kura ut napp och kura in ramsa....

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Manfred10
Inlägg: 2276
Blev medlem: tor 06 jan 2011, 21:19
Ort: Handsjön, jämtland

Re: kura ut napp och kura in ramsa....

Inlägg av Manfred10 »

Hjälp! :-)
Någon med liknande erfarenheter? VARFÖR vaknar han tidigt och kan inte somna om igen? ???? Jag blir alldeles snurrig och vet inte vad jag ska ta till. Han får nog flytta ut igen i alla fall. Får röja undan i klädkammaren och ställa in sängen där. :? :roll: :shock: :( :?:

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Linan
Inlägg: 33
Blev medlem: ons 21 nov 2007, 10:14

Re: kura ut napp och kura in ramsa....

Inlägg av Linan »

Hej!

En fundering bara:

:arrow: Har ni fortfarande tre lurar? Kanske börjar bli dags att ta bort sista luren och köra på två lurar dagtid? Har funkat här i motsvarande ålder och motat tidiga morgnar i grind.

Kram, Lina
Tre fina -07, -09, -12
Manfred10
Inlägg: 2276
Blev medlem: tor 06 jan 2011, 21:19
Ort: Handsjön, jämtland

Re: kura ut napp och kura in ramsa....

Inlägg av Manfred10 »

Jo vi har 3. Men det är väl dags att ta bort den 3e... tycker det känns tidigt för han är trött på eftermiddagen. Men jag får väl dra på skojbyxorna och hålla honom på gott humör. :-) sömnmässigt ligger han dock bara 10 min plus trots 3 lurar.

Återkommer! :-)

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Linan
Inlägg: 33
Blev medlem: ons 21 nov 2007, 10:14

Re: kura ut napp och kura in ramsa....

Inlägg av Linan »

Japp, skojbyxan på :lol: ! Vet att det tar emot lite, är ju skönt med tre lurar, men skönt med lugna morgnar också... Och den ska ju bort ändå, den sista luren.

Ja, återkom med rapport :D / Lina
Tre fina -07, -09, -12
SusanD
Rådgivare/advisor
Inlägg: 3703
Blev medlem: fre 27 jan 2006, 16:51
Ort: Ängelholm
Kontakt:

Re: kura ut napp och kura in ramsa....

Inlägg av SusanD »

Hej,

hur ser schemat ut för lille mannen?

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
Manfred10
Inlägg: 2276
Blev medlem: tor 06 jan 2011, 21:19
Ort: Handsjön, jämtland

Re: kura ut napp och kura in ramsa....

Inlägg av Manfred10 »

7.00 god morgon. Ca 230 ml välling
Ensamlek i spjälsängen när storebröderna äter frukost. Sen bus på golvet.
9.00 lur i sängen eller bilen, 20 min
Utevistelse och golvtid, sitter i matstolen i köket och suger på slevar etc.
11.00 lunch för alla bröder. Äter motsvarande en barnmatsburk "hemmat" ofta 1/2-1 banan till det.
12.00-14.00 sova 2 h i spjälsängen.
14.00 mellis, välling eller yoghurt och bär etc
Utevistelse, golvtid, lek och bus samt passiv social delaktighet
17.00 middag med familjen samma mängd som lunchen
18.00 ca bad
18.30 välling 150-200 ml
19.00 god natt, tidigare ibland

Eftermiddagsluren är borta och han fixar det riktigt bra!!! :D

Tidiga mornar har vi dock fortfarande. :( vaknar tidigast 5.15 och senast 6.30 oftast klockan 6. Somnar ytterst sällan om..... funderar på om jag borde göra nån sorts minikur av morgonen?

Han får alltid ligga till minst 6.30 ingen mat före klockan 7.00. Vaknar nöjd men bryter oftast ihop runt 6.30 om han inte har somnat om.

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Sigyn
Inlägg: 497
Blev medlem: fre 02 dec 2011, 11:51

Re: kura ut napp och kura in ramsa....

Inlägg av Sigyn »

Vi hade liknande problem med storebror, han vaknade alltid för tidigt och det spelade ingen roll hur mycket husljud och panoramor och hit å dit jag gjorde.. För oss blev det sakta bättre och bättre, han började gnälla mindre och mindre, somnade om allt oftare, uppvaken började bli kortare och kortare. När vi bytte till en lur om dagen vid ett års ålder slutade uppvaken helt men var väl kanske rätt bra vid 10 månader. Inga bra tips har jag förutom att jag vet hur det är och det blir bättre :) tåls att sägas att storebror under sitt första åt var en liten piggis och gärna hoppade över sina lurar tidigare ön rekommenderat, men nu är han två år och nu är det tvärtom istället, sover 1,5-2 h varje dag än.. :P
Storebror -11, kurad vid 4,5 mån
Lillasyster -13, sm från start
Lillebror född 17/12-16, kurad 28/4-17
Manfred10
Inlägg: 2276
Blev medlem: tor 06 jan 2011, 21:19
Ort: Handsjön, jämtland

Re: kura ut napp och kura in ramsa....

Inlägg av Manfred10 »

Jag kör vidare med min pangramsa. Bytte skiva i spelaren här om dagen och nu protesterar han inte lika vilt på morgonen, men nöjd är han inte och somna om gör han inte heller. :-(

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
SusanD
Rådgivare/advisor
Inlägg: 3703
Blev medlem: fre 27 jan 2006, 16:51
Ort: Ängelholm
Kontakt:

Re: kura ut napp och kura in ramsa....

Inlägg av SusanD »

Och du har kollat mörkläggningen?
Och det är riktigt svalt i rummet?
Och magen är riktigt mätt på kvällen?

Du får nog helt enkelt bara bestämma dig att nu får det vara bra med tidiga uppvak på morgonkvisten och sen använda dig av ramsan och låta det bli en liten morgonkur av det hela.

Det är så lätt att man släpper lite på det ena och sen släpper man lite på det andra och sen är man där och tar upp och ger välling i gryningen och sen vill ungen ha det varje morgon tidigare och tidigare. Inte så kul.

Sen får man visserligen komma ihåg att åttamånadersångesten är på intågande, om jag inte har helt fel om hans ålder, men då när livet är svajigt måste vi föräldrar stå stadigt, inte darra det minsta på handen utan varsamt leda det lilla barnet dit vi ska. Så ta ledningen, sök inte en massa fel, agera med attityd och kärlek.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: kura ut napp och kura in ramsa....

Inlägg av mamaA »

Så bra svar som vanligt av Susan D =D> . Håller med, på med attitydmössan och kör så det ryker :wink: !

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
SusanD
Rådgivare/advisor
Inlägg: 3703
Blev medlem: fre 27 jan 2006, 16:51
Ort: Ängelholm
Kontakt:

Re: kura ut napp och kura in ramsa....

Inlägg av SusanD »

Tack MamaA :) :oops: jag rodnar lite klädsamt men suger i mig berömmet som en gräddsugen liten kattunge.

Kram
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
Manfred10
Inlägg: 2276
Blev medlem: tor 06 jan 2011, 21:19
Ort: Handsjön, jämtland

Re: kura ut napp och kura in ramsa....

Inlägg av Manfred10 »

Jag bestämde mig. Men jag lyckas inte ändå.

Har läst på i barnaboken och Mauritz verkar vara ett fall för nattlig påverkan av 8-månadersångesten.. och matintaget är så där just nu då hela tandarsenalen verkar dyka upp samtidigt. Men yoghurt, fruktpure, välling och gröt går i i alla fall.

MEN sova ska han ju ändå. ;-) och de nattliga superledsna uppvaken tror jag att jag har kommit till rätta med. Med ramsan bara. Går jag in blir det 7 resor värre a la "dunka huvudet i väggen".

Så till mornarna som fortfarande oftast börjar klockan 6.???? Mauritz har eget sovrum srn ett tag tillbaka men storebror vaknar tidigt ändå och ska kissa osv. Han går på toaletten själv. Så nu funderar jag på att flytta ihop dem i alla fall och hoppas på det bästa. Dumt eller inte? Pangramsa på morgonen har jag kört med hela tiden. Musiken har jag skippat nu.

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
SaraMilana
Inlägg: 1567
Blev medlem: ons 31 aug 2011, 12:21
Ort: Huddinge

Re: kura ut napp och kura in ramsa....

Inlägg av SaraMilana »

Ja, det känns ju som att du vet vad du håller på med, så jag vet inte riktigt vad jag ska bidra med... :-k

Funkar pangramsan? Eller stör den mer än den gör nytta? Hos oss händer ingenting på natten, eventuella tidiga morgnar hanteras av mamman genom att dra täcket över huvudet. ;) Men så har vi ju aldrig kurat heller, så för min del känner jag mig tryggare att jobba med husljud och annat än ramsan.

Åttamånadersångesten var inte kul. Hujedamig. Då fungerade precis ingenting hos oss.

:heart:
Manfred10
Inlägg: 2276
Blev medlem: tor 06 jan 2011, 21:19
Ort: Handsjön, jämtland

Re: kura ut napp och kura in ramsa....

Inlägg av Manfred10 »

Nu får jag skynda mig att skriva för snart fyller killen 1 år! :D :D :D

En fullfjädrad gångare har vi här hemma (och klättrare :shock: ) som hänger med storebröderna mest hela tiden, blir arg för att han inte fixar att sätta ihop 2 legobitar eller när någon "tar hans sak", älskar mat, särskilt frukost! Alltid är glad (när ingen snor hans saker :wink: ) och sover som en prins, dagtid...

Vi krånglar fortfarande med nätterna och tidiga mornar. Mest är det väl jag som krånglar :oops: :roll: . Han somnar till natten UTAN minsta gnöl, somnar om själv vid (ibland låååånga och mycket arga :evil: :evil: :evil: ) uppvak men oftast efter en åtgärd från mig, jag har och (miss)brukat både dammsugare och musik för att komma runt uppvaken... å så dessa tidiga mornar klockan 6! Ping! Klarvaken! :shock: :shock: :shock:

Nu har jag krånglat färdigt tänkte jag så nu måste det bli ordning på torpet. Natten som gick gick jag in vid första gnöl, parkerade om och ut med ramsan direkt, knäpptyst. Detta hände 3 gånger. Inga husljud alls! Klockan 6 vaknade han i vanlig ordning och pratade, jag avvaktade, vid första gnöl gick jag in med samma procedur som under natten och ramsade ut, detta funkade däremot inte, så då fick det bli lite Mozart ändå, för det kändes inte aktuellt att ramsa konstant den där sista sömntimmen. Han somnade aldrig om och det fick bli god morgon klockan 6.45, han stängde av väckarklockan, handen om handen funkar alltid. :wink:

Då är frågan vad jag ska göra i natt, låta ramsan ta över helt redan nu vid (de eventuella) uppvaken? Som ni förstår har jag en del ramsvargar och tror inte riktigt att den ska "bita".

Dagslurarna ligger än så länge på 2 st, 20 min och 1,5 h. Vi är precis i gränsen för att han klarar av förmiddagen utan lur. Somnar nästan alltid i bilen när vi åker till fsk 3 dagar i veckan för att lämna storebror ca 8.45.

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Manfred10
Inlägg: 2276
Blev medlem: tor 06 jan 2011, 21:19
Ort: Handsjön, jämtland

Re: kura ut napp och kura in ramsa....

Inlägg av Manfred10 »

måste lägga till lite info kanske ser jag när jag läser bakåt i tråden....

Bröderna sover i samma mörka, svala rum, lillebror hade eget rum i några nätter bara för jag tyckte inte att det gjorde varken till eller från. Mätt i magen är han.

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"