att jag kunde inte svara tidigare men tyvärr mår jag inte så bra. Åkte till Gyn Akuten under veckan eftersom jag madde illa och är jätte svullen överallt. nu är blod vädret också jätte lågt med 99 och min barnmorska sa att jag skulle bara vila och sova och att pappan måste ta lillebror under nätterna. I så fallet bra att lillebror tar flaskan.
Så jag har fokusserat lite mer på mig nu och hoppas att jag är snart frisk 
Igen. 
Lillebror mår bra och sover mycket - tyvärr mer 1/1,5 timme sen 2,5 men i sin säng. Så det gå lite bättre nu. Ja, vi har andningslarm på. Det köpte vi redan för princessan när vi kurade henne. Nu sover han också ok på mågen.
Vi också försöka att hålla honom mer vaken under dagen. Det funkar inte varje gång nu men 2-3 gånger.
Jag kommer att raportera. Tack igen för tipsar!!! Ni är toppen här på forumet!

Kram
Flora
Mamma till
princessan föddes 15.6.2010 - SHN Dec 2010
lillebror föddes 14.8.2013
SaraMilana
Inlägg: 1567
Blev medlem: ons 31 aug 2011, 12:21
Ort: Huddinge

Re: SM från början med lillebror - funderingar

Inlägg av SaraMilana »

Hej Flora!

Stort grattis säger jag också!

Det låter somnat lillebror har en finfin tillvaro tack vare er! =D> Hoppas att du mår bättre snart!

:heart:
Flora
Inlägg: 60
Blev medlem: mån 29 nov 2010, 19:03

Re: SM från början med lillebror - funderingar

Inlägg av Flora »

Tack SaraMilana :-) och stor grattis också till dig som jag kan se . lilla Sigrid fira 2 veckor imorgon, eller?

Det går bättre och bättre varje dag - snart är smekmånaden över men nu försöker jag bara att njuta sista dagarna :-) lillebror är föddes med planerat kejsarsnitt 6 dagar innan beräknade datum. Är det 3 veckor från födelsen eller beräknade datum? Kommer ihåg att man skulle ta beräknade datum eller var det mer om de är verkligen föddes jätte mycket innan datum? Undrar om smekmånaden är över på onsdag eller om vi har 6 dagar längre :-)
Nån som vet?

Kram Flora
Mamma till
princessan föddes 15.6.2010 - SHN Dec 2010
lillebror föddes 14.8.2013
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: SM från början med lillebror - funderingar

Inlägg av mamaA »

Hej!

Det där med när smekmånaden är över är nog individuellt. Jag upplevde egentligen inte att det skedde med min son förrän vid 6-8 veckor och han var också bara 6 dagar tidig vilket inte spelar någon direkt roll. Utgå från när han är född men stirra dig inte blind på datum, du märker när han börjar vakna till lite mer. Det är bara med barn som är mycket för tidiga som man korrigerar ålder.

Det viktiga är ju att man vid 3-4 veckor börjar vänja bebisen vid att somna själv så det kan du börja med oavsett om du upplever att smekmånaden är slut eller inte.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Flora
Inlägg: 60
Blev medlem: mån 29 nov 2010, 19:03

Re: SM från början med lillebror - funderingar

Inlägg av Flora »

Tack MamaA för tipset om att börja med läga lillebror vaken i sängen/vagn. Det har jag börjat med under dagen eftersom det känns lättare (men är inte så trött).

Så här går det nu för oss:
Lillebror är nu 3 veckor och 2 dagar gammal och det känns att han är mer vaken nu under vakentider.

Han har det fortfarande svart att sova mer sen 1,5 timmar (ibland bara 45 min). Nu har jag börjat att vaga/buffar honom när han vaknar 45 min/20min efter och ibland funkar det att han sover om 20min och börjar igen.
Självklart sover han mer när vi är ute på promenad - men inte om jag gå in i butiken för att handla. Han skriker direkt och jag måste se att komma ifrån så snabbt som möjligt...

Under nätterna sover han omkring 22.30, vaknar 1.30, 4 och sen 6/6.30 och sover om igen till 8.30. Så et funkar ganska ok just nu (jag vet snart skulle vi ta bort kl 1.30 men det känns inte att han kan det just nu). Också under nätterna måste jag ibland buffa eller rulla (vi har en liten säng med rullar från Tyskland så jag kan också rulla honom lite som i vagnen) så att han kan sova hela passen, men jag kan sova 1timme här och där.

Förra veckan började det nu att han hade lite magknip och precis nu på 3veckors gräns hände vad Anna beskrev i BB. Han började att skriker som galen omkring 19-22.30 sista två dagar. Om jag försöker att mata honom dricka han två-tre gånger och skriker igen. Sen gå jag omkring med honom, vaga honom på armar och försöker igen med måt eftersom jag kan se att han vill ha mat. Men sen börjar det igen. Han bajsar minst en gång under dagen och också råpar nästan varje gång efter han dricka så jag tror inte att det är verkligen hård mågen eller ngt. Men jag har växlat från Baby Semp till Nan nu att se om det finns en skillnad. Vi också fick Semper Magdroppar från BVC. Jag måste säga att vi har en jättebra barnmorska. Hon sa till mig att jag skulle lägga honom på mågen det känns skönt för honom och när jag berättade att vi redan göra det, var hon nöjd. Bra att se att inte all på BVC bara svar som de skulle..
Så nu undrar jag om mågknip och överlevnadsångst som Anna skrev om. Lillebror far mycket mat och gick up jättebra i vikten. Så jag vet inte riktigt om han verkligen har den ångsten. Anna skriver i BB om hur man skulle hantera det när ngt gå fel med mat - skulle jag göra detta eller har ni några tips? Också skulle jag nu försöker mer att jobba på detta och ge mat med varje pips igen eller skulle jag försöka nu att har skillad mellan vaken och sovtid. Och bara under den tiden han skriker (19-22.30) eller hela tiden fortfarande mat under första pips?
Jag vill inte komma i en dålig situation med honom (kolik) men redan kämpa emot det nu i början.

Tacksam om alla tips!

Flora
Mamma till
princessan föddes 15.6.2010 - SHN Dec 2010
lillebror föddes 14.8.2013
Tutan
Inlägg: 446
Blev medlem: ons 23 jan 2008, 16:50
Ort: Värmland

Re: SM från början med lillebror - funderingar

Inlägg av Tutan »

Hej Flora! :D
Nu har forumet äntligen börjat fungera igen :D . Hur går det för er?

Jag tycker det verkar som ni har hamnat i det som Anna kallar för kvällstrassel i Barnaboken. Jag känner igen mig i det du skriver, du får gärna läsa min tråd här på Späda och små som just gick under rubriken "Kvällstrassel" http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... 24&t=26520 .

Kvällstrassel (med en liten som bara skriker, vill inte ha mat och är svår att söva) beror på övertrötthet i de flesta fallen. Du verkar ha matat på bra och han har fått en fin start på livet. Jag tror inte det är överlevnadsångest vid detta läge, utan istället övertrötthet. Du märker av att han är mer vaken och nyfiken på omgivningen, vilket visar sig på kvällen när han blir trött av alla nya intryck under dagen.

Att få till en kort lur på kvällen är ofta lösningen så att barnet ska återfå krafterna till att äta lite mer inför natten. Så försök att hitta ditt sätt att lugna honom och söva honom. Läs även om kvällstrassel i Barnaboken. För oss fungerade det att vagna för att lugna dottern och även vagna en hel del under luren (jag minns att jag satt i soffan med ena foten på barnvagnshjulet och en kvällsmacka i handen framför Tv:n :lol: ). Även om det är tröttsamt på kvällen så försök att behålla lugnet och attityden inför barnet att du vet vad du sysslar med.

Fortsätt skilja på när han är vaken (mycket mat, umgänge och byte) och när han ska sova. För ett månadsgammalt barn kan man tänka 2 timmar vaken följt av 2 timmar sömn (fast alla barn orkar inte vara vakna i 2 timmar).

Kram! :heart:
R född aug-07 kurad feb-08
P född maj-09 SM från start
S född apr-10 SM från start
Flora
Inlägg: 60
Blev medlem: mån 29 nov 2010, 19:03

Re: SM från början med lillebror - funderingar

Inlägg av Flora »

Vad bra att forum funkar igen – jag kollade några gånger om dagen. Där ser man hur mycket det hjälpa att prata med er och få tips och stöd.
Tack igen ni fina som hjälper oss här på forumet.

Tack så mycket Tutan för ditt svar. Jag kollade på din tråd och det är jätte hjälpsam. Den sista dagarna hade vi inte mycket skrik så det är mycket bättre. Tänker att vi bytte till Nan men också attityden hjälpte och kanske också att kvällstrassel är inte så stort längre. Så det känns ganska ok nu.

Idag är lillebror 4 veckor gammal – hur tiden går...

Nu fokussera jag på:
1) Hålla modellen med alla steg under dagen och med mindre steg under natten
2) Försöka lägga han halv vaken i sängen/vagn
3) Skriva när sov- och mattiden

Vad jag kan se nu och kämpa med nu:
Han fortfarande sover inte 2-2,5 timmar (definitiv inte själv). Bara när jag promenera (men om jag gå in i en butik eller att handla mat skriker han...). När jag lägger honom behöver han mycket hjälp att somna eller somna om. Han kryper till hörnet i sängen (som barn gör) men senast efter 45 min (ibland efter 10/20min) börja han att vända huvud, gnälla och till slutet skriker. Jag gå ditt och vaggar vagn eller buffa. Han lugnar ner sig jätte fort men när jag gå ifrån ta det kanske 10min igen och han börja om. Vad kan jag göra att har honom sover genom detta utan att vaggar eller buffa hela tiden. Det är värre under dagarna. Under natten sover han kanske 2-2.5 timmar (äter 1 och 4, 6.30) och man måste hjälpa honom efter 45min/1 timme.
Ibland gnällar han också direkt/vänder huvud hela tiden efter maten – kanske 10 min efter. Sen ta jag up honom och försöka ge lite mer mat. Det funkar men sen kommer han igen minst efter 45 min.
Vi har aldrig haft att han är så trött att han sova som en sten. Även att han äter 120-170ml ersättning under en normal mattiden  Skulle jag backa mer? Men han är fortfarande så liten så känns kanske för tidigt?
Nån som kan hjälpa mig med detta? Tutan sa att du också hade lite vaggningscirkus med lillan – hur kom du ut därifrån?

Jag också känner att även att han är 4 veckor nu, kan jag inte ta bort ett nattmal. Tänka först att hjälpa honom att sova. Vad säger ni?

Hoppas jag kan hjälpa honom att sova en hel pass själv snart. Vore bra för honom och mig.

Flora
Mamma till
princessan föddes 15.6.2010 - SHN Dec 2010
lillebror föddes 14.8.2013
Flora
Inlägg: 60
Blev medlem: mån 29 nov 2010, 19:03

Re: SM från början med lillebror - funderingar

Inlägg av Flora »

Ville bara lägga till att jag inte vagga honom till sömn helt. Så han är bara lugnt. Förstår också inte varför han sover inte djupare på mågen. Ibland känns det att det irritera honom också. Så han få lägga på sidan ibland.
Mamma till
princessan föddes 15.6.2010 - SHN Dec 2010
lillebror föddes 14.8.2013
Sarisparis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 2797
Blev medlem: mån 10 maj 2010, 14:31
Ort: Frankrike

Re: SM från början med lillebror - funderingar

Inlägg av Sarisparis »

Du är inte ensam om att uppleva att det krånglar. :heart: Personligen tycker jag att just tiden mellan den egentliga födseln och fram till typ 2,5 månad är den mest krävande. Man vill så mycket, man vet hur bra alla kan ha det när rytmen väl är på plats och så blir man ruskigt frustrerad när bebisen vaknar efter 45 minuter - igen :shock: :lol:

Mitt tips är att hålla mattiderna någorlunda - var 3-4 timme - och inte deppa ihop totalt om sovpassen inte blir 2 timmar långa. Jag vill minnas att vår lillebror låg mer på en 1,5-1,5rytm ganska länge och att det blev bra det med. :wink:

:heart:
Flora
Inlägg: 60
Blev medlem: mån 29 nov 2010, 19:03

Re: SM från början med lillebror - funderingar

Inlägg av Flora »

Hej,
Oj är det länge sen jag har skrivit...hinner inte riktigt, men jag läser mycket på alla tråder med barn omkring lillebrors ålder :-)

Nu är lillebror nästan 3,5 månader. Tiden går så fort...allt känns ganska bra. Stora sister är jätte gulligt mot honom, endast att det ta mycket längre tid nu att läga henne (hon vill ha mamma med sig mycket mer sen innan lillebror har kommit) och ibland skriker hon under natten efter mamma till jag gå in en stund. Hoppas att det läga sig.

Men lillebror da, hans schema skulle se ut så här men det funkar inte 100%...

7.00 vaknar, ersättning 
8.30-9.15sova 45min
10.30 ersättning
11.30-13.30 sova 2timmar
14.00 ersättning
16.00-16.45 sova 45min
17.30 ersättning
18.30 kvällslurk
19.00 god natt
22.30 nattmåt innan jag läger mig
mellan 2.30/3.00 nattmåt
Han drickar ganska mycket under båda nattmåt (130-180ml)

Vi har ändrat det 1vecka sen innan dess var lägning mer vid 20.00 med en 20lur på kvällen. Sen sov han till 7.00 med sina nattmåt, men nu är det lite mer så där. Han alltid  är hungrig 2.30 och ibland vagnar jag redan sen 2.00. Samma på morgonen han är oroligt från 5.30 sen vagnar jag kanske 3-4 gånger till nästan 6.15. Han är så orolig sen att jag ta upp honom. Han vill inte äta men vill vara vaken.När det händer är han självklart redan trött omkring 8.00 och så går allt lite kranglig med ngr korta 45min lurer till eftermiddagen när han är i sitt schema igen. Han har det också svart att sova längre sen 45min utan att vagna. Han nästan aldrig hinna 1,5/2h att sova så blir det mer några 45min lur.

Jag tror under natten våga jag inte att låta honom gnälla/skriker för högt eftersom jag vill inte att stora syster vaknar som sova ganska lätt. Så kanske är jag för snabbt upp att vagna...
Under dagen försöker jag att baka men kanske också inte tillriktig.
Har ni tipps för mig? Kan också inte förställa mig att ta bort nattmål nu även om han skulle klara detta och jag läser hur bra det funkar för andra här...Han är så torstig under natten. Vi har fortfarande mest dr brown 1 nappen för flaskor eftersom han svälja mycket luft med 2. Ibland funkar det. Han dricker omkring 130-180 per gång.
Hur mycket dricker era som är samma ålder? Mmh kanske jag skulle börja med gröt nu på kvällerna? Han har lite känsligt mågen (mycket bajs och mågknip) så jag väntade lite

Alla tips är jätte vällkomna. Hur sagt går det bra men jag vet att det kunde vara bättre med mer sömn under natten utan nattmål och bättre långluren...

Har en trevlig söndag natt allihopa!
Kram Flora
Mamma till
princessan föddes 15.6.2010 - SHN Dec 2010
lillebror föddes 14.8.2013
Flora
Inlägg: 60
Blev medlem: mån 29 nov 2010, 19:03

Re: SM från början med lillebror - funderingar

Inlägg av Flora »

Glömde att säga att han kanske få inte tillräkligt mat under dagen och han dricka därför så mycket om natten. Just nu är det bara 1.30 och jag måste ta up honom och han dricker hela 200ml på en gång
Han ta bara flaskan en gång. Jag försöker med påfyllning många gånger under 1 timme/1,5 men han nästan alldrig ta den... :-( och hur sagt med nappen 2 svälja han luft och dricker inte mer
Mamma till
princessan föddes 15.6.2010 - SHN Dec 2010
lillebror föddes 14.8.2013
lgh140
Inlägg: 471
Blev medlem: tor 11 okt 2012, 20:26

Re: SM från början med lillebror - funderingar

Inlägg av lgh140 »

Hej Flora!

Det finns säkert fler som har många fina svar på dina frågor men här får du iaf mina reflektioner också :)

För det första tycker jag inte alls att du behöver ta bort nattmål om du inte känner dig bekväm med det. Mina flickor blir snart 4 mån och jag har fortfarande två nattmål. Vad gäller varnandes och vaknandes på natten så känner jag så väl igen mig, även i oron för att storasyskonet ska störas. Har du läst tipsen i favorittrådarna om att backa från vagningsträsket? Det jag gjorde var att jag för det första slutade oroa mig för storebror. Visst vaknade han i början men väldigt snabbt var den fasen över och jag tror han kände sig trygg i att mamma har läget under kontroll. Sen har jag även flyttat ut tjejerna till ett annat rum så jag inte hör minsta stök och gnöl och helt plötsligt började både de och jag sova mkt bättre ;) Alltså, våga lita på att barnen själva klarar det mesta och att de ser till att få hjälp när de behöver det :)

Vad gäller maten så har jag själv en hel del strul med det så där får gärna någon annan svara.

Kram!
/Frida

Vilhelm februari 2012
Lova och Elvira juli 2013
Hedvig född 2016-08-05
SaraMilana
Inlägg: 1567
Blev medlem: ons 31 aug 2011, 12:21
Ort: Huddinge

Re: SM från början med lillebror - funderingar

Inlägg av SaraMilana »

Vad gäller maten så säger jag mer mat åt småfolket! :D
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"