Hjälp på traven med 1,5 mån tjej!

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Dumlekolan
Inlägg: 344
Blev medlem: lör 18 aug 2012, 16:40
Ort: Visby

Re: Hjälp på traven med 1,5 mån tjej!

Inlägg av Dumlekolan »

Jag har tänkt att jag ska mörklägga lite extra med kardborreband, iaf vid fönstren, för att få bort ljuset från sidorna, även om man har mörkläggningsgardin så blir det lite ljus där...men jag har ju ingen symaskin så nu har jag bett min kompis som är syslöjdslärare att hjälpa mej, men först ska hon på en resa till NY, ha ha, så jag får vänta lite till. Och det är INTE billigt med tyg o kardborreband :wink: :roll: men men. Men vid dörren, jae, kanske man kan ordna nåt tyg utanför o sätta fast med kardborreband upptill, så det inte behöver bli krångligt om man skulle behöva gå in... :shock:

Min man tyckte också det var lite märkligt i början, med all mörkläggning men fick bara gillra läget. Han ville absolut ha en glipa vid dörren så det kom in lite luft :wink: :!:
Min kära mamma tycker att jag är ännu märkligare, i somras när vi var där i 3 veckor...då tejpade jag folie på rutorna, hade för gardiner o grejer o jäklar vad mörkt det blev, men hon tyckte nog att jag överdrev :lol: men jag vet ju att det är viktigt!!! \:D/

Kram Linda
Caesar 4 april - 06
Josef 27 feb - 07
Nomi 8 aug - 12
Dumlekolan
Inlägg: 344
Blev medlem: lör 18 aug 2012, 16:40
Ort: Visby

Re: Hjälp på traven med 1,5 mån tjej!

Inlägg av Dumlekolan »

Jag har tänkt att jag ska mörklägga lite extra med kardborreband, iaf vid fönstren, för att få bort ljuset från sidorna, även om man har mörkläggningsgardin så blir det lite ljus där...men jag har ju ingen symaskin så nu har jag bett min kompis som är syslöjdslärare att hjälpa mej, men först ska hon på en resa till NY, ha ha, så jag får vänta lite till. Och det är INTE billigt med tyg o kardborreband :wink: :roll: men men. Men vid dörren, jae, kanske man kan ordna nåt tyg utanför o sätta fast med kardborreband upptill, så det inte behöver bli krångligt om man skulle behöva gå in... :shock:

Min man tyckte också det var lite märkligt i början, med all mörkläggning men fick bara gillra läget. Han ville absolut ha en glipa vid dörren så det kom in lite luft :wink: :!:
Min kära mamma tycker att jag är ännu märkligare, i somras när vi var där i 3 veckor...då tejpade jag folie på rutorna, hade för gardiner o grejer o jäklar vad mörkt det blev, men hon tyckte nog att jag överdrev :lol: men jag vet ju att det är viktigt!!! \:D/

Kram Linda
Caesar 4 april - 06
Josef 27 feb - 07
Nomi 8 aug - 12
Dumlekolan
Inlägg: 344
Blev medlem: lör 18 aug 2012, 16:40
Ort: Visby

Re: Hjälp på traven med 1,5 mån tjej!

Inlägg av Dumlekolan »

Nämen förlåt, min dator måste ha fått frispel...
Caesar 4 april - 06
Josef 27 feb - 07
Nomi 8 aug - 12
EmmaS
Inlägg: 82
Blev medlem: ons 10 jul 2013, 18:44
Ort: Närke

Re: Hjälp på traven med 1,5 mån tjej!

Inlägg av EmmaS »

Tack för ditt svar Linda :lol: Och ni andra också såklart :heart:

I detta nu har jag en ropande bebis i rummet intill :?

Natten har varit knepig, hon började vid två med att fara runt som en visp i sängen, vilket hon kan göra från och till. Sen somnade hon om, tror jag, det gjorde iaf jag :wink: Men sen började hon krångla runt igen runt 03:40, då ramsade jag henne mjukt för första gången en natt. Kändes som att hon lyssnade, men började strax igen. Då gick jag upp och började buffa, men kände då en doft, och var tvungen att byta blöja. Det är ett problem vi har, att hon bajsar nästan varje natt, men oftast då hon äter och inte innan. Nu bajasade hon alltså utan att ha ätit innan.

Sen lade jag tillbaka henne i sängen, men gick ner och gjorde ersättning som hon sen fick. Då somnade hon genast om och sov fram till runt 06:50 då hon började gnöla igen.

Vid den tiden är jag mitt i morgonrutinerna med storasyster, så det är svårt att fokusera på en sak #-o Maken åker vid den tiden, så jag blir ensam med barnen då.

Gick upp och in när hon började skrika upp sig, hon hade då vänt sig till rygg och var säkert jättearg för att hon inte kom tillbaka till mage. Jag vände henne och buffade till hon var någorlunda lugn, svår att få helt lugn på morgonkvisten med buffning har jag märkt..

Nu har jag buffat ett par gånger till och solfjädrat och ramsat mig ut, men hon är superarg och verkar inte tagga ner #-o Hon har vänt sig till rygg varje gång jag kommit in.

Nu behöver jag råd! För så här kan vi inte ha det :D

1. Första åtgärd när hon börjar? Ska jag vända tillbaka till rygg och buffa? Eller ska hon klara det själv? Svårt att buffa om hon inte ligger på mage. Eller ska jag enbart ramsa? Musik?

2. Tänker att det är lika bra att få bort nattmålet nu när jag ändå är i farten och ska byta schema i dag också. Hur går jag tillväga där när hon vaknar och vill äta? Hon sover i spjälsäng och jag tycker aldrig att vagningen har fungerat för mig, så buffa i sängen funkar nog bäst för mig.

3. Hon sover i vårt sovrum, och jag hinner inte flytta ut henne till ikväll eftersom rummet utanför, där hon ska sova, inte är mörklagt ännu. Funkar det att ramsa trots att jag är i samma rum som henne?

4. Vilka tonlägen ska jag ha på ramsan för olika typer av skrik? Hur många ramsor kan man dra efter varandra?

Nu är det snart morgon, kl 8, och hon skriker faktiskt hysteriskt nu, trots ramsa och tillrättaläggande + buffning. Så min plan nu är att buffa henne lugn och sen göra jättegod morgon :-({|=

Det här är helt nytt för oss, har aldrig hänt förut, så hoppas nu att någon hinner svara innan kvällen så att jag får lite hjälp inför natten!

Tack på förhand!
Kram :heart:
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Hjälp på traven med 1,5 mån tjej!

Inlägg av mamaA »

Hej!

1. Vändningscirkus! Bestäm dig för EN strategi och håll dig till den. Jag gick in och vände, snabb solfjäder och ut. Är hon väldigt upprörd får man ju buffa.

2.Nu han jag inte kolla hur gammal hon är men jag antar att hon är 4 månader om du tänker plocka bort nattmålet? När hon vaknar och vill ha mat så buffar du ELLER ramsar (UTANFÖR rummet) tills hon är lugn och somnar om. Byta blöja kan man ju göra i sängen om man förberett sig innan med våtservetter, kanske med ficklampa? Annars bort till skötbordet och sen snabbt i säng igen med attityden av självklarhet.

3.Nej!

4. Det där är en hel vetenskap :lol: . Jag brukar börja med bestämd och trygg, ibland ökar jag volymen om jag får högljudda protester. Jag brukar köra 1-2 ramsor i nödfall fler men det är viktigare att lära sig att avvakta och inte ramsa hela tiden. Ramsan biter inte på en arg bebis bara på ledsenhet, är hon arg så får du använda t.ex en ramsa som markering och sen husljud.

Jag tror att det bästa är att flytta ut henne ur ert rum så fort så möjligt så får ni bättre ro båda två.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
EmmaS
Inlägg: 82
Blev medlem: ons 10 jul 2013, 18:44
Ort: Närke

Re: Hjälp på traven med 1,5 mån tjej!

Inlägg av EmmaS »

Tack för snabbt svar :heart:

Ja vändningscirkus it it #-o Vände sig när hon skulle somna för första luren nu också, och började gasta, buffade henne lugn och ramsade ut, somnade omedelbart.

Du vände och ramsade ej, enbart solfjäder? Låter som bra strategi :thumbsup:

Hon är 4 månader precis (står i min signatur :wink: )
Om jag väljer att buffa, ska jag då ramsa mig ut sen? Ja blöjan kan jag byta i sängen!

Ok, då är det snabba ryck med eget rum nu, får strunta i tapetsering nu som jag hade tänkt göra innan 8)

Mest arg tror jag hon är, så då får vi skramla på om morgnarna hädanefter! Tips på husljud när man har alla sovrum uppe och vi har ett stooort hus där det är svårt att höra mina sysslor ända upp!

Ska greja med mörkläggningen under dagen, hinner jag inte klart får jag fixa imorgon :D

Kram :heart:
EmmaS
Inlägg: 82
Blev medlem: ons 10 jul 2013, 18:44
Ort: Närke

Re: Hjälp på traven med 1,5 mån tjej!

Inlägg av EmmaS »

Första luren på 45 min gick fint idag, men nu när hon ska sova 2h ligger hon och vänder sig hela tiden, samma strategi som natten?

Vad har hänt med vår lilla ängel? Vanligt vid 4 mån?

Det jag har i bakhuvudet hela tiden är: behåll attityden 8)

Kram Emma
Tutan
Inlägg: 446
Blev medlem: ons 23 jan 2008, 16:50
Ort: Värmland

Re: Hjälp på traven med 1,5 mån tjej!

Inlägg av Tutan »

Hej Emma! :D

Angående vändningscirkusen, har du läst den här tråden?
http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... ght=#97055

Bra att du planerar att flytta henne till eget rum men ta det lugnt också tänker jag. Bättre att du läser på och laddar med attityd så du vet hur du ska agera på natten, än att du sätter igång, känner dig osäker och vacklar i ditt agerande. Ladda bössan! Bra, behåll attityden, that´s right! :D :D

:heart: Kram!
R född aug-07 kurad feb-08
P född maj-09 SM från start
S född apr-10 SM från start
EmmaS
Inlägg: 82
Blev medlem: ons 10 jul 2013, 18:44
Ort: Närke

Re: Hjälp på traven med 1,5 mån tjej!

Inlägg av EmmaS »

Hej Tutan!

Tack för att du taggar ner mig lite :wink: får ju lätt lite bråttom och ska dra igång helst igår! Är ju faktiskt inte ens säkert att det blir samma visa i natt!

Ska ladda med attityd och läsa på! Läste tråden du tipsade om och tänker, in och vända sen ut, ev ramsa om hon fortsätter skrika. Frågan är då, hur många gånger är ok att springa in och vända innan hon faktiskt får lov att klara sig själv? I morse vände jag 3ggr.

Har funderat på nattmålet idag också, hon är ju svår att få att äta för det mesta och det är ett himla trugande, i ärlighetens namn så är just det jättejobbigt :cry:
Så jag tror faktiskt hon behöver de där dropparna på natten tills vi får ordning på ätandet dagtid, är jag tokig?

Nu är iaf planen att ordna med lillans rum till helgen så får hon flytta ut dit inom en vecka! Då hinner nya schemat sätta sig också.

Kram :heart:
EmmaS
Inlägg: 82
Blev medlem: ons 10 jul 2013, 18:44
Ort: Närke

Re: Hjälp på traven med 1,5 mån tjej!

Inlägg av EmmaS »

Bullade upp med ihoprullade handdukar längs sidorna i spjälisen igår kväll.
Tog upp och gav mat 05:15, då låg hon på rygg :shock: (hon hade inte pipit men jag ger hellre runt den tiden än att behöva göra det mitt i syrrans morgonrutin) hon åt hela flaskan (165 ml) UTAN att bajsa \:D/ :-({|= :thumbsup:
Somnade genast om i sin säng och sover än :sleep:
Heja Elna :heart:

I dag blir det öva på att vända sig från rygg till mage :thumbsup: Hon kan det men tydligen inte tillräckligt bra för att klara det i sängen!

Tacksam om någon vill svara på mitt föregående inlägg om vändningarna :D

Angående mörkläggning runt dörren, kanske kan man ha en filt/mörkläggningstyg med en liten kardborre på var sida så kan man ju bara trycka dit den lite enkelt, gissar att ljuset försvinner då och det är lätt att komma in i rummet om man behöver också!

Fortsättning följer!

Kram Emma
SaraMilana
Inlägg: 1567
Blev medlem: ons 31 aug 2011, 12:21
Ort: Huddinge

Re: Hjälp på traven med 1,5 mån tjej!

Inlägg av SaraMilana »

Heja, vad fint det går! =D>

Det finns lite olika strategier vid vändningscirkus: http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... ght=#97055

Och här finns lite mörkläggningstips: http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... 177#205177

:heart:
EmmaS
Inlägg: 82
Blev medlem: ons 10 jul 2013, 18:44
Ort: Närke

Re: Hjälp på traven med 1,5 mån tjej!

Inlägg av EmmaS »

God morgon!

Då körde vi krånglig natt igen då.

Hon är fortfarande i vårt sovrum så ramsan har jag inte använt i natt. Jag vet, hon måste uuuut snabbt, hoppas vi hinner fixa det till i kväll redan.

00:50 Börjar hon röra sig, vet inte om hon är vaken, men hon krafsar runt i sängen om ni förstår vad jag menar? Det pågick inte så länge och jag somnade om.
03:30 Börjar krafsa runt igen, blir efter ett tag arg, jag reser mig och vänder henne till mage, konstaterar bajs, byter blöja. Lägger till rätta, buffar några tag, solfjäder och sen lägger jag mig.
03:50 Arg igen, vänder till mage, buffar lugn, solfjäder.
04:00 Avvaktade länge nu när hon var arg, vänder till mage, buffar solfjäder
04:10 Samma som ovan
04:20 Samma som ovan
04:22 Sover
06.20 Piper, tar upp för mat, äter typ ingenting utan börjar tugga på nappen, lägger då genast tillbaka henne i sin säng. Här behövs alltså ingen mat på natten längre!
07:10 Arg, avvaktar, går in och vänder (vi har då gått upp syrran ska till skolan) ut med ramsan. Hon blir tyst. Tror hon lyssnar på ramsan. Vi gör husljud.
07:25 Skriker till lite, ingen åtgärd.
07:40 Arg igen, hon börjar skrika upp sig sig, jag går snabbt in och vänder för femtielfte gången, snabbt ut utan ramsa. Tyst.
07:56 Nu går jag strax in och väcker med buller och bång :-({|=

HUR många gånger kan jag gå in och vända utan att det blir underhållning av det hela?
Har läst igenom tråden om vändningscirkus som Tutan och SaraMilana tipsade om, och jag tycker strategin att gå in och vända snabbt och sen ut, som att inget hänt, känns som den bästa för oss.

Som jag skrivit tidigare så kommer hennes rum bli ett genomfartsrum, tycker ni det funkar nu när det "minikuras" lite, även om det kommer bli att vi måste gå igenom det? Tänker så klart se till att det är helt svart där inne!

Kram Emma
Dumlekolan
Inlägg: 344
Blev medlem: lör 18 aug 2012, 16:40
Ort: Visby

Re: Hjälp på traven med 1,5 mån tjej!

Inlägg av Dumlekolan »

Hej,

när hon får sova i eget rum, så kommer du inte höra "allt", när hon krafsar, piper lite osv, och det är skönt, för annars ligger man lite på helspänn :roll: och hon kan också slappna av bättre utan oroliga päron! :roll: :roll:

Hoppas att ni får till det här rummet bra. Bara det blir mörkt kommer det bli ett utmärkt rum för henne!

Kram från regnig ö
/Linda

...och du är inte ensam om att ha "krångliga" nätter, ibland kan det vara en tröst att veta att fler har det!
Caesar 4 april - 06
Josef 27 feb - 07
Nomi 8 aug - 12
EmmaS
Inlägg: 82
Blev medlem: ons 10 jul 2013, 18:44
Ort: Närke

Re: Hjälp på traven med 1,5 mån tjej!

Inlägg av EmmaS »

Du har nog rätt Linda :heart: Jag stressar ju lätt upp mig och är lättväckt, så jag vaknar ju så fort hon rör sig i princip #-o Jag kan ju inte tvinga henne att sova, bara ge henne förutsättningarna, och vad hon gör när jag inte hör, det är ju faktiskt hennes bekymmer, jag veeeet :wink: Så länge hon inte ropar då!

Håller på att sätta upp mörkläggningsgardinerna nu, men måste iväg och köpa mer så det blir mörkt, de är ju definitivt inte helt mörkläggande :evil: Får helt enkelt ha dubbla lager! Men det kommer att bli bra när det blir klart :D

Känner mig peppad att fixa det här nu :thumbsup:
Frågade storasyster i morse om hon hört lillan i natt och det hade hon inte, så det var ju skönt!
Förmiddagen har (förutom den tid det tar att äta...) tillbringats på rygg på golvet, och hon har faktiskt vänt sig till mage 5-6 ggr :D
Vid läggningen förut så vände hon sig och skrek, då gick jag in och vände henne, buffade några gånger, sen bullade jag upp ännu mera runt henne så hon ligger ganska inklämd nu :wink:

Kram från ett molnigt Närke :heart:

Nu ska jag njuuuuta av min kaffekopp innan det är dags att väcka!
EmmaS
Inlägg: 82
Blev medlem: ons 10 jul 2013, 18:44
Ort: Närke

Re: Hjälp på traven med 1,5 mån tjej!

Inlägg av EmmaS »

Första natten utan mat :-({|= \:D/ :-D

Vände lillan vid 01 när hon började låta irriterad, då somnade hon om direkt. 06.20 började hon gnöla lite och jag hörde att hon bajsade. Bytte snabbt blöja, lade tillrätta och ut ur rummet.
Sen var hon tyst en stund innan hon började klaga lite lagom sådär, jag avvaktade, men sen började hon ilskna till och då gick jag in, vände henne rätt och buffade lugn, ut med mjuk ramsa.
Efter en stund började hon knorra lite igen, när det ökade gick jag in och buffade lugn (hon låg på mage :shock: ) och ut med mjuk ramsa. Sen dess har hon inte hört av sig, och nu är vi strax inom marginalkvart \:D/

Imorgon, backar jag ännu mer då? Enbart ramsa, om jag inte hör att hon är arg, för då kanske en snabb vändning är på sin plats?

Nu kickar vi igång en härlig torsdag! Och tänk, imorgon ska det bli snö här i Viby :santa:

Kram till er som orkar lyssna :heart:
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"